پبروزی استقلال در دربی های بحرانی

  • کد خبر : 434729
  • 01 تیر 1400 - 14:12
پبروزی استقلال در دربی های بحرانی

به گزارش ورزشی نیوز: اگرچه تجربه ثابت کرده شرایط دربی پایتخت و نتایجی که در آن رقم می‌خورد، هیچ ارتباطی به وضعیت تاکتیکی دو تیم پیش از آغاز مسابقه نداشته و حتی مسائل حاشیه‌ای هم عملاً قبل از به صدا درآمدن سوت شروع بازی حداقل به صورت موقت فراموش می‌شود ولی با این وجود باز هم استقلال و پرسپولیس این روزها شرایطی کاملاً متفاوت با یکدیگر دارند. سرخپوشان در جدول رده‌بندی رقابت‌های لیگ برتر وضعیتی مناسب داشته و شانس فراوانی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود دارند اما در طرف مقابل، استقلال بخت به مراتب کمتری برای فتح لیگ برتر داشته و بازی برگشت برابر پرسپولیس را نیز واگذار کرده و جام حذفی برایش اهمیتی حیاتی دارد.

استقلال در دربی

تاریخ نشان داده گاهی اوقات (تأکید می‌کنیم گاهی اوقات نه همیشه) آبی‌پوشان پایتخت قبل از جدال با پرسپولیس به دلایل مختلف شرایط مطلوبی نداشته‌اند اما فاتح دربی شده‌اند و به لطف همین پیروزی وضعیت به مراتب بهتری پس از آن بازی برایشان رقم خورده است. دربی‌های تاریخ‌سازی که بد نیست آنها را همراه با همدیگر مرور کنیم.

مظلومی

گل فراموش‌نشدنی مظلومی

جام باشگاه‌های تهران در سال ۶۲ با شروع لرزان استقلال آغاز شد و همین مسئله فرصت خوبی را برای پرسپولیس فراهم کرد تا به سمت قهرمانی خیز بردارد . در چنین شرایطی دربی پایتخت از راه رسید و دو تیم در پاییز آن سال به مصاف همدیگر رفتند. قبل از شروع مسابقه اغلب فوتبالی‌ها بخت برتری قرمزها را به مراتب بیشتر می‌دانستند و شانس کمتری برای آبی‌پوشان قائل بودند ولی شاگردان منصور پورحیدری فقید در حالیکه یک کاپیتان مقتدر به نام مرحوم ناصر حجازی را هم داخل زمین داشتند، با ارائه یکی از بهترین بازی‌های خود توانستند به لطف گل فوق‌العاده حساس پرویز مظلومی، این مسابقه را با نتیجه یک – صفر به سود خود تمام کنند و فاتح پرتماشاگرترین دربی تهران شوند. مسابقه‌ای که برای دیدن آن ۱۲۰ هزار نفر در ورزشگاه آزادی حاضر شده و حتی پیست اطراف زمین را هم اشغال کرده بودند. استقلال پس از آن پیروزی مهم دوباره اوج گرفت و در نهایت عنوان قهرمانی رقابت‌های جام باشگاه‌های تهران را مال خود کرد.

پایان کابوس ناکامی

استقلال سال ۷۰ را در حالی تمام کرد که به واسطه پیروزی ارزشمند مقابل پرسپولیس در اواسط اسفند ،شرایط روحی بسیار خوبی داشت ولی از ابتدای سال ۷۱ همه چیز برای این تیم شکل دیگری پیدا کرد .آنها سال‌ را با پیروزی در اهواز آغاز کردند ولی شکست سنگین با نتیجه چهار – دو مقابل پاس تهران تمرکز استقلالی‌ها را برهم زد و طی چند هفته متوالی نتایج بدی گرفتند. کار به جایی رسید که یک هفته قبل از جدال برگشت با پرسپولیس ،در اصفهان مغلوب سپاهان شدند تا با شرایط واقعاً نامناسبی برای رویارویی مقابل حریف سنتی وارد زمین ورزشگاه آزادی شوند. دو تیم در اواخر بهار سال ۷۱ به مصاف همدیگر رفتن و استقلال در آن مسابقه به معنای واقعی کلمه پوست انداخته بود. یک نمایش خوب که با تک‌گل صمد مرفاوی همراه شد و آبی‌ها توانستند بازی را با نتیجه یک – صفر خاتمه دهند. شرایط شاگردان پورحیدری پس از پیروزی در این جدال حساس دوباره مطلوب شد و آنها در نهایت توانستند عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های فصل ۷۰ – ۷۱ را به دست آورند.

