معرفی سوغات شهرهای مختلف ایران

  • کد خبر : 439178
  • 28 تیر 1400 - 14:33
معرفی سوغات شهرهای مختلف ایران

نیوز: بیشترین جذابیت که یک مسافرت می تواند داشته باشد سوغاتی است. به طور کلی خرید سوغاتی یکی از زیباترین بخش‌های سفر است. وقتی که به شهری مسافرت می کنیم با آداب و رسوم شهر آشنا می‌شویم و سوغاتی آن شهر را برای عزیزانمان می خریم که این زیباترین قسمت مسافرت می‌تواند باشد زیرا هر سوغاتی نشان از فرهنگ و آداب و رسوم آن استان یا شهر دارد.هر استان کشورمان جذابیت های ویژه خودش را دارد و دارای جاذبه های توریستی و سوغاتی های مختلف است. کشور ما طبیعتی زیبا با ۴ فصل مختلف دارد و دارای تاریخی غنی است.نیوز قصد دارد شما را با شهرهایی که دارای جذابیت های توریستی است و سوغاتی شهرهای ایران آشنا کند:

استان آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی با سوغاتی خشکبار و آجیلی دارد به نام آجیل تبریز که این نوع آجیل شهرتی جهانی دارد زیرا بسیار مرغوب و با کیفیت است و بهترین محصول ایران به شمار می رود.

شهر مراغه خشکبار های زیادی مانند برگه زردآلو، آلو خشک، برگه هلو، کشمش و مویز را به عنوان سوغاتی در اختیار مسافران قرار می دهد. آذربایجان محصولات خود را نه تنها در داخل کشور به مردم عرضه می کند بلکه به کشورهای دیگر نیز صادر می کند، از طرفی هم مردم خون گرم تبریز در زمینه شیرینی پزی و آشپزی مهارت خاصی دارند که محصولات خود را به مسافران عرضه می کنند؛ می توان قلب پنیری، راحت الحلقوم، باقلوا، نوقا، قرابیه، ریس و لوز را نام برد.

فرش و گلیم

از دیگر سوغاتی های تبریز می توان به فرش و گلیم اشاره کرد، زیبایی و دوام و ماندگاری فرش های تبریز که به عنوان سوغاتی به مشتریان داده می شود نیز شهرت جهانی دارد از جمله قالی هایی که از این شهر خریداری می‌شود قالی هریس بوده که بسیار زیبا با رنگی جذاب می باشد.

این قالی قالی دستباف است که دارای دوامی فوق العاده است همچنین گلیم و جاجیم و ورنی نیز به‌دست هنرمندان عشایری استان آذربایجان شرقی بافته و به مشتریان ارائه می شود.از دیگر سوغات های این استان می‌توان به محصولات چرمی اشاره کرد.

فرش و گلیم
تبریز در زمینه دوخت محصولات چرمی مخصوصاً کیف و کفش بسیار خوش سابقه و خوش نام است افراد زیادی که این هنر را در این استان انجام می دهند محصولات خود را به عنوان سوغاتی به مسافران می فروشند. محصولات دیگری مثل سبد بافی، سفالگری، سوزن دوزی، گلابتون دوزی آذرشهر و کنده کاری از جمله این محصولات بوده که بسیار پرفروش نیز هستند.
شهر اسکو و روستاهای دور و بر آن پارچه ابریشمی به اسم کلاقه ای، بافته می شود.
از این پارچه به خاطر داشتن رنگ های بسیار شاد و زیبا برای شال و روسری استفاده می کنند. از دیگر سوغاتی ها کارهای معرق و منبت کاری است که دارای شهرت جهانی نیز هست.

۱) سوغاتی های آذربایجان شرقی مثل:

سوغاتی شهرهای ایران؛ شیرینی، آجیل و خشکبار که،آجیل آذربایجان با نام آجیل تبریز نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز شهرت دارد. آجیل تبریز به دلیل مرغوبیت و کیفیت جزو بهترین محصولات ایران به شمار می‌رود.
شهرستان مراغه در زمینه تولید انواع خشکبار شامل برگه زردآلو، آلو خشک، برگه هلو، کشمش و مویز معروف است. به دلیل شناخته شده بودن آجیل آذربایجان و علاقه ایرانیان به انواع آجیل و خشکبار، این محصولات به سایر نقاط داخلی کشور و حتی مرزهای خارج از کشور صادر میگردد.

از طرف دیگر مردم تبریز در زمینه آشپزی و شیرینی پزی نیز بسیار زبردست و توانا هستند. از جمله سوغاتی‌های خوشمزه‌ این استان میتوان به نوقا، قرابیه، ریس، لوز، قندپنیری، راحت الحلقوم، باقلوا و.. اشاره نمود.

سوغاتی های آذربایجان شرقی

فرش و گلیم سوغاتی ببرید

سوغاتی شهرهای ایران؛ قالی و تابلو فرش های‌ تبریز از گذشته تا به امروز به ظرافت و مقوم بودن زیاد شهرت دارد. فرش تبریز از برترین محصولات استان آذربایجان شرقی است. قالی‌های هریس بسیار زیبا و خوش رنگ می‌باشند. این نوع قالی معمولا دست بافت بوده و از دوام فوق‌العاده‌ای برخوردار است. هنرمندان عشایر استان آذربایجان شرقی نیز در شهرستان‌های اهر و کلیبر در بافت گلیم، جاجیم و ورنی هنرنمایی می‌کنند و محصولات خود را در این زمینه به نمایش می گذارند.

