طرز تهیه بستنی و یخمک در خانه

  • کد خبر : 432029
  • 11 خرداد 1400 - 12:56
طرز تهیه بستنی و یخمک در خانه

آیا در فصل گرم تابستان دلتان لک نزده برای یک بستنی یخی و خوشمزه البته هر چیز یخ زده را نمی شود بستنی گفت. در حقیقت بستنی آن است که حداقل ده درصد چربی شیر در آن وجود داشته باشد. مقدار این چربی می‌تواند از ده تا شانزده درصد تغییر یابد که معمولا بستنی‌ها حاوی چهارده درصد چربی شیر هستند. بیشتر بودن مقدار چربی به شکل بستنی و مزه و حالت کرم‌دار بودن آن کمک می‌کند.

بیشتر افرادی که بستنی درست می کنند معمولا بیش از شانزده درصد را در بستنی‌ها لحاظ نمی‌کنند، زیرا باعث بالا رفتن قیمت و همچنین زیاد شدن کالری می‌شود. دیگر دسرها همچون ماست یخ‌زده و یا بستنی‌های کم چربی اصلا بستنی به حساب نمی‌آیند. بطور مثال «کاستارد» یخ‌زده که نوعی دسر یخ‌زده است که در آن مقدار ۱.۴ درصد تخم مرغ دارد.

بستنی توت فرنگی

بستنی یخی

مواد تهیه بستنی به‌طور کلی مواد آسانی هستند اما در واقع درست شدن بستنی سیستم پیچیده‌ای دارد. بستنی ماده‌ای است که حالت ژلاتینی و معلق دارد. این حالت از دو ماده که غالبا با یکدیگر مخلوط نمی‌شوند بوجود می‌آید.

هر چه که شما برای تهیه بستنی بکار می برید به جای حل شدن در یکدیگر منتشر می‌شوند. در بستنی‌ها چربی در محلول آب و شکر و ذرات هوا پراکنده می‌شود. اینکه به هوا اشاره می‌شود در واقع به این علت است که بستنی نوعی حالت کفی دارد و علت آن همان ذرات هواست.

همراه با چربی شیر مواد دیگری همچون بسته‌های شیر بدون چربی و آب و شکر و همچنین مواد تثبیت‌کننده به کار می‌رود که این مواد تثبیت‌کننده باعث می‌شوند، بستنی شکل بهتری به خود بگیرد. تاکنون معمولا ژلاتین به عنوان مواد تثبیت‌کننده به کار می‌رفت اما امروزه از مواد دیگری همچون گیاهان نیز برای این منظور استفاده می‌شود.

مدتی نیز از زرده تخم مرغ برای این منظور استفاده می‌شد که با گذشت زمان سازندگان این خوراکی مواد شیمیایی را جایگزین این روش کردند. گرچه تثبیت کننده‌ها نقشی کمتر از یک درصد در بستنی‌ها را ایفا می‌کنند.

با شروع فصل گرما بیش از پیش هوس بستنی می‌کنید. به همین خاطر طرز تهیه یکی از انواع پرطرفداری بستنی را در این مطلب آموزش داده‌ایم. بستنی شکلاتی یکی از بستنی‌های خوشمزه است که در منزل می‌توانید با مواد زیر تهیه کنید.

بستنی شکلاتی

بستنی شکلاتی را امتحان کنید

شیر: چهارپیمانه
خامه: صد گرم
شکر: دو پیمانه
زرده تخم مرغ: دو عدد
بادام: چهار عدد
شکلات تلخ: دویست گرم
عصاره وانیل: سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه بستنی شکلاتی در منزل

اولین مرحله

طرز تهیه بستنی، قابلمه ای برداشته و درون آن شیر را بریزید و با حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد. در حین گرم شدن شیر شکلات‌ها را رنده کنید و به شیر داغ اضافه کنید و آن را از روی اجاق گاز بردارید و بگذارید تا سرد شود.در صورت نداشتن بستنی ساز از فریزر استفاده کنید. در این صورت فقط زمان بیشتری برای تهیه بستنی شکلاتی صرف می‌شود.

