عمل وازکتومی مردان چیست؟ آیا عوارض هم دارد؟

  • کد خبر : 427287
  • 19 اردیبهشت 1400 - 14:32
عمل وازکتومی مردان چیست؟ آیا عوارض هم دارد؟

وازکتومی جراحی سرپایی برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به مایع منی خارج شده از آلت تناسلی مرد است. منی هنوز وجود دارد، اما هیچ اسپرمی در آن وجود ندارد.
بعد از عمل وازکتومی، بیضه ها هنوز اسپرم تولید می کنند. هر ساله، بیش از ۵۰۰۰۰۰ مرد در ایالات متحده وازکتومی را برای کنترل بارداری انتخاب می کنند. وازکتومی بهتر از هر روش دیگری برای جلوگیری از بارداری( به جز پرهیز از بارداری) از بارداری جلوگیری می کند.

اسپرم و هورمون های جنسی مردانه در بیضه ساخته می شوند. اسپرم سلولهای تولید مثل مردانه در بیضه ها وجود دارند که می توانند تخمک های یک زن را بارور کنند، که ممکن است منجر به ایجاد جنین کودک شوند. بیضه ها در قاعده آلت تناسلی قرار دارند.

اسپرم بیضه ها را از طریق یک لوله پیچ خورده (اپیدیدیم) ترک می کند و در آنجا می ماند تا زمانی که آماده استفاده شود. هر اپیدیدیم توسط یک لوله طولانی به نام واز دفرس (یا واز) به مجرای انزال مرتبط می شود. واز از قسمت تحتانی کیسه بیضه به داخل کانال مغبنی (ناحیه کشاله) می ریزد.

سپس به داخل لگن و پشت مثانه می رود. در این قسمت وازدفرنس با وزیکول منی می پیوندد و مجرای انزالی را تشکیل می دهد. هنگام انزال، مایع منی از وزیکول های منی با اسپرم مخلوط می شود و منی ایجاد می کند. منی از طریق مجرای ادرار عبور می کند و از انتهای آلت تناسلی شما خارج می شود. انزال با اسپرم ممکن است باعث بارداری شود.

عمل وازکتومی

چگونگی عمل

عمل وازکتومی معمولاً در مطب متخصص ارولوژی انجام می شود، اما ممکن است در مراکز جراحی یا بیمارستان نیز انجام شود. شما و اورولوژیست خود ممکن است تصمیم بگیرید که آیا برای انجام این روش باید کاملاً آرام شوید (بیهوش شوید). در صورت نیاز به بیهوشی ممکن است وازکتومی خود را در یک مرکز جراحی یا بیمارستان انجام دهید.

نیاز به بیهوشی یا آرامش بخش بر اساس عواملی چون میزان عصبی بودن شما یا اینکه ممکن است همزمان با این جراحی به جراحی دیگری نیاز داشته باشید، انجام می شود. ممکن است از شما خواسته شود که فرمی را امضا کنید که به متخصص اورولوژی شما اجازه انجام این روش را بدهد. بعضی از ایالت ها قوانین خاصی در مورد نوع رضایت و زمان نیاز به امضا دارند.

در اتاق عمل، ناحیه بیضه شما تراشیده و با محلول ضد عفونی کننده شسته می شود. بی حسی موضعی برای بی حس شدن محل تزریق می شود. بی حسی موضعی باید جلوی هرگونه درد شدید را بگیرد. اگر در حین عمل احساس درد می کنید، می توانید متخصص اورولوژی خود را در جریان بگذارید تا بیهوشی یا بی حسی بیشتری انجام دهید.

وازکتومی معمولی

در وازکتومی معمولی، یک یا دو برش کوچک در پوست کیسه بیضه ایجاد می شود تا جراح به وازدفرنس برسد. وازدفرانس بریده شده و ممکن است یک قطعه کوچک برداشته شود و فاصله کوتاهی بین دو انتها باقی بماند. در مرحله بعد، متخصص اورولوژی ممکن است انتهای وازها را بریده و سپس انتهای بریده شده را ببندد و یا مقداری بافت بین آنها قرار دهند. این مراحل سپس بر روی سایر وازها، یا از طریق همان برش یا از طریق یک مرحله جدید تکرار شوند. بریدگی های کیسه بیضه ممکن است با بخیه های محلول بسته شده و یا اجازه داده شود که خودشان به مرور زمان ترمیم شوند.

عمل وازکتومی

وازکتومی بدون اسکالپل

برای وازکتومی بدون جراحی، متخصص اورولوژی واز در زیر پوست کیسه بیضه را حس می کند و با گیره کوچک آن را در جای خود نگه می دارد. یک سوراخ کوچک در پوست ایجاد می شود و آن را کشیده و باز می کند، بنابراین می توان عروق ریز را به آرامی خارج کرد. سپس برش داده شده، بسته می شود یا درز می گیرد و دوباره در جای خود قرار داده می شود.

>>>بیشتر بخوانید:

میل جنسی زیاد مردان و راه حل هایی برای کاهش آن!

خطرات وازکتومی چیست؟

بعد از جراحی، خطر کمی خونریزی در کیسه بیضه وجود دارد. اگر مشاهده کردید که کیسه بیضه شما بسیار بزرگتر شده یا احساس درد می کنید، بلافاصله با اورولوژی تماس بگیرید. اگر تب دارید، یا کیسه بیضه شما قرمز یا زخم شده است، باید اورولوژیست خود بیضه ی شما را از نظر عفونت بررسی کند. خطر کمی برای سندرم درد پس از وازکتومی وجود دارد. این حالت در ۱ یا ۲ مرد از ۱۰۰ مردی که وازکتومی انجام میدهند، رخ می دهد. سندرم درد پس از وازکتومی دردی است که می تواند به دنبال عمل وازکتومی باشد. مشخص نیست که علت آن در بسیاری از موارد چیست، اما اغلب با داروهای ضد تورم درمان می شود. اگر این اتفاق افتاد، به متخصص ارولوژی خود مراجعه کنید زیرا گاهی اوقات علت آن با دارو قابل درمان است.

