وضعیت لوازم خانگی/لوازم خانگی کره‌ای‌ به جای پول

  • کد خبر : 438447
  • 20 تیر 1400 - 12:12
وضعیت لوازم خانگی/لوازم خانگی کره‌ای‌ به جای پول

نیوز: سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی در خصوص وضعیت لوازم خانگی گفت: حدود ۸ میلیارد دلار از کشور ما در کره جنوبی مسدود شده و عده‌ای دنبال بهانه میگردند تا از طریق واردات لوازم خانگی این پول‌ها را به کشور برگردانند.

غزنوی سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی اظهار کرد: کالاهای مشابه ایرانی و خارجی را در کشوری مثل هند که ارزان‌ترین قیمت لوازم خانگی را دارد مقایسه کردیم و کالاهای ایرانی قیمت قابل رقابتی با محصولات کره‌ای داشتند. باید توجه داشته باشید که محصولاتی مثل لوازم خانگی با جوایز صادراتی در کشورهای خارجی عرضه می‌شوند و صادرات آن‌ها معاف از مالیات است و همین باعث می‌شود تا محصولات کره‌ای در کشوری مثل هند از خود کره قیمت کم‌تری داشته باشند. با این وجود قیمت ما با قیمت محصولات سایر برندها برابر بود.

او بیان کرد: متأسفانه برخی از برند‌های خارجی در کشور‌های همسایه مثل اربیل عراق و امارات مستقر شدند و به صورت سازمان یافته محصولاتشان را از طریق قاچاق به سمت کشور عرضه می‌کنند. با این شرایط دلیلی برای واردات رسمی و سرمایه گذاری ندارند. مرز‌های اقتصادی ما رها شده و این موضوع که بار‌ها از آن ضربه خوردیم مورد بی توجهی قرار می‌گیرد. از ۲ مورد از بنادر جنوبی کشور روزانه ۳ هزار ماشین شوتی کالای قاچاق وارد سطح کشور می‌شود. قاچاق فوق‌العاده سهل و آسان شده است. اغلب این کالا‌ها لوازم خانگی هستند چرا که طالب آن‌ها زیاد است.

    سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: می‌توانم بگویم تا حدود ۲ ماه پیش ۸۰ درصد بازار دست تولید کنندگان داخلی بود اما امروز قاچاق خیلی بیشتر شده؛ در برخی از کالاها مثل تلویزیون حجم قاچاق بسیار زیاد است و گاهی تا ۴۰ درصد بازار در اختیار محصولات قاچاق قرار دارد اما در لباسشویی و یخچال این میزان کمتر است. محصولات خارجی گاهی قیمتی کمتر از محصولات داخلی دارند و دلیل آن شرایط مطلوب ایجاد شده برای قاچاق است. در دو ماه اخیر و با توجه به شیوه‌های جدید قاچاق لوازم خانگی به کشور شاهد افزایش چشمگیر حضور لوازم خانگی قاچاق در بازار بوده‌ایم.

    غزنوی گفت: اگر کنترل کالای قاچاق در مرزها برای ما سخت است، اما بازارها در اختیار خودمان قرار دارند و به راحتی می‌تواند آن را کنترل کرد، اما انسجامی برای کنترل آن وجود ندارد. باید بازار را حفاظت کنیم که تولید کننده محصولات خود را عرضه کرده و با افزایش عرضه کیفیت و خدمات محصولات خود را بهبود ببخشد.

    سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی بیان کرد: انحصار زمانی است که شرکتی فعالیت بکند و جلوی رشد شرکت‌های دیگر را بگیرند مثل اتفاقی که در خودروسازی ما افتاده است، اما امروز بیش از هزار و ۵۰۰ تولید کننده لوازم خانگی داریم که تنها ۲۲۰ تولید کننده یخچال در آن وجود دارد. عده‌ای بر علیه روند تولید در کشور کار می‌کنند و این تفکر را ایجاد می‌کنند که انحصار طلب‌ها جلوی واردات به کشور را گرفته‌اند. ما در بازار کشورمان به میزان کافی رقابت داخلی داریم.

    او بیان کرد: کشوری مثل کره جنوبی که از نظر کیفیت و قیمت به کالای خودش اطمینان دارد، به هیچ وجه اجازه ورود کالا به داخل کشورش را نمی‌دهد تا از حقوق تولید کنندگان خود حفاظت کند. زمانی که رقابت داخلی مناسبی در کشور ایجاد شده است چرا باید اجازه واردات به محصولات سایر کشور‌ها را بدهیم.

