دلایلی که باعث می شود انگشتانتان ورم کند!؟

  • کد خبر : 423202
  • 25 فروردین 1400 - 18:36
دلایلی که باعث می شود انگشتانتان ورم کند!؟

تورم زمانی اتفاق می افتد که مایعات بدن در بافت ها یا مفاصل جمع شوند. بعضی اوقات ممکن است انگشتان صورتی رنگ شوند و پف کنند. یا ممکن است هنگام به دست کردن یا درآوردن حلقه تان مشکل داشته باشید. وعده های غذایی شور یا استفاده زیاد از نمک می تواند یک دلیل دیگر باشد. در این مورد معمولاً جایی برای نگرانی نیست. اما در مواقع دیگر ، انگشتان و دستان متورم شما می توانند یک مشکل سلامتی را نشان دهند که نیاز به توجه دارد.

ورزش و گرما

قلب ، ریه ها و عضلات شما برای سوخت و ساز به اکسیژن نیاز دارند تا فعالیت های بدنی را بهبود ببخشند. بنابراین ، خون بیشتری به اندام های دیگر می رود و کمتر به انگشتان می رسد. رگ های خونی کوچک به این تغییر واکنش نشان می دهند و منبسط می شوند و این باعث تورم انگشتان می شود. وقتی بدن شما در دماهای بالا گرم می شود ، اتفاق مشابهی می افتد. برای خنک شدن ، رگ های خونی پوست شما متورم می شوند تا گرما از سطح پوست خارج شود. این یک امر کاملا طبیعی است.

زخم

ممکن است یک رباط پاره شده باشد یا انگشت رگ به رگ شود. یا تاندون آسیب دیده باشد  ، یا دررفتگی یا حتی در استخوانتان شکستگی داشته باشید. اگر آسیب خیلی بد نباشد ، یخ ، استراحت کافی و داروی بدون نسخه پزشک ممکن است کافی باشد. اگر نمی توانید انگشت خود را صاف کنید ، تب شدید یا درد زیادی دارید ، به پزشک مراجعه کنید.

عفونت

عفونت ها

سه موردی که می تواند باعث تورم انگشتان شود:

ویتامین هرپتیک: عفونت تبخال است که باعث ایجاد تاول های کوچک ، متورم و خونی روی انگشتان می شود.

پارونیشیا: عفونت در بستر ناخن است که توسط باکتری یا قارچ ایجاد می شود.

کژدمک:یک عفونت دردناک پر از چرک در سرانگشت است.

اگر زود درمان نشوند ، عفونت های انگشتی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا کنند.

ورم انگشتان

آرتروز

آرتریت روماتوئید بر پوشش مفاصل تأثیر می گذارد و باعث تورم ، درد و سفتی می شود. در ابتدا علائم اغلب در مفاصل دست ظاهر می شوند. آرتروز معمولاً روی هر دو دست تأثیر می گذارد.

آرتریت پسوریازیس می تواند افرادی را که مبتلا به بیماری پوستی به نام پسوریازیس هستند ، تحت تأثیر قرار دهد. اغلب باعث تورم انگشتان دست و پا به شکل سوسیس می شود. هر دو نوع آرتروز جدی هستند و در صورت عدم درمان می توانند باعث آسیب مفصلی و سایر مشکلات جسمی شوند.

نقرس

نقرس

این “بیماری ثروتمندان” تا حد زیادی برای افرادی که توانایی خرید مقدار زیادی گوشت ، غذاهای دریایی و نوشیدنی های الکلی را داشتند مورد استفاده قرار گرفت. امروزه ، نقرس می تواند به همه افراد آسیب برساند و هیچ ربطی به میزان درآمد ندارد. باعث درد و تورم شدید ، معمولاً در انگشت شست پا می شود. اما می توانید جلوی نقرس را بگیرید. نقرس زمانی اتفاق می افتد که اوریک اسید بیش از حد در خون شما باعث تشکیل بلورهای مفصلی شود. داروها می توانند به کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کنند.

دراوها

دارو

برخی از داروهایی که باعث ورم انگشتان می شوند:

  • قرص های بدون نسخه برای درد مانند آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن
  • استروئیدها
  • داروهای خاصی برای دیابت یا فشار خون بالا
  • داروهای کنترل اعصاب(ضد عصبی) مانند گاباپنتین و پرگابالین
  • داروهای مخصوص درمان های هورمونی (استروژن یا تستوسترون)

انگشتان پف کرده ناشی از مصرف دارو معمولاً یک بیماری جدی نیست. اما اگر نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید.

