حواس پرتی خود را چگونه برطرف کنم؟

  • کد خبر : 432872
  • 17 خرداد 1400 - 12:42
 حواس پرتی خود را چگونه برطرف کنم؟

گاهی انسان دچار حواس پرتی می شود و حواس پرتی او حتی در مورد کوچک ترین موارد نیز پیش می آید و اطرافیان متوجه حالت های او می شوند و نگران او می شوند.اگر به خواندن این محتوا علاقه نشان می دهید شاید از افرادی هستید که گاها دچار پرتی حواس و مشکلات ناشی از آن می شوید و به‌طور مداوم احساس خستگی، حواس‌پرتی و تغییر خلق‌وخوی دارید و به زبان ساده احساس می‌کنید.

دچار مشکل غیرقابل توضیحی شده‌اید، ممکن است به‌نوعی از “مه مغزی” مبتلا شده باشید. مغز مه‌آلود عارضه ناخواسته جانبی سبک زندگی صنعتی ما محسوب می‌شود. متأسفانه امروزه، به دلیل مصرف غذاهای آماده، فراوری‌ شده و گوشت‌هایی که در کارخانه‌ها فراوری می‌شوند، همچنین عادت‌های نامناسب و فعالیت‌هایی که امروزه اوقات خود را صرف آن‌ها می‌کنیم، سلامت مغز ما مورد تهید قرارگرفته است.

کمبود مواد مغذی

درصد بالایی از افراد، از کمبود مواد مغذی، مصرف بیش‌ازحد قندها، کمبود خواب و حجم بالایی از استرس رنج می ‌برند، همه این عوامل سطح انرژی افراد را کاهش می‌دهد. مغز انسان برای سلامتی خود نیازمند داشتن جریان ثابتی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب ضروری و گلوکز به‌ دست‌ آمده از کربوهیدرات ‌های پیچیده است، علاوه بر آن نیازمند داشتن استراحت و تمدد مجدد اعصاب است.

 حواس پرتی

خوشبختانه، مغز مه‌آلود بیماری قابل‌ درمان و جبرانی است. تقریباً مثل همه بیماری‌های مرتبط با سلامتی، درمان این بیماری نیز با پرداختن به شرایط زمینه‌ای سلامت، ازجمله اصلاح رژیم غذایی، کاهش سطح استرس، داشتن خواب کافی و افزایش سطح فعالیت‌های بدنی شروع می شود.

شاید شما هم دچار علائم مغز مه‌آلود شده‌اید، می‌توانید با متخصص مغز و اعصاب مشورت کرده تا در خصوص غلبه بر آن و یا کنترل بهتر علائم، به راهکارهای مناسب درمانی دست‌ یابید. از آنجاکه بیماری‌ها و شرایط متعددی می‌توانند در بروز این حالت مؤثر باشند، بهتر است در خصوص علائم خود با پزشک به گفت‌وگو بپردازید. اگر پزشک تشخیص دهد که علائم مغز مه‌آلود شما ناشی از شرایط روحی و استرس است، آنگاه مطمئن خواهید شد که شرایط شما ناشی از بیماری و یا شرایط فیزیولوژیک نمی‌باشد.

اضطراب‌ شديدخود به‌ خودی‌

یکی دیگر از این اختلالات، اختلال‌ هراس‌ نوعی‌ اضطراب‌ شديد خود به‌ خودی‌ كه‌ حملات‌ آن‌ عود كننده‌ و غيرقابل‌ پيش‌بينی‌ است‌ بيشتر اين‌ حملات‌ دو تا ده دقيقه‌ طول‌ می‌كشد ولی‌ برخی حملات‌ ممكن‌ است‌ بيش‌ از یک تا دو ساعت‌ نيز به‌ طول‌ انجامد. اين‌ نوع‌ اضطراب‌ با علايم‌ حمله‌ای‌ بروز می كند (اغلب‌ در حين‌ خواب‌)، در حالی‌ كه‌ در اضطراب‌ مزمن‌ (اضطراب‌ عمومی‌)، اضطراب‌ حالت‌ پايدار دارد.

 حواس پرتی

 علايم‌ شايع‌

نشانه ها و علايم‌ جسمی‌:

تپش‌ قلب‌؛ تُندی‌ ضربان‌ قلب‌؛ درد سينه‌

کمبود‌ نفس‌؛ احساس‌ خفگی‌؛ تنفس‌ عميق‌ و سريع‌؛ ضعف‌ يا حالت‌ سستي؛ غش‌ كردن‌ (گاهی‌)؛ تعريق‌ و لرزيدن‌

تتبلی، كرختی و گزگز اطراف‌ دهان‌، دست‌ها و پاها گرفتگی‌ يا انقباضات‌ عضلانی‌ در دست‌ها و پاها

احساس‌ «پرپر زدن‌ پروانه‌ها» در معده‌ علايم‌ روانی‌:

ترس شدید و اضطراب‌ شديد از ديوانه‌ شدن‌ (از دست‌ دادن‌ مشاعر)؛ ترس‌ از مردن‌؛ احساس‌ وحشت‌

حس‌ بی ‌واقعيتی‌، قطع‌ ارتباط‌ با افراد يا اشياء

 علت:

دستگاه‌ هشدار دهنده‌ مغز به‌ نظر می‌رسد تحت‌ تأثير تعامل‌ پيچيده‌ عوامل‌ زيست ‌شناختی، ژنتيكی‌، بيماری‌ها، داروها، و سابقه‌ شخصی‌ حوادث‌ ناگوار باشد.

