۱۵ روش معتبر برای پیشگیری از بارداری ناخواسته

  • کد خبر : 433835
  • 23 خرداد 1400 - 12:09
۱۵ روش معتبر برای  پیشگیری از بارداری ناخواسته

افرادی که از نظر جنسی فعال هستند و می خواهند از بارداری اجتناب کنند، باید هنگام انتخاب روش پیشگیری از بارداری از موارد انتخابی خود آگاه باشند. انواع مختلفی از روش های پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از بارداری در دسترس است. با این حال، تنها روش کاملاً مطمئن برای جلوگیری از بارداری، پرهیز از رابطه جنسی است

انجمن برنامه ریزی خانواده در انگلیس ادعا می کند که در صورت عدم استفاده از پیشگیری از بارداری ، حدود ۹۰ درصد زنان فعال جنسی طی ۱۲ ماه باردار می شوند. فرد هر بار بدون داشتن روش صحیح پیشگیری از بارداری، باردار خواهد شد.

برخی از روش ها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند، اما بیشتر آنها به تجویز دکتر نیاز دارند. هر نوع کنترل بارداری دارای مزایا و معایبی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف روش های پیشگیری از بارداری که برای کمک به افراد در جلوگیری از بارداری طراحی شده است، ادامه مطلب را تا انتها بخوانید.

روش های صحیح پیشگیری شامل روش هایی است که مانع از رسیدن اسپرم به تخمک می شوند. آنها عبارتند از:

پیشگیری از بارداری/کاندوم

کاندوم مردانه

کاندوم های زن و مرد تنها انواع پیشگیری از بارداری هستند که از عفونت های مقاربتی محافظت می کنند. طبق استفاده از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، کاندوم های مردانه اگر صحیح استفاده شوند، بیش از ۸۰ در برابر بارداری موثر هستند.

برای استفاده صحیح از کاندوم های مردانه باید:

اندازه مناسب را انتخاب نمایید

کاندوم را روی سر آلت تناسلی قرار دهید. اگر ختنه نشده، ابتدا پوست ختنه گاه را به عقب بکشید و سپس کاندوم را در محل خود قرار دهید.

نوک کاندوم را نیشگون بگیرید تا هوا از بین برود.

کاندوم را از پایین آلت تناسلی مرد باز کنید، مراقب باشید که پاره نشود.

قبل از بیرون آمدن از واژن، پایه کاندوم را در جای خود نگه دارید.

کاندوم را بردارید و آن را دور بیندازید. هرگز از کاندوم استفاده مجدد نکنید.

بیشتر کاندوم های مردانه از لاتکس ساخته شده اند، اما انواع دیگر آن برای کسانی که آلرژی به لاتکس دارند در دسترس است. در صورت استفاده از روان کننده، سازگاری آن با نوع کاندوم را بررسی کنید. مثلا کاندوم های لاتکس را می توان فقط با روان کننده ها با پایه آب استفاده کرد

کاندوم بدون نسخه پزشک و بدون نسخه از سوپرمارکت ها، داروخانه ها یا به صورت آنلاین در دسترس است. کاندوم های بدون لاتکس برای خرید آنلاین نیز موجود هستند.

کاندوم زنانه

کاندوم زنانه

کاندوم زنانه نیز بدون نسخه پزشک در دسترس است. می توان از آنها به جای کاندوم مردانه استفاده کرد، اما هرگز نباید با کاندوم مردانه همزمان استفاده شود.

طبق مرکز پیشگیری از بارداری، کاندوم های زنانه حدود ۷۹ درصد برای پیشگیری از بارداری موثر هستند. اکنون بسیاری از داروخانه ها کاندوم زنانه می فروشند، اما اگر آن را در فروشگاه های محلی نتوانستید بیابید، به صورت آنلاین در دسترس هستند.

جلوگیری از بارداری

دیافراگم

دیافراگم یک روش جلوگیری از بارداری است که فرد در داخل واژن قرار می دهد. قبل از هر بار استفاده از دیافرلگم، کاربرد اسپرم کش بر روی دیافراگم حائز اهمیت است.

