خودکشی/چرا فرد تصمیم می گیرد که خودکشی کند؟

  • کد خبر : 435473
  • 30 خرداد 1400 - 9:32
خودکشی/چرا فرد تصمیم می گیرد که خودکشی کند؟

تصور این که چه چیزی باعث شد یکی از دوستان، اعضای خانواده یا افراد مشهور خودکشی کند، دشوار است. ممکن است هیچ نشانه هشدار واضحی وجود نداشته باشد، و امکان دارد تعجب کنید که چه سرنخ های مشخصی را از دست داده اید. غالباً،دلایل خودکشی زیاد هستند و عوامل زیادی دست به دست هم می دهند و فرد را به تصمیم گیری برای گرفتن زندگی خود سوق می دهند.

بیماری فکری

اکثر افراد تصمیم اقدام به خودکشی را کمی قبل از اقدام تکانشی می گیرند نه اینکه آن را به طور گسترده برنامه ریزی کرده باشند.در حالی که عوامل زیادی وجود دارد که می تواند در تصمیم گیری برای خودکشی فرد تأثیرگذار باشد، شایعترین عامل آن افسردگی شدید است. افسردگی می تواند درد عاطفی زیادی در فرد ایجاد کند و امید خود را از دست بدهد و باعث شود او نتواند راهی دیگر برای تسکین درد خود به جز پایان دادن به زندگی خود ببیند.

دلایل خودکشی/براساس بنیاد پیشگیری از خودكشی آمریكا، افسردگی در حدود نیمی از خودكشی ها وجود دارد.سایر بیماری های روانی که می توانند خطر خودکشی را افزایش دهند عبارتند از: اختلال دو قطبی، اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خوردن، اسکیزوفرنی

بیماری فکری

استرس آسیب زا

دلایل خودکشی، فردی که تجربه آسیب زایی از جمله سوء استفاده جنسی در دوران کودکی، تجاوز جنسی، آزار جسمی یا ضربه جنگی را تجربه کرده است، حتی سالها پس از آسیب نیز بیشتر در معرض خطر خودکشی است.

در یک نظرسنجی از نزدیک به ۶۰۰۰ بزرگسال آمریکایی، تقریباً ۲۲ درصد از افرادی که زمانی مورد تجاوز قرار گرفته اند در مقطعی اقدام به خودکشی کرده اند در حالی که ۲۳ درصد از افرادی که مورد حمله فیزیکی قرار گرفته اند، اقدام به خودکشی می کنند.

اختلال استرس پس از سانحه یا حوادث متعدد تروما خطر را حتی بیشتر می کند. این امر تا حدی به این دلیل است که افسردگی پس از ضربه در میان مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه شایع است و باعث احساس درماندگی و ناامیدی می شود که می تواند منجر به خودکشی شود.

استرس از دلایل خودکشی

استفاده از مواد و تکانشگری

استعمال مواد مخدر و الکل همچنین می تواند در شخصی که احساس خودکشی دارد تأثیر بگذارد و باعث شود که انگیزه بیشتری ایجاد شود و احتمالاً بر اساس مصرف مواد بیش از حد هوشیارانه عمل کند. مصرف مواد و الکل می تواند به دلایل دیگری در خودکشی افراد منجر شود، مانند از دست دادن شغل و روابط نیز در بین افراد مبتلا به افسردگی و سایر اختلالات روانشناختی و افزایش مصرف مواد بیشتر است. اگر تمامی اینها کنار هم قرار گیرند، خطر خودکشی افزایش می یابد.

از دست دادن یا ترس

از ضرر هنگام مواجهه با ضرر یا ترس از ضرر، ممکن است شخصی تصمیم بگیرد جان خود را از دست بدهد. این شرایط می تواند شامل موارد زیر باشد: شکست تحصیلی، دستگیری یا زندانی شدن، آزار و اذیت، شرمساری یا تحقیر، از جمله آزار و اذیت اینترنتی مشکلات مالی، پایان دوستی نزدیک یا رابطه عاشقانه، از دست دادن شغل، از دست دادن دوستان یا پذیرش خانواده به دلیل آشکار کردن جهت گیری جنسی شما، از دست دادن وضعیت اجتماعی

ناامیدی

ناامیدی

از دلایل خودکشی ناامیدی است ، چه در کوتاه مدت و چه بلند مدت، به عنوان صفتی با دوام بیشتر، در بسیاری از مطالعات در تصمیم گیری برای خودکشی دیده شده است. ممکن است فرد با یک چالش اجتماعی یا جسمی روبرو باشد و هیچ راهی را برای بهبود وضعیت مشاهده نکند.

وقتی افراد احساس می كنند كه همه امید خود را از دست داده است و احساس تغییر نمی كند، این شرایط می توانند همه چیزهای خوب زندگی او را تحت الشعاع قرار دهد و خودكشی را گزینه مناسبی بنظر برساند.

