مست عشق/وقتی شهاب حسینی با زیباترین بازیگر زن ترک همبازی می شود!

  • کد خبر : 427015
  • 18 اردیبهشت 1400 - 14:15
مست عشق/وقتی شهاب حسینی با زیباترین بازیگر زن ترک همبازی می شود!

و اینک فیلمی دیگر از حسن فتحی که فیلمی تاریخی و جذاب است و از بهترین بازیگران ایرانی و ترکی در آن نقش آفرینی می کنند و این فیلم انتقادها و حواشی فراوانی بدنبال داشته است.
مست عشق فیلم سینمایی و سریال در حال ساخت، به کارگردانی حسن فتحی است. این اثر محصول مشترک ایران و ترکیه است.
اما بهتر است قبل از این که در مورد این فیلم صحبت کنیم بدانیم شمس و مولانا چه کسانی بودند که نویسنده خلاق ایرانی به این فکر افتاده که در مورد آنها فیلم بسازد زیرا این فیلم برشی از زندگی مولوی و شمس تبریزی دو شاعر و عارف ایرانی می باشد.

شمس ومولوی

شمس تبریزی و مولوی چه کسانی بودند؟

شمس الدین یا شمس تبریزی متولد تبریز از بزرگان صوفیه در قرن هفتم بود او عاشق سفر و جهانگردی بود و تجربه های زیادی به دست آورده بود و به ریاضیات و جهنگردی و مکتب داری می پرداخت.
شمس تبریزی در یکی سفرهایش به قونیه در حالی که شصت سال داشت با مولوی آشنا شد. مولوی از عالمان و فقیهان به نام بود که به تدریس علوم دینی مشغول بود و با اشنا شدن با شمس مجدوب و شاگرد او شد.

مولوی به حدی مجذوب استاد شده بود که وقتی استاد قونیه را ترک کرد بسیار اندوهگین شد تا این که بلاخره نامه ای از شمس دریافت کرد و متوجه شد در شام سکونت دارد به همین خاطر فرزند خود به همراه بیست نفر دیگر را نزد او فرستاد تا او را به قونیه باز گرداند. بازگشت شمس با استقبالی باشکوه و بی سابقه مواجه شد اما پس از مدتی بین استاد و شاگرد کینه به وجود آمد و شمس در سال ۶۴۵ بدون خبر قونیه را ترک کرد.
مولوی به دنبال او همه جا را گشت مخصوصا بارها به شام رفت اما هیچ اثری از او نیافت گویی یار دیرینش ناپدی شده بود.

مست عشق

و اما فیلم مست عشق:

کارگردان:

حسن فتحی

تهیه‌کننده:

مهران برومند

نویسنده:

حسن فتحی
فرهاد توحیدی

بازیگران:

پارسا پیروزفر
شهاب حسینی
حسام منظور
هانده ارچل
سلما ارگچ
بوراک توزکوپاران
بوران کوزوم
بنسو سورال
ابراهیم چلیک‌کول
موسیقی
سهراب پورناظری
همایون شجریان
فیلم‌بردار
مرتضی پورصمدی
کشور
ایران و ترکیه
زبان
فارسی و ترکی استانبولی
باریگران زن ترکی که در این فیلم بازی می کنند:

هانده ارچل دختر شایسته ترکیه که در زمینه مدلینگ و بازیگر فعالیت دارد در فیلم سینمایی مست عشق کارگردان ایرانی در نقش کیمیا همسر شمس تبریزی بازی می کند.

در فیلم مست عشق حسن فتحی در نقش کیمیا خاتون همسر شمس تبریزی بازی می کند. کیمیا خاتون در خانه مولانا بزرگ می شود و با شمس تبریزی ازدواج می کند.

شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکو پاران، بوران کوزوم و حسام با منظور سایر بازیگران “مست عشق” هستند.

هانده ارچل

هانده ارچل

بازیگر و مدل ترک متولد ۲۴ نوامبر ۱۹۹۳ در باندیرما ترکیه است. ارچل از نوجوانی وارد حرفه مدلینگ شد. هانده پس از برنده شدن در مسابقه ملکه زیبایی ترکیه سال ۲۰۱۲ میلادی وارد دنیای مد و لباس شد.

گریم هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون

هانده ارچل، با بازی در نقش «مریم» در سریال «دیوانه در کلاس درس دانشگاه/Çilgin Dershane Üniversitede » به شهرت رسید.