محصولات چرم

تبریز در زمینه ظرافت و دوخت تمیز محصولات چرمی مخصوصا دوخت کیف و کفش دارای سابقه و خوش نامی است. هنرمندان زیادی در سایر شهرستان‌های آذربایجان شرقی در صنایع دیگر فعالیت دارند و محصولاتشان به عنوان سوغاتی این شهر به فروش می‌رسد. سبد بافی و سفالگری مرند، سوزن دوزی و گلابتون دوزی آذرشهر و کنده کاری ازجمله این محصولات هستند.

در شهرستان اسکو و روستاهای اطرافش پارچه‌ای ابریشمی به نام کلاقه‌ای بافته می‌شود. این پارچه به دلیل داشتن رنگ و طرح‌های مختلف و زیبا در تهیه شال و روسری به کار می‌رود. آثار معرق و منبت کاری نیز از دیگر سوغاتی ها است.

۲) سوغات های استان آذربایجان غربی

آذربایجان غربی دارای طبیعتی عالی و خاکی پربار است و همین باعث شده تا این استان سوغاتی های مختلف و زیادی در زمینه های مختلف داشته باشد.

سوغاتی فرش و گلیم

فرش و گلیم‌های استان آذربایجان غربی دارای رنگ بندی ثابت بوده که برتری ویژه‌ای نسبت به سایر فرش‌ها دارد.در شهرستان‌های مثل: خوی و تکاب، طرح‌ هایی با نام قبا و ماهی معروف بوده و دارای طرفداران زیادی است.

سوغاتی صنایع دستی چوبی

سوغاتی شهرهای ایران؛ از سوغاتی های آذربایجان غربی صنایع چوبی است. در این دسته از محصولات هنر ریزه کاری و نازک کاری که در آن بکار گرفته شده است به راحتی میتوان مشاهده نمود. یکی از صنایع دستی مهم ارومیه، معرق کاری است که این سازه ها نیز از فروش خوبی برخوردار است.

نقل

سوغاتی نقل و انواع عرقیات

در بین سوغاتی های این استان نقل از همه معروف ‌تر و پرفروش تر است. نقل ارومیه انواع مختلفی دارد مثل: نقل گل‌محمدی، نقل زعفرانی، نقل بیدمشکی و دیگر نقل ها.

مرکزهایی که کار تهیه نقل را در ارومیه برعهده دارند برای پاسخ به سلیقه‌ی مشتریان، نقل‌های مختلفی را تولید می‌کنند. در این نقل‌ها از طعم‌دهنده‌های طبیعی متفاوتی مانند دارچین، هل، گل محمدی و انواع بذرهای گیاهی مثل زیره و تخم گشنیز و مغزهای دیگر مثل پسته، بادام زمینی و فندق استفاده می‌شود.

علاوه بر نقل، حلواهای ارومیه مثل حلوای گردو و حلوای هویج هم از جمله شیرینی جات خوشمزه و پرطرفدار این استان است. عرقیات گیاهی معروف ارومیه شامل عرق بیدمشک و بادرنجبویه می باشد که خاصیت درمانی بسیاری دارد.

این استان سوغاتی‌های دیگری نیز دارد که می توان انواع شیرینی مثل؛ سوجوق، باستخ، تنور شیرینی سی، دوشاب حلوا، نساء حلوا و تره حلوا) و انواع نان (مثل: ارده، تنورچره، یاغلی چره، تاواچره)، انواع محصولات کشاورزی (مانند لبنیات، عسل، سیب، انگور، کشمش)، بافتنی‌های دستی و ریزه کاری فرش‌، چرم سازی، کوزه گری در شکل‌ها و انواع گوناگون و منبت کاری را نام برد.

۳) سوغاتی اصفهان

سوغاتی شهرهای ایران؛ وقتی از میان اصفهان و صنایع دستی آن گذر می کنیم، با دنیایی رنگارنگ مواجه می شویم. در دوره صفوی، صنایع دستی در شهر اصفهان رونق داشت و تا امروز ادامه پیدا کرده است. به همین سبب اصفهان به مهد صنایع دستی شهرت یافته است. در این استان هنر و هنرمندی هنرمندان و استادان بزرگ نسل به نسل انتقال یافته و حفظ شده است.
استان اصفهان صنایع دستی مهم و زیبایی دارد مثل: مینیاتور، خاتم کاری، مینا کاری، آثار خوشنویسی، پارچه‌های زرباف و هنر قلم‌کار، کار منبت، هنر گچ‌بری، کاشی کاری، گره چینی و مشبک اشاره کرد.

سوغاتی شهرهای ایران/اصفهان
این هنرها در بناهای تاریخی شهر اصفهان قابل مشاهده بوده و آثار باستانی زیبایی را خلق کرده است. جدا از این، ظرف های مسی، آثار ملیله‌گری و کاشی‌سازی و قلم زنی را هم می توان از جمله آثار هنری این استان به شمار آورد.

یکی از سوغاتی های خوش مزه و معروف استان اصفهان، شیرینی گز، پولکی و گلاب قمصر کاشان است. همچنین شیرینی کرکی، سوهان عسلی، عسل فریدون شهر، برشتوک، نبات و… نیز از انواع دیگر سوغات های خوش مزه اصفهان به شمار می‌آیند که لذت سفر به این استان را چندین برابر می نماید.

۴) از کردستان صنایع دستی بخرید

استان کردستان طبیعتی دلچسب و زیبا دارد و مردمانی مهمان نواز و خون گرم که هر سال میزبان مسافران زیادی از قسمت های نقاط کشور است. این استان دارای صنایع دستی ارزنده ای همچون گلیم، فرش، نمد، سجاده، گیوه‌بافی می باشد.

