درگیری‌ها در افغانستان به کجا رسید؟

  • کد خبر : 437658
  • 14 تیر 1400 - 9:03
درگیری‌ها در افغانستان به کجا رسید؟

آخرین خبرها از درگیری‌ها در افغانستان، طالبان به ۶۰ کیلومتری کابل رسید.شبه نظامیان طالبان در ادامه پیشروی ها در شرق افغانستان، شهرستان «اله سائی» در استان «کاپیسا» را از کنترل نیروهای دولتی خارج کردند و خود را به ۶۰ کیلومتری پایتخت رساندند.مناطق مختلف افغانستان همچنان صحنه درگیری است و عقب نشینی نیروهای دولتی ادامه دارد و پیشروی شبه نظامیان طالبان در چندین محور به ویژه به سمت استان های شرقی گسترش یافته است.

درگیری‌ها در افغانستان

یک منبع میدانی که تحولات را در شرق افغانستان از نزدیک دنبال می کند به آخرین وضعیت استان «کاپیسا» اشاره کرد و گفت: نیروهای طالبان حملات گسترده ای را در شرق این استان ترتیب دادند و خطوط دفاعی نیروهای دولتی را در هم شکستند.

این منبع میدانی از عقب نشینی نیروهای دولتی و تسلط طالبان بر شهرستان «اله سائی» خبر داد و افزود: این شهرستان در شرق استان «کاپیسا» از محور جنوب غربی حدود ۶۰ کیلومتر با شهر کابل «پایتخت» فاصله دارد و همین موقعیت بر اهمیتش افزوده است.

این منبع میدانی با بیان این که سقوط شهرستان «کاپیسا» زنگ خطر را برای شهر کابل به صدا در می آورد، گفت: با از دست رفتن این شهرستان، فشار بر نیروهای دولتی در محور جنوبی افزایش یافت و در نهایت بخش وسیعی از شهرستان «تگاب» هم به تصرف طالبان درآمد.

به گفته این منبع میدانی، بخش وسیعی از مرکز و شرق شهرستان «نجراب» در محور شمالی شهرستان «اله سائی» از کنترل نیروهای دولتی خارج و به سیطره نیروهای طالبان درآمده و راه ارتباطی شهرستان های «حصه اول کوهستان و حصه دوم کوهستان» به سمت شهرستان «تگاب» قطع شده است.

استان «کاپیسا» از محور جنوبی با استان کابل، از محور غربی با استان «پروان» و از محور شمالی با شمال استان «پنجشیر» و از محور شرقی با استان «لغمان» هم مرز و همین وضعیت اهمیتش را چند برابر کرده است.

«کاپیسا» کوچکترین استان افغانستان محسوب می شود اما بیشترین جمعیت پس از کابل دارد و یک منطقه پر تراکم به شمار می آید که هزار و ۸۴۲ کیلومتر مربع مساحت دارد که حدود نیمی از آن ( ۹۲۰ کیلومتر مربع) در تصرف طالبان است.

این استان به ۸ شهرستان «حصه اول کوهستان، حصه دوم کوهستان، کوه بند، محمود راقی(مرکز استان)، نجراب، اله سائی، تگاب» تقسیم شده است؛ نیروهای دولتی شهرستان های «حصه اول و دوم کوهستان و محمود راقی» را در کنترل دارند.

>>>بیشتر بخوانید:

طالبان ۸۰ درصد افغانستان را گرفتند؛ موضع ایران چیست؟ 

در حال حاضر، بخش وسیعی از مرکز و شرق شهرستان «کوه بند»، شمال و شرق شهرستان «نجراب»، شمال، شرق و جنوب شهرستان «تگاب» به همراه شهرستان  «اله سائی» در سیطره گروه طالبان است؛ سایر مناطق در این استان میان طرفین دست به دست می شود.

مناطق غربی و جنوب غربی استان «کاپیسا» شامل شهرستان های تگاب و نجراب (محور جنوب) به شهرستان های جنوب شرقی استان پروان (کوه صافی) متصل می شوند که نقطه اتصال «کاپیسا» به پایتخت (استان کابل) هستند.

شهرستان «کوه صافی» در جنوب شرق استان «پروان» در تصرف شبه نظامیان گروه طالبان است که از محور غربی با شهرستان تازه سقوط کرده «تگاب» در جنوب استان «کاپیسا» هم مرز است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=437658

برچسب ها

ثبت نظر

-