موجودات فضایی و فرازمینی/آیا فرازمینی ها وجود دارند؟

  • کد خبر : 433714
  • 22 خرداد 1400 - 12:03
موجودات فضایی و فرازمینی/آیا فرازمینی ها وجود دارند؟

امروزه به لطف پیشرفت در عرصه تکنولوژی و کاوش های کنجکاوانه، بشر توانسته پای خود را از زمین فراتر بگذارد، فضا را کشف و تجربه کند و به وجود سیارات و اجرام آسمانی موجودات فضایی و فرازمینی در فضا پی ببرد. کشف حقایق و نادانسته ها همیشه برای نوع بشر جذاب و حائز اهمیت بوده است. طوری که حتی در مسیر یافتن پاسخ برای پرسش هایش، خطر را به جان می خرد و قدم به دنیای ناشناخته ها می گذارد.

اما یکی از همان پرسش های کنجکاوانه که ذهن بشر را مشغول خود ساخته این است که آیا خالق یکتا بساط حیات را تنها در سیارۀ ما، زمین چیده است یا که در سیارات همسایه هم می توانیم شاهد ردپای موجود زنده ای باشیم؟این مقاله نیز سعی دارد به بررسی موجودات فضایی و فرازمینی ها بپردازد:

در جست و جوی موجودات فضایی و فرازمینی

تا همین چند وقت پیش، فکر وجود موجودات ناشناخته ای غیر از خودمان را، یک تخیل ذهنی بیشتر نمی دانستیم. امروزه فکر حیات در سیارات همسایه به واقعیت نزدیک شده است. در سال 1996 ناسا، تکه ای از یک صخره فضایی را نشان داد که دارای فسیل هایی از حیات پیشین در سیاره سرخ(مریخ) بود. دانشمندان فضایی هم چنان در جست و جوی جانداران زنده در فضا هستند.

امکان حیات در سیاره های مریخ و ناهید که ساختارشان شباهت هایی به زمین دارد وجود دارد. اکثر نویسنده های علمی و تخیلی، مریخ و ناهید را به عنوان مکان های حوادث داستان هایشان انتخاب کرده اند. نویسنده ای به نام اچ. جی. ولز در رمان خود به نام  تهاجم به زمین، در مورد جنگ دنیاها نوشته است. یا نویسنده ای به نام رایس بروز در مجموعه کتابهای ماجرای بار سوم، مریخ را سیاره ای با انواع موجودات عجیب و غریب توصیف می کند.

موجودات فضایی و فرازمینی

ردپای فرازمینی ها در مریخ

اخترشناسان فکر می کردند با تلسکوپ های خود طرح های در حال تغییر، در مریخ دیده اند که این طرح ها می تواند زمین شخم زده باشد. به هر حال فضا پیماهای بدون سرنشین در دهه 1960 اطلاعاتی به زمین فرستادند که حاکی از آن بود که این سیاره، صحرایی خشک و سرد است . مریخ یا همان سیاره سرخ از سالها قبل، هدف اصلی محققان برای تحقیق درباره موجودات غیر زمینی فضایی بوده است.

حدود صد سال قبل اخترشناسان کانالهایی در مریخ مشاهده کردند. پس از کسب نتیجه نهایی، نظریه ای به میان آمد که خبر از یک تمدن کنونی و یا از بین رفته ای را می داد که به واسطه این کانال های عمیق از مناطق یخی قطبی، آب را به سمت بیابان ها می بردند.

اخترشناسی به نام لاول، طرحی از مریخ به همراه این کانال ها کشید. اما طبق تحقیقات اولین فضاپیماهای بدون سرنشین آشکار شد که مریخ سرد و خشک است و اثری از کانال در آن دیده نمی شود. بنابراین آشکار شد که این کانال ها زاییده تخیل خود لاول بوده است.برخی از دانشمندان  احتمال می دهند که  نوعی از حیات در یکی از قمرهای مشتری، به نام اروپا و یکی از قمر های زحل، به نام تیتان، وجود داشته باشد.

