طوفان های قدرتمند جهان/بزرگترین طوفان های جهان را بشناسید

  • کد خبر : 423600
  • 28 فروردین 1400 - 11:14
طوفان های قدرتمند جهان/بزرگترین طوفان های جهان را بشناسید

به دلیل آشفتگی جویی که در فشار موجود با گستردگی طوفان های تورنادو در عرض ۱ کیلومتر تا گردبادهای حجیم عرض ۲ تا ۳ هزار کیلومتر پیش آید طوفان رخ می دهد.
باد فوق العاده شدید در جریان دو جبهه هوای سرد و گرم تولید می شود و شدت آن آنقدر زیاد که به صورت امواج هوایی سریع به حرکت در می آید و در این مسیر خرابی های زیادی را به بار آورد مثل قطع درختان، شکستن شیشه ها و خرابی ساختمان ها و کشته شدن انسان ها و در هم کوبیدن مناطق مختلف.

طوفان های قدرتمند جهان و قدرت های مرگبار طبیعت

چنانچه دوست دارید با طوفان های قدرتمند جهان مخصوصا طوفانی که در مهر ماه ۱۳۹۴ سرتیتر تمام روزنامه های دنیا شد آشنا شوید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

در جهان ۱۵ طوفان سهمگین به وجود آمد که خسارات زیادی را به بار آورد. از جمله طوفان‌های: متیو ۲۰۱۶، طوفان هوگو ۱۹۸۹، طوفان چارلی ۲۰۰۴، طوفان اندرو ۱۹۹۲، طوفان جین ۲۰۰۴، خلیج فارس کاترینا و طوفان های بزرگ ۱۷۸۰ که جزء مرگبارترین توفان های تاریخ از آنها نام می‌برند و حدود ۲۲ هزار نفر در مجموعه جزایر آنتیل کوچک جان خود را از دست دادند.

طوفان های قدرتمند جهان

در ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۴ یک فضانورد ناسا از ایستگاه فضایی بین المللی تصویری خیره کننده از طوفان خواکین به ثبت رساند. این توفان به طور دیوانه وار در حال حرکت بود و در حال کوبیدن جزایر باهاما بود. طوفان خواکین به آمار خرابی های خود همانطور اضافه می کرد و در مرکز طوفان های آمریکا یکشنبه اعلام شد که این طوفان شنبه شب با بادهایی با سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت ضعیف شده است و قرار است تا عصر یکشنبه جزایر برمودا را در نوردد.

>>>بیشتر بخوانید:

لحظه رسیدن طوفان شن و ماسه به ترکیه + عکس

طوفان خواکین که به سطح ۳ از ۵ کمتر شده بود با سرعت ۳۳ کیلومتر به سمت شمال شرقی در حرکت بود و در عصر یکشنبه به شرق برمودا رسید. این توفان سومین طوفان همان فصل در اقیانوس اطلس بود از ژوئن تا نوامبر ادامه داشت و جزء قدرتمند ترین طوفان‌ها از نظر سرعت باد ها محسوب می شد در ساعات آخر روز با سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت جزایر باهاما را درنوردید و به تدریج از سطح زمین دور شد و در روی اقیانوس آرام ناپدید شد.۳۴ کشته و ۲۰۰ میلیون خسارت جزو پیامدهای این طوفان بود.
این گردباد قدرتمند مناطق زیادی از باهاما را ویران کرد و خسارت های زیادی را به وجود آورد همچنین بعنوان شدید ترین طوفان آتلانتیک با منشأ غیر گرمسیری ثبت شد.


طوفانی به نام طوفان پاتریشا که آن را نیز به عنوان بزرگ ترین و شدیدترین طوفان اقیاوس آرام نام نهاده اند بعد از آنکه از خاک مکزیک گذشت پیامدهایی را به دنبال آورد سطح آب رودخانه‌ها افزایش پیدا کرد و گردباد ها شروع به وزیدن کردند و کوه ها شروع به ریزش کردند و در بخش‌هایی از این کشور نا آرامی‌های زیادی را به آن به دنبال داشت.
این طوفان با بیشترین قدرت با درجه ۵ خاک مکزیک را درنوردید که خوشبختانه به درجه سه و بعد به درجه ۲ کاهش یافت.

طوفان های قدرتمند جهان

در کشور ما نیز طوفان هایی رخ داده است. اما بزرگ ترین طوفانی که در کشور ما باید از آن یاد کرد طوفان ۱۳۹۳ تهران در عصر دوشنبه ۱۲ خرداد بود که در ساعت ۱۶ و ۵۰ دقیقه رخ داد. این طوفان بر اثر وزش تندبادی که با سرعت بیش از یکصد و بیست کیلومتر همراه با گرد و خاک غلیظ و بادهای شدید و باران همراه بود به خاطر این طوفان که جزء شدیدترین طوفان‌ها و کم سابقه ترین طوفان ها به حساب می آمد و همراه با رعد و برق شدید بود آسمان تهران برای دقایقی در تاریکی مطلق فرو رفت.

xطوفان در قزوین
این سامانه طوفانی با ابر کومولونیمبوس همراه بود که از غرب تهران شروع و به صورت قائمی ادامه پیدا کرد که تغییرات زیادی را در جهت باد به وجود آورد. سرعت این طوفان که از دو ساعت قبل از قزوین شروع شده بود در ایستگاه مهرآباد حدود ۱۱۵ کیلومتر در ساعت ثبت گردید.
این پدیده بزرگ در قزوین بدون گرد و خاک و با سرعت باد ۲۰ متر بر ثانیه آغاز شد و شهر های ساوه و فرودگاه پیام را همراه با باد شدید در نوردید و در اطراف تهران با گرد و خاک و یک سامانه هم رفتی شدیدی همراه شد. سازمان هواشناسی ایران نیز گزارش داد که هنگامی که این طوفان می وزید فرودگاه بین المللی امام خمینی میدان دید آن به صفر رسیده بود. در اثر این طوفان که ۳۵ سال گذشته رخ داده بود ۵ نفر کشته شدند و حدود ۳۰ نفر مجروح به جا گذاشت و روی اقیانوس اطلس در حال دور شدن بود تا این که محو شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=423600
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-