هانده ارچل

مهمترین نقش آفرینی او در سریال های تلویزیونی، بازی در نقش «حیات اوزون» در سریال کمدی-رمانتیک «عشق حرف حالیش نمیشه/ Ask Laftan Anlamaz» در سال های ۲۰۱۶-۲۰۱۷ بوده که برای آن برنده چند جایزه شده است‌.
[۱۸:۵۱, ۱۴۰۰/۲/۱۷] ⁦+98 904 461 1482⁩: چرا مست عشق جنجالی شد؟ مخالفت آیت‌الله مکارم شیرازی با فیلم شمس تبریزی چه بود؟
وقتی خبر ساخت فیلم مست عشق با موضوع زندگی شمس تبریزی و مولانا جلال الدین محمد بلخی به کارگردانی حسن فتحی منتشر شد واکنش‌های مثبت و منفی منتقدان و دوستداران سینما و طلاب به گوش می‌رسید آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله نوری همدانی نیست در مورد این فیلم انتقاد داشتند.

آنها در پاسخ به استفتاء نسبت به ساخت فیلم مست عشق گفتند که ساخت این کار شرعاً جایز نیست و باید از پخش آن خودداری کنند آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله نوری همدانی با نام مست عشق گفتند که ساخت این کار جایز نیست به گزارش فرارو فیلم سینمایی مست عشق حمایت از مقطع سه ساله از سال ۶۴۲ تا ۶۴۵ هجری قمری آن زمان اولین ملاقات مولانا اولین غیبت شمس و بازگشت دوباره شمس به قونیه و غیبت دوم شمس رقص و شایعه کشته شدن او می باشد همانگونه که فرهاد توحیدی فیلمنامه را نوشته می گوید ما می خواهیم از شکست زمان استفاده کرده شکل گزینشی مقاطع مختلفی را از زندگی مولانا و شمس به تصویر بکشیم.
این فیلم دارای دو سرمایه‌گذار ایرانی و ترکیه است اما حواشی زیادی پیرامون این فیلم وجود دارد و این حاشیه‌ها زمانی داغ شد که شهاب حسینی به عنوان نقش اول و به جای شمس تبریزی انتخاب شد به دنبال آن واکنش های مثبتی از کاربران فضای مجازی و سینما را در پی داشت اما اولین حاشیه را فرهاد توحیدی که فیلمنامه را نوشته بود و رقم زد گفت: این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است. نقش مولانا را بازیگر ترکیه ای به عهده گرفته است و همین حرف، حواشی را در مورد این فیلم به وجود آورد.
منتقدان مخالفت خود را اعلام کردند و گفتند که این کار یعنی شما مولانا را دودستی به ترکیه تقدیم کرده‌اید.

عوامل فیلم واکنش خود را در مورد انتقاد اعلام کردند و گفتند که این فیلم ها در محیط کاملا ایرانی و با تاکید بر ایرانی بودن این شاعر نوشته شده. این ها کافی نبود و ماجرا ادامه پیدا کرد تا جایی که حسن فتحی اعلام کرد بازیگر‌ نقش مولانا نیز ایرانی است.پارسا پیروز فر نقش مولانا را بازی خواهد کرد.

مست عشق

بشنوید از نظر مراجع تقلید که در این مورد نظر دادند:

طلابی که از حوزه علمیه قم از آیت الله مکارم شیرازی در مورد ساخت فیلم مست عشق که در مورد شمس و مولانا بود پرسیدند باید توجه کنید که این کار فرقه ضاله صوفیه را ترویج می‌کند و شرعا این کار جایز نیست و باید جلوی این فیلم را بگیرند.
آیت الله نوری همدانی نیز پس از مکارم شیرازی پخش این فیلم را حرام اعلام کرد و در پاسخ به نامه طلاب نوشت به گفته حضرت صادق فرقه صوفیه دشمنان ما هستند و ترویج آن به هر شکلی جایز نیست و حرام است.

