معرفی بهترین فیلم های ایرانی

  • کد خبر : 428446
  • 26 اردیبهشت 1400 - 12:15
معرفی بهترین فیلم های ایرانی

از دیدن فیلم های قدیمی تکراری خسته شده اید؟ خب، وقت آن رسیده است که با این فیلم های تحسین شده منتقدان ایرانی که به زیبایی هر چه بیشتر فیلم های زیبایی نوشته اند و دلتنگ های شما را به تصویر کشیده اند، افق دید خود را گسترش دهید.

بهترین فیلم های ایرانی

باران

فیلم ایرانی سال ۱۳۸۰ به کارگردانی مجید مجیدی، داستان یک کارگر در ساختمانی را روایت می کند که عاشق یک کارگر افغان می شود، این زن در لباس مبدل یک مرد است تا بتواند امرار معاش کند. این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره جهانی فیلم مونترال، و بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی از جشنواره بین المللی فیلم گیخون شد.

بهترین فیلم های ایرانی

بچه های آسمان

یکی دیگر از شاهکارهای مجید مجیدی، بچه های آسمان است. یک درام خانوادگی ایرانی در سال 1997 در مورد یک خواهر و برادر است که در جستجوی کفش های گمشده هستند. این آثار کلاسیک جوایز جشنواره فیلم فجر، جشنواره جهانی فیلم، جشنواره بین المللی فیلم نیوپورت، جشنواره بین المللی فیلم ورشو و جشنواره بین المللی سنگاپور را از آن خود کرده است.

پرسپولیس

این فیلم درام بیوگرافی انیمیشن زیبا در سال ۱۳۸۶ بر اساس رمان گرافیکی زندگینامه مرجانه ساتراپی(که فیلم را نوشت و کارگردانی کرد) ساخته شده است. این فیلم که در پس زمینه انقلاب ایران قرار دارد، داستان بزرگ شدن او را روایت می کند. این فیلم به طور مشترک برنده جایزه هیئت داوران جشنواره کن ۱۳۸۶ شد و نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن شد.

جدایی

این درام در سال ۱۳۹۰ داستان زوجی را روایت می کند که می خواهند از هم جدا شوند اما از طلاق محروم می شوند، دختر آن ها دچار افسردگی می شود و زندگی مراقبت کننده ای که برای مراقبت از پدر شوهر، که از بیماری آلزایمر رنج می برد، استخدام شده است، همه را به تصویر کشیده است. اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال ۱۳۹۱ را از آن خود کرد و به اولین فیلم ایرانی برنده این جایزه تبدیل شد.

بهترین فیلم های ایرانی

بادکنک سفید

این فیلم ۱۳۸۴ از بهترین کارهای جعفر پناهی محسوب می شود. این داستان درباره دختری جوان است که یک ماهی قرمز برای عید می خواهد، اما پولی را که مادرش به او داده، دچار مشکل می شود. وی در تلاش برای پس گرفتن اسکناس، با یک مغازه دار، یک سرباز و یک بالون فروش افغان دیدار می کند. این فیلم در دلا کمرکس و در جشنواره کن ۱۳۸۴جایزه گرفت.

آفساید

این فیلم جعفر پناهی در سال ۱۳۸۵ داستان دختران را روایت می کند که برای تماشای بازی مقدماتی جام جهانی فوتبال دزدکی به ورزشگاه می روند اما به دلیل جنسیتشان توسط قانون ممنوع است. این داستان فیلم الهام گرفته شده از دختر کارگردان بود که به هر حال تصمیم گرفت در یک بازی حضور پیدا کند. آفساید برنده خرس نقره ای در جشنواره بین المللی فیلم برلین در سال ۱۳۸۵ شد و گزینه رسمی جشنواره های بین المللی فیلم نیویورک و تورنتو ۱۳۸۵ بود.