 استقلال در دربی

پیروزی رویایی در تابستان

پیکارهای لیگ ۷۴ در حالی شروع شد که پرسپولیس انصافاً خیلی خوب یارگیری کرده بود و بازیکنان فوق‌العاده سرشناسی را در اردوی خود داشت. از احمدرضا عابدزاده تا رضا شاهرودی، مجید نامجو مطلق، مجتبی کرمانی مقدم، علی دایی، فرشاد پیوس و… (البته بعضی از آنها به واسطه ماجراهای دربی سال ۷۳ محروم بودند و نتوانستند در هفته‌های آغازین تیم خود را همراهی کنند) اما در طرف مقابل، استقلال اغلب مهره‌های کلیدی خود را حفظ کرده و بازیکن سرشناس مطرحی را جذب نکرده بود. تنها خرید فوق‌العاده استقلال در آن مقطع علیرضا منصوریان بود که تازه او هم هنگام پیوستن به جمع آبی‌پوشان اصلاً مهره سرشناسی محسوب نمی‌شد.

در این شرایط اما مدیران وقت باشگاه پرسپولیس تصمیم عجیبی گرفتند و این تیم پر ستاره را در اختیار یک مربی کاملاً متوسط آلمانی به نام یورگن گده گذاشتند. سرخابی ها در تابستان سال ۷۴ جدال رفت فصل را برگزار کردند و استقلال به لطف نمایش فوق‌العاده خود و البته اشتباهات سرمربی پرسپولیس در انتخاب ترکیب ثابت، پیروزی ارزشمند سه – یک را به دست آورد و همان نتیجه اعتمادبه‌نفس آبی‌پوشان را افزایش داد. هرچند در پایان فصل پرسپولیس قهرمانی در لیگ آزادگان را جشن گرفت ولی استقلال هم فاتح جام حذفی شد.

پاییز خاطره ساز

امیر قلعه نویی در تابستان سال ۸۲ عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد و مأموریت پیدا کرد این تیم را مهیای حضور در سومین دوره پیکارهای لیگ برتر (فصل ۸۲ – ۸۳) کند. استقلال همراه با سرمربی جدید خود در هفته‌های آغازین آن فصل خوب نتیجه نمی‌گرفت و در آن سوی میدان ،پرسپولیس که بازیکنان سرشناس فراوانی در اختیار داشت، با پیروزی‌های مقتدرانه طی سه هفته ابتدایی فصل برای همه رقبا خط و نشان کشید. البته آرام‌آرام اختلافات داخلی در جمع سرخپوشان عیان شد و در چنین وضعیتی، پاییز سال ۸۲ و جدال سنتی فوتبال ایران از راه رسید.

>>>بیشتر بخوانید:

یکی از صحنه‌های زیبای دربی اخیر/کمیته انضباطی ندید

اکبر غمخوار مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس قبل از آغاز این بازی طی یک مصاحبه جنجالی مدعی شد تیمش می‌تواند خاطره پیروزی ۶ – صفر سال ۵۲ را دوباره تکرار کند اما بر خلاف انتظار او، استقلال فوق‌العاده سنجیده‌تر از پرسپولیس در میدان ظاهر شد و به لطف گل‌های علی سامره و محمود فکری توانست بازی را با نتیجه دو – یک به سود خود تمام کند. دقیقاً همان مسابقه موجب اوج‌گیری آبی ها و سقوط پرسپولیس شد به طوری که در پایان فصل، استقلال نایب قهرمان شد ولی پرسپولیس جایی در جمع چهار تیم برتر پیدا نکرد.

منصوریان

هلهله منصوریان

وقتی علیرضا منصوریان در ابتدای تابستان سال ۹۵ سکان هدایت استقلال را برعهده گرفت، هواداران این تیم استقبال فوق‌العاده‌ای از او انجام دادند و در رویای خود، قهرمانی مقتدرانه لیگ برتر را تجسم می‌کردند ولی برخلاف انتظار، استقلال منصوریان در نیم فصل اول اصلاً خوب نتیجه نمی‌گرفت و بارها شایعه تغییر سرمربی بر سر زبان‌ها افتاد.

از اواخر دی ماه سال ۹۵ اما شرایط کاملاً عوض شد و این تیم پیروزی‌های مسلسل بار و مقتدرانه‌ای به دست آورد. آنها ابتدا السد قطر را در مرحله پلی اف لیگ قهرمانان حذف کردند و در اواخر بهمن ماه پرسپولیس را هم با نتیجه سه – دو شکست دادند تا هلهله شادی علیرضا منصوریان به آسمان بلند شود. بدون شک همان پیروزی نقش بسیار مهمی در نایب‌قهرمانی استقلال و صعودش از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ایفا کرد. منصوریان در آن فصل مغلوب پرسپولیس نشد و در مجموع از قرمزها ۴ امتیاز گرفت.

وضعیت مشابه

شرایط استقلال در حال حاضر به نوعی مشابه با دیدارهایی است که توصیفش کردیم. البته تا ۲۴ تیر زمان زیادی باقی مانده و قطعاً دیدارهای لیگ برتر می‌تواند شرایط آبی‌پوشان پایتخت را بالا و پایین کند ولی بدون هیچ شک و تردیدی، اگر استقلال بتواند پرسپولیس را از گردونه جام حذفی کنار بزند، شرایطش از هر لحاظ بهتر خواهد شد و اگر این بازی را ببازد هم آنوقت …

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=434729

ثبت نظر

-