دومین مرحله:

در این مرحله زرده تخم مرغ را به همراه شکر در ظرفی بریزید و خیلی هم بزنید تا رنگ کرمی به خود بگیرد، سپس آن را به قابلمه‌ای که شیر و شکلات در آن است، اضافه کنید و به‌ خوبی هم بزنید.

سومین مرحله

ظرف حاوی شیرتان را بر روی اجاق گاز با حرارت کم بگذارید، مواظب باشید که نجوشد. سپس آن را از روی اجاق گاز پایین بیاورید و بگذارید تا سرد شود، سپس خامه را به همراه وانیل به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. هم زدن را آنقدر ادامه دهید تا سفت شود، سپس آن را درون بستنی‌ساز بریزید و بادام‌ها را آخر کار به آن اضافه کنید. بعد از خارج کردن از بستنی‌ساز در قالب دلخواهتان بریزید و درون فریزر بگذارید تا آماده شود.

نکته:

وقتی مقدار شیر را بیشتر کنید بستنی شما کالری کمتری خواهد داشت و بالعکس اگر خامه بیشتری بزنید بستنی شما چرب‌تر و البته لذیذتر خواهد بود.
این مقدار بستنی در اندازه‌های کم درست می‌شود و برای درست کردن آن در مقدارهای بیشتر می‌توانید از دو قوطی بزرگ و کوچک به جای کیسه‌های در دار استفاده کنید.

یخمک

یخمک یکی از خوشمزه ترین دسرهای بهار و تابستانی است

کودکان یخمک را بسیار دوست دارند یخمک یکی از خوشمزه ترین دسرهای بهار و تابستانی است که در بین بچه ها و حتی برزگترها طرفداران بسیاری دارد. توت فرنگی، انگور، گیلاس، آناناس، انبه و … همه  را برای تهیه یخمک می توانید استفاده کنید.

>>>بیشتر بخوانید:

طرز تهیه بستنی سنتیِ خانگی

آنچه برای تهیه یخمک میوه ای نیاز دارید:

میوه یخ زده مانند انگور بدون هسته،گیلاس بدون دانه و توت فرنگی  چهارصد و پنجاه گرم
شکر سی گرم
آب لیمو ترش  یک عدد
یخ بزرگ شش عدد
نعناع جهت تزیین

یخمک

روش درست کردن یخمک میوه ای :

بیست دقیقه قبل از تهیه میوه را از فریزر دربیاورید. اطراف میوه باید کمی نرم شده باشد اما نه به طور کامل.شکر را با 30 میلی لیتر آب و آب لیمو بجوشانید تا شکر آب شود سپس بگذارید خنک شود.

در این مرحله آب شکر و میوه را در مخلوط کن بریزید و هم بزنید. یخ را نیز اضافه کنید و هم بزنید.بهتر است آن را در ظرف بریزید و در فریزر قرار دهید.
موقع سرو با نعناع تزیین کنید.


به خاطر بسپار

ساعت ها، دقیقه ها ، ثانیه ها حتی لحظه ها را به خاطر بسپار!
خاطرات زندگی ات هم
همپای تو پیر می شوند

کاش همه چیز یخ بزند حتی حافظه این مردم.
مثل یخمک
پنج درجه زیر احساس
زیر اندوه
زیر تنهایی
زیر فقر…
می بینی؟؟ در سرما
آب فراموش می کند
در صفر درجه یخ بزند
آنجاست که غم شروع می شود

در گذر باد که بایستی
بیشتر سردت می شود
غم از ان جا شروع می شود
درد از آنجا می اید

و تاریکی که مثل بختک
روی زمین سایه انداخته است
پوچی اش از ان جا شروع می شود

مانده ام در چرایی این همه…
پس قبل از این که خاطرات یخ بزند
حداقل چند درجه بالای صفر
دوستم بدار

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=432029
  • نویسنده : نرگس قوامی

ثبت نظر

-