پرونده مسکن مهر عملاً بسته‌شد

  • کد خبر : 438810
  • 22 تیر 1400 - 9:12
پرونده مسکن مهر عملاً بسته‌شد

نیوز: مشکل مسکن و وجود مسکن خالی، یکی از اساسی ترین مشکلات جامعه ما است که باید رفع شود. وزیر راه و شهرسازی گفت:۵۳۰ هزار نفر واجد شرایط طرح مسکن ملی شده اند و ما اجرای این طرح را به ۳ روش ادامه می‌دهیم.محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به سه روش اجرای پروژه‌های مسکن ملی را ادامه می‌دهیم گفت: روش نخست ساخت مسکن در شهرهایی که زمین به اندازه کافی داریم، است.

او ادامه داد: نوع دوم پروژه هایی است که به صورت مجتمع ساخته می شود و نوع سوم طرح های مشارکتی با انبوه سازان و تفاهمنامه ها با دستگاه های مختلف است که بیشتر در کلان شهرها اجرا می شود.

اسلامی بیان کرد: از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر متقاضی مسکن ملی تعداد ۵۳۰ هزار نفر واجد شرایط اعلام شده اند.او ادامه داد: از این تعداد ۵۳۰ هزار نفر که در ۵ مرحله ثبت نام کردند واجد شرایط بوده اند و حدود ۲۰۰ هزار نفر هم از این تعداد آورده خود را تکمیل کرده اند.

اسلامی توضیح داد: اتمام مسکن ملی در گروی پرداخت آورده متقاضیان است و در صورتی که تکمیل کنند تا سال ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد. وزیر راه و شهرسازی در برنامه با بیان اینکه ۵۱ هزار و ۲۳۰ واحد مسکونی امروز از طریق ویدئو کنفرانس و بادستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید گفت: تا به امروز به‌صورت سیستمی و پیامکی ۲۵۰۰ هزار متقاضی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که پالایش آن‌ها در پنج مرحله صورت گرفت و از این تعداد ۵۳۰ هزار نفر متقاضی برای طرح‌های اقدام ملی مسکن واجد شرایط شناخته شده‌اند.

او با اشاره به اینکه از این ۵۳۰ هزار واحد مسکن ملی، ۴۰ هزار واحد تحویل داده شد و تا پایان سال هم در صورت تکمیل آورده مردم و ۱۵۰ هزار واحد دیگر هم به اتمام می‌رسد.

او گفت: برنامه‌ریزی ما برای اتمام واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن دوسالانه بوده و ما از مرداد ۹۹ کلید اجرای این واحد‌ها را زده‌ایم.

اسلامی اظهار کرد: در سال گذشته تسهیلات واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن ۱۰۰ میلیون تومان بوده که برای پروژه‌هایی که حدود ۴۰۰ میلیون تومان ساخت آن‌ها تمام می‌شود حدود ۱۰ درصد مبلغ را شامل می‌شد، اما امروزه تسهیلات را ۲۵۰ میلیون تومان افزایش دادیم که حدود ۶۰ درصد از هزینه ساخت این واحد‌ها را شامل می‌شود و دوره بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ سال است.

او با شاره به اینکه کسری مسکن و نیاز واقعی مسکن شهری ،سالانه ۷۰۰ هزار واحد است که باید ساخته شود که از این تعداد ۳۰۰ هزار واحد توسط خود مردم ساخته می‌شود و مابقی آن که شامل ۴۰۰ هزار واحد است که در قالب مسکن ملی و همچنین تکمیل مسکن مهر ساخته خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما در طرح اقدام ملی مسکن این نیاز را تامین کرده ایم و در قالب ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی و همچنین تکمیل مسکن مهر برنامه ریزی کرده ایم.

او با اشاره به اینکه نیاز واقعی مسکن همان ۵۳۰ هزار متقاضی بود که واجد شرایط شناخته شدند به‌طوری‌که ما در مرحله پنجم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن از ۳۳۰ هزار نفر ثبت‌نام کننده، ۱۳۰ هزار نفر در پالایش اول واجد شرایط شدند.

اسلامی با اشاره به اینکه از طریق این پالایش‌ها مشخص می‌شود که کدام یک از متقاضیان در کدام شهر و با چه میزان آورده‌ای واجد شرایط مسکن است و ما از طریق برنامه‌ریزی‌های لازم جریان پایدار مسکن را که در قالب هیچ تفکر سیاسی نیست، ایجاد کرده ایم.

مسکن خالی

شناسایی واحدهای خالی و تعیین آمار واقعی مسکن

او با بیان اینکه با سرشماری مرکز آمار میزان آمار واحد‌های مسکونی و همچنین واحد‌های خالی شناخته‌شده است گفت: ما آمار واقعی مسکن را که از طریق دستگاه‌های مختلف و با همکاری آن‌ها ارزیابی کرده‌ایم و با ایجاد سامانه اسکان و املاک سعی کرده‌ایم هر فردی که در هر شهری سکونت دارند با ثبت اطلاعات خود بتواند شناسایی کنیم و در نتیجه با این اطلاعات بتوانیم نیاز واقعی مسکن و همچنین تعداد واحد‌های خالی را شناسایی کنیم.

اسلامی افزود: تاکنون ۳ میلیون خانوار در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که ما با توجه به آنکه هنوز بخش عمده‌ای از مردم ثبت‌نام نکرده‌اند تا پایان شهریور ماه تمدید کرده ایم.

وزیر راه و شهرسازی گفت:با ثبت اطلاعات در این سامانه سعی خواهیم کرد مسکن را از کالای سرمایه‌ای خارج کنیم و از سوی دیگر نرخ واقعی مسکن در بازار مشخص شود و مانع از حضور سوداگران و ایجاد التهاب در بازار مسکن شویم.

