سوالات متداول درباره ی شیردهی

  • کد خبر : 425001
  • 05 اردیبهشت 1400 - 10:26
سوالات متداول درباره ی شیردهی

شیردهی فواید زیادی برای کودک و حتی سلامتی شما دارد و شیردهی زمان خاص پیوند بین مادر و کودک است. کمی دانش فنی لازم است ، بنابراین ممکن است سوالات زیادی داشته باشید. اگر این اولین تجربه شماست و دانش زیادی ندارید نگران نباشید! این پست می تواند به برخی از متداول ترین سوالات شما درباره ی شیردهی پاسخ دهد.

اساس های شیردهی

آگاهی: هر زمان که حس می کنید کودک گرسنه است به او شیر دهید. حواستان به علائم گرسنگی مانند مکیدن انگشتان ، حرکت دست ها و پاها به سمت دهان یا چرخش کودک به سمت پستان باشد. گریه ممکن است نشانه گرسنگی شدید باشد.

صبور باشید: نوزادان معمولاً 10 تا 20 دقیقه از هر پستان تغذیه می کنند.

راحتی: پاها را بالا بیاورید ، و بازو ها و سزر خود را به بالش تکیه دهید.

 شیردهی

تسکین دهنده  زخم نوک سینه ها

ممکن است در ابتدا نوک پستان شما کمی زخم شود. برای تسکین درد نوک پستان ، از کمپرس گرم و مرطوب استفاده کنید و کمی از شیر خودتان را بر روی نوک سینه ها بمالید و بگذارید خشک شود. یا کمی از لانولین یا پماد نوک سینه همه منظوره ساخته شده برای شیردهی استفاده کنید. کمی درد و حساسیت طبیعی است.

درد معمولا هنگامی که موقعیت خوب شیردهی را پیدا کرده و کودک را به راحتی قفل سینه تان می کنید ، برطرف می شود. در صورت افزایش یا داشتن درد برای چندین هفته، حتماً به پزشک مراجعه کنید – اگر سینه شما متورم و قرمز شده یا تب و بدن درد دارید ، زودتر پیگیری کنید.

کودک معمولا هر چند وقت یکبار شیر می خورد؟

طبق آکادمی اطفال آمریکا ، نوزادان تازه متولد شده باید هر دو تا سه ساعت یکبار با شیر مادر تغذیه شوند. یعنی  در هر  24 ساعت 8 تا 12 بار. و بعضی اوقات ممکن است نوزاد حتی بیشتر از اینها هم به شیر نیاز داشته باشد.

کودک شما ممکن است در طی یک بار تغذیه از هر دو پستان شیر بخورد. و ممکن است بارها از یک پستان به دیگری برود. کودک شما وقتی سرعت مکیدنش کند شده یا سرش را بر می گرداند یعنی سیر شده است. بعد از ماه اول ، تغذیه ممکن است به هفت تا نه بار در روز کاهش یابد.

 شیردهی

آیا باید کودک را برای شیرد دادن بیدار کرد؟

بله ، در هفته های اول نوزادان تازه متولد شده باید تقریباً هشت بار در روز شیر بخورند، و در این مدت بین شیر دادن نباید بیش از چهار ساعت فاصله وجود داشته باشد. برای کمک به کودک در بیدار شدن از خواب ، سعی کنید پتو یا لحاف را از رویش برداشته ، پوشک کودک را عوض کنید ، کودک را به آرامی ماساژ دهید یا او را برداشته و به آرامی صورتش را به صورتتان بچسبانید.

آیا کودک باید از هر دو پستان تغذیه کند؟

پس از چند هفته شیردهی ، اجازه دهید کودک قبل از تغییر پستان ، یک پستان را کاملا تخلیه کند. می خواهید بدانید دلیلش چیست؟ در هر بار تغذیه دو نوع شیر وجود دارد: شیر رقیق تر و کم چربی تر ، شیر عطش آور و بعد از آن ، شیر خامه ای تر و غنی از چربی. کودک شما به هر دو نیاز دارد. اگر کودک شما در حین تغذیه فقط یک پستان را تخلیه کرد ، سینه دیگر را در تغذیه بعدی به او بدهید.

