سرد مزاجی در مردان و زنان/ روش های درمانی آن در رابطه با خود و همسر

  • کد خبر : 426560
  • 15 اردیبهشت 1400 - 11:22
سرد مزاجی در مردان و زنان/ روش های درمانی آن در رابطه با خود و همسر

بی میلی جنسی یا سرد مزاجی تحت عنوان کاهش قابل توجه میل جنسی در یک بازه زمانی طولانی شناخته شده و در دسته کژکاری های جنسی طبقه بندی می‌شود. چرخه پاسخ جنسی در یک رابطه جنسی 4 مرحله اصلی دارد که شامل میل جنسی ( برانگیختگی)، تحریک کامل، ارگاسم و بعد از ارگاسم، فرو نشینی می‌شود. بی میلی جنسی در مرحله برانگیختگی جنسی اتفاق می‌افتد و از جمله اختلالات جنسی به حساب می‌آید.

انواع اختلال بی میلی جنسی

اختلالات میل یا برانگیختگی جنسی در مردان و زنان انواع مختلف دارند. از جمله:

  1. تمام عمری: یعنی فرد همیشه همینطور بوده و هرگز میل جنسی نداشته یا میل جنسی بسیار اندک داشته است.
  2. اکتسابی: فرد قبلا میل جنسی عادی و طبیعی داشته، اما به تدریج این میل را کاملا از دست داده یا از شدت آن کاسته شده است.
  3. گسترش یافته: یعنی فرد به هیچکس و هیچ چیز میل جنسی ندارد یا میل جنسی بسیار اندکی دارد.
  4. موقعیتی: فرد هنوز میل جنسی دارد اما به همسر خود یا شریک جنسی خود میل ندارد. یا اینکه در بعضی از موقعیت‌ها به همسر خود میل دارد و بعضی از موقعیت‌ها ندارد یا میل جنسی اندکی دارد.

دلایل سرد مزاجی در زنان و مردان

ترشح کم تستوسترون

سطح پایین ترشح هورمون تستوسترون منجر به کمبود میل جنسی می‌‌شود. این مشکل ممکن است از بدو تولد در شما وجود داشته ‌باشد و یا بر اثر استفاده از برخی از داروها مانند قرص‌های پیشگیری از بارداری به وجود آمده باشد. در هر صورت با مراجعه به پزشک می‌توانید آن را رفع کنید.

ابتلا به افسردگی

افسردگی سلامت روان شما را به شدت کاهش می‌یابد. افراد افسرده برای انجام هیچ‌ کاری تمایل ندارند حتی رابطه جنسی. کاهش میل جنسی یکی از علائم شایع افسردگی است. علاوه بر این در صورتی که در پروسه درمان هستید، مصرف داروهای ضد افسردگی بر کاهش میل جنسی تأثیر می‌گذارند. اما نباید مصرف داروها را قطع کنید. در این زمینه با پزشک و مشاور خود مشورت کنید.

میل جنسی کم نیز از عوارض جانبی برخی از داروهای ضد افسردگی است ، از جمله:

  • مهارکننده های جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین ، مانند دولوکستین
  • مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین ، مانند فلوکستین (پروزاک) و سرترالین (زولوفت)

بیماری های مزمن

وقتی به دلیل تأثیر یک بیماری مزمن سلامتی مانند درد مزمن احساس خوبی ندارید ، رابطه جنسی در لیست اولویت های شما کم است. برخی بیماری ها مانند سرطان می توانند میزان تولید اسپرم را نیز کاهش دهند.

سایر بیماری های مزمن که می توانند باعث کاهش میل جنسی شوند عبارتند از:

  • دیابت نوع 2
  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • نارسایی مزمن ریه ، قلب ، کلیه و کبد

اگر یک بیماری مزمن را تجربه می کنید ، با شریک زندگی خود در مورد راه های صمیمیت بیشتر در این مدت صحبت کنید. همچنین ممکن است در مورد مشکلات خود به دیدن یک مشاور ازدواج یا درمانگر جنسی فکر کنید.

مشکلات خواب

یک مطالعه در ژورنال پزشکی بالینی خواب نشان داد که مردان لاغر با خفگی در هنگام خواب سطح تستوسترون کمتری را تجربه می کنند. به نوبه خود ، این منجر به کاهش فعالیت و میل جنسی می شود. در این مطالعه ، محققان دریافتند که تقریباً یک سوم مردانی که دچار خفگی شدید بودند ، میزان تستوسترون آنها نیز کاهش یافته است.

در مطالعه اخیر دیگری منبع قابل اعتماد در مردان جوان و سالم ، سطح تستوسترون 10 تا 15 درصد پس از یک هفته اختلالات خواب به پنج ساعت در شب کاهش یافت. محققان دریافتند که تأثیرات مشکلات خواب بر میزان تستوسترون به ویژه بین ساعت 2 بعد از ظهر تا 10:00  روز بعد مشهود است.

سالخوردگی

سالخوردگی

سطح تستوسترون ، که با میل جنسی مرتبط است ، هنگامی که مردان در اواخر نوجوانی هستند ، در بالاترین حد قرار دارد. در سن های بالاتر ممکن است ارگاسم ، انزال و تحریک زمان بیشتری طول بکشد و نعوظ هم سخت تر صورت بگیرد. با این حال ، داروهایی در دسترس هستند که می توانند به درمان این مسائل کمک کنند.