جدا از فرش، هنرمندان کردستانی در تولید سازه های چوبی بسیار زبردست و هنرمند می‌باشند. نمونه آثار چوبی با ارزش استان کردستان می توان به صفحه شطرنج و تخته نرد اشاره نمود. که از جمله سوغاتی های بسیار قیمتی به شمار می رود.

گذشته از این ها در صنایع مهمی از جمله آلات موسیقی، زیورآلات و نازک کاری نیز محصولات کم نظیری را تولید می کند. فرش و گلیم بیجار نیز در نوع خود منحصر به فرد و شناخته شده است.

علاوه بر این صنایع دستی ارزشمند، شیرینی های استان کردستان نیز معروف بوده و طرفداران زیادی دارد. شیرینی کنجدی، بادام سوخته، نان برساق (عمدتا در شهر بیجار یافت می‌شود) و آدامس سقز از جمله خوراکی های لذیذ این استان است.

بادام سوخته
سقز از سوغاتی های این استان

سقز، شیره طبیعی درخت بن است که از گذشته های دور مورد توجه بسیاری از پزشکان بوده است. و به دلیل خواص درمانی فراوان آن همواره توصیه به مصرف شده است.
سقز جدا از این که جنبه درمانی دارد دارای طعم خاصی نیز هست. همین امر باعث گردیده تا این ماده طرفداران بیشتری داشته باشد. از این ماده در زمینه های دارویی، درمانی، صنعتی، آرایشی، عطرسازی و… استفاده می شود.

از سقز طبیعی در تهیه آدامس طبیعی (مانند آدامس طبیعی بن) است. این محصول به دلیل قدمت و اصالت، خواص و همچنین طعم خاص آن میتواند از جمله سوغاتی های ارزشمند استان به شمار آید. عسل نیز یکی دیگر از سوغاتی های مرغوب این استان بوده که از کیفیت بسیار بالایی برخودار است.

۵) سوغاتی ایلام چیست؟

سوغاتی شهرهای ایران؛ سوغاتی با ارزشی به دست زنان ایلامی درست می شود. زنان و دختران هنرمند ایلامی ذوق و سلیقه هنری‌ خود را برای بافتن کرک، ابریشم و گلیم با گل‌های برجسته در نهایت زیبایی به نمایش میگذارند.
بافت این محصولات در نواحی ایلام، شیروان چرداول، دره شهر و ایوان انجام می‌شود. و از جمله مهم‌ترین صنایع دستی استان ایلام به حساب می‌آیند. نمدمالی، جاجیم بافی، فرنجی مالی، گیوه بافی و قتره بافی از دیگر صنایع دستی مهم این استان است. که به عنوان سوغاتی به فروش می‌رسند. صنایع چوبی ایلام نیز، ازجمله ملزومات ورزشی و خانگی، توسط مردمان خوش ذوق این استان ساخته می شود.

روغن کرمانشاهی/سوغاتی شهرهای ایران

معروف ترین سوغاتی های خوراکی استان ایلام را می توان:

روغن حیوانی ایلامی معروف به ( روغن کرمانشاهی نیز یاد می‌شود)، کره محلی، کشک، ترخینه، گردو، میشخاص، کنجد، حلوای بگل، عسل کوهی ناب مناطق شلم و سورگه، صمغ باارزش درخت بنه (سقز طبیعی)، شیرینی خوش مزه کله کنجی، شیرینی بژی برساق و برنج خوش عطر عنبربو.

نان‌های خوش طعمی مانند نان گرده و نان ساج هم جزو سوغاتی ایلام به شمار می آیند. نان پیگ هم نوعی دیگر از نان است که آن را تنها در ایلام می توان پیدا نمود. نان پیگ بسیار مقوی و خوش طعم است.

۶) سوغاتی های بوشهر

بوشهر، به عنوان زیباترین و دیدنی‌ترین استان‌های جنوبی کشور سوغاتی هایی مًثل: گبه و گلیم صادراتی، شاخص‌ترین محصول صنایع دستی استان بوشهر است که بافت شان به دست افراد هنرمند این استان انجام می‌ شود.

یکی دیگر از سوغاتی های این شهرعبای شتری بوشهر بوده که بسیار کم تولید می شود همچنین از جمله صنایع دستی بوشهر می توان به گرگوربافی (گرگور نوعی تور ماهیگیری است و بوشهر یکی از مهم‌ترین مراکز گرگور بافی است)، حصیربافی، سرامیک و سفالگری اشاره کرد.

خرما

از جمله سوغاتی های خوش طعم استان‌ بوشهر می توان؛ ارده، شیره خرما، خارک (خرمای نارس)، حلوای راشی، حلوای پسکی، مسقطی، انواع نان و محصولات دریایی شامل ماهی، ماهی تن، انواع میگو خوراکی و شاه میگو را نام برد. چهر محال بختیاری نیز گلیم گبه و جاجیم درست می کنند.

۷) چهارمحال بختیاری نیز سوغاتی های عالی دارد

صنایع دستی که زیبایی‌های آن ها زبانزد است. طرح‌هایی مثل لچک ترنج، خشتی، کاج، سرو، بی بی باف، گل مینا، بته‌ای، کف ساده‌ و … که در بافت فرش چالشتر به کار می‌روند.

این استان دارای آثار دستی نمدمالی و قالی بافی است. این استان بزرگ ترین قطب تولید نمد در کشور است. نمدمالی در این استان از گذشته های دور انجام می شده است و  جزو قدیمی‌ترین صنایع دستی استان است.

شهرستان‌های شهرکرد و بروجن، بیشترین نمد را تولید می‌کنند. و بعضا برخی از محصولات نمدی در این استان به خارج از کشور صادر می‌شود. چهارمحال و بختیاری، بعد از آذربایجان شرقی و کرمان، سومین استان برتر در زمینه‌ تولید و صادرات فرش دستبافت می باشد.

