آیا جهان های موازی واقعیت دارند؟

  • کد خبر : 437726
  • 20 تیر 1400 - 12:35
آیا جهان های موازی واقعیت دارند؟

نیوز: آدم های خیال پرداز معمولا داستان های تخیلی را دوست دارند ولی جدا جهان موازی وجود دارد؟جهان ما به طور غیر قابل تصوری بزرگ است. صدها میلیارد یا نه ، تریلیون ها کهکشان ، در فضا می چرخند که هر کدام میلیاردها ستاره دارند. برخی از محققان با مطالعه مدل های جهان حدس می زنند که قطر جهان می تواند 7 میلیارد سال نوری باشد. دیگران فکر می کنند که می تواند بی نهایت باشد. داستان های علمی – تخیلی ، طرفدار ایده جهان های موازی هستند و این فکر را دارند که ممکن است که ما فقط در یکی از هزاران جهان زندگی بکنیم. نظریه علمی و واقعی موردی را در مورد جهان خارجی ، موازی یا دور از جهان ما بررسی می کند و در بعضی موارد نیز آن را تایید می کند.

در حدود 13.7 میلیارد سال پیش ، همه آنچه که ما می شناسیم یک چیز بی نهایت کوچک بود. سپس ، طبق تئوری بیگ بنگ ، انفجاری رخ داد و برای کسری کوچک از ثانیه سریعتر از سرعت نور در همه جهات دچار تورم شد. قبل از اینکه 10-32 ثانیه بگذرد ، جهان در فرایندی به نام تورم کیهانی منفجر شد و 10-26 برابر اندازه اصلی خود شد. با کند شدن تورم ، تشعشع ظاهر شد ، و شروع به تشکیل اتم ها ، مولکول ها ، ستاره ها و کهکشان ها کرد که وسعت فضای اطراف ما را پر می کند.

تورم و انفجار بزرگ

این روند اسرارآمیز تورم و انفجار بزرگ ، برخی از محققان را متقاعد کرده است که چندین جهان ممکن است وجود داشته باشد. طبق گفته الكساندر ویلنكین ، فیزیكدان نظری از دانشگاه تافتس در ماساچوست ، تورم همزمان به همه جا ختم نمی شود.

در حالی که این اتفاق برای همه چیزهایی که 13.8 میلیارد سال پیش تشکیل شده منجر شده است ، اما تورم کیهانی در مکان های دیگر نیز ادامه دارد. این تئوری تورم ابدی نامیده می شود. ویلنکین در سال 2011 برای نشریه علمی آمریکایی نوشت: و با پایان یافتن تورم در یک مکان خاص ، یک جهان جدید شکل می گیرد.

جهان های تشکیل شده نمی توانند با یکدیگر تماس بگیرند زیرا به طور نامحدودی گسترش می یابند و از هم فاصله می گیرند. اما حتی اگر می توانستیم به جهان موازی برسیم ، با توجه به تورم ابدی (همراه با نظریه ریسمان) ، جهان آشنای ما با ثابت های فیزیکی و شرایط قابل سکونت می تواند کاملاً متفاوت از جهان فرضی باشد. برخی از محققان عقاید خود را در مورد جهان موازی بر اساس مکانیسم کوانتومی بنا می کنند. در مکانیسم کوانتومی ، حالتهای متعددی برای وجود ذرات ریز به طور همزمان وجود دارد – یک “تابع موجی” تمام این احتمالات را در بر می گیرد. با این حال ، هنگام بررسی فقط یکی از احتمالات را مشاهده می کنیم.

اما نظریه وجود چند جهان پیشنهاد می کند که هر زمان که یک وضعیت یا نتیجه مشاهده می شود ، “جهان” دیگری وجود دارد که در آن نتیجه کوانتومی متفاوت به واقعیت تبدیل می شود.

>>>بیشتر بخوانید:

کشف شواهدی از یک جهان موازی با قابلیت بازگشت زمان

نسخه های بی شماری از زندگی

این یک آرایش شاخه ای است که در آن لحظه به لحظه ، جهان ادراک شده ما به گزینه های تقریباً بی شمار تقسیم می شود. آن جهان های متناوب کاملاً مجزا هستند و نمی توانند با هم برخوردی داشته باشند ، بنابراین اگرچه ممکن است نسخه های بی شماری از زندگی شما وجود داشته باشد که کمی یا کاملا متفاوت از زندگی شما در این جهان باشد ، شما هرگز آن را نمی دانید. ایده وجود چند جهان موازی واقعاً خیالی نیست بلکه یکی از مولفه های مهم تفکر علمی است و روشی است که جامعه علمی ایده هایی را توسعه می دهد که با مشاهده و آزمایش می توانند کشف شوند. جان هورگان ، روزنامه نگار علوم ، در یک پست وبلاگ برای نشریه علمی آمریکایی نوشت که اگر فرصتی برای یافتن شواهدی علیه نظریه وجود نداشته باشد ، این برای کل علم مضر است.

جهان موازی، واقعیت جایگزین فرضیه ای درباره وجود واقعیت های جداگانه در کنار واقعیت کنونی است که ازدهه ۶۰ میلادی به این سو و با کتابهای علمی تخیلی و کمیک استریپ محبوبیت یافت، هر چند بحث پیرامون امکان وجود چندجهان از سال ۱۹۵۲ در محافل علمی رواج داشتهاست. گروه خاصی از جهانهای موازی مولتیورس نامیده میشود؛ اگرچه این اصطلاح نیز میتواند برای توصیف جهانهای موازی که واقعیت را تشکیل میدهند مورد استفاده قرار گیرد.

با وجود اینکه عبارتهای جهان موازی و واقعیت جایگزین را میتوان بیشتر جاهابه جای هم به کار برد، گاهی اوقات واقعیت جایگزین به مفهوم زمینی دیگری نیز اشاره دارد که حاکی از آن است که واقعیت بدیل دیگری از خود ماست. دانشمندانی با این نظریه که جهانهای موازی وجود دارند موافقت کردن ولی عده کمی از دانشمندان با این نظریه مخالف هستند ولی طبق آخرین مطالعات جهانهای موازی وجود دارند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=437726
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.space.com/32728-parallel-universes.html

برچسب ها

ثبت نظر

-