برخی دیگر از علل بی میلی جنسی یا سرد مزاجی

  • ناتوانی همسر در رابطه مناسب و مورد قبول
  • اختلاف در میزان نیاز به رابطه جنسی در زن و مرد
  • کاهش میزان ترشح استروژن طبیعی در زنان و تستوسترون در مردان و زنان
  • درد در نواحی تناسلی زنان
  • نارضایتی و نا آگاهی از بدن خود و راه‌های تحریک آن
  • بالا رفتن سن
  • بارداری و زایمان
  • داروهای عصبی
  • مصرف مواد مخدر
  • خیانت
  • استرس زیاد
  • خستگی بیش از حد و کمبود خواب

مدیتیشین

راه حل های پیشگیری و درمان سرد مزاجی (بی میلی جنسی)

در رابطه با خود

ذهن خود را آرام کنید: با 15 تا 20 دقیقه تنفس عمیق و مدیتیشن در روز شروع کنید. تمرکز ذهنی و تنفس متمرکز برای تنظیم هورمون‌های مربوط به میل جنسی اثر بخش است. درمان‌های ذهن آگاهی باعث افزایش میل جنسی به خصوص در زنان می‌شود. این درمان باعث کاهش هورمون‌های استرس ناشی از بی میلی جنسی خواهد شد.

بدن خود را بشناسید: بسیاری از زنان نسبت به بدن خود نا آگاهند و تمایل جنسی خود را نمی‌شناسند. سعی کنید اندام جنسی خود را ببینید و بشناسید. می‌توانید برای این کار یک آینه به دست خود ببندید و خود را چک کنید. عده زیادی بعد از این کار متعجب می‌شوند و می‌فهمند هیچوقت اندام خود را ندیده بودند. این کار به شناسایی ویژگی‌های اندام جنسی و فهمیدن راه‌های لذت بردن از بدنتان در هنگام رابطه کمک می‌کند.

یک تمرین متداول را انجام دهید: جنسیت فقط در مورد میل نیست، بلکه بسیار از شرایط جسمی شما تاثیر می‌پذیرد. تغییرات در بدن و ذهن شما می‌تواند به افزایش میل جنسی کمک کند. ورزش روزانه را در دستور کار خود قرار دهید و در آن مصمم باشید.

>>>بیشتر بخوانید:

نداشتن میل جنسی/چگونه متوجه بی میلی جنسی در خود شوید؟

سرد مزاجی

در رابطه با همسر

زمانی را برای معاشقه بگذرانید: معمولا بین 15 تا 20 دقیقه را صرف بوسیدن و لمس کردن شریک جنسی خود بکنید. این عامل میل شما را به لحاظ احساسی و فیزیکی افزایش می‌دهد و علاوه بر اینکه باعث افزایش احساس به همسرتان شده، باعث افزایش ترشحات نواحی تناسلی شده و لذت بیشتری از رابطه را مخصوصا به زنان خواهد داد.

پوزیشن‌های جنسی جدید را امتحان کنید: سعی کنید موقعیتی که برای شما لذت بخش نیست را تغییر دهید. در این مورد خلاقانه عمل کنید. تغییر دکور اتاق خواب، رابطه در محیط‌های دیگر منزل و هر موقعیتی که می‌تواند به شما لذت بدهد. رابطه جنسی را برای خود هیجان انگیز کنید.

زمانی را برای تنهایی با همسرتان برنامه ریزی کنید: رابطه خوب باید خود به خود اتفاق بیفتد. در زنان، صمیمیت احساسی یکی از ریشه‌های کلیدی است. رابطه صمیمانه و عاطفی با همسر در افزایش میل جنسی بسیار مهم است. هفته‌ای یک شب را برای خوش گذرانی با همسرتان برنامه ریزی کنید. به گردش بروید، پیاده روی کنید و …

سرد مزاجی

دیگر مورد اینکه یک روز در هفته را به برقراری رابطه اختصاص دهید یا برای آن یک اسم رمز بگذارید که فقط خودتان می‌دانید و برای پیشنهاد رابطه از آن استفاده کنید. این موارد علاوه بر ایجاد صمیمت بیشتر می‌تواند تحریکات بدنی شما را نیز بیشتر کند.

درباره رابطه جنسی حرف بزنید: عموما حرف از رابطه بیرون از اتاق خواب برای مردم سخت است. اما سعی کنید این کار را بکنید. درباره هرچیزی که مربوط به رابطه جنسی است حرف بزنید. راجع به چیزهایی که هنگام رابطه دوست دارید صحبت کنید. اگر در طول رابطه اتفاق خوشایندی افتاد آن را با همسر خود در میان بگذارید و راجع به آن صحبت کنید.

تغذیه و خوراکی‌های محرک: چه بر اساس روش‌های علمی و چه طب سنتی، خوردن بعضی مواد می‌تواند میل جنسی شما را افزایش دهد، از جمله آن‌ها می‌توان به فلفل، غذاهای دارای ویتامین D بالا مثل ماهی قزل آلا، زنجبیل، سنجد، شکلات، عسل طبیعی هنگام صبحانه، مخلوط خرما و گردو و دارچین، شیر نارگیل و آب انگور، چغندر، پیاز، هندوانه و… اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=426560
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.healthline.com/health/low-testosterone/conditions-that-cause-low-libido#stress

ثبت نظر

-