از دیگر سوغاتی های خوراکی که در این استان وجود دارد می توان، بادام درختی، عسل و قره قوروت (قارا) را نام برد. گز نیز خوراکی دیگری است که در میان سوغاتی های این استان نیز دیده می شود.

۸) سوغاتی که از خراسان رضوی می توانید بخرید

سوغاتی شهرهای ایران؛ حضور حرم مطهر امام رضا و رونق صنایع دستی در استان خراسان، لذت خاصی به خرید سوغاتی در این استان بخشیده است. شهر مشهد نیز مانند دیگر شهرها دارای خشکبار و صنایع دستی زیبایی است که در مناطق شاندیز و طرقبه به چشم می خورد.

بازار رضا ز مراکز قدیمی شهر مشهد است که در دو طبقه بنا شده است. در طبقه بالای این بازار کارگاه‌های طلا کاری، گلدوزی و فیروزه تراشی وجود دارند. در طبقه پایین بازار هم محصولات این کارگاه‌ها به فروش می‌رسند.

انواع متنوع زینت آلات فیروزه و عقیق، انواع انگشترهای تزئینی، مصنوعات سنگی، فرش کاشمر و انواع مختلف پوستین را نام برد همچنین کردهای شمال خراسان در تولید محصولات خورجین، گلیم، جوراب و شال‌های زیبا محصولات بسیار زیبایی را به وجود می آورند.

سوغاتی شهرهای ایران/خراسان

جدا از مهر، سجاده، تسبیح و جانماز، از مهم‌ترین سوغاتی‌های خوراکی مشهد می توان نقل و نبات، زعفران قائنات و جنوب خراسان، زرشک، آبنبات بجنوردی، آجیل، زرشک، خشکبار و ادویه‌جات خوش عطر را نام برد. فیروزه اصل نیشابور نیز از دیگر سوغاتی ها می باشد.

۹) سوغاتی های استان خوزستان

سوغاتی شهرهای ایران؛ استان خوزستان از جمله استان‌های زیبا و پرنشاط جنوب کشور است. خوزستان به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ جلگه‌ای با آب و هوای گرم، بستر مناسبی برای رشد محصولات گرمسیری است.

از مهم‌ترین صنایع دستی و سوغاتی‌های استان خوزستان عبابافی شهرستان شوشتر و اطراف آن را نام برد. همچنین، کپوبافی، احرامی‌بافی و گلیم افشار نیز از دیگر سوغاتی های این استان می باشد. همچنین جاروهای نخل اهواز نیز به دلیل عملکرد بهتر نسبت به سایر جاروها میتواند سوغات بسیار مناسبی باشد.

خرما سوغات بوشهر

از دیگر سوغاتی های خوراکی استان خوزستان خرما، رطب، خارک، شیره خرما، حلواشکری، مرکبات دزفول و کلیچه است. کلوچه های محلی در شهرهایی مانند دزفول و شوشتر درست می‌شوند.

۱۰) سوغاتی های زنجان

ملیله کاری ازجمله صنایعی است که در استان زنجان در ساخت وسایل نقره‌ای و طلایی به کار گرفته می‌شود. ملیله کاری هنر ظریفی است که در زمان رضاشاه به وسیله کوچ هنرمندان زنجانی به تهران و اصفهان در سراسر ایران رواج یافت.

از دیرباز در سراسر ایران هرگاه سخن از زنجان به میان آید نقش چاقوهاى آن در اذهان پدیدار میگردد و در بسیارى از سرزمین هاى دور و نزدیک چاقوهاى ظریف و بادوام زنجان معروف است.چارق دوزی هم از صنایع دستی ای هست که بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و به وسیله زنان استفاده می‌شوند. بعد از چاقو، چارق از سوغاتی‌های مهم و زیبای زنجان است.

نان برنجی/سوغاتی شهرهای ایران

در آخر نان اردک، انگشت پیچ، پیاز کوهی، سبزی غاز یاغی، شیرینی شستی و سقز به عنوان سوغات های معروف خوراکی استان زنجان معرفی می شود.

۱۱) سوغاتی های استان سمنان

تعدادی از شهرستان‌های استان سمنان، در تولید برخی محصولات کشاورزی چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی، دارای شهرت هستند و در کنار تامین نیاز بازار داخلی، سهم ویژه‌ای در صادرات ایفا می کنند.

با توجه به شرایط مناسب اقلیمی، بهترین پسته ها در این شهرستان برداشت می‌شود. پسته پرمغز دامغان مشهورترین سوغاتی استان سمنان است که علاوه بر مصرف داخلی برای کشورهای خارجی‌ هم صادر می شود.

در سمنان نیز مانند بسیاری دیگر از استان‌های کشور، صنایع دستی رونق ویژه ای دارد همچنین جاجیم و گلیم، قالی، قالیچه، سفال، سفره‌های قلم‌کار و نمد و آثار منبت از صنایع دستی رایج استان سمنان هستند. در میان سوغاتی های خوراکی این استان گردو شهمیرزاد، انگور شاهرود و نان چایی و کماج نیز به چشم می خورد.

سوغاتی شهرهای ایران

‌های سنتی همچون نان چایی(بقسمات)، کماج، شیرمال و  فرآورده های لبنی شهرستان مهدی شهر طرفداران زیادی دارند.

۱۲) سوغاتی های استان سیستان و بلوچستان

اثرهایی مثل سفال‌گری، خامه دوزی، حصیربافی، سوزن دوزی، سیاه‌دوزی، گلیم‌بافی از معروف ترین صنایع دستی ارزشمند سیستان و بلوچستان است.