مطالعات نشان می دهد مردانی که وازکتومی انجام داده اند در معرض خطر بیشتری برای سایر بیماری های پزشکی مانند بیماری های قلبی ، سرطان پروستات ، سرطان بیضه یا سایر مشکلات سلامتی نسبت به سایر مردان نیستند.

عمل

بعد از عمل

بعد از وازکتومی ممکن است برای چند روز احساس ناراحتی کنید. برای کاهش درد، ممکن است برای مراقبت از هر دردی به داروی ضد درد خفیف نیاز داشته باشید. درد شدید ممکن است نشانه ی عفونت یا سایر مشکلات باشد و شما باید به متخصص ارولوژی خود مراجعه کنید. ممکن است درد خفیفی مانند آنچه چند دقیقه بعد از برخورد “آنجا” احساس می کنید داشته باشید. یک توده خوش خیم (گرانولوم) ممکن است از نشت اسپرم از انتهای بریده شده وازها به بافت های کیسه بیضه ایجاد شود. ممکن است به لمس یا فشار دردناک یا حساس باشد، اما خطری ندارد. بیشتر اوقات، شما احساس درد نمی کنید و این معمولاً با گذشت زمان بهتر شود.

متخصص ارولوژی شما بعد از وازکتومی دستورالعمل هایی برای مراقبت به شما می دهد. اکثر مردان بلافاصله بعد از عمل به خانه می روند. شما باید ۳ تا ۷ روز از رابطه جنسی یا فعالیتهایی که نیروی زیادی می طلبد، خودداری کنید. تورم و درد را می توان با کیسه یخ روی کیسه بیضه و پوشیدن یک زیرانداز پشتیبانی مانند جک استراپ درمان کرد. بیشتر مردان در کمتر از یک هفته بهبود می یابند. بسیاری از مردان در صورت انجام کار روی میز می توانند از همان روز بعد به سر کار خود بازگردند.

رابطه جنسی بعد عمل

رابطه جنسی اغلب می تواند طی یک هفته پس از وازکتومی از سر گرفته شود، اما مهم است که بدانید وازکتومی فوراً کار نمی کند. بعد از وازکتومی، اسپرم های جدید قادر به ورود به مایع نیستند، اما هنوز تعداد زیادی اسپرم وجود دارند که به مرور زمان حذف خواهند شد. برای بررسی اسپرم در انزال باید از طریق متخصص ارولوژی خود برای تجزیه و تحلیل مایع منی پیگیری کنید. در طول این زمان باید از روش های دیگر پیشگیری بهره ببرید.

مدت زمان لازم برای آزاد شدن اسپرم از انزال می تواند متفاوت باشد. از هر ۱۰۰ مرد یک نفر هنوز در انزال خود اسپرم خواهد داشت و ممکن است لازم باشد بیشتر صبر کند تا اسپرم پاک شود. تا زمانی که تجزیه و تحلیل مایع منی اثبات نکند، نباید تصور کنید که وازکتومی شما کاملا صد درصد ایمن است.

مشاوره

سوالاتی که غالبا پرسیده می شوند

آیا ممکن است لذت ارگاسم با انجام عمل وازکتومی تغییر کند؟
خیر، انزال و ارگاسم تحت تأثیر وازکتومی قرار نمی گیرند.

آیا بعد از وازکتومی می توانم دچار اختلال نعوظ شوم؟

وازکتومی اختلال نعوظ ایجاد نمی کند.

آیا وازکتومی می تواند شکست بخورد؟

احتمال کمی وجود دارد که وازکتومی شکست بخورد. این امر هنگامی اتفاق می افتد که نطفه از یک انتهای شاخه های برش خورده کانال را به انتهای برش دیگر راه پیدا کند. هنگامی که متخصص اورولوژی شما را با آزمایش اسپرم ثابت می کند که هیچ اسپرم یا کمتر از ۱۰۰۰۰۰ اسپرم را آزامایش شما نشان نمی دهد، بدون هیچ حرکتی، خطر بارداری ۱ در ۲۰۰۰ است.

آیا ممکن است اتفاقی برای بیضه های من بیفتد؟

در موارد نادر، شریان بیضه ممکن است در حین وازکتومی آسیب ببیند. سایر مشکلات مانند توده خون (هماتوم) یا عفونت نیز ممکن است بیضه ها را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا بعد از وازکتومی می توانم بچه دار شوم؟

بله، اما اگر اسپرم منجمد را ذخیره نکرده اید، به یک روش اضافی نیاز دارید. واز دیفرانسی ها را می توان با جراحی مجدداً در روشی به نام برگشت وازکتومی متصل کرد. اگر نمی خواهید وازکتومی مجدد را برای بارداری انجام دهید، می توان اسپرم را از بیضه یا اپیدیدیم برداشت و برای لقاح آزمایشگاهی استفاده کرد. این روش ها هزینه بر است و ممکن است تحت پوشش برنامه بهداشتی شما نباشد. همچنین، آنها همیشه کار نمی کنند. اگر فکر می کنید ممکن است روزی بچه دار شوید، قبل از تصمیم به انجام وازکتومی، باید به دنبال اشکال غیر دائمی کنترل بارداری باشید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=427287
  • نویسنده : راضیه قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-