هنگامی که از اسپرم کش استفاده می شود، مرکز پیشگیری از بارداری تخمین می زند که استفاده از دیافراگم حدود ۹۰ درصد منبع معتبر موثر برای پیشگیری از بارداری می باشد. فرد باید چند ساعت قبل از مقاربت دیافراگم را وارد کند، دیافراگم ها از ابتلا به بیماری های مقاربتی محافظت نمی کنند

کلاهک گردنی

کلاهک دهانه رحم، یک فنجان سیلیکونی نرم است که در اعماق واژن قرار می گیرد و برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک، دهانه رحم را می پوشاند.

اثر بخشی کلاهک دهانه رحم بر اساس منابع متفاوت است، اما تخمین زده می شود که اثربخشی آن از حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد می باشد و در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند. کلاهک دهانه رحم در داروخانه ها و به صورت آنلاین موجود است.

کلاهک گردنی

اسفنج

اسفنج پیشگیری از بارداری روشی برای جلوگیری از بارداری است که فرد می تواند بدون نسخه پزشک خریداری کند. اسفنج ساخته شده از کف پلی یورتان و حاوی اسپرم کش است که در اعماق واژن قرار می گیرد تا از ورود به رحم جلوگیری کند.

این اسفنج به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد ۷۶ تا ۸۸ درصد برای پیشگیری از بارداری موثر است، اما استفاده از آن با کاندوم خطر بارداری و بیماری مقاربتی را بیشتر کاهش می دهد. اسفنج های ضد بارداری برای خرید آنلاین در دسترس هستند

اسپرم کش

اسپرم کش ماده شیمیایی است که اسپرم را غیرفعال می کند. این دارو بدون نسخه در دسترس است و همراه با یکی از روش های پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده می شود، اما با روش اسفنج به کار نمی رود.

اگر اسپرم کش به تنهایی استفاده شود، حداقل ۱۰ دقیقه قبل از رابطه جنسی باید نزدیک دهانه رحم قرار گیرد. و بعد از این لحظه به مدت ۶۰ دقیقه موثر باقی می ماند و تقریباً ۷۱ درصد روش موثری در پیشگیری از بارداری محسوب می شود. ژل های اسپرم کش را می توان در داروخانه ها یافت و یا از طریق اینترنت خریداری کرد. در مورد موثرترین روشهای استفاده از اسپرم کش به عنوان پیشگیری از بارداری با پزشک صحبت کنید.

روش های هورمونی

روش های هورمونی جلوگیری از بارداری با متوقف کردن تخمک گذاری، یعنی آزاد شدن تخمک از تخمدان ها به عنوان روشی برای ممانعت از بارداری استفاده می شود. این نوع پیشگیری از بارداری از ابتلا به بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند. بیشتر داروهای ضد بارداری هورمونی فقط با تجویز پزشک در دسترس هستند و به جز موارد پیشگیری از بارداری اورژانسی، معمولاً به صورت آنلاین در دسترس نیستند.

قرص ضدبارداری

قرص های ضد بارداری

قرص های جلوگیری از بارداری یکی از متداول ترین روش های پیشگیری از بارداری در ایران است. مارک های مختلفی از قرص ها موجود است و طبق سرویس بهداشت ملی در انگلیس، در صورت مصرف طبق دستورالعمل، بیش از ۹۹ درصد روش موثری در پیشگیری از بارداری هستند.

دو شکل قرص موجود است:

قرص ترکیبی، حاوی استروژن و پروژستین: طبق دستورالعمل ها، این قرص ها باید روزانه مصرف شوند. بسته قرص ها اغلب حاوی برخی قرص ها هستند که فاقد هورمون می باشند. هنگام مصرف این قرص ها، یک خانم ماهانه پریود می شود.

قرص مینی که فقط حاوی پروژستین است: فرد باید این قرص را هر روز در یک زمان و بدون وقفه مصرف کند. فردی که مینی قرص مصرف می کند لزوماً یک دوره زمانی مشخص ندارد.

وصله ها

طبق مرکز پیشگیری از بارداری، وصله ضد بارداری در صورت استفاده صحیح ۹۹ درصد موثر است.

