نقاشی روی سفال و تکنیک هایی برای زیبایی بیشتر

  • کد خبر : 437413
  • 14 تیر 1400 - 18:29
نقاشی روی سفال و تکنیک هایی برای زیبایی بیشتر

نیوز: وقتی سفالگران به دنبال جلوه های رنگی اضافی بر روی ظروف سفالی خود هستند، به ندرت کار خود با رنگ های سنتی انجام می دهند. معمولا سفالگران تمایل دارند “با استفاده از مواد سرامیکی دیگر مانند زیر لعاب، لغزش و لکه های اکسید، کار خود را” رنگ آمیزی ” می کنند. همه اینها در زمان معین به بدنه خاک رس متصل می شوند بنابراین مانند رنگ سایید یا پوسته نخواهند شد. اما هنگامی که یک ظرف سفالی برای استفاده کاربردی در نظر گرفته نشده است مانند زمانی که به عنوان هنر نمایش در نظر گرفته شده باشد و جنبه هنری آن مدنظر باشد، در آن صورت می توان از برخی مواد رنگ سنتی استفاده کرد.آموزش تکنیک نقاشی روی سفال در این مطلب آماده شده است.

تکنیک نقاشی روی سفال که می توان استفاده کرد عبارتند از:

زیر لعاب
لغزش
لکه های اکسید
لعاب رنگ
اکریلیک یا لاک ناخن

زیر لعاب

چنانچه از زیر لعابی استفاده می کنید که هم به اندازه کافی نازک است و هم به اندازه کافی رنگ دهنده دارد تا محو شدن را به حداقل برسانید، می توانید جلوه هایی شبیه به نقاشی های آبرنگ روی سفال ها به دست آورید. ظرف های زیر لعابی نیمه مرطوب آماکو برای ایجاد اثراتی مانند آبرنگ کاملاً خوب عمل می کنند. چون هنگامی که به دنبال اثرات شستشو هستید، کنترل آنها نسبت به لعاب مایع بسیار آسان تر است.

نقاشی روی سفال

برای جلوه های بیشتر مانند اکریلیک، می توانید از زیر لعاب مایع استفاده کنید و با سبک بسیار “سنگین تر” کار کنید که زیر سطح لعاب بیشتری را روی سطح رس قرار می دهد. با زیر لعاب های مایع، بهتر است به صورت لایه لایه کار کنید، زیرا تا زمانی که سه لایه روی سطح خاک رس نباشد، بسیاری از آنها کاملاً مقاوم نخواهند بود.

لغزش

لغزش یعنی تعلیق مایع ذرات رس در آب، می تواند برای رنگ آمیزی سفال ها قبل از پخت استفاده شود. در شیوه لغزش می توانید از ورقه های سفید یا ورقه های رنگی آغشته به اکسیدها استفاده کنید. برخی از سفالگران، برگه هایی را که هنگام پرتاب قطعات دیگر باقی می ماند ذخیره می کنند. ورقه ها بهتر است در ظروف سبز رنگ مرطوب باقی بمانند.استفاده از لغزش سه مزیت دارد: پاکسازی کامل اشتباهات حین نقاشی روی سفال بسیار راحت تر است.

نقاشی روی کوزه سفالی

در این روش، رنگ آمیزی لغزش بهتر با جمع شدگی خاک رس انجام می پذیرد، که به نوبه خود ریسک کمتری نسبت به برنامه های سنگین تر هنگام خشک شدن یا آتش زدن دارد.

لکه های اکسید

تکنیک نقاشی روی سفال، لکه های اکسید برای رنگ آمیزی خطوط روان و همچنین افزودن مناطق وسیع از رنگ فوق العاده هستند. شما می توانید از لکه های آماده شده تجاری استفاده کنید، که غالباً از مواد برشته شده استفاده می شود تا هم از نظر کنترل ایمن تر باشد و هم از نظر شیمیایی پایدارتر باشند. یا لکه ها به سادگی می توانند اکسیدهای خاکی باشند که در آب مخلوط شده اند، اما با استفاده از این مواد، شما به یک دسته خوب در مورد آنچه لعاب از آن عبور می کند نیاز خواهید داشت. بعضی از اکسیدها متغیر هستند و بسته به عناصر دیگری که در لعاب قرار دارند به طور چشمگیری تغییر رنگ می دهند. به عنوان مثال اکسید کروم به طور کلی رنگ سبز در نظر گرفته می شود، اما اگر قلع در لعاب وجود داشته باشد، می تواند صورتی شود.

رنگ آمیزی سفال

لعاب

سفالگران سالهاست که فقط با استفاده از لعاب روی سرامیک ها نقاشی می کشند. این شامل نقاشی لعاب روی لعاب، مانند آنچه در سنت های ماژولیکا دیده می شود و همچنین نقاشی مناطق مختلف با لعاب هایی با رنگ های مختلف می شود.

یک مشکل در این روش این است که وقتی لعاب در هنگام آتش سوزی ذوب شود، بیشتر جریان پیدا می کند. این می تواند باعث افتادگی طرح ها، نامشخص بودن لبه ها و یا حتی از بین رفتن کامل آن در لعاب زیرین شود.

>>>بیشتر بخوانید:

ایده های هنری سرگرم کننده برای کودکان با استفاده از مواد بازیافتی

رنگ اکریلیک یا لاک ناخن

هنگامی که یک قطعه سفال نیازی به اعمال کارهای خاص ندارد، دیگر محدود به استفاده از مواد سرامیکی برای رنگ آمیزی آن نخواهید بود. هنرمندان سفالگری می توانند از هر نوع رنگ سنتی دیگر برای تزئین قطعات سفال استفاده کنند. اما توجه داشته باشید که اگر قطعه تمام شده مرطوب شود یا برای استفاده دائمی در فضای باز در نظر گرفته شود ، احتمالاً این سفال های غیر سرامیکی پوسته می شوند یا از بین می روند. قطعات سرامیکی طراحی شده برای استفاده به عنوان هنر نمایش منطقه ای است که هنرمندان اغلب از رنگ های سنتی استفاده می کنند.

نقاشی روی سفال

دو ماده غیر سرامیکی می تواند به ویژه برای این نوع نقاشی مفید باشد. از رنگ اکریلیک معمولاً استفاده می شود اما لاک ناخن نیز می تواند نتایج جالبی به بار آورد. برخلاف سایر رنگ ها، هر دو این مواد این مزیت را دارند که پس از خشک شدن محلول در آب نیستند.

علاوه بر مواردی که گفته شد، استفاده از رنگ اکریلیک یا لاک ناخن یک اشکال اساسی دارد: آنها می توانند سطح گلی را که می پوشانند صاف کنند. و یکپارچه سازی بصری این مواد با خاک رس کاملاً دشوار است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=437413
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : https://www.thesprucecrafts.com/how-to-paint-pottery

ثبت نظر

-