هر آنچه که باید راجب شکلات تلخ بدانید

  • کد خبر : 426461
  • 13 اردیبهشت 1400 - 13:46
هر آنچه که باید راجب شکلات تلخ بدانید

تاریخچه شکلات تلخ ( این غذای بسیار ارزشمند) مربوط به 2000 سال قبل از میلاد مسیح است. در آن زمان مایاها از آمریکای مرکزی، اولین بار شکلات را به عنوان یک نوشیدنی تخمیر تلخ مخلوط، با ادویه ها یا شراب نوشیدند. امروزه، ردیف‌های طولانی مربع شکلات که به زیبایی در قفسه‌های فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کنند، نتیجه بسیاری از مراحل است که به عنوان یک غلاف کاکائو، بزرگتر از اندازه دست شما آغاز می‌شود.

دانه‌ها از غلاف استخراج و تخمیر شده، سپس خشک و بو داده می‌شوند که ما آن‌ها را به عنوان دانه‌های کاکائو می‌شناسیم. شکلات تلخ حاوی 50تا 90٪ مواد جامد کاکائو، کره کاکائو و شکر بوده، در حالی که شکلات شیر ​​حاوی 10 تا 50٪ مواد جامد کاکائو، کره کاکائو، نوعی شیر و شکر است. اگرچه شکلات تلخ نباید حاوی شیر باشد، اما ممکن است در اثر فرآیند آلودگی، آثاری از شیر در آن وجود داشته باشد، زیرا از همین ماشین آلات اغلب برای تولید شیر و شکلات تلخ استفاده می‌کنند. در شکلات های با کیفیت پایین امکان دارد چربی کره، روغن های گیاهی یا رنگ ها یا طعم دهنده های مصنوعی نیز اضافه کنند. شکلات سفید فاقد هرگونه مواد جامد کاکائو است و به سادگی از کره کاکائو، شکر و شیر تهیه می‌شود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ و سلامتی

کاکائو سرشار از مواد شیمیایی گیاهی به نام فلاوانول است که به محافظت از قلب کمک می‌کند. شکلات تلخ حاوی مواد کاکائویی غنی از فلاوانول ​​است. مطالعات نشان دادند که فلاوانول ها از تولید اکسید نیتریک (NO) در اندولتیوم (پوشش داخلی سلول رگهای خونی) پشتیبانی می‌کنند که به شل شدن رگ های خونی و بهبود جریان خون کمک کرده و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد. فلاوانول های موجود در شکلات می‌توانند حساسیت به انسولین را در کوتاه مدت افزایش، و در بلند مدت خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند. رابطه بین فشار خون و مصرف زیاد کاکائو در مطالعه ای از سرخپوستان کونا، (قبیله ای منزوی که در سواحل کارائیب پاناما زندگی می‌کنند) انجام شد. فشار خون بالا در این گروه حتی در سنین بالاتر و حتی با مصرف نمک در رژیم غذایی که اکثرا جمعیت غربی هستند بسیار غیر معمول بود.

هنگامی که کونا به محیط های شهری مهاجرت کرد و رژیم های غذایی را تغییر داد، تعداد افراد با فشار خون بالا افزایش یافت. قابل توجه است که مصرف کاکائو به عنوان یک نوشیدنی در آن‌ها بسیار زیاد بود و خوردن بیش از پنج فنجان پودر کاکائو داخلی یا کلمبیایی غنی از فلاوانول در روز جزء عادت‌های غذایشان محسوب می‌شد. مشاهده شد که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی، سرطان، و دیابت در این جزیزه به طور قابل توجهی کمتر از سایر افراد در مراکز شهری است.

>>>بیشتر بخوانید:

شکلات تلخ چه تاثیری بر قوه بینایی می گذارد؟

خرید و نگهداری شکلات تلخ

اگر می‌خواهید شکلاتی که می‌خرید دارای مقدار زیاد فلاونول باشد، شکلات تلخ70٪ یا بالاتر را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که هرچه درصد مواد جامد کاکائو بیشتر باشد، تلخی آن بیشتر است.

شکلات تلخ را در یک مکان خشک و خنک (65-70 درجه فارنهایت) در ظرف محکم درب بسته نگهداری کنید. در یخچال نگهداری نکنید، که موجب باز شدن شکلات می‌شود. در صورت نگهداری صحیح، شکلات تلخ تا دو سال دوام می‌آورد.

شکلات تلخ را چطور ذوب کنیم؟

برای جلوگیری از سوزاندن شکلات تلخ باید آن را به تدریج گرم کرد. این کار ممکن است در بالای اجاق گاز با حرارت کم یا در اجاق مایکروویو با توان 50٪ انجام شود. برای این کار شکلات را به قطعات کوچکتر خرد کرده و در قابلمه یا مایکروویو قرار دهید تا ذوب شود. مرتباً هم بزنید (یا بعد از هر دقیقه) تا از گرم شدن یکنواخت اطمینان حاصل کنید. برای یک میان وعده سالم و مفید، 1تا2 قاشق غذاخوری شکلات تلخ ذوب شده را روی آرد جو دوسر، ماست یا میوه های تازه بریزید و میل کنید.

1 یا 2 قاشق غذاخوری کاکائو فرآوری نشده را با یک موز یخ زده بزرگ و یک بستنی شکلاتی مخلوط کرده و طعمی فوق العاده را تجربه کنید. از آنجا که طعم تلخ با افزودن مواد جامد کاکائو افزایش می یابد، سعی کنید یک تکه کوچک بردارید و اجازه دهید به آرامی در دهان شما آب شود.

شکلات تلخ

کمی بیشتر در این باره بدانیم:

کاکائو گاهی اوقات با قلیایی فرآوری شده هلندی برای بهبود عطر و طعم و شکل ظاهری ترکیب، و همچنین این روش موجب از دست رفتن مقدار قابل توجه فلاوانول ها می‌شود. کاکائوی طبیعی باید بیشترین مقدار فلاوانول را داشته باشد. هر چه درصد مواد جامد کاکائو بیشتر باشد، مقدار کافئین نیز بیشتر است.

دو اونس شکلات تلخ 70٪ می‌تواند 50 تا 60 میلی گرم کافئین داشته باشد. شکلات از یک فرآیند فشرده کشاورزی، حاصل می‌شود. جالب است بدانید که شکلات با برچسب “Fair-Trade” گواهی می‌دهد که شکلات با دستمزد عادلانه و به استثنای کار کودکان تولید شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=426461
  • نویسنده : مهدیه خیابانی
  • منبع : hsph.harvard.edu

برچسب ها

ثبت نظر

-