اختلالات‌ مختلفی‌ می‌توانند محرك‌ بروز حملات‌ هراس‌ باشند (از قبيل‌ اختلالات‌ ريتم‌ قلبی، آنژين‌ صدری اختلالات‌ تنفسی‌، آسم‌، بيماری‌های‌ انسدادی‌ ريه‌، اختلالات‌ غددی، اختلالات‌ تشنجی‌، داروهای محرك‌، محروميت‌ از برخي‌ داروهایی‌ كه‌ بدن‌ به‌ آنها وابستگی‌ پيدا كرده‌ است‌).

دلایلی که باعث شدت گرفتن بیماری می شود

داشتن استرس‌؛ احساس‌ گناه‌، خستگی يا كار زياد ؛ بيماری‌؛ سوء مصرف‌ الكل‌ يا داروها

سابقه‌ ساير اختلالات‌ روانی‌؛ سابقه‌ خانوادگی‌ اختلال‌ هراس‌

محیط کاری

   قبل از بوجود آمدن بیماری پیشگیری کردن

کارهای خاصی‌ براي‌ پيشگيری‌ از حمله‌ اوليه‌ وجود ندارد؛ درمان‌ به‌ پيشگيری از حملات‌ بعدی‌ كمك‌ می‌كند.

   نتیجه ای که انتظار آن می رود

بیشتر بيماران‌ اين‌ اختلال‌ به‌ صورت‌ حملات‌ اندك‌ در طی‌ دوره‌ محدود كه‌ فروكش‌ طولانی مدت‌ بيماری‌ را به‌ دنبال‌ دارد بروز می‌كند. در مورد ساير بيماران‌، روان‌ درمانی‌ يا تجويز داروها ممكن‌ است‌ مؤثر باشد.

عارضه های‌ احتمالی

بیماری اضطراب‌ يا افسردگی‌ مزمن‌

اختلالات‌ ترس‌، از قبيل‌ موقعيت‌ هراس‌ (ترس‌ هنگام‌ تنها بودن‌ يا قرار گرفتن‌ در مكان‌های عمومی)

چنانچه به دارو وابسته اید

>>>بیشتر بخوانید:

چند روش ساده که از حواس پرتی جلوگیری می‌کند

صحبت با مشاوره

درمان‌ حواس پرتی

مورد بررسی قرار دادن‌ سوابق‌ پزشكی‌ و معاينه‌ توسط‌ پزشک

– بررسی ‌های‌ آزمايشگاهی در صورت‌ لزوم‌ برای رد كردن‌ ساير اختلالات‌

راجب احساسات‌ خود با يك‌ دوست‌ يا يكی از اعضای‌ خانواده‌ صحبت‌ كنيد. اين‌ اقدام‌ گاهی‌ اضطراب‌ شما را كاهش‌ می‌دهد.

فکرها و احساس های‌ اضطرابی خود را به‌ طور روزانه‌ در يك‌ دفتر ثبت‌ نماييد. با بررسی‌ اطلاعات‌ ثبت‌ شده‌ علل‌ اضطراب‌ خود و راه‌حل‌های‌ احتمالی آن‌ را ارزيابی كنيد.

بهترین را‌ههای‌ آسوده‌ سازی‌ را یاد بگيريد. برای‌ برخی‌ افراد، تجويز دارو مؤثر است‌.

– تا جایی که امکان دارد‌ استرس‌ را در زندگی‌ خود كاهش‌ دهيد.

– برای‌ رفع‌ علايم‌ مربوط‌ به‌ تنفس‌ عميق‌ و سريع‌، يك‌ كيسه‌ كاغذی كوچك‌ را جلوی دهان‌ و بينی‌ خود بگيريد و به‌ مدت‌ چند دقيقه‌ درون‌ آن‌ تنفس‌ كنيد.

استفاده از دارو

  استفاده از داروها

پزشك‌ ممكن‌ است‌ براي‌ بيمار داروهای ضد افسردگی‌، بنزوديازپين‌ يا داروهای مسدود كننده‌ گيرنده‌ بتا تجويز كنند. داروی تجويز شده‌ ممكن‌ است‌ پس‌ از ۶ تا ۱۲ ماه‌ درمان‌ به‌ آهستگی كاهش‌ داده‌ شده‌ يا به‌ طور موقت‌ قطع‌ گردد تا مشخص‌ شود آيا حملات‌ هراس‌ عود می‌كند يا خير. اگر حملات‌ عود نكند دارو را می توان‌ برای هميشه‌ قطع‌ كرد.

انجام فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماری منظم‌ ورزش‌ كنيد. شب را‌ به‌ اندازه‌ كافی‌ استراحت‌ كنيد. از رژيم‌ غذايی‌ درست استفاده کنید.

استفاده کردن از‌ كافئين‌ به‌ هر شكل‌ (قهوه‌، چايی، نوشيدنی ‌های‌ غيرالكلی) را قطع‌ كنيد. با قطع‌ مصرف‌ اين‌ نوشيدنی ‌ها ممكن‌ است‌ دچار علايم‌ محروميت‌ نظير سردرد يا خستگی شويد، ولی اين‌ علايم‌ در عرض‌ چند روز برطرف‌ می شوند.

   چه زمانی بايد به پزشك مراجعه نمود؟

اگر شما يا يكی از اعضای‌ خانواده‌ تان دارای‌ علايم‌ اختلال‌ هراس‌ یا حواس پرتی باشيد كه‌ با درمان‌های معمولی انجام‌ شده‌ توسط‌ خودتان‌ برطرف‌ نشده‌ باشد.

– عدم‌ موفقيت‌ برنامه‌ درمانی‌ پس‌ از 8 هفته‌ درمان‌

– اگر دچار علايم جديد و غيرقابل توجيه شده ايد.

اگر درمان و پیگیری به موقع انجام شود این بیماری به خوبی درمان خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=432872
  • نویسنده : نرگس قوامی