سوغاتی حصیری، حصیربافی

کناره های دریاچه هامون، دارای نیزارهای فراوانی است که در صنعت حصیربافی و مخصوصا در تولید محصولاتی به نام ” لوخ” بسیار پر کاربرد است. از طرف دیگر در مناطق جنوب شرق و مرکز سیستان و بلوچستان از برگ نوعی نخل به نام داز نیز، محصولات حصیری تولید می‌شوند.

سوزن دوزی

سوغاتی خامه دوزی شده و سوزن دوزی شده

سوزن دوزی، از هنرهای مهم زنان بلوچ است. سوزن دوزی از تنوع زیادی برخوردار است و در ساخت وسایل تزئینی تا لباس و رومیزی استفاده می شود. خامه دوزی به سوزن دوزی شباهت دارد با این تفاوت که در دوخت آن از آیینه‌های ریز تزئینی به کار برده می‌شود. خامه دوزی معمولا در دوخت جلیقه، کلاه، پیش سینه و رومیزی استفاده می شود.

به خاطر آب و هوای گرم سیستان و بلوچستان، این استان سرزمین مناسبی برای رشد محصولات گرمسیری شده است. بنابراین خرما، انبه، موز، نارگیل، بالنگ و… می‌تواند سوغاتی های لذیذ این استان باشد.

۱۳) سوغاتی های استان قزوین

قزوین گر چه کوچک است اما دارای محصولات متنوعی در زمینه انواع سوغاتی‌ها است. مهم‌ترین سوغات قزوین انواع مختلف شیرینی های لذیذ است. شیرینی های قزوین مثل انواع شیرینی جات مثل شیرینی بهشتی، شیرینی پادرازی، نان چای، نان چرخی قزوین، شیرینی نان قندی و باقلوا است. باقلوای قزوین با باقلواهایی که در سایر نقاط کشور تهیه می شود کمی فرق می کند.

جدا از شیرینی های نام برده استان قزوین در زمینه محصولات کشاورزی همچون پسته، بادام، فندق، کشمش، انگور، زردآلو، سیب، انار سنگان، ذغال اخته نیز فعالیت می کند و می تواند سوغاتی مهمی باشد.

استان قزوین همچنین دارای صنایع دستی ارزشمندی مثل گلابتون دوزی، سوزن دوزی، موج‌بافی، قلم‌زنی، حکاکی، خوشنویسی، درست کردن جعبه‌های آیینه‌ای، ظروف سفال و فرش و گلیم بافی می باشد.

۱۴) سوغاتی های استان قم

از مهم ترین شیرینی های استان قم، سوهان قم است که در نوع خود نظیر ندارد و جزء یکی از سوغاتی های اصلی این استان به حساب می آید. سوهان قم از جوانه گندم، آرد، روغن، شکر، زعفران، هل، مغز بادام و پسته و در دو شکل لقمه‌ای و گل گرد تهیه شده است.

سوهان قم نوعی شیرینی است که با هر ذائقه‌ای سازگار است. غیر از سوهان، نان خوش طعم کسمه نیز از دیگر سوغاتی های بسیارخوش مزه قم است.

سوهان قم

قم دارای صنایع دستی گران بهایی است که می توان از آن به عنوان سوغاتی و هدیه برای کسانی که دوستشان داریم مثل صنایع دستی استان قم، فرش ابریشم دست‌بافت است بهره برد. نقشه، طرح زیبا و اصیل ایرانی و رنگ آمیزی به وضوح در فرش‌های دست بافت این استان قابل مشاهده است و ظرافت خاصی به این فرش ها داده است.

سوغاتی های دیگری مثل: سفال، سرامیک و منبت کاری چوب نیز از دیگر محصولاتی است که به کمک هنرمندان این استان تولید و بخشی از آن به خارج از مرز های کشور نیز صادر می شود.

۱۵) سوغات کرمان

تنوع سوغات استان کرمان بسیار زیاد است؛ از انواع شیرینی‌ها و نان‌های محلی گرفته تا محصولات کشاورزی و طبیعی مثل داروهای گیاهی و پسته و انواع صنایع دستی از جمله پته‌دوزی و قالی. قالی کرمان به دلیل بافت زیبا و منحصربه فرد شناخته شده و معروف است.

از دیگر هنرمنری ها در بخش صنایع دستی هنر پته دوزی مدل خاص از سوزن دوزی سوزن، گبردوزی و آجیده‌دوزی، عریض بافی، خورجین بافی نیز در این استان رواج دارد.نوعی دیگر صنایع دستی این استان می توان به گلیم شیریکی پیچ، قالیچه افشار و ظروف و اشیاء تزئینی مسی اشاره نمود.

پته دوزی کرمان

جدا از پسته کرمان دارای خوراکی های معروف و لذیذی مثل: کلمپه، زیره، قاووت (یا قووتو)، قطاب (قطاب مخصوص کرمان)، خرما، کماچ سهن، خشکبار، گردو و مرکبات هم هست که توسط مسافران خریداری شده و به عنوان سوغات استفاده می گردند.

۱۶) سوغاتی های کرمانشاه

در مناطق کرمانشاه نمدمالی مهم‌ترین صنایع دستی است. شهرستان های سرپل ذهاب، قصر شیرین و اسلام آباد غرب، مناطقی هستند که این صنایع زیبا و رنگارنگ ساخته می شوند.

در شهرهای مختلف نیز گیوه بافی رایج بوده و از جنبه های مختلف ازجمله خنکی، مقاومت، راحتی، سبکی و ارزانی پرطرفدار هستند. بهترین نوع گیوه در هرسین بافته می شود و به هرسینى مشهور است. قالی، گلیم، موج‌بافی و گیوه‌بافی همگی از سوغاتی های دیگر ارزنده این استان هستند.

