تشنگی در ماه رمضان/راهکارهایی برای رفع عطش در روزهای گرم رمضان

  • کد خبر : 423255
  • 26 فروردین 1400 - 10:38
تشنگی در ماه رمضان/راهکارهایی برای رفع عطش در روزهای گرم رمضان

جدا از روزهای گرم که در آن هستیم و پیش رو داریم روزه‌داری نیز باعث می شود تا آب زیادی از بدن از دست برود و
نیاز شدید به آب پیدا کند.اگر بگوییم آب مهم ترین و اولین ماده غذایی و یک نوشیدنی بسیار سالم است که در بدن افراد بزرگ سال ۶۰ درصد و در بدن کودکان حدود ۸۰ درصد را تشکیل می‌دهد بیراهه نگفته‌ایم.

مصرف آب

به طور کلی مردان باید دو لیتر و نیم و زنان دولیتر روزانه آب مصرف کنند و در افرادی که دارای ناراحتی های کلیوی و فشارخون و قلبی عروقی هستند باید طبق نظر پزشک آب مصرف کنند.

تشنگی در ماه رمضان

تشنگی نیاز به نوشیدن آب را واجب می کند و این زمانی بیشتر دیده می‌شود که بدن شما با کمبود زیاد آب دچار شده باشد وقتی که آب بدن دفع یا جذب شده باشد یک نوع تشنگی مفرط به ما دست می‌دهد حتی موقعی که در معرض گرمای شدید یا کم آبی طولانی به سر می بریم و همچنین ورزش های طاقت فرسا و سنگین انجام می‌دهیم بدن با کمبود آب دچار می شود زیرا بزاق دهان خشک شده و اگر این کمبود جبران نشود باعث ضعف، خستگی و سرگیجه می شود و سردرد را به دنبال می آورد.

تشنگی یک نوع هشدار برای ما محسوب می شود و به ما می گوید بدنت با کمبود مایعات دچار شده و کاهش مایعات در اثر: عرق کردن زیاد، اسهال، استفراغ، تب و آفتاب سوختگی و رژیم های غذایی متعدد و نامناسب پیش می آید.

تشنگی در ماه رمضان

مواظب کم شدن آب بدنتان باشید.

برای زنده بودند و انجام بسیاری از فعالیت‌ها به آب نیاز داریم و به طور متوسط بین ۸ تا ۱۰ لیوان برای کودکان متفاوت است اما برای بزرگسالان تفاوتی نمی کند همچنان که افراد مسن نیاز بدنشان به آب کمتر است اما به طور متوسط باید در روز ۸ لیوان آب مصرف کنند تا سلول های ایشان به کم آبی مبتلا نشود همچنین افرادی که دچار بیماری دیابت هستند نیز برای افزایش دفع ادرار نیاز بیشتری به آب دارند.
این بستگی به سطح قندخون آن‌ها دارد که باید زیر نظر پزشک باشد بنابراین لازم است که آب کافی به بدن برسد و در فصل‌های گرم و هنگام روزه داری بدن با کمبود آب دچار نشود.

تشنگی در ماه رمضان

راهکار اصلی که در این جا به نظر می رسد نوشیدن آب زیاد است که در کنار این نوشیدن استفاده از نوشیدنی های مانند چای کمرنگ و انواع آب میوه های استاندارد و سالم باعث رفع تشنگی خواهد شد اما هرگز نباید از نوشیدنی های ناسالم مانند نوشیدنی های گازدار و کافئین دار که به دنبال عوارض جسمی را می آورد و کلسیم بدن را به طور کامل بین می‌برد استفاده کرد همچنین در ماه رمضان هنگام افطار برخی افراد که زیاد تشنه هستند نباید یک مرتبه و ناگهانی آب را سر بکشند زیرا دچار مشکلات گوارش و سوءهاضمه خواهند شد.

>>>بیشتر بخوانید:

چه غذاهایی در ماه رمضان برای ما مفید است؟

 

چای
چای از جمله مواردی است که می‌تواند تا حدی که تشنگی شما را رفع کند اما هیچ چیز و هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین آب شود و چای نیز به عنوان یک نوشیدنی که دارای مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان است‌ برای بدن مفید است اما جای گزین مناسبی برای آب نیست .
چای به خاطر خاصیت مدر بودن باعث می شود مقدار زیادی از آبی که از راه های مختلف به بدن رسیده است دفن دفع شود بنابراین بهتر است هنگام تشنگی وقتی که به آب دسترسی داریم از چای استفاده نکنیم.

آب خوردن

خوراکی هایی که در رفع اتش به ما کمک می کند

خورشید نه تنها زمین را بلکه بدن انسان را چنان گرم می کند که حرارت زیاد ما را به خوردن مایعات فراوان ترغیب می‌کند مخصوصاً در ماه رمضان که جدا از گرما و تشنگی حاصل از روزه داری نیز به آن اضافه می‌شود اما می‌شود با خوردن برخی خوراکی ها اندکی از این اتش کم کرد.

شربت لیمو
لیموترش

وقتی که می‌خواهید آب بنوشید چند قطره لیمو ترش درون آب بریزید تا بدنتان خنک تر شود همچنین می توانید شربت آبلیمو درست کنید.

هویچ

هویج رنده شده

دمای بالا کنترل و تنظیم دمای بدن را برای ما ضروری می کند پس به سراغ سبزیجات تازه و پر آب بروید، به هویچ رنده شده فکر کنید. قند موجود در سبزیجات بسیار طبیعی است و جدا از انرژی که به بدن شما می رساند آب بدن شما را تامین می کند.
وقتی که هویج را رنده کرده و از قبل در یخچال نگهداری کرده‌اید علاوه بر این که شما را سرد و خنک می کند بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها و فیبر را به بدن شما می رساند .

کدو

کدوی بخارپز بخورید

هنگامی که از حرارت و عطش شدید کلافه شده اید و به خود می پیچید برای خود سبزیجات بخارپز تهیه کنید که بیشترین میزان آب را در سبزیجات حفظ می کند و شما با این کار می توانید سبزی های مورد علاقه خود را نیز امتحان کنید مانند کدو که منبع آب است.

سالاد خیار میل کنید

دوستان خوبم شما می‌دانید که خیار آب زیادی دارد روزهای گرم و ماه رمضان بهترین زمان برای مصرف آن است و تحمل گرما و تشنگی را برای شما بالا می برد پس سالاد خیار درست کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

توت فرنگی بخورید

به قول معروف که می گویند فلفل نبین چه ریزه توت فرنگی در روز های گرم و هنگام تشنگی یک دسر عالی محسوب می شود. این میوه بسیار خوشمزه که سرشار از آب است و شیرینی آن نیز می تواند بهترین دسر بعد از غذا باشد حالا تفاوت نمی کند آن را تازه بخورید یا اینکه کمپوت آن را تهیه کنید.
یک مورد دیگر را دقت کنید که شربت ها بهتر از بستنی ها هستند زیرا با دارا بودن قندی که دارند مانند شربت آبلیمو عطش را رفع کرده و بدن را خنک میکنند.

شربت های اصیل ایرانی

تخم شربتی و خاکشیر بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی هستند.
هندوانه بخورید هندوانه آبدار و شیرین می تواند اتش شما را رفع کند درون هندوانه ۹۲% آب تشکیل شده است و سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین های مختلف است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=423255
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها