طرز تهیه حلوای مجلسی /محبوب ترین دسرهای غذایی

  • کد خبر : 426627
  • 15 اردیبهشت 1400 - 11:51
طرز تهیه حلوای مجلسی /محبوب ترین دسرهای غذایی

حلوا از جمله شیرینی‌های قدیمی ایران است که در دسته محبوب ترین دسرهای غذایی به شمار می‌آید.حلوا از جمله دسرهای سرو شده در مراسم‌های تعزیه نیز می‌باشد به همین علت بیشترین شیرینی ای است که هر یک از افراد چندین بار آن را چشیده و مزه آن را می‌پسندد.
حلوا ی ساده از جمله بهترین دسرهای محبوب شب‌های ماه رمضان نیز محسوب می‌شود. حلوا همانند اکثر غذاها چندین نوع مختلف دارد که از این انواع علاوه بر حلوا ی ساده به حلوای مجلسی نیز اشاره کرد.

آنچه برای این حلوای خوشمزه نیاز دارید:

آرد گندم: ۲ پیمانه
روغن که البته کره بهتر است: ۲۵ گرم
گلاب: یک سوم پیمانه
شکر: یک و نیم پیمانه
روغن (یا کره): ۱ پیمانه
پودر هل: به میزان لازم
زعفران به میزان لازم

طرز تهیه حلوای مجلسی

روش پخت حلوای مجلسی

اولین مرحله:

ابتدا در یک تابه یک پیمانه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس شکرها را به آن اضافه کنید و با قاشق آنها را هم بزنید تا کاملاً شکرها حل شوند.


دومین مرحله:

محلول را هم بزنید تا دانه های شکر بخوبی حل شود، زعفران‌های آسیاب شده را به همراه گلاب و پودر هل به مواد درون قابلمه اضافه کنید. توجه کنید که پس از مخلوط شدن مواد، دیگر نیازی به حرارت طولانی مدت نیست.


سومین مرحله:

در این مرحله تابه را از روی شعله برداشته و سپس به سراغ الک کردن آردها بروید. سه بار بعد از الک کردن آردها، آنها را درون تابه ای بریزید.


چهارمین مرحله:

آردها را روی شعله ملایم هم بزنید تا کاملاً طلایی رنگ شود و بوی خامی آرد از بین برود.


پنجمین مرحله:

ظرف دیگری بردارید. کره را درون آن روی حرارت ذوب کرده و آرام آرام به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً حل و طلایی رنگ شوند یا از روغن استفاده کنید.


ششمین مرحله:

در این مرحله شهد حلوا که مخلوطی از آب و شکر بود را به آرامی به حلوا اضافه کنید و هم بزنید. توجه کنید که شعله ملایم باشد تا حلوا مزه سوختگی نگیرد و ته نگیرد.


طرز تهیه حلوای مجلسی

هفتمین مرحله:

مطمئن شوید که مواد شهد کاملاً با حلوا مخلوط شده است. حالا می‌توانید حلوای خمیری مانند را به درون ظرف مورد نظر منتقل کنید و روی آن را با خلال پسته، خلال بادام و پودر نارگیل تزئین کنید همچنین شما می توانید با هر چیز خوش عطر و زیبایی نیز این کار را انجام دهید مثلا غنچه های کوچک گل محمدی نیز برای تزیین مناسب است یا هر چیزی که دوست داشتید و باعث زیباتر شدن دسر می شود.

وقتی خواستید دسر را تزئین کنید

شعله گاز را خاموش کنید و حلوا را در ظرفی زیبا سرو کنید. ظرف را تکان دهید تا وقتی هنوز داغ است، حلوا کاملاً کف ظرف را بپوشاند. با پشت قاشق، اطراف و روی حلوا را صاف کنید و شکل دهید. روی حلوا را با سلیقه خود تزئین کنید. می‌توانید حلوا را در قالب‌هایی بریزید که در نهایت بعد از خارج کردن از قالب، فرم داشته باشند. در این حالت کف قالب را با کمی روغن یا کره چرب کنید و بعد قالب را در یخچال قرار دهید.

از قیف و ماسوله هم می‌توانید استفاده کنید. حلوا را به محض آماده شدن، در قیف بریزید و فشار دهید تا حلوا ها شکل شکوفه‌ای بگیرند. روی شکوفه‌ها را با پودر نارگیل و پسته تزئین کنید.

>>>بیشتر بخوانید:

طرز تهیه حلوای هویج ژله‌ای

مواردی که باعث بهتر شدن حلوا می شود؛

میزان زمانی که آرد بعد از اضافه کردن کره روی حرارت قرار می‌گیرد باعث تیره‌تر شدن رنگ آن می‌شود.باید حلوا را مدان هم بزنید تا آرد ها روی حرارت نسوزد.
در مرحله دوم، با اضافه کردن گلاب فقط چند دقیقه حرارت کافیست و بهتر است برای باقی ماندن عطر خوش گلاب، شعله آن را خاموش کنید وگرنه حلوای شما عطری نخواهد داشت.برای پخت حلوا دو ساعت زمان لازم است.
حتماً قبل از اضافه کردن زعفران به حلوا، آن را دم کنید. چون اگر زعفران را مستقیماً در شهد حلوا بریزید، طعم و عطر خود را پس نمی‌دهد.در طرز تهیه حلوا ساده خانگی هم از آرد سفید و هم از آرد گندم می‌توانید استفاده کنید.
معمولاً در طرز تهیه حلوا ساده خانگی فقط از روغن مایع استفاده می‌شود. نکته کلیدی این است که اگر از مقدار روغن مایع، کم کنید و به جای آن از کره و روغن جامد هم استفاده کنید، هم بافت نرم‌تری می‌گیرد و هم طعم کره، آن را خوشمزه‌تر خواهد کرد.بهتر است روغنی را که به آرد اضافه می‌کنید، گرم کنید.
در کنار هل و گلاب، می‌توانید از پودر دارچین هم برای عطر بیشتر حلوا ساده زعفرانی و بدون زعفران استفاده کنید.حلوای مجلسی را می‌توان همراه با بیسکوئیت، خرما، نان میکادو و… تزئین کرد که البته این نیز سلیقه ای است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=426627
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-