سوغات کرمانشاه

شیرینی کاک

کرمانشاه دارای محصولاتی مانند؛ روغن کرمانشاهی (روغن حیوانی)، نان خرمایی، نان برنجی و شیرینی کاک است که بسیار لذیذ است.

۱۷) سوغاتی های کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است. سوغاتی های این استان نیز تحت تاثیر این وضعیت جغرافیایی، شامل انواع محصولات کشاورزی است. معروف ترین سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد، گردو است. این استان همچنین دارای عسل، انگور، روغن محلی، لبنیات و سیب نیز است که سوغاتی‌های مهم محسوب می‌شوند.

منابع آبی بسیار در این استان وجود دارد که شرایط مناسبی را برای پرورش آبزیان مهیا کرده است. ماهی قزل‌آلا یکی از آبزیانی است که بیشتر حجم تولید استان در این حوزه را دارد. ماهی قزل‌آلای منطقه‌ی گردشگری موگرمون، در شهرستان لنده، به دلیل کیفیت بالا در سراسر کشور شهرت دارد.

سوغاتی شهرهای ایران/گلیم

عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با محصولات دست‌بافت‌ زیبایشان صنایع دستی منطقه را تشکیل داده اند. جاجیم، خورجین و قالی گبه گلیم گچمه (که ترکیبی از قالی و گلیم است)، با رنگ هاى طبیعى و شاد خود از جمله صنایع دستی شناخته شده و چشم نواز استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می آیند.

۱۸) سوغاتای استان گلستان

استان گلستان استانی سرسبز و حاصلخیز و پربرکت است بنابراین محصولات فراوانی نیز دارد. یکی از محصولات صنایع دستی این استان قالی ترکمنی است. این قالی با طرح و نقش های زیبای خود تحت تاثیر طبیعت منطقه این استان است.

گلستان از مهم‌ترین مراکز تولید قالیچه، پشتی، فرش ترکمنی، گلیم، قارچین، گلدوزی، نمدبافی، هنر سوزن دوزی، هنر ابریشم دوزی، سبدبافی، بافندگی، ریسندگی، پارچه بافی، ساخت آلات موسیقی و زیورآلات و روسری‌های ترکمنی است. شال و روسری‌های ترکمنی و خاویار این استان بسیار خوش رنگ هستند. مراکزی که می‌توانید سوغاتی مخصوص گلستان را تهیه کنید، بازار قدیمی و دائمی گرگان می باشد.

نان پادرازی و حلوای آوماج از جمله سوغات‌های استان گلستان به شمار می‌آیند. علاوه بر این، انواع صیفی‌جات تازه و میوه‌های خوشمزه را هم می‌توان جزء سوغاتی های این استان به شمار آورد.

>>>بیشتر بخوانید:

معرفی معروف ترین سوغات جمهوری آذربایجان

۱۹) سوغاتی های استان گیلان

سنت‌ها و بینش‌های استان گیلان تحت تاثیر طبیعت زیبای این استان ترکیب زیبایی را آفریده است و نشانه آن را در صنایع دستی می توان دید.صنایع دستی استان گیلان نسبت به هر منطقه از این استان متفاوت است:

شال بافی در تالش و گالش، سفال‌گری در روستای جیرده شفت و املش، چارق دوزی یا چوموش دوزی در ماسوله و قلاب دوزی، گلیم و قالی بافی، حصیربافی و بامبوبافی در مناطق مختلف گیلان به وسیله مردمان هنرمند این منطقه ساخته می شود.

کلوچه گیلان

از دیگر از سوغاتی های استان گیلان محصولات چوبی، علل الخصوص صندوق‌های چوبی به نام “بولاکی” است. کلوچه لاهیجان و فومن، برنج آستانه اشرفیه، زیتون رودبار و چای لاهیجان، باقلوای یاس، رشته خشکار و بادام زمینی از مخصوص‌ترین و مهم‌ترین سوغاتی‌های گیلان به شمار می رود که حتما در سفر به این استان آن ها را می خرید.

یکی دیگر از سوغاتی شهرهای ایران، رشت، کلوچه های آن است. که البته معروف ‌ترین کلوچه گیلان، کلوچه فومن است. همچنین به خاطر موقعیت جغرافیایی این استان، ماهی سفید و قزل‌آلا از سوغاتی‌های اصلی این استان شمرده می شود.

۲۰) سوغاتی های استان لرستان

تعداد افراد این استان شامل: مردم عشایری، شهری و روستایی است. لذا صنایع دستی هر منطقه از این استان با دیگر مناطق فرق می کند.بیشتر سازه ها و بافته‏ هاى عشایرى و روستایى استان، سیاه چادر، قالى، گلیم، چیت، جاجیم بافى و رنگرزى می باشد که بیشتر برای مصرف داخلى تولید می گردند و صنایع دستى شهرى استان شامل خراطى، ورشو سازى، نمد بافى، قالى بافى و گلیم بافى است که علاوه بر این ها، عسل طبیعی یکی دیگر از سوغاتی‌های مرغوب این استان به شمار می رود.

عسلی که در این منطقه به دست می آید کاملا خالص بوده و به همین دلیل دارای ارزش غذایی بالایی است.خرم آباد مرکز بزرگ استان لرستان بوده که صنایع دستی و خوراکی های مخصوص به خود را دارد و علاوه بر این ها؛ عسل، روغن حیوانی، کاک، نان ساجی، انواع حلوا و کلوچه بروجردی از مهم‌ترین سوغاتی های خوراکی این استان بوده و جاجیم، نمد و حصیر نیز از دیگر صنایع دستی باارزش این استان به شمار می رود.

