سقوط شهرستان های افغانستان به دست طالبان، ادامه دارد

  • کد خبر : 436436
  • 05 تیر 1400 - 10:31
سقوط شهرستان های افغانستان به دست طالبان، ادامه دارد

طی چند هفته گذشته بیش از ۱۵ شهرستان افغانستان بدست گروه طالبان سقوط کرده و دولت این کشور علت این روند را جلوگیری از تلفات غیر نظامیان اعلام کرده است. در همین حال طالبان نیز برای تصرف این شهرستانها تلفات سنگینی را متحمل شده اند.

شهرستانهای «اشکمش» در استان تخار و «سوزمه قلعه» در استان سرپل دو شهرستانی است که دیروز بدست گروه طالبان افتاد و صدها خانواده نیز آواره شده اند.

پیش از آن نیز این گروه شهرستانهای «ارغنج‌خواه» در بدخشان، «چاه ‌آب» در تخار، «جغتو»، «رشیدان» و «ده ‌یک» در غزنی، «شهرک» و «دولت شاه» در استان غور، «گیزاب» در ارزگان، «دولت‌آباد» و «قیصار» در فاریاب، شهرستان «دوآب» در نورستان و «دولت شاه» در استان «لغمان»، «بورکه» در استان بغلان و شهرستان «جلریز» در میدان وردک و «جوند» در بادغیس را به کنترل خود در آوردند.

هرچند نگرانی‌ها از سقوط این شهرستان‌ها طی معامله و تسلیم آنها توسط برخی افراد در نیروهای امنیتی و یا محاصره طولانی مدت وجود دارد اما با وجود آن طالبان تنها در هفته گذشته تلفات سنگینی را برای گرفتن این شهرستانها متحمل شده اند.

روزنامه صبح کابل به نقل از منابع امنیتی می نویسد که طالبان در هفته گذشته یکهزارو ۴۳ تن از افراد خود را در جنگ با نیروهای دولتی از دست دادند و بیش از ۵۰۰ تن دیگر هم زخمی شده اند.

این منبع می افزاید که در این مدت ۲۱۲ نیروی دولتی و ۵۲ غیرنظامی نیز در حملات طالبان کشته و شماری دیگر هم زخمی شده اند.

منابع  محلی گفته اند تعداد زیادی از این شهرستانها پس از آن بدست طالبان افتاده اند که نیروهای دولتی در آن روزها بدون مهمات، آب و غذا در محاصره مانده اند و هیچ کمکی به آنها نرسیده و مجبور به ترک مناطق خود شده اند.

سقوط شهرستان های افغانستان

اکنون گزارش‌ها حاکی از آن است که جنگ در استان بادغیس در شمال افغانستان به حومه شهر «قلعه نو» مرکز این استان رسیده و مقامات محلی نسبت به تبلیغ شبکه های اجتماعی به نفع طالبان و تضعیف نیروهای دولتی هشدار داده اند.

«حسام الدین شمس» استاندار بادغیس افغانستان دیروز جمعه به رسانه های محلی این کشور گفت که به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داده است، تا افرادی را که به نام بزرگ قومی یا زیر هر عنوان دیگری به پایگاه‌های نیروهای دولتی با عنوان میانجیگری و زمینه‌سازی برای سقوط یا تسلیم مراجعه می‌کنند، بازداشت کنند.

وی افزود که به نیروهای امنیتی نیز گفته است، افرادی را که اقدام به تضعیف نیروهای امنیتی و دفاعی می‌ کنند نیز دستگیر نمایند.

منابع محلی افغانستان اعلام کرده اند که این اقدامات استاندار پس از آن شروع شد که دو پاسگاه نیروهای پلیس و ارتش در منطقه‌ «لامان» در نزدیک شهر قلعه نو بدون درگیری به ‌دست گروه طالبان افتاد.

این وضعیت نگرانی‌های زیادی را بین مجلس نمایندگان، مردم و بویژه زنان این کشور بوجود آورده است.

شمار زیادی از اعضای مجلس افغانستان هفته گذشته سقوط پی در پی شهرستان‌ها بدست طالبان را مشکوک خواندند و تصمیم گرفتند سران نهادهای امنیتی را در این هفته به مجلس فراخوانند و علت این سقوط های مشکوک را بررسی کنند.

مردم این کشور نیز نگران هستند که اگر روند پیشروی گروه طالبان با وضعیت کنونی ادامه یابد، امنیت در شهرها از بین رفته و زندگی مردم در سراسر افغانستان با چالش‌های زیادی مواجه خواهد کرد.

اما این نگرانی بین زنان بیش از پیش بوجود آمده است زیرا سختگیری طالبان بر آزادی و فعالیت های زنان در گذشته و محدودیت بر فعالیت آنها بیشتر شده است.

«بلقیس روشن» نماینده مجلس نمایندگان، وضعیت افغانستان را شکننده خوانده و می گوید که گروه طالبان، می ‌خواهند با انفجارهای بزرگ و سقوط ‌شهرستان‌ها، قدرت نمایی کنند.

وی می گوید، اوضاع نابسامان کشور از ناامنی تا به‌قدرت‌رسیدن طالبان، برای زنان نگران ‌کننده است، زیرا طالبان دشمن زنان هستند.

حمیرا قادری نویسنده و استاد دانشگاه هم می گوید، هر روز با خروج از منزل بشدت می ترسد و این ترس باعث می ‌شود ذهن آنها فلج شود.

قادری در مورد به ‌قدرت‌رسیدن طالبان در افغانستان می‌ گوید که طالبان، کسانی هستند که با جنگ به استقبال صلح می روند و با انفجار و انتحار خوش‌بختی را برای‌ خود مهیا می سازند.

این وضعیت باعث نگرانی آمریکا و ناتو نیز شده است و اکنون خبرها حاکی از آن است که آمریکا و ناتو تلاش دارند نیروهای نظامی ترکیه را در فرودگاه کابل حفظ کنند تا آمادگی آن را داشته باشند در صورت رسیدن طالبان به دورازه های کابل، نیروهای دولتی را تحت پوشش حمایت هوایی قرار دهند که از سقوط کابل و شهرهای بزرگ  بدست طالبان جلوگیری کنند.

در همین راستا یکی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر دیروز جمعه گفت که نظامیان ترکیه باید مطابق توافقنامه آمریکا با این گروه، افغانستان را ترک کنند و آنها نیز عضو ناتو هستند و طالبان ادامه حضور نظامیان ترکیه را غیرقابل قبول می دانند.

هنوز روشن نیست که آیا ناتو در برابر این خواسته طالبان عقب نشینی خواهد کرد و یا نظامیان ترکیه را در کابل حفظ خواهند کرد؛ زمان پاسخ آنرا روشن خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=436436

برچسب ها

ثبت نظر

-