    >>>بیشتر بخوانید:

    کاهش ۸۰درصدی تقاضای خرید در بازار لوازم خانگی 

    غزنوی تشریح کرد: حدود ۸ میلیارد دلار از کشور ما در کره جنوبی مسدود شده و عده‌ای دنبال بهانه میگردند تا از طریق واردات لوازم خانگی این پول‌ها را به کشور برگردانند و این بدترین شیوه‌ای است که می‌توان انتخاب کرد. فکر این را نمی‌کنند که باز هم بازار را در اختیار برند‌های خارجی قرار می‌دهند و در صورت بروز هر اختلالی کشور را با مشکلی بزرگ مواجه خواهند کرد. سیاست غرب برای کشور ما سیاست بلاتکلیفی است و سیاست منسجمی برای ما نداشته است پس مشخص نیست ۴ سال دیگر و بعد از انتخابات آمریکا چه شرایطی برای ما ایجاد شود بنابراین باید از تویلد حمایت کنیم تا کشور مصرفی نباشیم و امنیت اقتصادی ما اینقدر پایین نباشد.

    سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی ادامه داد: اگر در این دو سال تولید کنندگان لوازم خانگی بازار را تامین نمی‌کردند وضعیت نامساعدی برای کشورمان ایجاد می‌شد. خوشبختانه سرمایه گذاری‌های خوبی پیش از این انجام شده بود که با ایجاد شرایط ذکر شده به سرعت به کار گرفته شد.

    کره‌ای‌ها برای تولید قطعه به ایران بیایند نه واردات محصول

    او با تاکید بر اهمیت حفظ حقوق تولید کنندگان و جلوگیری از واردات محصول کامل گفت: برند‌های خارجی راه بازی برای ورود به کشور ما دارند، اما نه برای واردات محصول تمام شده بلکه باید در کشور ما برای تولید قطعات سرمایه گذاری کنند. تمام تولید کنندگان لوازم خانگی تولیداتی دارند که هم ما می‌توانیم در کشورمان استفاده کنیم و هم می‌تواند از کشور ما به کشور‌هایی مثل مصر، ترکیه، پاکستان و… صادر شود.

    غزنوی تولید محصول برندهای خارجی در ایران را غیر اقتصادی دانست و گفت: تولید محصول کامل توسط برندهای خارجی هیچ گاه در ایران به صرفه نخواهد بود پس هیچ گاه به سمت سرمایه گذاری در ایران حرکت نخواهند کرد اما ایران می‌تواند یک هاب تولید قطعه در دنیا باشد، اما این کارخانه‌های در ایران سرمایه گذاری نخواهند کرد. امروز امکان صادرات کالای کامل برای این برند‌ها از ایران وجود ندارد و بهترین شرایط آن است که قطعاتی که به تکنولوژی نیاز دارند در ایران تولید کنند.

    سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی بیان کرد: موضوع ما نه مالی، که مباحث مربوط به تکنولوژی است. هم تولید کنندگان داخلی ما از آن‌ها خرید خواهند کرد و هم به کشور‌های دیگر صادر خواهند کرد. این دو برند تنها می‌خواهند محصول کامل را وارد کشور کرده و با هر اتفاقی از بازار ایران خارج شوند. ما باید بازار را از کالای داخلی اشباع کنیم تا بعد از آن به سمت صادرات حرکت کنیم. ما باید با صادرات به سمت رقابت با برند‌های جهانی حرکت کنیم و نه از طریق واردات.

    او با تاکید بر این که به جای واردات باید با صادرات در بازارهای جهانی رقابت کنیم، تصریح کرد: تولید کننده ما باید از نظر کیفی و قیمتی به قدری ارتقا پیدا کند که در کنار محصولات و برند‌های جهانی قرار بگیرد. اگر بتوانیم بازار را از کالای قاچاق خالی کنیم تا پایان سال به بازار‌های صادراتی دست پیدا خواهیم کرد اما اگر سهم بازار را از دست بدهیم و بازار به دست کالای قاچاق بیفتد شرایط به سرعت از انچه که وجود دارد بد تر خواهد شد.

    یک قدم تا تکامل لوازم خانگی

    غزنوی گفت: ما ۲ سال از فرآیندی را که در نظر گرفته بودیم گذراندیم و به تولید انبوه می رسیم‌. ما مقیاس اقتصادی را درک کردیم و اگر یک سال دیگر این شرایط را حفظ کنیم یک پایان امسال آغاز صادرات ما خواهد بود. ما نیاز به حمایت ۵ ساله داریم که اگر اتفاق بیفتد طعم شیرین صادرات را می چشیم و ارزآوری انبوه برای کشور فراهم می‌شود. در این یک سال اگر بی توجه به تولید باشیم هر آنچه که در دو سال گذشته به دست آورده‌ام را از دست خواهیم داد.

    سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی تاکید کرد: با توجه به رقابت خوبی که بین تولید کنندگان داخلی شکل گرفته است اگر تنها یک سال دیگر از تولید لوازم خانگی در کشور حمایت شود و سهم بازار را برای محصولات تولید داخل حفظ کنیم بدون شک تولید ما به سطحی خواهد رسید که می‌توانیم به جای واردات محصولات خارجی از طریق صادرات و حضور در بازارهای جهانی با برندهای خارجی رقابت کنیم.

    لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=438447

    برچسب ها

    ثبت نظر

    -