قرار است مذاکرات در راند چهارم به نتیجه احتمالی برسد

  • کد خبر : 426187
  • 12 اردیبهشت 1400 - 9:52
قرار است مذاکرات در راند چهارم به نتیجه احتمالی برسد

 در پایان دور سوم مذاکرات وین که امروز انجام شد، همه منابع مطلع دو طرف روی این موضوع تاکید دارند که یک هدف کلی وجود دارد و آن است که قرار است مذاکرات در راند چهارم به نتیجه احتمالی برسد.

با پایان یافتن دور سوم مذاکرات وین، حالا منابع مطلع اروپایی و ایرانی میگویند با وجود اینکه اختلاف ها همچنان وجود دارد و تفاهمی فعلا صورت نگرفته اما با وجود پیچیدگی از روبه جلو بردن مذاکرات در هفته چهارم خبر میدهند. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در خصوص نتایج عینی دور سوم مذاکرات وین پس از پایان این تشست میگوید: براساس توافقی که تاکنون صورت گرفته تحریم های موضوعی یا بخشی مانند بخش انرژی یا تحریم صنعت خودرو ،  بیمه و بنادر و .. باید برداشته شوند و توافق هم درباره آن وجود دارد. در کنار آن برخی افراد ، اشخاص و نهادها هستند که به طور خاص مورد تحریم واقع شدند و مذاکرات درباره این لیست هنوز ادامه دارد.

ارزیابی دور سوم مذاکرات وین از نگاه میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در وین این است که خیلی زود است که به سرخوشی بیفتیم ، اما خوشبینی محتاطانه و با اعتماد به نفس فزاینده ای وجود دارد. انریکه مورا، نماینده اروپا نیز گفته است: پیشرفت های متوسط اما با جزئیات بیشتر، پیچیدگی بیشتری به همراه دارد. دیپلمات اروپایی هم تاکید کرده اند هنوز تفاهمی صورت نگرفته و البته در هفته های بعد هیچ چیز بعید نیست، هر چند که تضمینی برای توافق نیست. بلومبرگ هم در پایان این نشست در گزارشی  با رصد تحولات احیای برجام در وین به این نتیجه رسیده که ایران و امریکا به سمت یک توافق در حرکت هستند.

با این وصف نتیجه و گزاره قابل اتکا این است که گفتگوهای طرف های توافق هسته ای جمعه آینده از سر گرفته می شود. در سوم مذاکرات وین، بحث ها روشن تر،  فاصله ها دقیق تر و اختلاف ها شفاف‌تر شد. همه طرف ها البته یک هدف کلی را دنبال میکنند که مذاکرات در سه هفته به نتیجه برسد.

دور سوم مذاکرات

همسو با حساس شدن تحولات برجام، در ادامه انتشار گزارش های ادعایی آلمان و سوئد درباره ایران، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نیز در گزارش ادعایی سالانه تهدیدهای جهانی خود، ایران را همچنیان چالش اصلی برای منافع آمریکا در خاورمیانه خوانده است. در خبر مهم دیگری، امروز نیویورک تایمز در خبری فاش کرد که دولت عربستان درباره گزارش دیدار پنهانی تهران و ریاض در بغداد در بیانیه ای اعلام کرده است: عربستان به شرط حسن نیت ایران از هر فرصتی برای ارتقای ثبات در منطقه استفاده میکند.

>>>بیشتر بخوانید:

قالیباف و دردسر تازه برای مذاکرات هسته ای

در تحولات مهم داخلی، همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری، رهبر انقلاب ساعت ۱۸ فردا، یکشنبه ۱۲ اردیبهشت قرار است به صورت زنده از طریق شبکه های رسانه ملی سخنرانی می‌کند. این در حالی است که اسامی کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری هر روز پُررنگ تر میشود. در همین راستا مصطفی تاج‌زاده، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی و محمد صدر به عنوان کاندیداهای پیشنهادی حزب اتحاد ملت به جبهه اصلاحات ایران معرفی شدند. پیش‌تر برخی منابع حضور محمدرضا عارف را هم به صورت جداگانه تایید کرده بودند.

در خبر مربوط به سهام عدالتی ها نیز، ششمین مرحله از آزادسازی سهام عدالت ١١ اردیبهشت ١۴٠٠ با برنامه ریزی برای برگزاری مجمع چهار شرکت سرمایه گذاری استانی قزوین، کرمانشاه، گیلان و هرمزگان  برگزار شد. این در حالی است که برخی از شرکت‌های حاضر در سبد بورسی سهام عدالت، سود تقسیمی خود مربوط به سال 98 را به حساب سرمایه‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند. از لحاظ قانونی برخی از این شرکت‌ها تا پایان مردادفرصت دارند سود سهام خود را واریز کنند، از این رو احتمال دارد  بر خلاف وعده‌های قبلی، سود سهام عدالت تا پایان ماه رمضان واریز نشود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=426187

برچسب ها

ثبت نظر

-