خصوصیات زن/خصوصیات رفتاری زن ها

  • کد خبر : 426978
  • 18 اردیبهشت 1400 - 12:53
خصوصیات زن/خصوصیات رفتاری زن ها

گفت و گوهای طولانی رایج میان خانم ها، از تفاوت های رفتاری بین مردها و زن هاست. یک مرد اغلب نمی تواند این مسأله را برای خود توجیه کند که چرا بانوان تا این اندازه به صحبت کردن علاقه مندند؟ گفت و گوهای زنان طولانی و از دید یک مرد، خسته کننده است. صحبت های تلفنی طولانی و غیر ضروری، گفتگوهای سرپایی هنگام جداشدن  از هم و امثال آن، نمونه هایی از این مسأله است. حقیقت این است که همچنان که در روانشناسی روح زن گفته شده است:

اگر صحبت و گفتگو برای مردان جنبۀ تبادل اطلاعات دارد. برای زنان وسیله ای برای تبادل عاطفی و راهی برای ابراز علاقه و دوستی است. از این جا می توان دریافت که نقش عواطف تا کجا در زندگی زن گسترده شده است؟ این امور به ظاهر سطحی، انگیزه های نیرومند در درون زن دارد بنابراین با اعتراض مرد  یا توصیه و سفارش او، از بین نمی رود.

مرد باید با درک و بینش واقع بینانه از روحیات زن، حدود توقعات خود را تعدیل کند. از سوی دیگر، زن نیز باید با برخورداری از تعلیم و تربیت صحیح و شناخت نقاط ضعف و قوت شخصیت خویش، تمایلات طبیعی خود را کنترل کند و به آنها جهت صحیح بدهد تا از یک سو از مرز عقل و منطق فراتر نرود و از سوی دیگر، عوارض یاد شده اغلب در زندگی زنانی که از تعلیم و تربیت لازم و مؤثر بهره مند نشده اند با شدت بیشتر و به صورت های گوناگون ظاهر می شود و به ارزش شخصیت آن ها، نزد مردان لطمه می زند.

کنجکاوی در زن

کنجکاوی در زن

زنان اغلب نسبت به مسائل جزئی دیگران، بسیار حساسند و کوچک ترین اتفاقات در زندگی دیگران، از دید کنجکاو آن ها، دور نمی ماند. آیا این ها همه ناشی از تجسس و دخالت در زندگی دیگران است؟ یا انگیزه و حساسیت دیگری وجود دارد که زن را تا این اندازه نسبت به دیگران و غم و شادی آن ها، حساس می کند؟

این امور برای یک زن امری طبیعی است و حتی در سنین پیری که انسان نیاز به آرامش و آسایش دارد(بر خلاف مرد که به دنبال کنج خلوت است)، او نمی تواند تنها و دور از دیگران زندگی کند. زیرا عاطفه یا دیگر خواهی به صورت یک انگیزۀ نیرومند درونی، مدام زن را به سوی دیگران سوق می دهد.

او زندگی دیگران را بخشی از زندگی خویش می شمارد و در نتیجه از غم آن ها غمگین و از شادی آن ها، شاد می شود. کنجکاوی زن و حساسیت او در برابر مسائل دیگران ناشی از همین انگیزه است که البته اگر کنترل و مهار نشود و به حال خود رها گردد، مشکلاتی را برای خود او و دیگران به وجود می آورد.

گاهی کنجکاوی زن نسبت به دیگری، یا توجه زن به دیگران به ویژه مرد بیگانه موجب سوء تفاهم برای همسر وی می شود و او نا آگاهانه گمان می کند که این توجه از روی سوء نیت است در حالی که اغلب چنین نیست. حس کنجکاوی، با منشأ دیگر خواهی، در زن سبب می شود که دیگران نقش مهمی در زندگی او داشته باشند و به آسانی توجه او را به سوی خود جلب کنند. این امر تا آنجا پیش می رود که کوچک ترین حرکات دیگران به طور طبیعی از حوزۀ دید کنجکاوانۀ زن به دور نمی ماند.

برخی دخالت های ناروا در زندگی دیگران و شاید تجسس بی جا در احوال و اسرار آنها اغلب در همین بستر روانی شکل می گیرد و گاهی با عوامل و انگیزه های نادرست دیگر، در هم می آمیزد و مشکلاتی را به وجود می آورد. حال آن که در مورد نادرست دیگر، در هم می آمیزد و مشکلاتی را به وجود می آورد. حال آنکه در مورد مرد، به طور معمولا چنین نیست. یک مرد در شرایط عادی، تمایلی برای تجسس در جزئیات زندگی دیگران ندارد.

