اسوشیتدپرس افزود: این نامزد برجسته انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته در صورت برنده شدند در انتخابات هفته آینده (۲۸ خرداد ماه)،  به ملاقات با بایدن تمایل دارد، گرچه آمریکا باید نشانه های بهتر و نیرومندتری برای جمهوری اسلامی بفرستد.

رئیس پیشین بانک مرکزی ایران در این گفت و گو تاکید کرد که بازگشت آمریکا به توافق از هم پاشیده شده هسته ای با ایران، کلید اصلی برای برقراری هرگونه ارتباط با این کشور، با توجه به گسترش تنش ها در منطقه خاورمیانه است.

براساس این گزارش همتی گفت: تصور می کنم که تاکنون هیچ اقدام جدی از آقای بایدن ندیده ایم. آنها (واشنگتن) باید نخست به توافق هسته ای که از آن بیرون رفته، بازگردند. در صورتی که اقدام آمریکا را ببینیم و اعتماد بیشتری ایجاد شود، می توانیم در باره روابط با آنها مذاکره کنیم.

همتی در نشست با خبرنگار اسوشیتدپرس در دفتر کارش، بارها تکرار کرد که نشانه ای که ایران امیدوار به دیدن از سوی ایالات متحده است، همانا بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای است.

وی افزود: با اینکه آمریکائی ها تاکنون نشانه های مثبتی فرستاده اند، اما به اندازه کافی نیرومند نبوده و فرستاده شدن نشانه های نیرومندتر، بر میزان امیدواری یا ناامیدی ما تاثیر خواهد گذاشت.

وی در باره تمایل ایران به پذیرش محدودیت های بیشتر  بر برنامه موشکی بالستیک خود برای دریافت معافیت از تحریم ها گفت که تهران چنین پیشنهادی را رد خواهد کرد. تعهدات هسته ای ایران باید در چارچوب این توافق (برجام)  باشد، وگرنه نه رهبر ارشد و نه رئیس جمهوری، آنها را نخواهد پذیرفت.

همتی افزود: در صورت شکست مذاکرات هسته ای وین، به عنوان رئیس جمهوری، آن را مدیریت خواهد کرد. ما به لطف خدا در سه سال گذشته زیر تحریم های دشوار، موفق به خنثی سازی تحریم ها و راه اندازی اقتصاد شده ایم، قطعا برای آن رخداد احتمالی (شکست مذاکرات برجام) هم طرح هایی دارم، هر چند برای کمک به رسیدن این توافق به نتایج مثبت تلاش خواهیم کرد. اما در باره برنامه هایش در این زمینه توضیحی نداد.

وی با ادامه انتقاد از ارسال پیامک برای بانوان به علت رعایت نکردن قانون حجاب، گفت: این اقدام زنان را زیر فشار اجتماعی و روانی قرار می دهد. به نظر من، مردم ما مسلمان هستند و باورهایی دارند و خودشان بهتر می توانند آنها را رعایت کنند.

همتی با ارایه ارزیابی مثبت در باره احتمال پیروزی خود، گفت: من آن پنج نفری را که به یک جبهه سیاسی تعلق دارند، رقیب خود نمی دانم، بلکه رقیب من، مردم گسسته از صندوق های رای گیری هستند.

همتی ۶۴ ساله یکی از هفت نامزد تائید شده مقام های ایران (شورای نگهبان) برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری (۱۸ ژوئن) جمهوری اسلامی است.