مقامات امنیتی اسرائیل تلفن‌های قاسم سلیمانی را ردگیری می‌کردند

روزشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه، پایگاه خبری «یاهو نیوز» گزارشی تفصیلی از عملیات قتل قاسم سلیمانی ، فرمانده نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی، منتشر کرد. گزارشی که جزئیات بسیار زیادی را از عملیات و شیوه‌ها و شگردهای امنیتی به کار رفته در آن عیان می‌کند که گواهی بر پیچیده بودن این عملیات دارد.

در بخشی از این گزارش و درخصوص همکاری گروه‌ها و سازمان‌های امنیتی دخیل در این عملیات آمده است که «واحد مبارزه با تروریسم (سی‌تی‌جی) کردستان عراق» در ارائه اطلاعات محلی و همچنین شناسایی قاسم سلیمانی به نیروهای آمریکایی کمک می‌کردند.

عکاس صحنه شهادت سردار سلیمانی

عکاس صحنه شهادت سردار سلیمانی

در این گزارش آمده است که اولین کسی که بعد از انجام عملیات به محل حادثه رفته و عکس‌ برداری کرده است یکی از نیروهای «واحد مبارزه با تروریسم (سی‌تی‌جی) کردستان عراق» بوده است.

براساس گزارش پایگاه خبری یاهو نیوز که براساس گفت‌وگو با مقامات سابق و کنونی نظامی در آمریکا تهییه شده است، آمده که در روند اجرایی عملیات در فرودگاه بغداد سه گروه از نیروهای ویژه ارتش آمریکا، به نام «دلتا فورس»، حضور داشتند و تعدادی از نیروها با لباس‌های مبدل در ساختمان‌ها و خودروهای کنار جاده حضور داشتند. به غیر از بر گروه‌های یاد شده سه پهپاد آمریکایی هم بر فراز محل در پرواز بودند. پهپاد‌هایی که دو فروند از آنها به موشک‌های هل‌فایر مسلح بودند.

این گزارش می‌گوید که هواپیمای حامل قاسم سلیمانی از مبدا دمشق، پایتخت سوریه، با چندین ساعت تاخیر در فرودگاه بغداد به زمین نشست.

این گزارش می‌گوید که «اسرائیلی‌ها به شماره تلفن‌های سلیمانی دسترسی داشتند». به نوشته این گزارش قاسم سلیمانی در ساعات پایانی پیش از پرواز از فرودگاه دمشق، سه بار شماره موبایل خود را تغییر داد با این‌حال نیروهای امنیتی اسرائیل تلفن همراه قاسم سلیمانی را ردگیری کردند و به مقامات آمریکایی گزارش کردند.

این گزارش هم‌چنین در شرح لحظه کشتن «شهادت» قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس هم نوشته است هنگامی که دو خودرو حامل قاسم سلیمانی و همراهانش وارد منطقه مورد نظر شدند، یکی از پهپادها دو موشک به سمت خودروی حامل قاسم سلیمانی شلیک میکند در این لحظه راننده خودرو دوم که بر شدت سرعت اتومبیل افزوده اما پس از حدود صد متر، نیروهای آمریکایی به سمت این خودرو تیراندازی کردند و موشک دیگری از سوی پهپادها نیز به سمت خودروی دوم شلیک شده است.

>>>بیشتر بخوانید:

شهادت سردار حجازی و افشاگری درباره ابهامات درگذشت سردار

واکنش اقیلم کردستان عراق به خبر همکاری با اسرائیل

در پی انتشار خبر مشارکت اقلیم کردستان عراق در ترور شهید قاسم سلیمانی ، نهاد مبارزه با تروریسم اتحادیه میهنی کردستان عراق این خبر را تکذیب کرد.

یکی از سخنگویان این نهاد در بیانیه تاکید کرد: گزارشی منتشر شده است که به طور غیرمستقیم تعدادی از افسران اقلیم‌ کردستان را به مشارکت در ترور ژنرال قاسم سلیمانی متهم می کند و در بخش دیگری نام موسسه مبارزه با تروریسم وابسته به اتحادیه میهنی کردستان وارد شده است، ما هرگونه آگاهی و اطلاع و مشارکت نیروهای مبارزه با تروریسم در این اقدام را به طور قاطع رد می کنیم.

در این بیانیه آمده است:ژنرال قاسم سلیمانی دوست نزدیک مام‌جلال(جلال طالبانی) بود و سردار سلیمانی و نیروهای مبارزه با تروریسم در یک سنگر در کنار هم مبارزه می کردند. با ترور فرمانده بزرگی مانند سردار سلیمانی اقلیم کردستان یک دوست تاریخی و اتحادیه میهنی رفیق و همراه مام جلال را از دست داد.

بر اساس این گزارش، پیش از این پایگاه خبری یاهونیوز در گزارشی تفصیلی مدعی مشارکت رژیم صهیونیستی و فرماندهانی از اقلیم کردستان عراق در عملیات ترور سردار سلیمانی شده بود.