همین طور است نگاه به نامحرم. اغلب نگاه یک زن عاری از جنبه های شهوانی و نفسانی است. زن اغلب براساس کنجکاوی و دیگر خواهی ذاتی نگاه می کند. حال آنکه در مورد مرد، چنین نیست. نگاه مرد به زن بیگانه به آسانی با تمایلات نفسانی در می آمیزد و انحراف چشم چرانی از این راه شکل میگیرد.

در هر حال، این دو نگاه اغلب دو ماهیت متفاوت دارد و نباید آن دو را یکی دانست. عامل دیگری که گاه در زن توجه به مردان را تقویت می کند، احساس حقارتی است که در سایۀ تربیت نادرست یا القائات محیط، ممکن است به وجود آمده باشد. در واقع این خود کم بینی موجب توجه به مرد به عنوان موجودی برتر می شود.

“زنان اختراعات مهمی نکرده اند ولی آن ها مخترعین بزرگ را پرورش داده اند.”

ادیسون

توان آفرینش در زن

زن ها خالق و زندگی بخش هستند آن ها با آفرینش به خلاقیت خود، نماد می بخشند . به عنوان مثال : خلق یک کودک، ایجاد یک ارتباط صمیمی، پختن یک غذای خوشمزه، تزئین یک اتاق، آرایش موهایشان و… لذا آفرینش جزء طبیعت زن هاست.

به طور کلی زن ها عاشق آفرینش و خلق کردن هستند. آن ها عاشق این هستند که زیبایی ارتباط و عشق را خلق کنند و هنگامی که آن ها را به وجود می آورند، حس عمیقی از رضایت، هدفمندی و موفقیت را در خود تجربه و احساس می کنند. جالب اینکه این سرور و شادمانی هر روز از راههای گوناگون خود را به ظهور می رساند و باعث شادی دیگران می شود. آن ها با توان آفرینش خود عادت یکنواختی را به زیبایی و خستگی و افسردگی را به شکوفایی تبدیل می کنند.

زن ها همچنین قدرت بازآفرینی خود را دارند. آن ها مدت زمانی از برنامه های پرمسئولیت روزانۀ خود را صرف آرایش و زیبا سازی خود می کنند تا حس خلاقیت خود را ابراز کنند و با انتخاب انواع لوازم آرایش و لباس های متفاوت، دیگران را به تحسین و ستایش خود وادار کنند.

زن ها عاشق برنامه ریزی هستند.دوست دارند زمان خالی را به زمانی جالب، مهیج و با معنا تبدیل کنند.

آن ها این کار را انجام می دهند تا وقت را گرامی بدارند در حالی که مردها برنامه ریزی توسط زن ها را کنترل کردن تلقی می کنند. برنامه ریزی برای زن ها، کاری بر خاسته از عشق است. حال چه برای صرف وقت با همسر باشد یا برای یک مهمانی یا مسافرت یا هر چیزی دیگری .

زن ها با برنامه ریزی یک واقعه یا یک رویداد را خلق می کنند و در نتیجه، فرصتی برای آرامش، استراحت و رمانتیک بودن فراهم می کنند و به این وسیله خود نیز خوشحال و مسرور می شوند. در حقیقت فرآیند برنامه ریزی برای زن راهی است که از طریق آن عشق و از خود گذشتگی او به جریان می افتد.

 روحیۀ اصلاحگری و بهینه سازی در زن

اصلاح کردن، بهبود بخشیدن و بهینه کردن امور نیز، همانند آفرینش ریشه در طبیعت زن ها دارد. ویژگی اصلاحگری و ارتقاء دادن، بخشی از هویت تمامی زن هاست. آن ها دوست دارند همه چیز را اعم از تغییر دکوراسیون منزل خود یا دوستان شان گرفته تا نحوۀ آرایش، لباس پوشیدن، خرید منزل و…. بهبود بخشند یا اصلاح کنند.

هنگامی که زنی می خواهد چیزی را اصلاح کند چه روابط با همسرش باشد چه اشیاء منزل به این معنا و مفهوم نیست که آن را تأیید نمی کند یا آن را رد می کند، بلکه به آن معناست که امکان بهبود و اصلاح و تغییر مثبت را در آن، شناسایی کرده است. اصلاح کردن و بهبود بخشیدن، جزء ذات التیام گر، شفابخش و کمک کننده بودن زنان است.

زن ها با استفاده از گیرنده های حساسی که دارند، نیاز های دیگران را تشخیص می دهند و همواره به دنبال کمک کردن به آن ها هستند. زن در مورد همسرش، این کار را برخاسته از عشق خود و بر اساس شناسایی  امکانات موجود در رابطه و به منظور شکوفایی هر چه بیشتر ارتباطش با مرد، انجام می دهد در حالی که برخی از مردها، ممکن است آن را برچسب بی عرضگی یا انتقاد کردن زن از مرد تلقی کنند.