او با اشاره به اینکه یک میلیون و  ۳۰۰ هزار واحد خالی تاکنون از طریق سامانه املاک و اسکان شناسایی‌شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته‌است گفت: سازمان امور مالیاتی موظف است از مردادماه طبق قانون از این خانه‌های خالی مالیات اخذ کند و این بخش همت سازمان امور مالیاتی را می‌طلبد. ما لیست را ارائه کرده‌ایم  اما سازمان امور مالیاتی نحوه ارائه لیست را نمی‌پسندد و ما سعی می‌کنیم با همکاری سایر دستگاه‌ها بتوانیم نحوه موردپسند لیست سازمان امور مالیاتی را ارائه کنیم.

>>>بیشتر بخوانید:

وضعیت مسکن/بررسی وضعیت مستاجرین

پرونده مسکن مهر عملاً بسته‌شده است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که پرونده مسکن مهر عملاً بسته‌شده و تنها ۹۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده که بسیاری از آن‌ها فاقد متقاضی و یا دارای پرونده‌های قضایی است گفت: ما در ابتدای کار خود متوجه شدیم که برخی از متقاضیان مسکن مهر مبالغ خود را پرداخت کرده، اما جانمایی برای آن‌ها صورت نگرفته بود که همین امر باعث تاخیر در ساخت و اجرای این واحد‌ها شده، اما سعی کرده ایم مشکلات در این بخش را برطرف کنیم تا پایان سال پرونده این واحد‌ها هم بسته می‌شود.

او گفت:امروز ۲۲ هزار و واحد مسکن مهر تحویل داده‌شده که ۷ هزار واحد آن‌ها در شهر پردیس قرار دارد.

اسلامی در ادامه به بافت فرسوده هم اشاره کرد و گفت: ما سالانه ۱۰ درصد باید نوسازی بافت‌های فرسوده را انجام دهیم و با توجه به آنکه قانون بافت فرسوده سال ۸۹ تصویب‌شده باید منابع توسعه ملی و یارانه برای تسهیلات مسکن جذب شود که تاکنون بخشی از آن‌ها اجرایی شده‌است.

او با اشاره به اینکه در شهر تهران ۴۵ درصد از بافت‌های فرسوده نوسازی شده و مابقی هم در دست اقدام است افزود: ۲۷۰ محله هم در سایر شهر‌ها نوسازی شده که شامل ۲۵ درصد می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: یک‌هزار پروژه زیربنایی آغاز شده که از این میزان ۵۰۰ هزار پروژه زیربنایی در قالب طرح‌های بافت فرسوده و نوسازی در دست اجرا است و مابقی هم به زودی افتتاح می‌شود.

اسلامی بیان کرد: ما در بهسازی محلات تحول اساسی ایجادکرده ایم به‌طوری‌که در شهر زابل که بخش عمده‌ای از آن‌ها حاشیه‌نشینی بودند با همکاری شهرداری نوسازی کرده ایم و به تمامی متقاضیان یک واحد مسکونی ارائه کردیم.

او گفت:بزرگ‌ترین و تاسف‌بارترین حاشیه‌نشین کشور که مربوط به حلبی‌آباد در چابهار بود که ما کامل مشکل حلبی‌آباد‌ها را رفع کرده و سعی کردیم یک محیط فاخر شهری و مطابق با معماری آن شهر را به متقاضیان تحویل دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مسکن روستاییان اشاره کرد و گفت: سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی باید نوسازی شود که از این تعداد تاکنون یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد روستایی بهسازی شده که بخش‌هایی از این واحد‌ها هم در قالب بازسازی واحد‌های مسکونی در سیل و حوادث طبیعی بوده‌است که با همت بنیاد مسکن اجرایی شده‌است.

کاهش ۶۵ درصدی اسباب کشی در تهران با پرداخت وام ودیعه مسکن

او در ادامه به بازار اجاره هم اشاره کرد و گفت:امسال هم طرح پرداخت وام ودیعه مسکن اجرا شده و در سال گذشته تجربه بسیار خوبی از پرداخت وام ودیعه مسکن داشته‌ایم به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از اسباب‌کشی‌ها کاهش‌یافت.

اسلامی  افزود: در شهر تهران ۶۵ درصد این پرداخت وام ودیعه مانع اسباب‌کشی شده و در سایر شهر‌ها هم ۸۰ درصد مانع شده است.

او گفت:سال گذشته به ۲۲۵ هزار خانوار وام ودیعه مسکن با اعتباری بالغ‌بر ۵ هزار میلیارد تومان پرداخت‌شده و امسال هم ۱۰ میلیارد تومان منابع برای این تسهیلات در نظر گرفته‌شده است.

اسلامی بیان کرد: تاکنون ۲۵۰ هزار نفر برای امسال ثبت‌نام کرده اند و با توجه به آنکه بانک‌ها به سیستم وزارت راه و شهرسازی متصل شده اند روند پرداخت تسهیلات امسال متقاضیان مطلوب خواهد بود .

او در ادامه به بورس مسکن هم اشاره کرد و گفت:ما املاک خود را در بورس مسکن واگذار کرده‌ایم و امیدوار بودیم این امر به جریان پایدار مسکن تبدیل شود، اما به‌نظر می‌رسد که سازمان بورس و وزیر اقتصاد برای این بخش به نتیجه نرسیده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که در طرح ساماندهی زمین و اراضی هم بسیاری از دستگاه‌ها همکاری همکاری مناسبی داشته‌اند و بخش عمده‌ای از اراضی خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده‌اند گفت: در پرداخت تسهیلات هم امسال سعی کرده‌ایم میزان پرداخت تسهیلات به سازندگان را به ۲۵۰ میلیون تومان برسانیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=438810

برچسب ها

ثبت نظر

-