آیا در ماه رمضان می توان ورزش کرد؟

  • کد خبر : 423795
  • 29 فروردین 1400 - 10:47
آیا در ماه رمضان می توان ورزش کرد؟

حقیقتا پاسخ کارشناسان ورزشی و علوم تغذیه به این سوال چیست؟امسال ماه مقدس رمضان در تابستان است. تابستانی که هوا بسیار گرم و آزار دهنده است. رفتن حتی دو دقیقه بیرون در این زمان باعث خستگی زیادی می شود به طوری که دوست دارید به رختخواب رفته و استراحت کنید.

گاه روزه گرفتن سبب می شود از سلامتی خود غفلت کنیم. کارشناسان می گویند اختصاص ساعتی از روز به ورزش، در این ماه ضروری است. به چند نکته در این مورد توجه فرمایید:


چرا باید در ماه رمضان ورزش کنیم؟

حرکات هر روز سبب می شود خون در بدن ما جریان پیدا کند و بدن ما اندورفین ترشح کند که سبب بهتر شدن حالمان خواهد شد.

فشار خون را تنظیم می کند. اما خوابیدن تمام طول روز وقتی روزه اید راحت ترین کار است حرکت های کمتر طی روز سبب گردش کمتر خون در بدن و درد و سر درد و مریضی بیشتر می شود.حال بد شما از کم تحرکی با حال بد شما در اثر روزه گرفان جمع خواهد شد و مشکلات بیشتری برای شما پیش خواهد آورد.

ورزش

چه زمانی بهترین وقت ورزش در ماه رمضان است؟

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان دقیقا پیش از غروب خورشید می باشد. یکی از متخصصین تغذیه می گوید تصور این که به زودی روزه خود را باز خواهید کرد انرژی بیشتری به شما خواهد داد و نتیجتا سخت تر تمرین خواهید کرد. اگر مشغله ی شما اجازه به ورزش پیش از غروب خورشید به شما نمی دهد بهترین زمان ورزش یک ساعت بعد از صرف غذا می باشد که باعث هضم غذای تان نیز خواهد شد.

و بدترین زمان ورزش، وسط روز می باشد که ورزش در نیمه روز سبب کاهش انرژی شما و سوخت بدن تان تا زمان افطار خواهد شد.

ورزش در ماه رمضان

سحر

زمان دیگری که می توانید ورزش کنید پیش از طلوع خورشید و یا همان سحر می باشد که البته شاید باعث خواب افتادن شما در روز بعد شود.

>>>بیشتر بخوانید:

فزایش تمرکز و کارایی مغز در ماه مبارک رمضان

ورزش در طی ماه رمضان چقدر باید باشد؟

اگر شرایط ورزش پیش از افطار یا بعد از افطار را دارید بهتر است این زمان حدود نیم ساعت باشد که البته چند روز اول باید با ورزش های سبک و نرم آغاز کنید و بعد سراغ ورزش های سنگین تر بروید.

چه نوع ورزشی باید انجام شود؟

رمضان زمانی است که باید در آن به تثبیت وضع جسمی خود بیاندیشید نه زمانی برای رکورد شکنی. این بدین معنی است که حرکت های سنگین ورزشی را در این زمان نباید انجام داد.
ورزش های قدرتی مانند وزنه برداری در این ماه نباید انجام شود. با وجود این، اکثر تمرین های ورزشی دیگر را می توان انجام داد. حرکاتی چون حرکات کششی و پیاده روی از این جمله تمارین می باشند.

ورزش در ماه رمضان

حقیقت یا افسانه؟

تحقیق نشان داده است که در حقیقت ورزش در ماه رمضان بلامانع است و اگر با رژیم غذایی درست در سحر و افطار انجام شود، بسیار مفید نیز خواهد بود.
در مطالعه ای که حدود ۵۰۰ مسلمان در آن شرکت کردند و تمرین های ورزشی گذشته خود را بدون هیچ محدودیتی در این ماه انجام می دادند، گزارش دادند که اکثر آن ها به انجام ورزش به صورت منظم عادت دادرند و حدود ۱۰ درصد از آن ها ورزش های پیشین خود را بدون هیچ تغییری در ماه رمضان دنبال می کردند و هیچ مشکلی هم نداشتند.

ماه رمضان، ماه برکت و آزمایش الهی است. این ماه پر از شور و انرژی برای افرادی است که در آن صبر و ایمان خود را محک می زنند.
در این ماه عزیز می توانید سالم تر از همیشه باشید به شرط آنکه درست غذا بحورید و روزه بگیرید.
ورزش در این ماه نیز جایگاه والایی دارد و اگر به طور صحیح انجام شود به سلامتی هر چه بیشتر شما کمک شایانی خواهد کرد.
دلیلی ندارد که روال ورزش روزانه خود را در این ماه ترک کنید یا به خاطر ورزش مورد علاقه ی خود، روزه را کنار بگذارید بلکه می توانید با هماهنگی هر دو و انجام هر دو به طور درست و سالم به بهترین شرایط بدن خود در این ماه برسید در حالی که هیچ کدام را کنار نگذارید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=423795
  • نویسنده : راضیه قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-