۲1) سوغاتی های استان مازندران

این استان آب و هوایی بی نظیر دارد و هر ساله پذیرای گردشگرانی از سراسر کشور است.معروف ترین صنایع دستی مازندران: ظروف و مجسمه‌های سفالی، نمدبافی، جاجیم بافی، گلیم بافی و محصولات چوبی است که بیشتر در قسمت های کوهستانى استان تولید و در سراسر منطقه به مشتریان ارائه می شود.

علاوه براین؛ برنج، ترشیجات فراوان، مرکبات و مربا، ماهی های مختلف، کلوچه، رشته به رشته، لواشک، ترشی، کماج از سوغاتی‌های محبوب این استان سرسبز به شمار می رود. ماهی سفید نیز از جمله محصولات دریایی محبوب این استان است.

سوغات مازندران

بازارهای محلی استان مازندران محل خوبی برای گردش، خرید سوغاتی و سپری کردن اوقاتی خاطره ای به یاد ماندنی برای شما به جای می گذارد.

22) سوغاتی های بی نظیر استان مرکزی

سوغاتی شهرهای ایران علل الخصوص استان مرکزی تنوع زیادی دارد. انواع صنایع دستی مثل گیوه و فرش دستباف گرفته تا نان‌های محلی و مواد خوراکی که از محصولات کشاورزی متنوع استان مرکزی به دست می‌آیند را میتوان به عنوان سوغات این شهر یاد کرد.

سوغات استان مرکزی، متنوع و رنگارنگ است. مهم ترین صنایع دستی استان اراک شامل قالیچه های مختلف، فرش، گیوه و معرق است. از جمله سوغات های استان مرکزی که در گروه خوراکی‌ها قرار دارند لبنیات، انگور هزاوه، شیره انگور، نان فطیر اراک، کشمش، گردو، بادام، عسل خمین، شیرینی جوزغند نراق و انار ساوه هستند.

فرش ساروق، گیوه سنجان و همچنین گل و گیاهان زینتی محلات نیز از جمله سوغاتی های زیبای استان مرکزی به شمار می آید.

رعایت استانداردهای اندازه و بجا در ابعاد، گره‌های درست و پودهای مناسب که باعث رضایت مشتریان  است. همچنین از دیگر دلایل مهم جذابیت فرش اراک (ساروق و فراهان) ویژگی‌های محلی این فرش‌ها و طرح و نقشه‌ آن‌ها است.

۲۳) سوغاتی های استان هرمزگان

هرمزگان یکی از استان‌های ساحلی کشورمان است.مهم ترین سوغاتی هایی که بندرعباس دارد انواع ماهی و میگو و محصولات دریایی می باشد. در منطقه های بشاگرد و میناب هرمزگان صنعت حصیربافی و سبدبافی رایج است و در کناره های بندرعباس، بندرلنگه و میناب دوزندگی جزو صنایع دستی مهمی بوده که بیشتر تزئینی است.

برخی از صنایع زیبا مانند صنایع دستی دریایی، محصولات دریایی، خرما، مرکبات از سوغاتی‌های معروف هرمزگان هستند. ‌سازه‌ها دست ساز دریایی که توسط مردم این استان درست می شوند از زیبایی هایی است که می توان از آن به عنوان سوغاتی نام برد. سازه‌های دستی دریایی اشیائی هستند که با استفاده از انواع صدف، حلزون و… ساخته می‌شوند.

۲۴) سوغاتی های استان فارس

سوغاتی شهرهای ایران، استان زیبای فارس ؛ یکی از زیباترین و سرسبزترین استان‌های کشور است.در این استان انواع گیاهان و محصولات کشاورزی رشد می کنند.بهترین و مهم‌ترین سوغاتی های استان شیراز، انواع عرقیات گیاهی و آبلیمو است.

از دیگر سوغاتی‌های شیراز می توانیم به مسقطی، خرما، انجیر، عرقیجات، فالوده، آبلیمو شیرازی، کلوچه شیرازی، حلوای شیرازی، نان یوخه، کتاب شعر، مجسمه‌های سنگی و لوازم منبت کاری، کیسه حمام، حنا و.. اشاره کنیم.همچنین سرکه شیراز نیز در نوبه خود بسیار معروف است و یکی از اصلی‌ترین سوغاتی‌های این استان می باشد.

سوغاتی شهرهای ایران/فارس

بیشتر سوغات های استان فارس در بخش صنایع دستی هم بسیار متنوع و زیبا است سوغاتی های زیبایی چون: ریسندگی، فلزکاری، هنر خاتم‌کاری، معرق‌کاری، ظروف زیبای نقره و هنر قلم‌زنی، سازه هایی چون: گیوه‌ دست‌دوز، قالی بافی ،هنر حصیربافی، سنگ تراشی و هنر شیشه گری و… همگی از جمله هنرهای دستی مردمان این خطه سرسبز می باشد که می‌توان هدیه‌ای دلنشین برای عزیزان خود تهیه کرد.

۲۵) سوغاتی های استان یزد

سوغاتی شهرهای ایران؛ یزد جزء شهرهایی است که سوغات‌های عالی ان چشم نواز است و در میان بهترین سوغاتی شهرهای ایران قرار گرفته. این استان مرکز انواع شیرینی های لذیذ است. شیرینی‌های خوش مزه و لذیذی و معروفی مثل قطاب، باقلوا، پشمک، زولبیا، لوز بیدمشک، حاج بادام، سوهان، پسته، عرقیجات، نان برنجی، نان پنجره‌ای، حلوا ارده، انواع لوز و کیک یزدی از سوغات های بی نظیر یزد هستند.