>>>بیشتر بخوانید:

راه‌های پیشگیری از گزگز و مورمور شدن دست و پا

سندرم تونل کارپال(نشانگان دالان مچ دست)

این یک عصب به دام افتاده در ناحیه ای از مچ دست به نام تونل کارپال است. بعضی از افراد می گویند انگشتانشان بی حس و متورم است ، حتی اگر این گونه به نظر نرسد. همچنین ممکن است احساس درد یا سوزن سوزن شدن کنید. انجام حرکات مکرر دست می تواند باعث سندرم تونل کارپال شود. این سندروم قابل درمان است و معمولاً زیاد ماندگار نیست.

بیماری کلیوی

بیماری کلیوی

بدن شما از طریق کلیه هایتان از مواد زائد و مایعات اضافی بدن خلاص می شود. یکی از اولین علائمی که نشان یدهد کلیه شما مشکلی دارد ورم انگشتان دست ها و پاها و پفی دور چشم است. در صورت ابتلا به دیابت یا فشار خون بالا ، احتمالاً به بیماری کلیوی مبتلا خواهید شد. برای محافظت از کلیه ها یا جلوگیری از بدتر شدن بیماری ، این مشکلات را کنترل کنید. اگر کلیه های شما به اندازه کافی خوب کار نکنند ، به پیوند کلیه یا دیالیز احتیاج خواهید داشت.

بارداری

در این دوران ورم انگشتان ، مچ پا و پاها طبیعی است. اما تورم ناگهانی ، به خصوص در دست و صورت ، می تواند نشانه ای از پری-اکلامپسیا باشد. این نشان دهنده فشار خون بسیار بالا است که می تواند در نیمه دوم بارداری اتفاق بیفتد. به ندرت بعد از زایمان اتفاق می افتد و پری-اکلامپسیای پس از زایمان نامیده می شود. این مشکل کلیه ها را تحت تأثیر قرار داده و تورم را تحریک می کند. همچنین ممکن است سردرد بد ، شکم درد و مشکلاتی در بینایی داشته باشید.

ورم لنفاوی

این تورم زمانی اتفاق می افتد که مایع در سیستم لنفاوی نتواند به خوبی تخلیه شود. این گاهی اوقات یک عارضه جانبی در درمان سرطان است. زنان مبتلا به سرطان پستان غالباً غدد لنفاوی زیر بغل خود را برای بررسی سرطان برداشته اند. این جریان لنفاوی را مختل می کند و می تواند منجر به تورم در بازوها و دست ها شود. تابش می تواند به غدد آسیب برساند و مشکل را بدتر کند. ورم لنفاوی می تواند دوباره هر زمان پس از درمان اتفاق بیفتد. قابل درمان نیست اما می توان آن را مدیریت کرد.

ورم انگشتان

اسکلرودرمی

این یک اختلال در سیستم ایمنی بدن است که بدن شما را تحریک می دهد تا پروتئین زیادی به نام کلاژن بسازد. این باعث ضخیم شدن و سفت شدن پوست می شود و می تواند بر سایر اعضای بدن نیز تأثیر بگذارد. دستان شما ممکن است سفت شود و انگشتان شما پف کنند. برخی از افراد علائم خفیفی دارند. در موارد جدی تر ، اعضای بدن می توانند آسیب ببینند. اسکلرودرمی برطرف نمی شود اما قابل  کنترل است.

بیماری سلول داسی شکل

گلبول های قرمز طبیعی حلقه مانند و انعطاف پذیر هستند. وقتی به اختلال سلول های داسی شکل مبتلا هستید ، سلول ها سفت و هلالی شکل هستند. اینها در رگهای خونی کوچک گیر کرده و جریان خون را مسدود می کنند. در دست و پا ، این باعث تورم دردناک می شود. سایر مشکلات شامل عفونت ، کم خونی ، سکته مغزی و نابینایی است. سلول داسی شکل یک بیماری مادام العمر است. در ایالات متحده آمریکا، این بیماری بیشتر در دورگه های آفریقایی-آمریکایی دیده می شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=423202
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/a-to-z-guides/ss/slideshow-swollen-fingers-reasons

برچسب ها

ثبت نظر

-