چگونه در ماه رمضان خواب کافی داشته باشیم؟

  • کد خبر : 424512
  • 01 اردیبهشت 1400 - 9:52
چگونه در ماه رمضان خواب کافی داشته باشیم؟

خواب یکی از مسائل مهم در روند معمول و سالم زندگی هر فردی است مخصوصا افراد روزه دار پاسی از شب را در وقت سحر برای خوردن سحری بیدار می مانند و این خود سبب ایجاد مشکلاتی برای افراد روزه دار خواهد شد.
بدیهی است نداشتن خواب کافی در شب سبب پایین آمدن میزان عملکرد فرد روزه دار طی روز خواهد شد. بنابراین هر فرد روزه داری باید برنامه ی خواب و بیداری خود را طوری تنظیم کند تا در انجام کارهای روزانه خود دچار مشکل نشود.

خواب کافی در رمضان

برخی افراد فکر میکنند اگر طول روز را بیشتر بخوابند تحمل روزه برای آن ها راحت تر خواهد بود چون در حین خواب بدن رطوبت بیشتری از دست می دهد و سبب تشنگی و ضعف بیشتر خواهد شد.

ضعف هم یکی از عوامل داشتن خواب نا آرام و بی کیفیت می باشد. پس برای داشتن خواب راحت در ماه رمضان تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

بهداشت خواب به این معنی است که ساعت خواب و بیداری باید منظم باشد.

خواب کافی در رمضان

چگونه خواب راحت تری داشته باشیم

برای داشتن خواب راحت در شب باید شام حتی المقدور سبک باشد و جزء غذاهای پرکالری و حجیم نباشد تا خواب راحتی داشته باشیم. از ساعت ۹ به بعد شب باید کم کم چراغ های منزل را خاموش کنیم و از حجم روشنایی منزل بکاهیم تا ذهن و بدن برای خاموشی مطلق یعنی خواب آماده شود.

توصیه می شود ورزش خود را به شب نیاندازید و طوری برنامه ریزی کنید که در تاریکی شب کارهای ورزشی شما تمام شده باشد تا بدن به حالت استراحت و آرامش برسد.

>>>بیشتر بخوانید:

چند نکته غذایی مناسب برای ماه مبارک رمضان و کرونا

 


آخر شب نباید نوشیدنی های کافئین دار و چای و یا قهوه و نوشابه های گاز دار خورد. علاوه بر این، استفاده از وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ و گوشی همراه هم در انتهای شب ممنوع است.

اگر رژیم خاص تغذیه ای دارید حتما دقت کنید که زیر نظر پزشک باشد تا کمبود برخی ویتامین ها باعث به هم خوردن خواب شما نشود.
افراد روزه داری که سحر را برای خوردن سحری بیدار می شوند بهتر است حتی المقدور چای ننوشند و چراغ های کمی را روشن کنند و تا می توانند ساعت بیداری سحر را کم کنند یعنی ساعت زیاددی از شب را له پخت و پز نگذرانند چون کمبود خواب سبب عدم تمرکز در روز خواهد شد.

افراد روزه دار باید خواب را تنظیم کنند تا دچار کمبود خواب نشوند به طوری افرادی که شب ها دیر می خوابند و صبح زود بیدار می شوند دچار مشکلات بیشتری خواهند شد چون شب ساعت هایی از خواب آن ها گرفته می شود ولی افرادی که شب ها زود می خوابند و صبح زود بیدار می شوند مشکل زیادی نخواهند داشت. به هر صورت کمبود خواب باید جبران شود و افرادی که شب دیر می خوبند بعد از سحر باید بیشتر بخوابند تا کمبود خواب خود را جبران نمایند.

خواب کافی در رمضان

بهترین زمان خوب روز

افرادی که با خواب خود درگیر هستند یعنی مشکل زیادی با خواب خود دارند بهتر است در طول روز اصلا نخوابند ولی افرادی که در ظهر ماه رمضان می خواهند بخوابند بهتر است خواب خود را به قبل از دو ی بعد ازظهر بیاندازند تا شب به راحتی بخوابند.
بنابراین برای داشتن خواب خوب و کافی در ماه رمضان بهتر است خود را بهتر بشناسید یعنی عادت های خواب خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید بر اساس آن ها ساعات خواب و بیداری خود را تنظیم نمایید و به راحتی خواب آرامی داشته باشید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=424512
  • نویسنده : راضیه قوامی

برچسب ها