جالب این است که بدانید پخش سریال جلال الدین از شبکه یک سیما در حال ساخت و فیلم مست عشق شمس مولانا از سوی مراجع تقلید حرام اعلام شد در حالی که سریال جلال الدین به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان که ۱۱ قسمت داشت و هر قسمت ۴۸ دقیقه از شبکه یک سیما پخش شد.
در مورد اتفاقات حکومتی زمان کودکی و نوجوانی که جلال الدین محمد بلخی مولانا می‌پرداخت و علی نصیریان علیرضا و خمسه و لادن‌ مستوفی و علی دهکردی بازیگران این سریال بودند نظر رهبر در مورد فیلم مست عشق رهبر انقلاب وقتی که با تعدادی از شعرا در سال ۸۷ دیدار داشتند گفتند قسمت های مهمی از شعر آیینی ما می‌تواند متوجه مسائل عرفانی و معنوی شود و این هم یک دریای عظیم است. شعر‌مولوی شما ببینید.

اگر فرض کنید کسی به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسی نداشته باشد که خیلی از ماها دسترسی نداریم و مثنوی مثنوی که خودش می گوید و هوا اصول اصول اصول الدین.
آیت الله خامنه ای درباره خاطره خود از شهید مطهری می گوید و ادامه می دهد اعتقاد من هم همین است وقتی که آقای مطهری از من پرسید نظر شما راجع به مثنوی چیست همین را گفتم و گفتم که نظر من در مورد مثنوی هم همین است که خودش گفته.

شهاب حسینی و پارسا پیروزفر
آیت الله مکارم شیرازی گفت:

اگر این فیلم ترویج صوفی‌گری باشد حرام است و دارای اشکال است و حجت الاسلام محسن قمی استاد فلسفه در گفتگو با فرارو درباره استفتاء طلاب از مراجع در مورد فیلم مست عشق گفت:
به نظرم برای حل این مسائل اختلاف باید دنبال راه حل باشید و دامه داد آیت‌الله مکارم‌شیرازی اگر گفتند که این فیلم ترویج صوفی گری است اشکال دارد اما نظر مقام معظم رهبری مثنوی مولوی عرفان معنوی است.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد حواشی جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در جواب به پرسشی که در مورد حاشیه ها ایجاد شده بود در مورد ساخت فیلم سینمایی مست عشق در مورد بخش‌هایی از زندگی شمس تبریزی و مولانا اظهار کرد پروانه ساخت فیلم هایی که در داخل کشور ساخته می شوند از طرف وزارت ارشاد صادر می شود و بعد از این که مجوزها را می‌گیرند مرحله تولید و بعد نوبت به پخش می رسد.
ساخت این فیلم در داخل ایران اتفاق نمی افتد و راه هایی را هم که فیلم های که در داخل ساخته می شود این فیلم طی نمی کند و طبق بررسی فیلمنامه و سایر جزئیات آن در سازمان سینمایی فراهم نمی‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد گفت که هنوز این مسیر طی نشده است و قضاوت در مورد آن کمی زود است ابطال پروانه ساخت و بعد از اینکه نظر مراجع تقلید در مورد فیلم انتشار یافت بسیاری اعلام کردند مسئولان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد پروانه ساخت این فیلم را باطل کردند و این در حالی است که هنوز هیچ اقدامی برای دریافت مجوز قانونی صورت نگرفته است. در این فیلم اتفاقات و حوادثی که در مورد زندگی این شاعر فارسی‌زبان اتفاق افتاده که به تصویر کشیده می شود.

مست عشق برای اکران در سطح بین‌المللی ساخته شد و در کشورهای دیگر مانند ترکیه دوبله فارسی شد. روابط عمومی فیلم مست عشق در جواب مراجع تقلید و فیلم کلیپ ویدیویی را که رهبر در مورد مثنوی مولوی در سال ۸۷ گفته بود را منتشر کرد.

فیلم مست عشق هنوز در شبکه های تلویزینی ایران پخش نشده بود که برخی از سایت‌های اینترنتی و حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی از پخش فیلم «مست عشق» ساخته حسن فتحی در یک شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان خبر دادند. به نوشته این منابع، فیلم «مست عشق» بصورت یک سریال چند قسمتی از این شبکه تلویزیونی پخش خواهد شد.

هاندره وشهاب

فیلم «مست عشق» محصول مشترک ایران و ترکیه است.ظاهرا قرار بود تا این فیلم بصورت یک‌ فیلم‌ سینمایی، و یک سریال تلویزیونی تولید شود، ولی بروز اختلافاتی میان تهیه‌کنندگان‌ ایرانی و ترکیه این پروژه را متوقف کرد.