موقعیت زن

زن از نیروی احساسی و عاطفی بسیار گسترده و نیرومندی برخوردار است و از این جهت بر مرد برتری دارد. همین امر، مشکلاتی را نیز برای وی به وجود می آورد و آن احتمال غلبۀ احساس بر فکر و اندیشه و به عبارت دیگر، ضعف عقل در برابر عاطفه است. این مشکل در مورد مردان به طور معمول به این شدت وجود ندارد بر این اساس تقسیم کار طبیعی و معقول میان زن و مرد تقسیم کاری است که این اصل کلی را در نظر بگیرد. یعنی برخاسته از فطرت و طبیعت باشد و به تفاوت های طبیعی مرد و زن توجه کند.

کارهایی که لازمۀ انجام آن ها دلی آکنده از عشق و دوستی و عاطفه است به خوبی از عهدۀ زن بر می آید. مردان به راحتی می توانند کارهای سنگین را، که به قدرت بدنی زیاد نیازمند است، انجام دهند. همچنین چرخاندن چرخ های اقتصاد و تولید جامعه که علاوه بر توانایی جسمی دوری از احساسات تند و تیز را نیز طلب می کند. کارهایی غیر عاطفی بهتر است به عهدۀ مردان گذاشته شود. اگر کسی به دیدۀ واقع بین در این مسأله نظر کند، در خواهد یافت که این متین ترین شیوه برای ادارۀ امور زندگی و جامعه است.

نشاط و شادابی روح زن

لازمۀ شادابی روح زن و جلوگیری از افسردگی و پژمردگی او این است که زن، خود را محبوب همسر خویش ببیند و از عشق و علاقۀ او نسبت به خود مطمئن باشد. همین اعتماد و اطمینان امنیت خاطر زن را تأمین می کند و به آرامش درونی او می افزاید. اگر زن در مورد عشق و محبت همسرش نسبت به خود، تردید داشته باشد و او را نسبت به خود، بی توجه ببیند یا به عشق و علاقۀ او نسبت به افراد یا چیز های دیگر پی ببرد و به این ترتیب خود را از تسخیر و تصاحب دل او بی نصیب و ناتوان احساس کند، روز به روز نهال زندگی او رو به پژمردگی می نهد و از نشاط روحی اش کاسته می شود.

این مسأله تا آن جا روحیۀ زن را تحت تأثیر قرار می دهد که علاقه و عاطفۀ او نسبت به فرزندانش نیز، از این امر تأثیر می پذیرد یعنی، حتی عاطفۀ مادری نیز به شدت از عواطف شوهر نسبت به زن، متأثر می شود.

متأسفانه بسیاری از شوهران، به علت ناآگاهی از چگونگی روحیات زن و بی اطلاعی از عوالم درونی همسر خویش این خواستۀ مشروع او را نادیده می گرند و بی آنکه از عواقب این رفتار خود در سرنوشت زندگی مشترکشان آگاه باشند عشق و محبت و توجه خویش را از همسر خود دریغ می دارند و او را دردنیای از رنج های درونی تنها رها می سازند.

زمانی که زن در زندگی زناشویی احساس شکست کند و سرمایۀ عشق را بر باد رفته ببیند. چگونه می تواند با تمام وجود، خویشتن را وقف زندگی خانوادگی کند و عواطف و احساسات پاک قلبی خود را سخاوتمندانه نثار کند و نهال زندگی مشترک را با عشق و ایثار آبیاری نماید؟

“برای زن باور این که مردی عاشق اوست، اما روز تولد او سالگرد ازدواج شان را فرموش می کند دشوار است.”

دکتر جان گری

تأثیر مناسبت ها در زندگی زن ها

مسائل و موضوعات مربوط به زمان، همواره در مرکزیت زندگی عشقی زن قرار دارند. چنانچه روابط خود با همسرتان را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که اغلب روابط شما به نوعی به زمان مربوط می شود.

به موارد زیر توجه کنید:

مقدار زمان

مقدار زمانی که با یکدیگر می گذرانید، مقدار زمانی که می خواهید تنها باشید. مقدار زمانی که با یکدیگر تماس دارید.

خصوصیات زن

فراموش کردن زمان

زمان رزرو. مناسبت ها جلسات مهم، خبر ندادن چیزی مهم و مختل شدن برنامه های آینده ، زمان تولد سالگرد ازدواج مناسبت های خاص و…

 مقدم نشمردن زمان

دیر کردن. پشت گوش انداختن . مهم نشمردن رویدادی که برای زن مهم است.

برنامه ریزی و مدیریت زمان

به تعویق انداختن برنامه ریزی تا آخرین لحظه انتقاد از همسر که همواره از قبل برنامه ریزی می کند.

زن ها با زمان صمیمی و وابسته اند و آن را محترم و مقدس می شمارند. در حقیقت رابطه با زمان بخشی طبیعی و ذاتی از ماهیت و هویت زن و در ساختار زیستی آن ها برنامه ریزی شده است.

