حیوان آزاری باعث تلف شدن یک توله پلنگ در تربت حیدریه

  • کد خبر : 437090
  • 10 تیر 1400 - 10:06
حیوان آزاری باعث تلف شدن یک توله پلنگ در تربت حیدریه

نیوز: تلف شدن یک توله پلنگ در تربت حیدریه / محیط زیست: حیوان آزاری، دلیل مرگ پلنگ 2 ساله بود.مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی صبح امروز از تلف شدن توله پلنگی که 2 روز پیش به دست 2 جوان روستایی در منطقه شکار ممنوع ژرف تربت حیدریه به شدت آسیب دیده بود خبر داد.

تورج همتی به خاطر این رخداد تلخ افزود: پس از ۴۸ ساعت تلاش مداوم کادر درمان دامپزشکی، انجام معاینات داخلی، جراحی های متعدد، سرم تراپی، رادیولوژی و دیگر تلاش های تخصصی درمانی متاسفانه این توله پلنگ ۲ ساله به علت شدت و وخامت جراحات وارده بامداد امروز از چرخه زیستی خراسان رضوی حذف شد.

وی ادامه داد: در پی تحلیل علائم حیاتی این توله پلنگ که بر اثر تروما و ضربات وارده بر سر دچار خونریزی مغزی و شکستگی و تورم شدید در نقاط مختلف بدن شده بود صبح امروز، شاهد پایان زندگی کوتاه یکی دیگر از گونه‌های باشکوه و ارزشمند خراسان رضوی بودیم و متأسفانه دراین جدال نابرابر، بازنده میدان بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این قبیل فاجعه‌های شرم‌آور، توحش و حیوان آزاری با اخلاق زیست محیطی در تعارض است و نمی‌دانم عاملان این حادثه از این پس چگونه با عذاب وجدان زندگی خواهند کرد.

همتی از تلاشهای ارزشمند و مراقبت مداوم و شبانه روزی تیم درمانگر مشتمل بر متخصصان داخلی، جراحی، رادیولوژی، داخلی حیوانات کوچک و اداره نظارت بر امور حیات وحش استان صمیمانه تشکر کرد و افزود: چندین سال است آموزش و فرهنگ سازی در اولویت های اجرایی حفاظت محیط زیست است اما این آسیب تلخ به محیط زیست، تلنگری دوباره بر ما بود که بدانیم با همه تلاشهای آموزشی و تنویر افکار، همچنان در فرهنگ سازی زیست محیطی در آغاز راهیم.

تلف شدن توله پلنگ

۲ روز پیش ۲ جوان روستایی در ارتفاعات روستای نسر منطقه شکار ممنوع ژرف درحوزه استحفاظی شهرستان تربت حیدریه یک قلاده توله پلنگ را مورد حمله قرار داده و با او درگیر شدند و این حیوان را به طرز فجیعی مورد ضرب و جرح قرار دادند که البته دستگیر و به مرجع قضایی تحویل شده‌اند.

منطقه شکار ممنوع ژرف در قلب خراسان رضوی و در شرق شهرستان تربت حیدریه با شرایط جغرافیایی جلگه ای و کوهستانی، مکان مناسبی برای زیستگاههای حیوانات وحشی به شمار می رود و گونه های جانوری قوچ و میش وحشی در آن به وفور مشاهده می شود.

>>>بیشتر بخوانید:

حیوان آزاری روی آنتن زنده و خشم بینندگان / عکس

این زیستگاه ارزشمند ۵۸ هزار هکتاری که در حد فاصل سه شهرستان تربت حیدریه، زاوه و فریمان قرار گرفته است در صورت توجه مسئولان می‌تواند به عنوان یکی از ذخیره گاههای مهم گونه های جانوری در استان و کشور و مکانی برای گردشگران طبیعت محسوب شود.

استان خراسان رضوی با دارا بودن اقلیم های متفاوت و اکوسیستم های متنوع، از غنای گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است و تا کنون حدود ۴۸۵ گونه مهره‌دار در محدوده این استان شناسایی شده است و تمامی گونه‌های خانواده گربه سانان کشور در محدوده خراسان رضوی حضور دارند.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان در اختیار دارد. این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. از گونه‌های شاخص حیات وحش این استان می توان به بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=437090

ثبت نظر

-