از دیگر سوغاتی های این استان فرش بافی یزد و ترمه، بسیار معروف بوده و جزو عمده‌ترین صنعت دستی و ارزشمندترین سوغات های این استان است همچنین گیوه بافی، زیلوبافی، سوزن دوزی و سفال‌گری، سرامیک، زیلو، چادرشب و شمد نیز از دیگر صنایع مهم این استان می باشد.

۲۶) سوغاتی های استان اردبیل

سوغاتی شهرهای ایران؛ استان سرسبز اردبیل مثل دیگر استان‌های کشور ایران، از شیرینی‌های سنتی خوش مزه و آثار دستی زیبایی برخوردار است.  از بهترین محصولات باارزش اردیبل عسل این منطقه می باشد.

علاوه بر عسل، در اردبیل نیز مانند بسیاری از استان‌های کشور، شیرینی‌های فراوانی مثل حلوای زنجبیلی، قچکورگی و حلوای سفید و سیاه، نان برنجی خلخال، یارتما،پیشی، چنگولی، شیرینی کشمشی، قطاب عسلی، نان فطیر می باشد که بسیار عالی است.

قطاب سوغات اردبیل

۲۷) سوغاتی های تهران

سوغاتی های متنوعی برای خرید از تهران و شهرهای اطراف آن وجود دارد. مثلا سیب خوش رنگ و عسل خوش عطر دماوند، دوغ آبعلی، سوهان ری، کشمش شهریار، نان گلاج فیروز کوه، آلوچه و لواشک دربند.
تهران دارای هنر های دیگری مثل قالی بافی و جاجیم بافی(هنرمندان قالی بافی که عمده فعالیت خود را در زمینه چهره بافی که چه قدر زیباست، تابلوبافی و اثرهای حجم متمرکز نموده اند)، نقاشی روی چرم های اصیل و غیر اصیل، جاجیم های فیروز کوه، چاپ باتیک که (نوعی هنر چاپ روی پارچه است)، شیشه گری و دیگر لوازم لوکس.

۲۸) سوغات خراسان جنوبی

سوغاتی شهرهای ایران؛ سوغات استان خراسان جنوبی را نیز همچون سایر استان‌های کشور، در دو دسته خوراکی و صنایع دستی میتوان طبقه بندی کرد. عناب، زعفران، انار و زرشک از جمله خوراکی های محبوب استان خراسان جنوبی ترکه‌بافی، قالی‌بافی و برک‌بافی نیز از جمله هنرهای دستی زیبای این استان است که میتوان از آن ها به عنوان سوغاتی های ارزشمند این استان یاد کرد.

۲۹) سوغاتی های خراسان شمالی

استان خراسان شمالی از جمله منطقه هایی است که از نظر گردشگری کم‌تر شناخته شده است. قوم های مختلف فارس، تات، کردهای کرمانج، ترک و ترکمن در این منطقه همگی در کنار هم زندگی می‌کنند.

از جمله سوغاتی ها آب‌نبات است که معروف‌ترین سوغات خراسان شمالی است و بجنورد رتبه‌ی اول این سوغات را از آن خود نموده است. از دیگر سوغاتی ها شکرپنیر است که یکی از اصلی‌ترین آب‌نبات‌هایی است که در بجنورد می‌یابید.

از دیگر سوغات های استان خراسان شمالی، انگور رازقی، قرقوروت و کشک که بسیار خوش مزه است.فرش زیبای دورو و گلیمبه عنوان یکی از هنرهای دستی می تواند سوغاتی بسیار زیبا و ارزنده ای محسوب شود می شود از دیگر محصولات، محصولاتی همچون هنر جاجیم، نمد، پوستین، خشکبار و میوه جات، انواع حوله، کلاه کرکی، زیورآلات ترکمنی، کشمش و آجیل، و مهمتر از همه زعفران را نام برد.

۳۰) سوغاتی های استان همدان

چرم از سوغاتی شهرهای ایران، چرم همدان چرمی زبانزد در دنیاست. دباغ‌خانه‌های سنگ شیر، خانه قانتور و خانه آقایی که در زمینه چرم فعالیت می کردند بی‌رقیب بودند. کیف، کفش، کمربند چرمى همدان مرغوبیت و شهرت بالایى دارند.

از جمله صنایع دستى رایج استان همدان، گیوه بافى بوده است. گیوه، نوعى کفش نرم، سبک، مقاوم، خنک و ارزان قیمت است که رویه آن، نخ پنبه اى تابیده شده و زیره آن، از چرم یا آجیده به کار می رود. صنعت پرکاربرد سفالگری هم در شهر لالجین که یکی از شهرستان بهار در ۲۰ کیلومترى شهر همدان است از رونق و شهرت بالایب برخوردار است. از جمله سوغات های استان همدان گلیم و آبگینه هستند که بسیار معروفند.

شهر تویسرکان یکى از شهرستان های استان همدان، قطب مهم تولید گردو در کشور بوده که گردوى این منطقه از مرغوب ترین انواع گردو در جهان است. در اخر شهریور ماه تا نیمه اول مهرماه هر سال درختان ضخیم و پر قطر و بلند گردو را با چوب هاى بلند می تکانند که به اصطلاح جوز ریزی می کنند.عالی ترین شیرینی هایی که به عنوان سوغات همدان از آن نام می توان برد انگشت‌پیچ، کماج، نان شیرمال و آب‌نبات قیچی است که فوق العاده خوش مزه است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=439178
  • نویسنده : نرگس قوامی

ثبت نظر

-