بعد از حواشی فراوانی که این فیلم به دنبال داشت در حالی که به دلیل مشکلات مالی و همه‌گیری ویروس کرونا، هنوز فیلمبرداری چند صحنه از فیلم انجام نشده است، تهیه‌کنندگان ترکیه بدون نظارت حسن فتحی، سرگرم تدوین سریال با تصاویر موجود هستند و گفته می‌شود که قرارداد پخش با این شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان نیز امضا شده است.

گفته می‌شود که تهیه‌کننده ترکیه با ذکر مواردی از تخلف، عدم پایبندی طرف ایرانی به مفاد قرارداد، و طولانی شدن بیش از حد فرآیند تولید، دست به چنین اقدامی زده است.

در همین حال حسن فتحی نویسنده و کارگردان فیلم «مست عشق» با انتشار بیانیه‌ای، به شدت از تهیه‌کنندگان ایرانی ‌و ترک انتقاد کرد.

او با اشاره به اهمال، بی‌توجهی، و کم‌کاری تهیه‌کننده ایرانی، رفتار تهیه‌کننده ترک را سوداگرانه، غیراخلاقی، و غیرقانونی توصیف کرد.

او به عنوان کارگردان این اثر تاکید کرد که برای حفظ کیفیت هنری این فیلم، تدوین آن بدون نظر کارگردان غیرقانونی است و کسی چنین حقی ندارد.

>>>بیشتر بخوانید:

هنرپیشه معروف ایرانی در فهرست ۱۰ زن زیبای مسلمان + عکس

 

به گفته حسن فتحی، آنها از طریق مراجع قضایی ایران و ترکیه در حال پیگیری ماجرا هستند، و به شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نیز هشدار داد تا از پخش چنین سریالی خودداری کنند، و «لعن و نفرین ابدی عاشقان شمس و مولانا در ایران و ترکیه و سراسر جهان را برای خود نخرند.»

هنوز مهران برومند، تهیه‌کننده ایرانی مست عشق واکنشی در این زمینه نداشته است، و مشخص نیست که قرارداد با طرف ترک در چه چهارچوبی، و تحت چه‌ شرایطی منعقد شده است که این همه جنجال برانگیز و دردسر ساز شده است.
واکنش فرهاد توحیدی عنوان یکی از نویسندگان فیلمنامه مست عشق هنگام شنیدن خبر پخش جهانی فیلم مست عشق از سوی سرمایه‌گذاران ترک چه بود؟
بعد از آن که خبر انتشار فیلم مست عشق در فضای مجازی که محصول مشترک ایران و ترکیه بود به عنوان این که می‌خواهد بخش جهانی شود و پخش این فیلم از آذر ماه همزمان بابزرگداشت هفته مولانا شروع می شود و این فیلم سینمایی در سریال هشت قسمتی هم آماده شده است با واکنش یکی از نویسندگان این برنامه به نام حسن فتحی که کارگردان این فیلم بور مواجه شد.

مست عشق

او این خبر را دروغ خواند و حال این که فرهاد توحیدی یکی دیگر از نویسنده های این فیلم این اقدام را در زمینه پخش جهانی این فیلم و تهیه نسخه ای از آن درباره این فیلم و سریال هشت قسمتی را نقض حقوق سایر مئلفان به سازندگان این فیلم می باشد و ابراز می کند که این عمل پیگیری حقوقی از سوی سرمایه‌گذار ایرانی در پی خواهد داشت.

به گفته توحیدی این خبر نه تنها برای او به عنوان یکی از نویسندگان این فیلمنامه بلکه برای همه کسانی که در این پروژه به مدت ۴ سال عمر خود را برای ساخت این فیلم گذاشته بودند بسیار ناراحت کننده و شوکه کننده بود‌.

وی همچنین ادامه داد: با پایان کار بازیگران ایرانی فیلم، حدود ۸ سکانس از فیلم باقی ماند و با بازی بازیگران ترک اختصاص دارد و فیلمبرداری آن وجود یک هفته زمان می برد.
توحیدی گفت: دلیل توقف فیلمبرداری فیلم مست عشق به این دلیل بود که اولا کرونا همه گیر شده بود و پروازهای بین دو کشور متوقف شده بود و از سوی دولت پرواز ها به تعویق افتاد و اعلام ممنوعیت شد همچنین محدودیت پرواز های بین المللی به طول انجامید و بسیار طولانی شد و ما همه در انتظار به سر می بردیم زیرا سکانس های زیادی هنوز باقی مانده بود که باید فیلمبرداری می شدند همچنین توحیدی گفت: از همان ابتدا تنش‌هایی بین سرمایه‌گذار ایرانی و ترکی وجود داشت، تنش هایی که سعی می‌شد با تفاهم برطرف شود ولی ظاهراً تلاش‌ها و کوشش‌های ها بی ثمر بود.
توحیدی ادامه داد سرمایه گذار ترک در این پروژه ی بزرگ فقط یک چهارم سهم را دارد و این بسیار تعجب آور است که با این درصد مشارکت کم، مدعی اکران جهانی فیلم و ساخت سریال هشت قسمتی از آن شده است.

