اختلال ترس از رابطه جنسی/انواع ترس ها در رابطه

  • کد خبر : 425940
  • 11 اردیبهشت 1400 - 9:57
اختلال ترس از رابطه جنسی/انواع ترس ها در رابطه

اختلال ترس از رابطه جنسی گاه فراتر از یک ترش یا اکراه معمولی می رود و تبدیل به فوبیا می شود. فوبیایی که زندگی زناشویی را مختل می کند و دلایل مختلفی دارد. و البته که راا حل هایی هم برای چنین اختلال وجود دارد. اگر شمد هم جزء افرادی هستید که درگیر این مشکل بزرگ در زندگی تان هستید. پس حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

 ترس از رابطه جنسی

جنوفوبیا

ترس از رابطه جنسی جنوفبیا یا اروتوفبیا نامیده می شود. افرادی با این اختلال ترس شاید از تمام اعمال رابطه جنسی یا خود رابطه جنسی وحشت داشته باشد.
بعضی اوقات این دو واژه به جای هم استفاده می شوند اما اختلافاتی در آن ها است. جنوفبیا ترس از رابطه جنسی است. در حالی که اروتوفبیا به دامنه گسترده تری از ترس اطلاق می شود و به ترس از تمام امور جنسی مرتبط است.

البته ترس های دیگری هم وجود دارد که به ذکر آن ها خواهیم پرداخت:

نوسوفوبیا: ترس از بیمار شدن یا انتقال ویروس است.

جیمنوفوبیا: ترس از برهنگی است. بعضی افراد از برهنه‌شدن می‌ترسند و گروهی دیگر از اینکه کنار افراد برهنه قرار بگیرند.

کویتوفوبیا: ترس از دخول است. بسیاری از افرادی که از دخول ترس دارند، می‌توانند رابطه‌‌‌ای رمانتیک را آغاز کنند و حتی از بوسه و نوازش لذت ببرند؛ اما از فراتررفتن رابطه جنسی می‌ترسند.

پارافوبیا: ترس از انحراف جنسی است که به‌نوبه‌‌ٔ خود ترسی پیچیده است. بعضی افراد از اینکه خودشان منحرف شوند می‌ترسند؛ درحالی‌که بعضی دیگر، از افراد منحرف جنسی وحشت دارند. خیلی از افرادی که پارافوبیا دارند، از رابطۀ عادی جنسی تا جایی‌ لذت می‌برند که در محدودۀ قوانین اخلاقی‌شان است؛ اما بعضی افراد هر نوع رابطۀ صمیمانه‌ای را انحراف می‌دانند.

هافه‌فوبیا: ترس از لمس‌شدن است و معمولا همۀ روابط، نه‌تنها رابطه زناشویی، را دربرمی‌گیرد. بعضی افراد حتی از این وحشت دارند که اقوام و نزدیکانشان آنها را لمس کنند؛ درحالی‌که گروهی دیگر از تماس جسمی بلند‌مدت می‌ترسند.

فیلِمافوبیا یا فیلِماتوفوبیا: ترس از بوسیدن است که ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. این ترس اغلب به نگرانی‌های جسمی، مانند نگرانی از بوی بد دهان یا ترس از میکرب، مربوط می‌شود.

ترس از صمیمیت: این ترس معمولا به ترس از ترک‌شدن مرتبط است. افرادی که از صمیمی‌شدن می‌ترسند، لزوما از رابطه زناشویی نمی‌ترسند؛ اما نمی‌توانند ازنظر احساسی به دیگران نزدیک شوند و احتمال دارد همین به ترس از رابطه منجر شود.

 ترس از رابطه جنسی

علائم فوبیا از رابطه جنسی چیست؟

احساس فوری ترس، اضطراب و وحشت در هنگام قرارگرفتن در معرض عامل محرک فوبیا (که در اینجا ترس از رابطه زناشویی است) یا حتی زمانی که به آن فکر می کنید.

غیرعادی و افراطی‌‌دانستن این ترس و درعین‌حال ناتوان‌بودن از غلبه بر آن؛

وخیم‌ترشدن علائم درصورت ازبین‌نرفتن عامل محرک؛

دوری از موقعیتی که باعث بروز فوبیا شده؛

تهوع و سرگیجه، مشکل در تنفس، تپش قلب یا تعرق در هنگام قرارگرفتن در موقعیت محرک.