>>>بیشتر بخوانید:

سرد مزاجی زنان در رابطه جنسی/ دلایل و راه های رفع سردی مزاج

در زیر به برخی جلوه ها و نمود های ویژه رفتار زنان در ارتباط با زمان اشاره می شود:

زن ها به طرزی طبیعی زمان سنج هستن. در حقیقت زن ها:

حساب کارها را با دقت نگه می دارند که مردها دوست ندارند به آن ها در این باره یاد آوری شود.

حساب دقیق قول های همسرشان را دارند.

همیشه حساب زمان ها و مناسبت های رمانتیک را دارند.

نسبت به ریتم ها و الگوهای گذشت زمان خود آگاه هستند.

خصوصیات زن

احساس و ادراک زن ها از زمان با مردها متفاوت است.

زن ها هر واحد زمانی را طولانی تر از مردها احساس می کنند به عبارتی  زمان برای مردها آب می رود در حالی که زمان برای زن ها کش می آید.

بعضی از کلمات و واژه هایی  که مردها به کار می برند به خوبی تأیید کنندۀ نوع ادراک آب رفتۀ آن ها از زمان می باشد. برای مثال عبارت : همین چند وقت پیش در فرهنگ لغت مردها می تواند لحظه ای پیش، چند دقیقه پیش، چند روز پیش یا چند سال پیش معنا شود.

در ظاهر چنین به نظر می رسد که مردها بیشتر از زن ها در لحظۀ اکنون حضور دارند، در حالی که زن ها بیشتر خود را در امتداد آینده بسط می دهند. ارتباط مرد با عشق و زمان، فوری تر یا لحظه ای تر است. در حالی که ارتباط زن با عشق و زمان بسط داده شده تر وتعمیم یافته تر است.

برخورد غیر جدی مردها نسبت به زمان، احساس بدی را در زن ها ایجاد می کند. بر فرض اگر مردی به همسرش یک روز زنگ نزده باشد، انگار بر زن ده روز گذشته است. چرا که زمان را هر گونه که تجربه می کنید برای زن به مراتب طولانی تر گذشته است.

زن ها دوست دارند که مردها گاهی اوقات نیز کارها را زودتر از آنچه همیشه انجام می دهند، انجام بدهند. به عنوان مثال: زودتر و به دفعات بیشتر با همسرشان تلفنی صحبت کنند، به دفعات بیشتری از همسرشان تعریف کنند، زمان بیشتری را صرف صمیمیت و نزدیکی با همسرشان کنند. هر گونه ابراز عشق و صمیمیت را حداقل دو برابر حد معمول و قبلی انجام می دهند.

زن ها چرخه های زمان را با جشن گرفتن مناسبت های ویژه گرامی می دارند.

زن ها همیشه حساب زمان را دارند و به طور معمول نسبت به چرخه های زمانی، خود آگاه تر هستند. زن ها با گرامیداشت و بزرگداشت این چرخه ها و با جشن گفتن آن ها ارتباط مقدس خود را با زمان ابراز می کنند. آن ها این کار را با خوشحالی و ذوق تمام انجام می دهند.

در حقیقت جشن گرفتن چرخه های زمانی و مناسبت های ویژه، یکی از راه هایی است که زن ها با آن خوشبختی و رشد نهال عشق و ازدواج شان را گرامی می دارند. همانگونه که عادت مردهاست که همیشه موجودی حساب جاری خود را بررسی کنند به همین ترتیب به طرز مشابهی  زن ها نیز همیشه حساب عشق و صمیمیت را دارند و وقایع  ومناسبت های مهم را به خاطر می سپارند.

زن ها دوست دارند مردها مناسبت های ویژه را به خاطر داشته باشند و برای گرامیداشت و جشن گرفتن آن ها برنامه ریزی کنند. مطمئن باشید از اینکه شما نیز شروع کننده باشید همسرتان به وجد خواهد آمد و امتیاز زیادی را برای شما منظور خواهد کرد.

زن ها تقدس زمان را با جشن گرفتن چرخه های روزانه نیز جشن می گیرند.

زن ها به عنوان زمان سنج همواره با چرخش و گذر ایام در ارتباط هستند و نسبت به آن بسیار خود آگاهند. به همین دلیل است که سلام ها، خداحافظی ها، صبح بخیرها و شب بخیرها، برای زنان اهمیتی اساسی دارد. زن ها می خواهند روز جدیدی را که با مرد زندگی شان آغاز کرده اند گرامی بدارند و حضور یکدیگر را در زندگی همدیگر قدر بدانند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=426978
  • نویسنده : ثمین شعفی
  • منبع : معجزه صمیمیت

برچسب ها

ثبت نظر

-