شهاب حسینی

نقض حقوق مولفان

این اقدام از نظر حقوقی نقض حقوق مولفان این اثر بوده و این خیانت در امانت است همچنین ابراز داشت که سرمایه گذار ایرانی پیگیری حقوقی را شروع کرده است.

توحیدی گفت نگارش فیلمنامه این اثر بسیار سخت بود، من و آقای فتحی به مدت ۲ سال به تحقیق و پژوهش در مورد این اثر پرداختیم ده ها کتاب خوانده ایم با تمام افرادی که با آثار مولانا آشنا بودند و پژوهش کرده بودند و افراد مشهوری بودند گفتگو کردیم و از همه آنها کمک گرفتیم و این که این فیلمنامه شاید ده ها بار بازنویسی شد تا به نسخه نهایی رسید.
این پروژه بسیار سنگین بود و ما خالقان این اثر بودیم نه سرمایه گذار ترکی چرا که فقط یک چهارم سهم را داشت و چگونه به خودش اجازه داد حقوق خالقان این کار را پایمال کند و ادعا کند از این فیلمنامه که برای فیلم سینمایی نوشته شده یک سریال هشت قسمتی بیرون کشیده است؟
تمام کسانی که در این کار دستی داشته اند واقعاً متحیر و ناراحت شده اند.ما بیش از حد به سرمایه‌گذار ترک اعتماد کردیم و این بزرگ ترین اشتباه گروه ایرانی در این پروژه بود و واقعا متاسفیم.
توحیدی در پاسخ به پرسشی که گفته شده بود آیا امکان دارد که این خبر کلاً نادرست باشد؟ توضیح داد نمی‌دانم این خبر حقیقت دارد یا نه یا این که یک نوع باج خواهی برای منافع بیشتر طرف است اما درحال حال حاضر شرکت های زیادی هستند که می‌خواهند این فیلم در سراسر دنیا پخش شود و بوی باج خواهی می آید و همچنین امکان دارد بخشی از این قضیه درست نباشد.

توحیدی وضعیت پروژه را مخاطره آمیز خواند و تاکید کرد که این خبر با هر نیتی که انتشار یافته باشد باید جدی گرفت و به راحتی از کنار آن نگذشت و نباید اجازه دهیم زحمات گروه ایرانی که با عشق فراوان به شمس و مولانا و با هدف بزرگ خدمت به فرهنگ کشورمان این کار را ساخته اند پایمال شود.
او همچنین خواستار پیگیری کانون فیلمنامه نویسان و کارگردانان خانه سینما شد و گفت: آنها نیز باید در راستای حمایت از تولیدات مشترک و گرفتن حقوق همکاران خود وارد عمل شوند. توحیدی در پایان در پاسخ به پرسشی که آیا این اختلاف ها باعث خواهد شد پروژه به محاق برود گفت امیدوارم چنین نشود ولی در هر حال وضعیت این فیلم مخاطره آمیز است و من شخصاً از وزارت امور خارجه هم تقاضای کمک کرده‌ام.

حسن فتحی
حسن فتحی بیان کرد که این مشکلات پیش آمده در مورد فیلم مست عشق همه به خاطر سودآوری مالی بوده است او معتقد است من و فرهاد توحیدی و هنرمندان ایرانی و ترکی این پروژه را با شیره جان خود را با تمام باورها و اعتقادات مان ساختیم اما بدانید که حقیقت هیچ گاه پشت دروغ هایی که گفته شده پنهان نخواهد ماند یک روز بعد از اظهارات فتحی تهیه کننده ترکیه ای فیلم متنی را خطاب به این کارگردان انتشار داد و در آن ضمن طرح این ادعا که اسناد مالی مطالبی خلاف آنچه فتحی می گوید را نشان می دهد و از شیوه کار این فیلمساز و طولانی شدن کار به دلیل نداشتن استوری برد و جابجایی مدام لوکیشن که باعث می شد روزهای زیادی حدود ۳۰۰ نفر بازیگر در صحنه مشغول استراحت شوند انتقاد کرد و حال آن که حسن فتحی تصمیم گرفت که دیگر سکوت نکند و تمام آنچه را که به نقل از سرمایه گذار و تهیه کننده ایرانی فیلم می داند برای افکار عمومی بازگو کند.

