نماز، درمان دردهای بی درمان

  • کد خبر : 418560
  • 23 فروردین 1400 - 11:41
نماز، درمان دردهای بی درمان

پروردگارا دستان خالی ام را به سوی آسمانت بلند می کنم و از تو می خواهم تا برای دوستانم، اطرافیانم و همنوعانم بهترین ها را رقم بزنی.

اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
خداوندا ما را از بندگان مقرب درگاه قرار ده

نماز دارای فواید بسیاری است و خاصیت‌های خارق‌العاده‌ای بر روح و جسم ما دارد که قابل گفتن نیست. نماز واجب الهی است. اگر می دانستیم که چه فوایدی دارد و چه تاثیراتی بر جسم و روح ما می‌گذارد هیچ گاه در به جا آوردن آن سهل انگاری نمی کردیم.

قبل از آنکه با هم فواید نماز را مرور کنیم فیلمی کوتاه را در این زمینه که یکی از دوستان فرستاد را با هم می بینیم.

فواید نماز

درمان دردهای بی درمان

از جمله فواید نماز می توان به این موارد اشاره کرد؛

۱) نماز می تواند قسمت مرکزی مخچه را که کنترل حرکات و اعمال ارادی بدن را به عهده دارد تقویت کند و حتی چشم ها را وقتی که در حین نماز به مهر خیره می شود باعث می شود که مشکل نزدیک بینی در افراد بهبود یابد و فرد دارای آرامش فکری شود.

رکوع در نماز باعث تقویت ماهیچه های دست ها و شکم و ران ها و ستون مهره ها و گردن و ساق پا می شود و بی اشتهایی و سوءهاضمه از بین می رود.

ایستادن در نماز باعث می شود مشکلات ستون فقرات کمر و گردن که باعث به وجود آمدن دیسک کمر می شود از بین برود تقویت شوند.

وقتی که ما به سجده می رویم خون در مغز به جریان در می آید و باعث می شود که درک و فهم ما بالاتر می رود.

وقتی که بعد از سجده می نشینیم باعث می شود که عضله های ران ها و پاها تقویت شده و نفخ معده و روده از بین برود و آرامش بیشتری پیدا کنیم و باعث زیبایی و طراوت می شود.

در بسیاری از احادیث نقل شده که وقتی وضو می گیرید آب را از روی دست و صورت خشک نکنید زیرا از نظر پزشکی در مقابل سرما حرارت بدن بالا می‌رود تا قسمت های خیس را در بدن خشک کند و همین امر باعث می شود که منافذ ورود اکسیژن به عضلات زیر پوست و بافت ها باز شود و باعث شادابی شود همچنین تحریکات الکتریکی و مغناطیسی در اطراف ما که از طریق نیروی برق موبایل، تلویزیون، سشوار بر روی امواج مغز ما اثر می گذارند بیشترین تحریکات عصبی و خطرات جدی را به بار می آورد و این ناحیه ها صورت و دست و پا می باشد که به وسیله وضو گرفتن شست و شو پیدا می کند و امواج زائد به وسیله آب دفع می شود.

فواید نماز

نماز حتی می‌تواند آثار مثبتی روی روح و روان ما داشته باشد و افسردگی و اضطراب را از بین ببرد. افسردگی و اضطراب باعث آشفتگی انسان می شود مخصوصاً هنگام خواب که نزدیک صبح می باشد این افسردگی بیشتر می شود و باعث خواب های پریشان می شود. کاهش مرحلهREM خواب با درمانهای دارویی رایج ضد افسردگی صورت می‌گیرد و جالب است بدانید که با نماز خواندن هم این مشکل رفع می‌شود.

هنگام صبح یعنی تقریباً سحر که شما برای نماز صبح بیدار می شوید وضو می گیرید و به نماز می ایستید هورمون کورتیزول شادی را به افراد منتقل می کند و این فرایند روی زندگی روزمره افراد نمازگزار بسیار تاثیرگذار است و بدن آنها را در برابر انواع بیماری های روحی و روانی واکسینه می کند. جالب است که بدانید این موارد در مضامین عرفانی به عنوان اسرار سحر ذکر شده است همچنین هنگامی که شما برای نماز شب بیدار می شوید هورمون ملاتونین ترشح می شود.