فرد می تواند یک وصله پیشگیری از بارداری را در موارد زیر قرار دهد:
پشت بازو
باسن
معده
بالای بازو

فرد باید هر وصله را به مدت ۳ هفته بپوشد. این روش خطر کمی تحریک پوست وجود دارد.

تزریق

تزریق پیشگیری از بارداری معمولاً توسط پزشک هر ۱۲ هفته انجام می شود. طبق مرکز پیشگیری از بارداری، در صورت استفاده صحیح، بیش از ۹۰ درصد منبع معتبری برای پیشگیری از بارداری است.

حلقه واژینال

حلقه واژینال

طبق مرکز پیشگیری از بارداری، حلقه کنترل بارداری معروف به حلقه واژینال در صورت استفاده صحیح بیش از ۹۹ درصد موثر است، اما به دلیل خطای انسانی معمولاً کمتر از ۹۵ درصد روشی قابل اعتماد برای پیشگیری از بارداری است.

دستگاه ها و ایمپلنت های داخل رحمی

دستگاه های داخل رحمی و ایمپلنت روش های پیشگیری از بارداری برای طولانی مدت هستند. مرکز پیشگیری از بارداری اظهار داشت که آنها بیش از ۹۹ درصد در جلوگیری از بارداری موثر هستند زیرا فضای خطای انسانی کمی در این روش وجود دارد. با این حال، آنها از بیماری های مقاربتی محافظت نمی کنند

آی یو دی

آی یو دی وسیله کوچکی است که پزشک آن را وارد رحم می کند. IUD دو نوع دارد:
هورمونی: IUD به محض نصب حداقل ۵ سال دوام می آورد. IUD تخمک گذاری را کاملاً متوقف نمی کند بلکه با ضخیم شدن مخاط دهانه رحم برای جلوگیری از ورود اسپرم به رحم و همچنین سایر تغییرات هورمونی به عنوان پیشگیری از بارداری عمل می کند.

مبتنی بر مس: به عنوان پارا گارد شهرت دارد. این IUD عاری از هورمون در سیم مسی پوشانده شده است، که اسپرم را برای ورود به رحم از بین می برد. یک آی یو دی می تواند تقریباً به مدت ۱۰ سال از بارداری جلوگیری کند.واکنشهای جانبی شامل لکه بینی بین دوره ها، قاعدگی های نامنظم و گرفتگی های قاعدگی است.

آی یو دی

ایمپلنت

ایمپلنت نوع دیگری از کنترل هورمونی جلوگیری از بارداری است. یک پرستار یا پزشک برای محافظت در برابر بارداری، میله ای به اندازه چوب کبریت را به بازوی فرد وارد می کند.

ایمپلنت ها با آزاد سازی هورمون پروژستین کار می کنند. پروژستین هورمونی است که در بدن از تخمک گذاری جلوگیری می کند. مرکز پیشگیری از بارداری تخمین می زند که ایمپلنت ها بیش از ۹۹ درصد منبع ایمنی برای پیشگیری از بارداری است.

ایمپلنت ها باید تقریباً هر 3 سال تعویض شوند.

 

برنامه ریزی طبیعی خانواده

روش طبیعی پیشگیری از بارداری شامل دانستن دقیق چرخه قاعدگی و پرهیز از رابطه جنسی در زمانی است که فرد در مرحله باروری چرخه قاعدگی است.

“زمان بارور شدن ” فرد حدود ۶ تا ۹ روز در ماه طول می کشد و همزمان با تخمک گذاری است که همان آزاد شدن تخمک است. چندین روش برای تنظیم خانواده طبیعی امکان پذیر است. بسیاری از افراد از سیگنال های زیر برای بررسی اینکه آیا تخمک گذاری دارند یا در زمان باروری خود هستند استفاده می کنند:

اندازه گیری درجه حرارت پایه بدن
توجه به کیفیت و مقدار مخاط دهانه رحم
از بین بردن زمان شروع و پایان جزئیات چرخه آنها طی چندین ماه

بازه ی زمانی بارور هر فرد متفاوت است، بنابراین هر فرد باید به علائم بدن خود توجه کند. طبق مرکز پیشگیری از بارداری، روشهای طبیعی تنظیم خانواده در صورتی که دقیقا رعایت شود، حدود ۷۶ درصد موثر هستند.