گرچه به نظر می رسد برای یک ناظر بیرونی بهتر می شود اوضاع بهتر شود، اما افراد مبتلا به افسردگی به دلیل بدبینی و ناامیدی همراه با این بیماری ممکن است نتوانند این حالت را ببینند.

درد و بیماری مزمن

اگر فردی دچار درد یا بیماری مزمن باشد و هیچ امیدی به درمان یا رهایی از رنج نداشته باشد، خودكشی را راهی برای بازیابی عزت و كنترل زندگی خود خواهد دید. به همین دلیل، در بعضی از ایالت ها، خودكشی قانونی است. طبق مطالعه ای در مجله پزشکی پیشگیری آمریکا، شرایط سلامتی زیر با خطر بیشتر خودکشی همراه است:

آسم
پشت درد
صدمات مغزی
سرطان
نارسایی احتقانی قلب
دیابت
صرع
بیماری قلبی
فشار خون بالا
میگرن
بیماری پارکینسون

بیماری

درد مزمن همچنین می تواند اضطراب و افسردگی ایجاد کند که می تواند خطر خودکشی را افزایش دهد. طبق تحقیقات، افراد مبتلا به درد مزمن چهار برابر بیشتر از افراد بدون درد دچار افسردگی یا اضطراب می شوند

احساس سنگینی برای دیگران

فرد مبتلا به درد مزمن یا بیماری فانی می تواند برای دیگران احساس سنگینی ایجاد کند و باری بر دوش آن ها باشد، زیرا درخواست مکرر برای رفتن به مطب پزشک یا کمک بیشتر به وظایف خانه یا کمک در پرداخت هزینه های بیمارستان، دشوارتر می شود. در واقع، بسیاری از افرادی که تصمیم به خودکشی می گیرند اغلب اظهار می دارند که عزیزانشان یا به طور کلی دنیا بدون آنها وضعیت بهتری خواهد داشت.

این نشانه ها علامت هشدار دهنده رایج خودکشی هستند. مردم اغلب به دلیل بار عاطفی زیادی که در خود احساس می کنند، خود را به عنوان باری برای دیگران می بینند یا احساس بی ارزشی می کنند.

ایزوله سازی اجتماعی

یک شخص می تواند به دلایل زیادی از جمله از دست دادن دوستان یا همسر، جدایی یا طلاق، بیماری جسمی یا روحی، اضطراب اجتماعی، بازنشستگی یا به دلیل انتقال به مکان جدید منزوی اجتماعی شود. انزوای اجتماعی همچنین می تواند به دلیل عوامل درونی مانند عزت نفس پایین ایجاد می شود. و این حالت می تواند منجر به تنهایی و سایر عوامل خطر خودکشی مانند افسردگی و الکل یا سوء مصرف مواد مخدر شود.

دلایل خودکشی

برای کمک فریاد بزنید

گاهی اوقات افراد نه به این دلیل که واقعاً می خواهند بمیرند، بلکه به این دلیل که نمی دانند چگونه از آنها کمک بگیرند اقدام به خودکشی می کنند. اقدام به خودکشی فریادی برای جلب توجه نیست بلکه فریادی برای در خواست کمک است. این راهی برای نشان دادن میزان آسیب رساندن آنها به جهانیان می شود

متأسفانه، اگر فرد در مورد کشنده بودن روش انتخاب شده خود اشتباه قضاوت کند، ممکن است باعث مرگ او شود. افرادی که تلاشی ناموفق انجام می دهند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند که دوباره سعی کنند و تلاش های دوم آنها بسیار کشنده تر خواهد بود.

>>>بیشتر بخوانید:

خودکشی زهرا و احمدرضا زوج عاشق پیشه در سد لردگان

خودکشی تصادفی

برخی از موقعیت هایی که به نظر می رسد خودکشی هستند ممکن است در واقع یک مرگ تصادفی باشند. بازی خفگی (همچنین به عنوان “چالش عبور کردن” ، “پهن پیچی” و “میمون فضایی” نیز شناخته می شود) که در آن نوجوانان خود را خفه می کنند تا به یک احساس بسیار بالا و خفگی اترووتیک دست یابند، نمونه هایی از خودکشی در خفگی است. دیگر خودکشی های تصادفی شامل مصرف بیش از حد ناخواسته و سلاح گرم و خودکشی بوسیله مسموم کردن خود می باشد.

یک سخن شایسته

شاید هرگز ندانید که چرا شخصی خودکشی کرده است. گرچه ممکن است به نظر برسد او همه چیز را برای زندگی دارد، اما احتمالاً برای او چنین احساسی وجود نداشته است.

اگر افکار خودکشی دارید، برای پشتیبانی و مساعدت از یک مشاور آموزش دیده با مرکز ملی پیشگیری از خودکشی تماس بگیرید. اگر شما یا یکی از عزیزانتان در معرض خطر فوری هستید، با شماره ۹۱۱ تماس حاصل کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=435473
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : Verywellmind.com

برچسب ها

ثبت نظر

-