تصورات اشتباه درباره اچ آی وی و حقایقی در این باره

  • کد خبر : 432875
  • 17 خرداد 1400 - 14:16
تصورات اشتباه درباره اچ آی وی و حقایقی در این باره

اشتباهات در مورد اچ آی وی بین مردم رایج است که به چند مورد آن می پردازیم.تصور اشتباه: داشتن اچ آی وی به معنای ابتلا به ایدز است. ویروس نقص ایمنی انسانی (اچ آی وی) ویروسی است که سلولهای ایمنی CD4 بدن را که به مبارزه با بیماری کمک می کنند ، از بین می برد. با داروهای مناسب می توانید سالها یا دهه ها اچ آی وی داشته باشید بدون اینکه پیشرفت کند و به ایدز تبدیل شود. ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) زمانی تشخیص اتفاق می افتد که از قبل ویروس اچ آی وی را داشته باشید و همچنین برخی از عفونت های فرصت طلب یا تعداد سلول های CD4 شما به زیر 200 برسد.

حقیقت: ابتلا به اچ آی وی از تماس معمولی امکان پذیر نیست

اگر فرد مبتلا به اچ آی وی را در آغوش بگیرید ، از حوله یکسان استفاده کنید یا از همان لیوان آب بنوشید شما نیز درگیر آن نمی شوید. ابتلا به اچ آی وی از طریق انتقال خون بسیار نادر است پس نگران دریافت خون در مراکز نباشید- زیرا خون ها با دقت آزمایش می شوند. با این حال ، ممکن است این بیماری را از طریق رابطه جنسی محافظت نشده ، سوزن زدن یا خال کوبی با استفاده از وسایل غیر استریل بگیرید.

 اشتباهات در مورد اچ آی وی

زندگی با این بیماری

تصور اشتباه: اگر مبتلا شوید فقط چند سال از عمرتان باقی مانده است

به دلیل داروهای اچ آی وی که اکنون در دسترس است ، حقیقت این است که بسیاری از افراد می توانند ده ها سال با اچ آی وی زندگی کنند و طول عمر طبیعی یا تقریباً عادی دارند. با مراجعه منظم به پزشک ، مصرف داروها و راهنمایی های پزشک می شود از پیشرفت اچ آی وی به ایدز جلوگیری کرد.

تصور اشتباه: از طریق علائم میتوان ابتلا شدن به اچ آی وی را تشخیص داد

برخی از افراد سال ها پس از آلوده شدن به اچ آی وی هیچ علائمی ندارند. با این حال ، بسیاری از افراد هم ممکن است در طی 10 روز تا چند هفته پس از عفونت برخی از علائم را مشاهده کنند. این علائم اولیه مشابه آنفلوانزا یا مونونوکلئوز است و ممکن است شامل تب ، تورم غدد لنفاوی ، گلو درد ، خارش غیرطبیعی پوست و درد عضلات باشد. این نشانه ها معمولاً پس از چند هفته ناپدید می شوند و ممکن است تا چندین سال دیگر علائمی بروز نکند. تنها راه تشخیص قطعی اچ آی وی، آزمایش است.

تصور اشتباه: اچ آی وی می تواند درمان شود

در حال حاضر هیچ درمانی برای اچ آی وی وجود ندارد ، اما درمان می تواند سطح و میزان ویروس را کنترل کرده و به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک کند. برخی از داروها با پروتئین های اچ آی وی تداخل می کنند که نیاز است با هم وفق پیدا کنند. دیگران از ورود ویروس یا وارد کردن مواد ژنتیکی آن به سلولهای ایمنی بدن جلوگیری می کنند. همه افراد آلوده به اچ آی وی باید درمان خود را شروع کنند. به این داروها درمان ضد ویروسی گفته می شود. پزشک می تواند بگوید که کدام ترکیب دارویی برای شما بهتر است.

ابتلا به اچ ای وی در همه ممکن است

ابتلا در همه ممکن است

حقیقت: هرکسی امکان دارد به اچ آی وی مبتلا شود

سالانه حدود 38700 نفر در ایالات متحده به اچ آی وی مبتلا می شوند و هر سال بیش از 15000 نفر که اچ آی وی دارند می میرند. هر کسی ممکن است به اچ آی وی مبتلا شود – مردان ، زنان ، کودکان و افراد همجنس باز. مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند هر ساله حدود 25700 مورد جدید تشخیص داده شده اچ آی وی را تشکیل می دهند. زنان حدود 6،100 موارد ابتلای جدید را تشکیل می دهند. آفریقایی-آمریکایی ها در مقایسه با سایر نژادها و قومیت ها همچنان بیشترین تعداد مبتلا به اچ آی وی را دارند.

تصور اشتباه: اشتباهات در مورد اچ آی وی/وقتی هر دو شریک زندگی اچ آی وی دارند ، رابطه جنسی ایمن است .

فقط به این دلیل که شما و همسرتان هر دو مبتلا به اچ آی وی هستید ، به این معنی نیست که هنگام رابطه جنسی ، راه های محافظتی را فراموش کنید. استفاده از کاندوم یا سد دیگر لاتکس می تواند شما را در برابر سایر بیماری های مقاربتی و همچنین سایر گونه های اچ آی وی محافظت کند ، که ممکن است در برابر داروهای ضد این ویروس مقاوم باشد. حتی اگر تحت معالجه باشید و احساس خوبی داشته باشید ، باز هم ممکن است دیگران را آلوده کنید.

>>>بیشتر بخوانید:

باید و نبایدهای رفتاری خانواده در برابر عضو مبتلا به ایدز

اچ ای وی و بارداری

اچ ای وی و بارداری

حقیقت: اشتباهات در مورد اچ آی وی/اگر مبتلا به اچ آی وی باشید باز هم می توانید یک کودک سالم داشته باشید.

مادران آلوده ممکن است اچ آی وی را در دوران بارداری یا زایمان به نوزاد منتقل کنند. اما می توانید با همکاری پزشک و دریافت مراقبت و داروی مناسب خطر را کاهش دهید. زنان باردار مبتلا به اچ آی وی می توانند برای درمان عفونت و کمک به محافظت از نوزادان خود در برابر ویروس از داروهایی استفاده کنند.

تصور اشتباه: نمی توانید از سایر عفونت های مرتبط با اچ آی وی جلوگیری کنید

مبتلایان به اچ آی وی ممکن است به عفونت هایی مانند ذات الریه ، سل ، کاندیدیازیس ، ویروس سیتومگالو و توکسوپلاسموز مبتلا شوند. بهترین راه برای کاهش خطر مصرف داروهای ضد ویروس است. افراد مبتلا به عفونت پیشرفته (ایدز) نیز علاوه بر درمان ضد ویروسی ، می توانند با داروهای خاص از برخی از این عفونت ها جلوگیری کنند. با اجتناب از مصرف گوشت نپخته ، جعبه های زباله و آب آلوده بیشتر در معرض برخی از میکروب ها قرار می گیرید.

تصور اشتباه: بدون بیمه نمی توانید داروهای مخصوص اچ آی وی را دریافت کنید

برنامه های دولتی ، گروه های غیر انتفاعی و برخی از شرکت های دارویی وجود دارد که ممکن است در تأمین هزینه داروهای ضد ویروس اچ آی وی و ایدز کمک کنند. با سازمان محلی خدمات اچ آی وی و ایدز خود صحبت کنید تا در مورد شرایط کمک مالی اطلاعات کسب کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=432875
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/hiv-aids/ss/slideshow-hiv-myths-facts

ثبت نظر

-