طوطی ها/ با استعدادترین پرنده ی سخنگو با به کارگیری بیش از 1700 کلمه!

  • کد خبر : 435238
  • 29 خرداد 1400 - 18:23
طوطی ها/ با استعدادترین پرنده ی سخنگو با به کارگیری بیش از 1700 کلمه!

همه طوطی ها دارای منقار منحنی سکل مشخصی هستند که قسمت فوقانی منقار دارای تحرک جزئی در مفصل با جمجمه و حالت عمودی است. همه طوطی ها زایگوداکتیل هستند ، چهار انگشت در هر پا دو تا در جلو و دو تا در پشت قرار گرفته است. از نظر قد ، طوطی ها از طوطی کوتوله صورت گاومیشی (8.4 سانتی متر) به طوطی های دم بلند آمریکای جنوبی (100 سانتی متر) متغیر هستند.

طوطی ها شامل حدودا 353 گونه است که به طور کلی در دو خانواده دسته بندی می شوند:

  • کاکادوها
  • طوطی های واقعی

طوطی ها

حقایق جالب توجه در مورد طوطی ها

  • ویژگی های جسمی: طوطی ها قادر به دیدن نور ماورا بنفش هستند که برای انسان قابل مشاهده نیست. آنها تنها گونه ای از پرندگان هستند که می توانند با استفاده از “پا” غذا را به دهان خود برسانند. بیشتر طوطی ها روی یک پا می خوابند.
  • معروف ترین طوطی خاکستری آفریقایی طوطی به نام الکس است. دکتر ایرن پپربرگ او را از یک فروشگاه حیوانات خانگی خریداری کرد به این امید که نشان دهد طوطی ها فقط تقلید گرانیستند و واقعا یاد می گیرند. الکس تا به حال توانایی های شناختی شگفت انگیزی را نشان داده است ، قادر به نام بردن بیش از 100 شی ، نوع فعالیت و رنگ است. الکس قادر است اشیای خاص را از طریق مواد خاص آنها شناسایی کند.
  • با استعدادترین پرنده سخنگو:طوطی به نام پاک با بیشترین کلمات یاد گرفته رسماً به عنوان پرنده ای شناخته شد که قادر به گفتن بیش از 1700 کلمه است.
  • بزرگترین طوطی جهان ، طوطی دم بلند آمریکای جنوبی است.
  • سنگین ترین طوطی جهان کاکاپو است که معمولاً به آن طوطی شب نیز گفته می شود.
  • تنها گونه طوطی که در شب فعال است کاکاپو است.

طوطی

استفاده از پای چپ

  • طوطی ها معمولاً از پای چپ خود در کار با غذا و گرفتن شاخه ها و چیزهای دیگر (مانند اسباب بازی) استفاده می کنند ، در حالی که از پای راست برای حمایت از بدن خود و برای دفاع استفاده می کنند. به نظر می رسد که این امر بر اساس همان اصل دست ترجیحی است که بشر از آن استفاده می کند.

 

  • خود درمانی: مشاهده شده است که برخی از گونه های طوطی آمریکای جنوبی (کانورس ، آمازون و ماکائو) به طور منظم خاک رس صخره های رس را می خورند. در اصل اعتقاد بر این بود که آنها این کار را برای به دست آوردن مواد معدنی انجام می دهند زیرا رژیم غذایی آنها ممکن است در غیر این صورت برای آنها هیچ مواد معدنی فراهم نکند. با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که خاک رس به سم زدایی بدنشان کمک می کند. بعضی اوقات بذرهایی که می خورند حاوی عناصر سمی یا حتی برای تسکین سموم است که کشاورزان برای از بین بردن این پرندگان و خلاص شدن از دست آن ها استفاده می کنند زیرا از محصولات کشاورزان تغذیه می کنند و به آن ها خسارت می زنند.

