انواع سوختگی/ علل و نحوه درمان آنها

  • کد خبر : 423744
  • 28 فروردین 1400 - 15:54
انواع سوختگی/ علل و نحوه درمان آنها

این فقط گرمای شعله نیست که می تواند پوست را بسوزاند. مواد شیمیایی ، تشعشعات و حتی تصادف با دوچرخه نیز می توانند باعث سوختگی شود. برخی فقط به سطح پوست آسیب می زنند. بعضی از سوختگی ها نیز می توانند عمیق باشند. نحوه درمان آن ها به چگونگی بروز سوختگی و میزان جدی بودن آن بستگی دارد.

انواع سوختگی

سوختگی درجه یک

این کمترین نوع سوختگی است که می توانید داشته باشید. این نوع فقط به لایه اول یا بیرونی پوست آسیب می رساند. ممکن است برای مدتی رنگ پوستتان قرمز شود ، اما جدی نیست. به این موارد سوختگی سطحی پوست نیز گفته می شود.

سوختگی درجه دو

اینها روی دو لایه بالایی پوست شما تأثیر می گذارد و می تواند درد شدیدی ایجاد کند. دیدن تورم یا تاول طبیعی است. پوست شما قرمز ، سفید یا لکه دار خواهد بود. این نوع سوختگی ها گاهی جای زخم به جا می گذارند.

سوختگی درجه سوم

این نوع سوختگی ها به عمیق ترین لایه و بافت زیر آن ناحیه آسیب می رسانند. جای سوختگی ممکن است سیاه ، قهوه ای یا سفید شود و مانند چرم به نظر برسد. به جای ایجاد درد ، ممکن است این ناحیه بی حس شود زیرا سوختگی به این شدت می تواند به اعصاب شما آسیب برساند. این آسیب ها جای زخم ایجاد می کنند و غدد عرق و فولیکول های مو را نیز از بین می برد.

سوختگی های جزئی

عرض این نوع سوختگی ها کمتر از 3 اینچ است. ممکن است مانند آفتاب سوختگی قرمز باشند. این سوختگی ها می توانند تاول و درد ایجاد کنند. اما خیلی جدی نیستند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند.

چگونه می توان سوختگی جزئی را درمان کرد؟

شما باید بتوانید از این نوع سوختگی ها به استثنای چند مورد در خانه مراقبت کنید. بیشتر مراقب سوختگی های خفیف چشم ، دهان ، دست ها و دستگاه تناسلی خود باشید. در غیر این صورت ، یک کمپرس سرد روی محل سوختگی بگذارید یا آن را زیر آب سرد بگیرید. از یخ یا کره استفاده نکنید. اگر دوست دارید می توانید کرم آنتی بیوتیک روی زخم بگذارید. سپس آن را با یک باند تمیز بپوشانید. در صورت لزوم از قرص های مسکن استفاده کنید. هر روز محل سوختگی را به آرامی با آب و صابون تمیز کنید. سوختگی جزئی معمولا طی دو هفته بهبود می یابد.

انواع سوختگی

سوختگی شدید

قطر این سوختگی ها عمیق و بزرگتر از 3 اینچ است. همچنین می تواند هرگونه سوختگی باشد که صورت ، دست ها ، پاها ، باسن ، کشاله ران یا مفصل اصلی شما را شامل شود. سوختگی ناشی از مواد شیمیایی یا الکتریسیته نیز عمدتا اتفاق می افتد. این نوع سوختگی می تواند پوست شما را خشک و چرم مانند کند. ممکن است قسمت های تکه مانند سیاه ، قهوه ای یا سفید مشاهده کنید.

چگونه می توان سوختگی شدید را درمان کرد!

با اورژانس تماس بگیرید. اگر منتظر آمبولانس هستید ، باید از فرد سوخته مراقبت کنید. اطمینان حاصل کنید که فرد با چیزی  که او را سوزانده است تماس ندارد. تنفسشان را چک کنید. اگر دیدید نفس کم آورده اند تنفس مصنوعی بدهید. محل سوختگی را با یک بانداژ یا پارچه خنک و مرطوب بپوشانید. در صورت تورم ، هرگونه جواهرات یا بندهای اطراف محل سوخته را جدا کنید.

