مخالفت روسیه با برجام فاش شد/ سخنان ظریف در رایطه یا خیانت روسها

  • کد خبر : 425250
  • 06 اردیبهشت 1400 - 9:38
مخالفت روسیه با برجام فاش شد/ سخنان ظریف در رایطه یا خیانت روسها

فاش شدن مخالفت روسیه با برجام و ماجرای یک عکس برجامی/ «روسیه حداکثر تلاشش را کرد تا برجام به نتیجه نرسد» این بخشی از صحبت هایی بود که مدتی پیش از سوی ظریف مطرح شد.ظریف می گوید: روسیه حداکثر تلاشش را کرد تا برجام به نتیجه نرسد.وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفتگو با سعید لیلاز به تلاش‌های روسیه برای به شکست رساندن توافق هسته‌ای ایران اشاره می‌کند.

مخالفت روسیه با برجام

در بخش مفصلی از صحیت های آقای طریف که بیش از ۳ ساعت به جزئیات بیان‌نشده‌ای در خصوص حصول توافق هسته‌ای برجام و همچنین کارشکنی‌های روسیه در این روند پرداخته شده است، وزیر امور خارجه یه سنگ اندازی روسها اشاره می کند.

ظریف در این گفتگو بارها می‌گوید که روسیه تمام تلاش خود را انجام داد تا برجام حاصل نشود. او مواردی از کارشکنی‌های روسیه در این مذاکرات را بر می‌شمرد و به دور پایانی مذاکرات هسته‌ای می‌پردازد. او در خصوص آخرین دور گفتگوهای هسته‌ای ایران و ۵+۱ در وین که به حصول برجام منتهی شد می‌گوید: «یک شب در اتاق جان کری صحبت می‌کردیم و لاوروف به من گفت من کار دارم و باید برگردم، مذاکرات را تمام کنیم. جان کری به من گفت نظر تو چیست؟ من گفتم این شرایط برای من قابل قبول نیست. لاوروف در پاسخ گفت پس تو که دستورالعمل نداری، وقت ما را نگیر، ما بریم به کارمان برسیم، تو هم برو دستورالعملت را بگیر و بعدا برگرد. من با لحن بسیار غیرمحترمانه به او گفتم به تو هیچ ربطی ندارد.»

ظریف در ادامه با اشاره به نارضایتی لاوروف از حصول برجام می‌گوید لاوروف برای دیدار با اسلام کریم‌اف، رئيس جمهوری ازبکستان وین را ترک کرده است.

او در ادامه می‌افزاید: «روس‌ها فکر نمی‌کردند برجام به نتیجه برسد و در هفته‌های آخر که دیدند مذاکرات دارد به نتیجه می‌رسد شروع کردند به طرح پیشنهادهایی جدید. در این مرحله روسیه و فرانسه پیشنهاد دادند که ایران هر ۶ ماه یک بار موظف به تمدید مجوز از شورای امنیت برای ادامه توافق هسته‌ای باشد. یعنی ایران مجبور بود هر شش ماه یک بار با ۵ عضو ثابت و ۱۰ عضو غیرثابت شور مذاکره کند تا برجام تمدید شود که ما هرگز این طرح را قبول نکردیم.»

ظریف می‌گوید روس‌ها وقتی دیدند مذاکره در حال به نتیجه رسیدن است شروع کردند به «مانع‌تراشی». او در ادامه می‌گوید: «کافی است به ۶ ماه فاصله زمانی از زمان حصول برجام تا اجرایی شدن آن توجه کنیم. در آن محدوده زمانی یعنی از تیر تا دی ماه ۱۳۹۴ اتفاقات بسیاری افتاد که اولینش سفر سردار سلیمانی به روسیه بود. در ادامه می‌توان به حمله به سفارت عربستان و گرفتن دو کشتی آمریکایی اشاره کرد.»

او در ادامه اشاره می‌کند که روسیه با قصد تخریب دست‌آوردهای برجام سردار قاسم سلیمانی را به روسیه دعوت کرده است.

ظریف همچنین می‌افزاید که سفر آقای سلیمانی به مسکو به اراده مسکو و نه ایران شکل گرفته است. «روسیه زمانی پذیرفت با سردار سلیمانی دیدار کند که برجام حاصل شده بود.»

دیپلمات ارشد ایرانی در بخش دیگری از این گفتگو به سیاست‌های ایران در سوریه اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما ادعا می‌کنیم که آقای سلیمانی پوتین را به جنگ کشید. اما پوتین تصمیمش را گرفته بود. پوتین وارد جنگ شد، اما با نیروی هوایی، اما نیروی زمینی ایران را هم به جنگ کشید. ما تا آن زمان نیروی زمینی نداشتیم. سوری‌ها و اعراب و افغانی‌ها و داوطلبان بودند.»

 بعد از انتشار صحبت‌های ظریف با سعید لیلاز، برخی کاربران درباره روسیه و برجام توییت نوشتند.

مخالفت روسیه با برجام

علت غیبت لاوروف در عکس یادگاری پایان مذاکرات:

بهروز شجاعی در توییتی نوشت:

تشت رسوایی #روسیه از بام افتاد! طبق گفته #ظریف روسیه و #لاوروف در جریان مذاکرات #برجام تلاش فراوانی برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات کردند و علت غیبت لاوروف در عکس یادگاری پایان مذاکرات همین بود. او گفت هیچ وقت شما نمی‌توانید این صحبت را منتشر کنید، اما بالاخره شد!

>>>بیشتر بخوانید:

کاندیدای اصلاح طلبان/گزینه چهارم و احتمالا همان شگفتی کارگزاران چه کسی است؟

فیلم پرحاشیه گاندو/این بار ارتباط سازمان منافقین با “گاندو”

برجام نه امریکا بود نه ایران:

کاربر دیگری می‌نویسد:

برنده خروج از #برجام نه امریکا بود نه ایران! #روسیه بود که با حذف ایران از #بازار_گاز، هم منافع اقتصادی و هم دست بالای امنیتی نسبت به اروپا رو بدست آورد

پیشتر ظریف در صحبت‌های خود گفته بود: روسیه حداکثر تلاشش را کرد تا برجام به نتیجه نرسد. روس‌ها هیچ وقت فکر نمی کردند که برجام به نتیجه برسد.

اظهارات مایک پمپئو در رابطه با سخنان ظریف

وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده، پس از انتشار فایل صوتی وزیر خارجه ایران گفت: رئیس جمهور بایدن فکر می کند که حمله به ایران اشتباه بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ، در صفحه توییتری خود نوشت: حمله ارزشمند دولت ما به قاسم سلیمانی تأثیر گسترده ای بر ایران و خاورمیانه داشت. شما لازم نیست که حرف من را برای تائید آن قبول کنید. از محمدجواد ظریف بپرسید!

​پمپئو در ادامه گفت: رئیس جمهور بایدن هنوز فکر می کند، که این اقدام یک اشتباه بوده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=425250

ثبت نظر

-