پیشگیری از بارداری اضطراری

در موارد رابطه جنسی محافظت نشده یا جلوگیری از بارداری، مانند شکسته شدن کاندوم یا فراموشی مصرف قرص ضد بارداری، می توان از پیشگیری از بارداری اضطراری برای کاهش خطر حاملگی استفاده کرد.از پیشگیری از بارداری اورژانسی نباید به جای روشهای منظم کنترل بارداری استفاده شود.

پیشگیری از بارداری

دو روش پیشگیری از بارداری اضطراری وجود دارد:

قرص ضد بارداری اضطراری: افراد باید در طی ۳ روز پس از مقاربت، یک قرص هورمونی مصرف کنند. هرچه فرد زودتر آن را مصرف کند مسلما تأثیر آن بیشتر خواهد بود. بنابراین فرد باید پس از انجام رابطه جنسی، آن را در اسرع زمان مصرف کند. این قرص معمولاً حاوی ماده شیمیایی لوونورژسترل است. این قرص ها از طریق پزشک یا داروخانه در دسترس است.

آی یو دی مس: آی یو دی پارا گارد را می توان برای جلوگیری از بارداری حداکثر ۵ روز بعد از رابطه جنسی وارد کرد. در صورت استفاده در بازه زمانی درست، بیش از ۹۹.۹ درصد موثر است.

عقیم سازی

هم زنان و هم مردان می توانند مراحل كاهش باروری خود را برای همیشه انجام دهند. مرکز پیشگیری از باروری ناخواسته بیان می کند که این روش ها به طور معمول بیش از ۹۹ درصد در جلوگیری از بارداری موثر هستند، اما از ابتلا به بیماری های مقاربتی محافظت نمی کنند

مردان می توانند وازکتومی انجام دهند که شامل جدا شدن لوله های حامل اسپرم است. این یک روش جزئی است که نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد. برگشت وازکتومی در برخی موارد امکان پذیر است. با این حال، باروری پس از برگشت همیشه به طور صد در صد نیست.

زنان می توانند یک روش عقیم سازی را انجام دهند که به عنوان بستن لوله شناخته می شود. این شامل بستن یا آب بندی لوله های رحمی است. اثرات آن معمولاً دائمی است. در موارد نادر، لوله ها می توانند دوباره متصل شوند و منجر به بارداری شوند.

>>>بیشتر بخوانید:

ایمپلنت و آی یو دی/ دو روش جلوگیری از بارداری/ هر آنچه باید درباره این دو بدانید!

آزمایش بارداری

چه زمانی آزمایش بارداری انجام دهید

اگر زن به حامله بودن خود مشکوک باشد، می تواند آزمایش بارداری انجام دهد، به خصوص اگر روش معمول پیشگیری از بارداری اخیر او موفق نبوده است.

علائم بارداری عبارتند از:

پریود فراموش شده یا دیررس
سینه های بزرگ یا حساس
خستگی
افزایش ادرار
تهوع
استفراغ

آزمایشات بارداری خانگی ارزان در داروخانه ها و وب سایت های معتبر آنلاین در دسترس است. بهتر است نتایج توسط پزشک تأیید شود.

بردن

بسیاری از گزینه های پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از بارداری وجود دارد: از روش های پیشگیری تا قرص های هورمونی، وصله ها و آی یو دی. روش های مختلف ممکن است برای افراد مختلف بهتر عمل کند و فرد ممکن است چندین گزینه را قبل از استفاده از راهکارهای پیشگیری از بارداری که برای آنها مناسب است، امتحان کند.

روش های پیشگیری از بارداری از نظر کارآیی متفاوت هستند. افرادی که از نظر جنسی فعال هستند باید با پزشک خود در مورد گزینه های موجود صحبت کنند. بنابراین آنها می توانند بهترین روش را برای خود انتخاب کنند. سرانجام، به یاد داشته باشید که کاندوم های زن و مرد تنها انواع پیشگیری از بارداری هستند که از ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز جلوگیری می کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=433835
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : Medicalnewstoday.com

ثبت نظر

-