مرخصی‌‌های استحقاقی/انتقال مرخصی ذخیره شده به ماه‌های بعد

  • کد خبر : 438204
  • 17 تیر 1400 - 12:49
مرخصی‌‌های استحقاقی/انتقال مرخصی ذخیره شده به ماه‌های بعد

نیوز: یکی از انواع مرخصی های قانون کار ،مرخصی‌‌های استحقاقی یا مرخصی سالانه است که این نوع از مرخصی به صورت یکسان برای کلیه مشمولان قانون کار اعم از کارگران و کارمندان به مدت یک ماه در سال تعیین شده است . لازم به ذکر است که در مدت زمان مرخصی استحقاقی ، حقوق یا مزد نیز پرداخت خواهد شد .به موجب قانون اساسی ، شکل و محتوا و ساعات کار باید چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی ، فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی ، سیاسی و اجتماعی را داشته باشد . به همین دلیل ، در قوانین ناظر بر اشتغال اعم از قانون کار و یا قانون مدیریت خدمات کشوری ، مرخصی هایی مورد پیش بینی قرار گرفته است تا با استفاده از آنها ، نیروی کار بتواند آرامش و آسایش را تجربه نموده و به دغدغه های فردی خود پاسخ دهد .

یکی از انواع این مرخصی ها ، مرخصی استحقاقی است که در قانون کار مورد پیش بینی قرار گرفته است و همه مشمولان این قانون اعم از کارگران و کارمندان بخش خصوصی از آن برخوردار خواهند بود و از آن جهت که مدت زمان استفاده از این مرخصی برای هر سال مشخص شده است ، به آن مرخصی سالانه نیز گفته می شود .

>>>بیشتر بخوانید:

اغلب کارفرمایان به کارگرانِ بیمار مرخصی با حقوق نمی‌دهند!/ تنها غذای روزانه کارگران قطع شده است

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی مدت زمان مرخصی استحقاقی یا سالانه کارگران در قانون کار پرداخته و جزییات آن اعم از ذخیره مرخصی استحقاقی  ومرخصی استحقاقی کارگران فصلی را مورد توجه قرار دهیم .

یک کارشناس حقوق کار در مورد انتقال مرخصی ذخیره شده به ماه‌های بعد توضیحی را ارائه داد.

آرمین خوشوقتی، در پاسخ به این پرسش که «تکلیف مرخصی‌های استفاده نشده بیش از ۹ روز در شرایطی که قراردادها یکساله هستند و اصل بر تسویه پیش از عقد قرارداد جدید است چه می‌شود؟» اعلام کرد: در اینگونه مواقع که قرارداد تمدید می‌شود تا سقف ۹ روز به قراداد سال‌های بعد منتقل شده و مازد بر آن سوخت می‌شود. بر اساس قانون کار، کارگران برابر قانون کار در هر ماه ۲.۵ روز مرخصی در کارهای عادی طلب دارند. این عدد در سال می‌شود ۱۹۲ ساعت که معادل ۲۶ روز است. به این مرخصی، مرخصی استحقاقی می‌گویند که چهار جمعه در هر ماه هم به آن اضافه می‌شود. بر اساس ماده ۶۶ قانون کار کارگران تنها می‌تواند ۹ روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=438204

ثبت نظر

-