Parrots

>>>بیشتر بخوانید:

با عجیب ترین حیوانات کره زمین آشنا شوید/همراه با عکس

  • لانه سازی: طوطی ها به طور کلی در حفره های درختان ، صخره ها ، کاکتوس ها یا سازه های ساخته شده توسط انسان لانه می کنند. با این حال ، طوطی های کوکر لانه های خود را می سازند و آن ها را به هم پیوند می دهند تا ساختارهای مشابه “کانکس های پرندگان” را با اتاق های جداگانه و ورودی های جداگانه تشکیل دهند. این ساختارهای تو در تو می تواند به اندازه یک اتومبیل کوچک باشد و وزن هر یک از ساختارهای تو در تو به 91 کیلوگرم یا حتی بیشتر می رسد. لانه های طوطی های کانور پاتاگونیا سوراخ هایی هستند که در اعماق صخره های زمین قرار گرفته اند.

پراکندگی

طوطی‌ها را می توان در بیشتر مناطق گرم جهان از جمله هند ، جنوب شرقی آسیا و غرب آفریقا یافت. با این وجود ، بیشترین تعداد طوطی ها در استرالیا ، آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی است. طوطی های با قبض های ضخیم یکی از تنها دو گونه بومی ایالات متحده است – گونه دیگر به اسم کارولینا کانور اکنون منقرض شده است. پورتوریكوی آمریکایی تنها طوطی بومی باقی مانده در قلمرو ایالات متحده و یكی از 10 گونه از پرندگان در معرض خطر جهان است. با این حال ، بسیاری از طوطی های وحشی غیر بومی در کالیفرنیا ، فلوریدا ، کنتیکت ، رود آیلند ، نیوجرسی ، آریزونا ، هاوایی و تگزاس مستقر هستند.

Parrots

تقلید صدا و سخن گفتن

بسیاری از گونه ها می توانند از گفتار انسان یا سایر اصوات تقلید کنند و نتایج یک مطالعه توسط ایرن پپربرگ نشان دهنده توانایی یادگیری بالا در یک طوطی خاکستری آفریقایی به نام الکس است. الکس آموزش دیده است که از کلمات برای شناسایی اشیا ، توصیف آن ها ، شمارش آن ها و حتی پاسخ دادن به سوالات پیچیده مانند “چند مربع قرمز می بینی؟” استفاده کند. با بیش از 80٪ دقت و صحت در پاسخ. محققان دیگر ادعا می کنند که طوطی ها فقط کلماتی را تکرار می کنند که هیچ تصوری از معنی آنها ندارند و به نتایج پپربرگ اشاره می کنند که چیزی جز بیان شرطی سازی کلاسیک یا احتمالاً جلوه ای از اثر هولر هانس نیست.

طوطی‌ها به عنوان گونه های آسیب پذیر یا در معرض خطر

کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر و فروش کلیه گونه های‌طوطی را غیرقانونی اعلام کرده است.

تغذیه

طوطی ها در زیستگاه طبیعی خود از انواع غذاهای گیاهی ، جوانه ها ، برگ ها ، دانه ها ، غلات ، مغزها و میوه ها – و حتی حشرات تغذیه می کنند.عضله قوی و زبان عضلانی آنها به آنها این امکان را می دهد تا از میوه ها تغذیه کنند و دانه هایی را بشکنند که در غیر این صورت (نداشتن زبان عضلانی) دشوار و تا حدودی ناممکن است. منقار طوطی توانایی خرد کردن بزرگترین بذرها را ایجاد کرده است.

بسیاری از گیاهان برای دفع گیاهخواران ، دفاعی شیمیایی و مکانیکی مصرف می شود. با این حال ، طوطی ها عملاً از سیستم دفاعی گیاهی مصون مانده اند. آنها خاک رس حاشیه رودخانه را می خورند تا مواد شیمیایی و سمی موجود در دانه / میوه را سم زدایی و خنثی کنند. متناوباً ، آنها مقادیر کمی بذر سمی می خورند و آنها را با مقدار بیشتری بذر بی ضرر ترکیب می کنند ، بنابراین این عمل آسیب احتمالی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=435238
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.beautyofbirds.com/parrots.html

ثبت نظر

-