سجده

دکتر مدحت الشامی پزشک مصری که تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده میگوید هیچ دارویی برای ترشح ملاتونین در شب و سحر نیاز نیست و با دعا و نیایش و دور شدن از گناهان ملاتونین ترشح می شود زیرا آرامش روحی و روانی را به دنبال خواهد داشت و بر سلامت جسم و روان تاثیر زیادی دارد.

تحقیقات نشان داده است که ساعت ۵ تا ۹ صبح بیشترین حالت اورژانسی بیماری ‌های قلبی اتفاق می‌افتد و هنگامی که فردی برای نماز صبح بیدار می شود ملاتونین ترشح می شود و این مسئله موجب می‌شود که از عوارض قلبی جلوگیری شود از سرطان‌های سینه و پروستات جلوگیری می‌کند و با اثرات رادیکال‌های آزاد و پارکینسون و پیری زودرس مقابله می‌کند. افزایش هورمون ملاتونین که با نماز خواندن ایجاد می شود باعث تقویت قدرت تفکر و اندیشه می شود و گلبول های سفید را در برابر تنگی عروق و کلسترول و مکانیسم دفاعی بدن را مقاوم و قدرتمند می کند.

>>>بیشتر بخوانید:

نگاه خدا/چگونه می توان به خدا روی آورد؟

موقعی که برای نماز شب و صبح بیدار می‌شوید هورمون ملاتونین ترشح می شود نماز باعث می شود افرادی که همیشه در حال راز و نیاز با خداوند هستند در زندگی هدفمند تر از دیگران باشند. این احساس به آنها خوشبینی و مثبت اندیشی را هدیه می دهد و دید مثبت تری نسبت به دیگر افراد دارند.نماز پشتکار افراد را افزایش می‌دهد.یک مسلمان که نماز می خواند نمی‌تواند انسان تنبلی باشد زیرا پنج وعده در روز به جا می‌آورد.نماز باعث تمرین مراقبه فردی و شخصی می‌شود و در نتیجه سعی می کنید که با تمرکز و تمرین انسان بهتری شوید.

سجده

نماز باعث سلامت قلب و عروق

می شود زیرا مانند ورزش است و تاثیر زیادی بر سلامت قلب و عروق می گذارد و باعث حفظ بهداشت نیز می شود.

فردی که نماز می‌خواند خود را از آلودگی ها پاک می کند و دست ها را از آرنج تا سر انگشتان را آب می کشد و بهداشت را در حد بالایی رعایت می کند.

بسیاری از افرادی که نماز می خوانند به خود عطر نیز می زنند که باعث تقویت روح و روان آنها می‌شود.
افرادی که نماز می خواند مقداری آب را نیز در دهان خود غرغره می‌کند و این نیز باعث سلامت دهان و دندان آن ها می‌شود و خطرات عفونت های ویروسی از طریق بوی بد دهان را از بین می‌برد.

نماز جریان خون را منظم می کند. وقتی که شما به رکوع و سجده می روید خون به آسانی و راحتی در بدن جریان پیدا می‌کند و وقتی که به جلو خم شوید تا پیشانی خود را به مهر برسانید خون به قسمت های فوقانی بدن شما مثل گونه ها و چشم ها می رسد.

نماز باعث تقویت دستگاه گوارش شما نیز می شود وقتی که در حالت نشسته نماز می خوانیم موجب تحریک حرکات لوله های گوارش و در نتیجه بهترین عمل کردن دستگاه گوارش شده و باعث می شود که بدن سم زدایی شود همچنین نماز باعث تقویت عضله های شکم نیز می شود.

وقتی که ما به رکوع می رویم و دست خود را روی کاسه های زانو می گذاریم و به جلو خم می شویم پاها و ستون فقرات صاف شده و عضلات شکم نیز کشیده می شود و همه این ها موجب تقویت عضلات شکم و دیگر عضلات می شود.
درد مفاصل را نیز نماز از بین می‌برد وقتی که به سجده می روید و دولا می شوید اگر مفاصل شما مشکل داشته باشد و دچار آسیب باشد انجام مکرر این حرکات باعث می‌شود که درد شما تسکین یابد.

نماز مانند یوگا عمل می کند. وقتی که در حالت ایستاده هستید و بی حرکت می مانید ستون فقرات شما تقویت می شود و درد کمر از بین می رود و عضلات شما آرام می شوند.اگر کمی بیاندیشیم می‌فهمیم که نماز را خداوند برای ما قرار داده فایده های زیادی دارند و خداوند چون بزرگ‌ترین منبع خوبی هاست برای ما فقط خوبی را می خواهد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=418560
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-