فضا

دریافت پیام فرازمینی ها

بعضی از مردم امیدوارند بتوانند علائمی که توسط موجودات غیر زمینی به سوی زمین ارسال می شوند دریافت کنند.درسال 1960 فرانک درک، اخترشناس آمریکایی، یک دریافت کننده رادیو تلسکوپی را به سوی دو ستاره مجاور نشانه رفت تا هر علامت احتمالی که توسط تمدن های فضایی پخش شود را بشنود.طرح فرانک درک که اوزما نام داشت، بر مبنای این فکر بنا شده بود که باید در کهکشان ما چند سیاره باشند که در آنها موجوداتی حیات داشته باشند و بتوانند مثل ما از امواج رادیویی استفاده کنند.

این کار اولین جستجو برای یافتن موجودات غیر زمینی بود. از آن به بعد در این زمینه کوشش های فراوان به عمل آمده است.

آیا صدای ووو( wow ) پیام یک فرازمینی بود؟

درسال 1997 در دانشکاه ایالتی اوهایو، تجهیزات نجومی، از سمت صورت فلکی کمان، نشانه های عجیبی به دست آورد. دریافت این نشانه 37 ثانیه طول کشید. این علامت آنقدر غیر عادی جلوه کرد که پس از آنکه کامپیوتر صدای آن را چاپ کرد، علامت ووو(wow) نامیده شد. بعدها منشأ این صدا کشف شد و مشخص شد که این سیگنال دریافتی، سیگنال ایجاد شده توسط یک دنباله دار بوده است.

>>>بیشتر بخوانید:

آیا موجودات فضایی در میان ما زندگی می‌کنند؟

موجودات فضایی و فرازمینی

طرح  Se ti در جست و جوی فرازمینی ها

امروزه چند طرح جست وجو در این زمینه فعالیت دارد. طرح  ( se ti) (انجمن جهانی جست و جو کنند گان موجودات فضایی) یکی از همین طرح ها می باشد . آنها قصد دارند یک شبکه وسیع در سرتاسر کره زمین ایجاد نمایند که به هم متصل باشند. آنها از 5000 دریافت کننده غیر حرفه ای استفاده می کنند که تمام پیام های آسمان را بشنود.

آیا محققان مرکزseti به اتلاف وقت خود مشغول هستند؟ هنوز پاسخ به این سوال آسان نیست. عده ای به این تلاش ها امیدوارند.

آیا در آینده با آنها دیدار خواهیم کرد؟

کهکشان راه شیری چیزی حدود دویست میلیارد ستاره دارد و در جهان تقریبا صد میلیارد کهکشان وجود دارد. با احتمال یک درصد که ستاره ای مانند خورشید و سیاره ای مانند زمین باشد، شاید میلیارد ها میلیارد سیاره مانند زمین وجود داشته باشد. اگر تمدنی دیگری هم باشد، ما برای کشف آنها محدود به زمان هستیم. سفر به ستاره ها زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید. چرا که اگر سفر ما با سرعت نور (بیشترین سرعت ممکن) هم صورت گیرد، صد هزار سال طول می کشد تا یک سفینه از یک سر کهکشان به سر دیگر آن سفر کند.

با این تفاسیر تحقیقات دانشمندان در این زمینه ادامه دارد. کسی چه می داند؟ شاید فرازمینی ها وجود داشته باشند و به صورت یک تمدن منحصر به فرد، فرسنگ ها دور تر از ما، در گوشه ای از هستی پهناور به زندگی ادامه می دهند.شاید باید امیدوار بمانیم که به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی روزی فرازمینی ها را ملاقات خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=433714
  • نویسنده : ثمین شعفی
  • منبع : در جست و جوی مو جودات فضایی، آیا در سیاره های دیگر حیات وجود دارد؟

ثبت نظر

-