غلام

غلام

این فیلم انگلیسی-ایرانی ساخته میترا تبریزیان ادای احترامی واقعی به عکاسی درخشان وی است. این سفر مرد ایرانی در انگلیس را دنبال می کند در حالی که از گذشته خود فرار می کند و با یک غریبه درگیر می شود

درباره ی الی

این درام-مهیج اصغر فرهادی در طول تعطیلات اتفاق می افتد ، جایی که یک معلم ناپدید می شود و گروه دوستانش را که متعصبانه بدنبال او می گردند به تصویر می کشد. این فیلم جایزه هیئت داوران جشنواره فیلم تریبکا بهترین فیلم روایی ۱۳۸۱ و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره آسیا-اقیانوسیه ۱۳۸۱ را از آن خود کرد.

طعم گیلاس

طعم گیلاس

این فیلم در سال ۱۳۸۶ ساخته عباس کیارستمی می باشد.این فیلم به شدت عمیق و ناامیدکننده است و دقیقاً به همین دلیل بحث برانگیز است. فیلم سفر مردی را روایت می کند که در جستجوی شخصی است که پس از خودکشی وی را به خاک بسپارد. با این حال، در پایان فیلم هیچ پاسخی برای شما باقی نمی گذارد – بنابراین با مسئولیت خود این سینمای درخشان را تماشا کنید.

>>>بیشتر بخوانید:

معرفی ترسناک ترین فیلم های دنیا

هنوز زندگی

داستانی ساده و در عین حال دوست داشتنی است.این فیلم زندگی یک علامت گذار راه آهن سالخورده و همسرش را به شما نشان می دهد. آنها در یک راه انفرادی و در کنار یک خط راه آهن که از روستایی در ایران می گذرد زندگی می کنند، اما هنوز نتوانسته اند قیمت آن را کشف کنند. این فیلم ۱۳۷۶ برنده خرس نقره ای در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم برلین شد.

فروشنده

فروشنده

یکی دیگر از نمونه های خوب داستان پردازی درخشان اصغر فرهادی، فروشنده داستان زوجی متاهل را روایت می کند که نمایشنامه، مرگ فروشنده را روی صحنه اجرا می کنند. گذشته از روایت در نمایش، زن مورد تعرض قرار می گیرد و شوهر برای یافتن مهاجم بیرون می رود، زیرا وی از اقدام قانونی امتناع می ورزد و از پی تی اس دی رنج می برد. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد، واقعه ای که اصغر در اعتراض به فرمان اجرایی ایالات متحده در سال ۱۳۷۶ در آن شرکت نکرد. همچنین این فیلم در جشنواره کن ۱۳۹۵ بهترین فیلمنامه را برای فرهادی و بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای حسینی به ارمغان آورد.

لاک پشت ها پرواز می کنند

داستان در شهری واقع شده است. این شهر در یک اردوگاه پناهندگان کرد قرار دارد، گروهی از کودکان را دنبال می کند که در این شرایط شدید شهر کوچکی از خود ساخته اند. این فیلم در سال ۱۳۸۳ توسط بهمن قبادی کارگردان ایرانی-کرد ساخته شده و جوایز زیادی را در جشنواره های فیلم کسب کرده است.

نزدیک

این مستند ایرانی توسط عباس کیارستمی در سال ۱۳۸۹ محاکمه واقعی مردی را نشان می دهد، مردی که سینما را خیلی دوست دارد به طوری که او محسن مخملباف، سازنده فیلم را تقلید می کند و خانواده ای را به بازی در فیلم او متصل می کند و حتی به آنها اجازه می دهد از خانه او به عنوان یک مجموعه استفاده کنند.

دونده

دونده

دونده فیلمی از امیر نادر در سال ۱۳۸۳ است و احتمالاً اولین فیلم ایرانی پس از انقلاب بود که توجه جهانیان را به خود جلب کرد. این داستان درباره پسری است که تصمیم می گیرد بدود تا بتواند کنجکاوی خود را برآورده کند اما خیلی زود او را از بین می برد.

آجر و آیینه

این فیلم ۱۳۶۹ به کارگردانی ابراهیم گلستان راننده تاکسی را دنبال می کند که نوزادی را پیدا می کند که در صندلی عقب خود توسط خانمی که سوارش شده رها شده است. در حالی که او می خواهد از شر کودک خلاص شود، دوست دختر او می خواهد آن را نگه دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=428446
  • نویسنده : راضیه قوامی

ثبت نظر

-