او در این باره گفت:

لحن و گفتار متن منتشر شده تهیه کننده ترک ابراز داشته مشخص می کند که افرادی در ایران او را همراهی می کنند که اصلا مهم نیست چون مهم حقیقتی است که پشت ابر باقی نمی ماند و البته بر همه آشکار خواهد شد و همگان خواهند فهمید که ماجرای واقعی مست عشق چه بوده است؟
همچنین از تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ایرانی می خواهم که تمام جنبه‌های این فیلم را در بخش سینمایی و مالی اسناد را ارائه و روشنگری کنند تا بر همگان روشن شود.
فتحی ادامه داد؛ تمام اختلاف ها برمی گردد به سرمایه گذار ایرانی و ترک زیرا طبق آخرین صحبتی که بین آقای علیزاده سرمایه‌گذار ایرانی فیلم داشتیم طرف ترک اعلام کرده بود که حاضر است سهم خود را به فروش برساند و برای این این کار هم مبلغ ۳ میلیون دلار را پیشنهاد کرده بود که سرمایه گذار ما مخالفت کرده بود چون مشخص نمی‌شود که بنا بر چه دلیلی این پیشنهاد با این رقم عجیب مطرح شده است، بنابراین درخواست کردیم که ابتدا طرف ترکی اسناد و مدارک خود را ارائه کنند و با تعیین یک حسابرس مالی مشخص شود که چقدر برای این کار هزینه بر چه مبنایی این مبلغ را درخواست کرده البته در این راستا بر اساس پیگیری‌های من از سرمایه‌گذار ایرانی تاکنون هیچ اسناد و مدارکی درباره هزینه هایی که سرمایه گذار ترک انجام داده ارائه نشده و هیچ حسابرسی دقیق مالی هم مبنی بر این که طرفین چقدر هزینه کرده‌اند انجام نشده و این درخواست همچنان از سوی سرمایه گذار ایرانی پابرجا است.

دلیل طولانی شدن طرح

همچنین اشاره کرد انتقادی که در مورد طولانی شدن طرح شده بود اظهار کرد افرادی که در این کار دستی داشتند این کار بزرگ تاریخی به خوبی آگاهند که این فیلم برداری یک اثر بسیار سنگین سینمایی در مدت ۵۲ جلسه کاری و با تلاش بی وقفه و سرعت بالای سازنده و همراهانش داشت و این کار تنها از چشم کسانی دور می ماند که با سینما بیگانه اند و به جای سپاس و قدردانی با بی اخلاقی و ناسپاسی برای رسیدن به هدف سود گرانه خود از هیچ دروغ و افترایی چشم‌پوشی نمی‌کند.

آیا فتحی به عنوان کارگردان پروژه را رها کرده بود؟

این کارگردان درباره این که گفته شده پروژه را رها کرده توضیح داد:
از کل پروژه فقط ۶ و ۵ سکانس در قونیه مانده است که به دلیل دلیل مشکلات مالی کار تعطیل شده و بعد تهیه‌کننده ایرانی گفت که طی یکی دو هفته این مشکل مالی برطرف می شود و ما دوباره به ترکیه می رویم.
در زمانی که کار در ترکیه تعطیل شد ما پیگیر بوده‌ایم و و مدام تقاضا می‌کردیم که این چند سکانس را سریع فیلمبرداری کنیم و خود من نیز با طرف ترک گفتگوی تلفنی داشته ام که یک بار گفت می‌خواهد سهم خود را بفروشند و اگر کسی را در ایران می‌شناسیم با آنها معرفی کنیم و یک بار دیگر هم در مورد تدوین صحبت می‌کرد و خواستم راش ها را زودتر بفرستند تا موازی با تهیه پول برای آن ۵ سکانس تضمین بخش های فیلمبرداری شده با تدوین گر فیلم شروع کنیم البته به من وعده دادند که می فرستند و به این وعده عمل نکردند و بعد ها مطلع شدم به طور پنهانی شروع به تدوین فیلم کردند که ما به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ترکی اشاره کردیم که سرنوشت هنری و فرهنگی این کار برای ما اهمیت زیادی دارد و علیرغم این که قرار بود تدوین در ایران انجام شود حاضر شدم از خواسته اولیه خود بگذرم و با تدوینگر صحبت کردم تا تدوین در ترکیه انجام شود اما شما قبول نکردید و کار را با بی اعتنایی به سهم طرف ایرانی مصادره کردید.