علائم

این فوبیا هم مانند تمام فوبیا ها، احتمالا بعد از یک صدمه جدی ایجاد می شود.تجاوز جنسی و آزار و اذیت شایع ترین عامل ایجاد جنوفوبیا است، اما تربیت فرهنگی و آموزه های دینی نیز ممکن است خطر ابتلا به این ترس را افزایش دهد. جنوفوبیا گاهی اوقات با ناامنی ها یا مسائل مربوط به تصویر بدن و همچنین نگرانی های پزشکی همراه است.بعلاوه، جنوفوبیا گاهی بدون هیچ دلیل خاصی رخ می دهد.

تجاوز

سندروم یک تجربه تجاوز جنسی

تجاوز جنسی یک نقض اساسی در بدن و روان قربانی است. پس از تجاوز، تقریباً همه بازماندگان واکنش روانی شدیدی را تجربه می کنند. اگرچه همه واکنش یکسانی نشان نمی دهند، اما اکثر مردم یک مسیر سه مرحله ای را که به آرامی سازمان یافته است، دنبال خواهند کرد.

یکی از روشهای ایده پردازی سفر ، از ترومای حاد از طریق سازماندهی مجدد و در نهایت حل و فصل ، به عنوان سندرم ضربه تجاوز شناخته می شود. مشابه اختلال استرس پس از سانحه ، سندرم ضربه تجاوز به طور چشمگیری خطرات ایجاد شرایط مرتبط با سلامت روان را افزایش می دهد.
فوبیاها اغلب در مرحله سازماندهی مجدد روی می دهند. اگر چه قربانیان سعی می کنند زندگی تازه ای برای خود بسازند و حادثه بد را فراموش کنند.پیامدهای تجاوز جنسی کاملا شخصی است و شاید تا ماه ها یا سال ها طول بکشد.

ترس های مذهبی و فرهنگی

اگر شما عضو گروهی هستید که اعتقادات مذهبی و دینی خاص خود را در مورد روابط جنسی دارند، احتمال ایجاد گناه در حین رابطه جنسی وجود دارد مخصوصا اگر از فرهنگی با اعتقادات متفاوت به فرهنگ دیگری رفته اید.

رابطه زناشویی

انقباض غیر عادی واژن

انقباض واژن زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه‌های واژن در هنگام دخول به‌صورت غیرارادی منقبض شود. این باعث درد و حتی ناممکن‌ شدن دخول خواهد شد، حتی ممکن است از ورود تامپون نیز جلوگیری کند. چنین درد زیاد و مداومی احتمال دارد به ترس از رابطه زناشویی منجر شود.

اختلال نعوذ

اختلال نعوذ مشکل در نعوذ و تداوم آن است. بااینکه این اختلال درمان‌شدنی است، احتمال دارد که شخص احساس خجالت، شرم داشته باشد و باعث بروز استرس شود. افرادی که با این مشکل مواجه‌اند، دوست ندارند کسی از این اختلال آن ها آگاه شود. بسته به شدت این احساسات، فرد ممکن است از برقراری رابطه بترسد.

ترس از خوب بودن در عمل رابطه جنسی

بعضی افراد از این می‌ترسند که مبادا در رابطۀ جنسی به‌اندازۀ کافی خوب نباشند. این احساس ممکن است آنان را ازنظر روانی آزار دهد و باعث شود از برقراری رابطه دوری کنند و حتی از عملکرد جنسی ضعیف خود بترسند.

>>>بیشتر بخوانید:

صحبت جنسی/چگونه با همسرم درباره ی سکس صحبت کنم؟

نگرانی های پزشکی

بعصی اوقات فرد مشکل یا بیماری خاصی دارد و ترس بد تر شدن در حین رابطه جنسی را دارد یا ترس مبتلا شدن به بیماری های مقاربتی از فرد خاطی دارد.به هر حال گاهی این ترس های بیش از حد بی دلیل است و اگر فرد به پزشک مراجعه کرده و با او مشورت کند دلیلی برای ترس های خود نخواهد دید.

درمان

مشاوره با روانشناس روابط جنسی نیز می‌تواند برای مقابله با جنوفوبیا مفید باشد. این نوع روان‌درمانی در جلسات انفرادی انجام می‌شود و به‌شدت به دلایل نهفتهٔ فوبیا و موقعیت خاص بستگی دارد. بیمار بهتر است روانشناسی را انتخاب کند که کاملا به او اعتماد دارد؛ چون این موضوع کاملا شخصی است و فرد باید به تاریک‌ترین قسمت‌های درونش اشاره کند، قسمت‌هایی که شاید می‌خواست برای همیشه پنهان بماند پس بهتر است روانشناس معتبر و قابل اعتمادی را پیدا کند و جلسات درمانی خود را به طور کامل ادامه دهد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=425940
  • نویسنده : راضیه قوامی

ثبت نظر

-