مادر ونوزاد

گیجی در تشخیص نوک پستان و پستانک چیست؟

این گیجی هنگامی اتفاق می افتد که کودک خیلی زود تغذیه با پستانک را آغاز و نحوه شیر خوردن از پستان مادر را فراموش می کند. این خیلی رایج نیست ، اما می توانید به راحتی از آن اجتناب کنید. اگر قصد دادن پستانک به کودکتان را دارید، صبر کنید تا کودک شما یک ماهگی خود را رد کند. و سعی کنید فقبل از آن از استفاده از پستانک خودداری کنید. اما بعد از یک ماهگی این کار را زیاد عقب نیندازید وگرنه ممکن است کودک هرگز پستانک را قبول نکند.

آیا کودک به اندازه کافی شیر خورده است؟

تا زمانی که کودک شما ماهیانه حدود سه کیلوگرم وزن اضافه می کند ، هر دو تا سه ساعت یکبار شیر می خورد و روزانه حدود شش تا هشت پوشک عوض می کند، می توانید مطمئن باشید که کودک دلبند شما به اندازه کافی شیر خورده و سیر است. خبر خوب: در ماه دوم ، برخی از نوزادان دیگر نیازی به تغذیه شبانه ندارند و ممکن است شب را بدون شیر خوردن بخوابند.

>>>بیشتر بخوانید:

درمان انگشت ماشه ای مادرزادی در نوزادان چیست؟

نوزاد

آیا شما ناگهان بیش از حد معمول شیر می دهید؟

بچه ها وقتی احساس می کنند به طور کافی در هر روز تغذیه می شوند، جهش می کنند! پس نگران نباشید – نه تنها بدن شما شیر بیشتری تولید می کند ، بلکه این دوره های بسیار گرسنگی موقتی است. جهش رشد معمولاً در هفته دوم کودک و سپس دوباره در دو ، چهار و شش ماهگی اتفاق می افتد. خبر خوب دیگر: بیشتر نوزادان می توانند بین چهار تا شش ماهگی غذای جامد را امتحان کنند.

آیا رژیم غذایی شما روی کودک تأثیر می گذارد؟

آنچه می خورید روی شیر مادر تأثیر می گذارد ، اما معمولاً این تاثیر به اندازه ای که اکثر مادران جدید فکر می کنند نیست. به طور کلی می توانید آنچه دوست دارید بخورید و بنوشید ، به شرطی که به دنبال یک رژیم غذایی متعادل و سالم باشید. اما غذاهای بسیار تند یا گازدار را از وعده های غذاییتان حذف کنید. و علائم آلرژی را در کودک خود چک کنید ، که احتمال دارد در چهار تا شش هفته اول ظاهر شود. اگر مطمئن نیستید ، با پزشک کودک خود صحبت کنید.

آیا می توان در زمان شیر دهی نوشیدنی های الکلی مصرف کرد یا سیگار کشید؟

بهتر است که این کار را انجام ندهید. سیگار کشیدن کودک شما را در معرض نیکوتین و سایر مواد شیمیایی سمی قرار می دهد. همچنین می تواند شیر شما را کاهش دهد. نشان داده شده است که خطر ابتلا به  آلرژی های تنفسی را در کودک افزایش می دهد. اگر برای ترک به کمک نیاز دارید ، با پزشک خود صحبت کنید. الکل نیز می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود. این می تواند رشد کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد. در حالی که آكادمی اطفال آمریكا می گوید یك آبجو یا لیوان شراب مناسب است ، حداقل 2 ساعت قبل از پرستاری باید این اتفاق بیفتد.

پیوند محبت آمیز بدون شیردهی

شیردهی فقط یکی از راه های ارتباط با کودک است. هر بار که کودک خود را در آغوش بگیرید ، هر بار که با او صحبت کرده و برای او آواز می خوانید ، و با هر بار استحمام و بازی، ارتباط بین والدین و کودک بیشتر می شود.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=425001
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/parenting/baby/ss/slideshow-breastfeeding

برچسب ها

ثبت نظر

-