حسن فتحی

سرمایه گذار ترکی فتحی را تهدید کرد که مراقب حرف هایش باشد.

فتحی به طرف ترکی گفت شما جدا از این که با بی اعتنایی کار را به سهم طرف ایرانی مصادره کردید حاضر شدید هر بلایی سر این اثر ارزشمند در بیاورید و مرا تهدید کردید که مراقب بار حقوقی حرف هایم باشم و جای سوال است که چگونه اعتراض من به تخریب و نابودی و مصادره فیلم توسط شما بار حقوقی تلقی می شود اما اقدام غیرقانونی شما در گروگان گرفتن راش های فیلم و تصمیم قلدرمآبانه جهت تدوین فیلم بدون اجازه و اطلاع صاحب هنر و سرمایه گذار ایرانی بار حقوقی ندارد؟
چطور و چگونه و بر چه اساسی و چه قانونی ممکن است بدون اطلاع کارگردان که از ابتدا قصد ساخت فیلم سینمایی را داشته تصمیم به تدوین و تبدیل فیلم به سریال بگیرید؟آیا این ها همه برای سود و منفعت بیشتر نبوده؟
اینجا باید پرسید مولوی و شمس برای ما بهانه بودند یا برای شما که به اسم این بزرگان به کاری ورود کردید و الان سرنوشت بدی را برای آن رقم می زنید؟ آن هم وقتی نه ملاحظه برای اسم این بزرگان دارید و نه ملاحظه‌ای برای رعایت قانون.
فلاحی ادامه داد حضرات برای تطهیر خود و خفیف کردن زحمات گروه هنری پروژه ادعا می‌کنند که در اقدام به تدوین پنهان و غیر قانونی کار با مشکلات فنی متعددی روبرو بودند
اولاً به شهادت منشی صحنه کار و اسناد موجود تنها بخشی از برگه‌های منشی صحنه در اختیار ایشان بوده و طبعاً فقدان برگه‌های کامل که حکم راهنمای تدوین را دارد موجب سردرگمی و آشفتگی آنها شده که بی اطلاع بوده اند.
دوم این که چنین وصله نا چسبی نه به من بلکه بعد از ساخت بالغ بر ۱۰، ۱۲ سریال و چند فیلم سینمایی می‌چسبد و نه به مدیر فیلمبرداری کار استاد مرتضی پورصمدی که پیشینه و کارنامه‌ای درخشان دارد. مطمئن باشید با صرف وارد آوردن شبهات بی اساس نمی توانید از فرجام رفتار غیرحرفه‌ای و غیرقانونی خود طفره بروید.
شما اگر دلسوزی و علاقه به کیفیت هنری فیلمی درباره شمس و مولانا داشتید بی اعتنا به چند سکانس فیلم برداری نشده اقدام به تدوین بدون اجازه فیلم بدون اجازه به صاحب هنر نمی‌کردید.

این کارگردان بزرگ ایرانی با اشاره به سابقه ۳۰ سال فعالیت خود در حوزه فیلمسازی گفت:

افرادی که مانند از یل غارهای مغول فیلم را به غارت می برند و راش ها را گروگان می گیرند و بدون هیچ گونه هماهنگی با طرف ایرانی خودسرانه تصمیم می‌گیرند آن را مونتاژ کنند و از قرار اولیه ساخت فیلم سینمایی بوده عدول می‌کنند و کاسبکارانه می‌خواهند آن را به چند قسمت سریال تبدیل کنند توقعی بیش از این نمی رود که هر جا قافیه تنگ می شود متوسل به حرفهای نادرست شوند وی ادامه داد من تکرار می‌کنم بر روی حرف های خود پافشاری می کنم که همچنان آماده سفر به ترکیه جهت فیلمبرداری چند سکانس پایانی فیلم هستم و تدوین سینمایی فیلم با تدوینگر فیلم خانم عبدالوهاب هستم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=427015
  • نویسنده : نرگس قوامی

ثبت نظر

-