درمان سوزش

درمان سوختگی های اساسی و شدید

پزشک شما طرحی برای درمان سوختگی شما ارائه خواهد داد. برای داشتن رطوبت بدن ممکن است به مایعات IV نیاز داشته باشید. پرستار مراقب شما ممکن است کرم ، پماد و باند استفاده کند. برای تسکین درد و اضطراب به دارو نیاز خواهید داشت. ممکن است برای پاکسازی و درمان زخم از آب استفاده شود. برخی از سوختگی های شدید نیاز به مراقبت در مراکز ویژه سوختگی دارند.

دلایل

 سوختگی های ناشی از حرارت

این نوع سوختگی در صورت برخورد با گرمای زیاد اتفاق می افتد. این شایعترین علت سوختگی است. این سوختگی در اثر آتش ، مایعات گرم ، سطوح گرم ، بخار و سایر منابع گرمایی شدید رخ دهد. راه درمانی بستگی به شدت آن دارد.

سوختگی

سوختگی ناشی از تشعشعات

آفتاب سوختگی نوعی سوختگی در اثر تابش خورشید است که در اثر اشعه ماورا بنفش خورشید یا در روند برنزه کردن پوست ایجاد می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ایکس یا پرتودرمانی برای سرطان نیز می تواند باعث این نوع سوختگی شود. دوش آب سرد ، لوسیون آلوئه و مسکن ها می توانند آفتاب سوختگی را تسکین دهند. برای درمان از پزشک خود در مورد بهترین راه تسکین پوست خود سوال کنید.

>>>بیشتر بخوانید:

انواع سوختگی پوست و راه‌های رایج درمان و التیام آن‌ها

سوختگی شیمیایی

اسیدها ، لاروب زهکش، بنزین ، مواد رقیق کننده رنگ ، سیمان و سایر مواد باعث این نوع سوختگی ها می شوند. قرمزی و درد گاهی ممکن است چند ساعت پس از لمس ماده شیمیایی اتفاق بیفتد. حداقل 10 دقیقه پوست را با آب سرد بشویید. هر لباسی که در تماس با ماده شیمیایی بوده است را در آورید.

سوختگی های الکتریکی

این موارد در صورت تماس بدن شما با الکتریسیته اتفاق می افتد. این می تواند باعث سوختگی های درجه یک یا درجه دو یا سوم شود. این نوع سوختگی می تواند به اندام های شما نیز آسیب برساند. فوراً از مراقبت های پزشکی استفاده کنید تا پزشک بتواند آسیب داخلی را بررسی کند. پزشک ممکن است از شما آزمایش خون و ادرار و حتی آزمایش قلب بگیرد.

سوختگی در اثر اصطکاک

ممکن است این مورد را به شکل “خطرات جاده ای” بشنوید که در حین تصادف با دوچرخه یا موتور رخ دهد. آسیب های ورزشی و تصادفات با تردمیل یا ماشین آلات کارخانه نیز می تواند باعث ایجاد این نوع سوختگی ها شود. این موارد زمانی اتفاق می افتد که یک سطح سفت پوست را خراشیده و زخم و جای سوختگی ایجاد کند.

انواع سوختگی

در صورت سوختگی پیگیر مراقبت های پزشکی و بهداشتی باشید

پس از سوختگی ، در صورت داشتن تب ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. تاول پر از مایع سبز یا قهوه ای ؛ بوی بد؛ تورم همراه با افزایش درد یا قرمزی بیش از حد پوست باید بلافاصله درمان شود. اگر سوختگی شما در طی 10 روز تا 2 هفته بهبود نیافت ، از کمک های پزشکی استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=423744
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/first-aid/ss/slideshow-burns-causes-treatments

برچسب ها

ثبت نظر

-