زندگی پر فراز ونشیب علی دایی،آقای گل جهان

  • کد خبر : 424188
  • 30 فروردین 1400 - 12:43
زندگی پر فراز ونشیب علی دایی،آقای گل جهان

نام او علی و نام خانوادگی او دایی
تاریخ تولد :اول فروردین ۱۳۴۸
محل تولد :اردبیل
پست :مهاجم
لقب :شهریار
قد ۱۹۳
فعالیت کنونی :سرمربی

زندگینامه علی دایی

علی دایی اول فروردین ۱۳۴۸ در محله جیرال و خانواده ای پرجمعیت به دنیا آمد. علی دایی چهار برادر دارد و از نعمت خواهر محروم است.

زندگی علی دایی

کودکی علی دایی

علی دایی که در فوتبال به عنوان یک اسطوره شناخته می شود در زندگی شخصی و تحصیلات نیز همپای ورزش به موفقیت هایی دست یافته است.

علی دایی در سال ۱۳۶۶ در رشته مهندسی عمران، دانشگاه شریف پذیرفته شد ولی به دلیل بازی فوتبال در گزینش ورودی به دانشگاه ناکام ماند.

اما علی دایی از این اتفاق نا امید نشد و در همان سال در رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب پذیرفته شد و دو ترم به تحصیل پرداخت. این پایان ماجرای تحصیل شهریار ایران نبود. علی دایی در سال ۱۳۶۷ مجدد در کنکور شرکت کرد و در رشته متالوژی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و مدرک لیسانس خود را در بهمن ماه ۱۳۷۱ از این دانشگاه معتبر دریافت کرد.

علی دایی که به عنوان بازیکن سخت کوش و خستگی ناپذیر شناخته می شود در تحصیل به لیسانس متالوژی قانع نبوده و تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه آزاد ادامه داد.

علی دایی علاوه بر موفقیت های فوتبالی و تحصیلی در تجارت نیز موفق بود.

او هم اکنون گرداننده چندین شرکت بزرگ، چند فروشگاه، کارخانه تولیدی پوشاک ورزشی و عضو اتاق بازرگانی تهران می باشد. مشاغل علی دایی به پوشاک ورزشی محدود نشده و در ساختمان سازی نیز فعال است.

فعالیت های اقتصادی و محبوبیت ورزشی علی دایی را از نیکوکاری و کارهای خیرخواهانه غافل نکرده و یک هنرستان کار و دانش در شهرک گلستان اردبیل با تمامی تجهیزات به نام ابوالفضل دایی(پدرش) ساخت و تحویل آموزش و پرورش ناحیه ۱ داد.

زندگی علی دایی

فعالیت های اقتصادی و ورزشی علی دایی

در ابان ۱۳۹۲  یک دبستان ۶ کلاسه اهدایی نازی صفاری، مقیم آمریکا که به همت علی دایی و مشارکت اداره کل نوسازی مدارس احداث شده، در روستای آزادده صالح آباد در استان خراسان رضوی به بهره برداری رسید که این پروژه دارای ۴۰۰ متر مربع زیربنابوده که برای احداث آن مجموعا ۳۰۰میلیون تومان هزینه شده بود.

علی دایی به نمایندگی از جامعه ورزشکاران در سومین دو سالانه نشان نیکوکاری که ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۲ برگزار شد نشان نیکوکاری را دریافت کرد.

>>>بیشتر بخوانید:

عباس بوعذار و شوخی پر سروصدای علی دایی با آن

زندگی علی دایی

ازدواج علی دایی

ازدواج علی دایی در اول بهمن ماه ۱۳۸۳صورت گرفت و به جرگه متاهلین پیوست. علی دایی در سال ۱۳۸۴در مصاحبه ای با سایت تبیان در خصوص شیوه آشنایی با همسرش و خصوصیات شریک زندگیش گفت:همسرم از آشنایان دور خانوادگی ما می باشد، مادرش اردبیلی و پدرش تبریزی است و بزرگ شده تهران می باشد. مشخصات کامل یک دختر آذربایجانی را دارد و لیسانس صنایع غذایی می باشد، او هشت سال از من کوچک تر است.

علی دایی در خصوص انتخاب همسرش گفت:همسرم را هم من انتخاب کردم و هم مادرم. علی دایی در ادامه می گوید:همسرم فرزند اول خانواده است.

نکته جالب در مورد ازدواج دایی مهریه همسرشان است. «از آنجا که خانواده همسرم دارای اعتقادات ارزشمند اسلامی هستند، مهریه شان مثل مهریه حضرت فاطمه(س)، «آب» است. خیلی ها فکر می کردن که مهریه همسرم سکه های زیادی است، به قول این جدیدی ها!… اما با تفاهمی که بین ما بود، مهریه ضامن خوشبختی نیست، بلکه صداقت ها و حسن نیت ها، زمینه ساز یک زندگی مشترک است»

اولین فرزند علی دایی در سال ۱۳۸۸ به دنیا آمد. دختری با نام نورا که علی دایی به وی بسیار علاقه دارد و می گوید:دوست دارم نورا به همه چیز برسد.

علی دایی علاقه ریادی به خانواده اش دارد و هر موقعیتی که برایش پیش بیاید دخترش را با خود همراه می کند.

زندگی ورزشی علی دایی

استقلال اردبیل:
علی دایی فوتبال خودش را از تیم استقلال اردبیل آغاز کرد و بنا بر گفته همبازی های قدیمی وی در آن زمان هم شم گلزنی بالایی داشته است و مردم اردبیل او را افتخار شهر خود می دانند.

علی دایی در ۱۶ سالگی در تیم استقلال اردبیل نفر دوم از سمت چپ

تاکسیرانی تهران:

علی دایی پس از قبولی در دانشگاه صنعتی شریف به تهران عزیمت کرد و در تیم دانشگاه بازی میکرد. تاکسیرانی تهران که آوازه هد زدن های علی دایی را شنیده بود برایش پیغام فرستاد تا اینکه پرویز مظلومی مهاجم اسبق تیم ملی و استقلال در دیدار تاکسیرانی و دانشگاه بازی علی دایی را دید و پس از کش و قوس های فراوان بالاخره دایی را در سال ۱۳۶۷ به تیم دسته دومی تاکسیرانی تهران ملحق کرد. او بازی های دیگر زیادی داشت که در این جا ذکر نشده.
از علی دایی به عنوان اسطوره و برترین بازیکن فوتبال حرفه ای و با اخلاق و تحصیل کرده نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا نام می برند و باعث افتخار کشور ما می باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=424188
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-