تغذیه در ماه رمضان چگونه باید باشد تا نه تنها برای سلامتی مضر نباشد بلکه مفید هم باشد؟

  • کد خبر : 415859
  • 17 فروردین 1400 - 8:45
تغذیه در ماه رمضان چگونه باید باشد تا نه تنها برای سلامتی مضر نباشد بلکه مفید هم باشد؟

این ماه مبارک فرصت مناسبی برای تصفیه بدن از انواع بیماری ها است به شرط آنکه روش درست تغذیه را بدانید. چنانچه در این ماه روش اشتباهی از تغذیه را در پیش بگیرید آسیب جدی به سلامتی خود وارد نموده اید.پس بهتر است پیش از شروع ماه رمضان، اقدام به خواندن این متن و برنامه ریزی برای وعده های غذایی خود باشید.

 

تغذیه در ماه رمضان

تغذیه در ماه رمضان

در وعده های غذایی این ماه باید سبزیجات، لبنیات و گوشت و مرغ و ماهی گنجانده شود. حال چگونه باید این مواد را مصرف نمود؟
برای نمونه خوردن بیش از حد لبنیات تجویز نمی شود چون اگر لبنیات زیادی مصرف کنید، بدن نیاز به آب بیشتری پیدا می کند در صورتی که شما در حین روزه داری نمی توانید آب به میزان کافی بنوشید پس دچار سنگ های مجاری ادرار خواهید شد. بنابراین خوردن لبنیات در این ماه تجویز می شود ولی نه بیش از حد.

گوشت
خوردن گوشت، ماهی و مرغ باید در کنار حبوبات و آب و سبزیجات باشد تا از یبوست پیشگیری کنند. چون خوردن گوشت تنها، سبب سفت شدن معده و یبوست می شود و همچنین سبب تشنگی خواهد شد.

کودکانی که تازگی شروع به روزه گرفتن کرده اند باید در وعده های غذایی خود مواد مغذی مفید مصرف کنند و در وعده سحر به اندازه کافی بخورند و آب های میوه هایی چون هویچ و گوجه فرنگی را بنوشند تا دچار تشنگی و گرسنگی و ضعف نشوند.

برای اینکه بتوانید از این ماه برای سالم کردن بدن خود استفاده کنید نیازی به خوردن بیش از حد مواد غذایی در هر وعده نیست بلکه شما باید رژیم غذایی صحیح را رعایت نمایید.

اگر از روش درست رژیم غذایی ماه مبارک رمضان استفاده نمایید منافع بی شمار آن را نیز خواهید دید و بدن شما به صورت خودکار شروع به آب کردن چربی های اضافه خواهد کرد البته مشکلاتی که در این ماه برای سلامتی بدن فرد روزه دار پیش می آید مربوط به پرخوری یا بد خوری می باشد و لزوما به روزه گرفتن مرتبط نمی شود.

تغذیه در ماه رمضان

سحری و افطاری

_تا حد امکان سعی کنید سحری سبکی بخورید.
_در وعده ی افطار بدن نیاز به بالا بردن سطح گلوکز خون دارد پس نیاز به ماده ای شیرین دارد و در کنار آن باید آب بدن هم تامین شود. بنابراین خوردن خرما با سوپ سبزیجات برای وعده ی افطار توصیه می گردد تا هم گلوکز بدن تامین شود هم نیاز به مایعات و هم سبزیجات.

روش درست تغذیه در ماه مبارک این که بهتر است شام را به صورت کامل میل نمایید یعنی به غیر از وعده ی افطار شما می توانید در زمان وعده شام، غذای مناسبی برای این وعده میل بفرمایید.

>>>بیشتر بخوانید:

تاریخ دقیق ماه رمضان سال ۱۴۰۰/ سالی که دو ماه رمضان داریم

سبزیجات
شام

گروه گوشت: مرغ و ماهی و گوشت قرمز شامل گوشت گوسفند و گوساله …
گروه نان و غلات: این گروه کربوهیدرات خوبی برای بدن دارد و تامین کننده پروتئین و مواد معدنی می باشد.

گروه لبنیات: این گروه شامل ماست و پنیر و شیر است که منبع عالی کلسیم به شمار می رود.
گروه سبزیجات: این گروه منبع خوب فیبر و انواع ویتامین ها است و برای پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی عروقی موثر می باشند.
گروه میوه جات: شامل انواع میوه ها می باشد و یا باید در انتهای وعده ی شام یا با فاصله ی کمی از وعده ی غذایی شام صرف شود تا باعث هضم بهتر غذا شود.

افطاری

چند روش اشتباه تغذیه در ماه مبارک

گاها برخی افراد در این ماه روزه خود را با آب سرد باز می کنند ولی چون سردی و گرمی بیش از حد برای بدن که یک روز تمام چیزی نخورده و نیاشامیده مضر است، این عادت، عادتی اشتباه می باشد و بهتر است روزه ی خود را با چای کمرنگ، نوشیدنی های ولرم و شیر گرم آغاز نمایند.

در وعده ی غذایی سحری نباید پرخوری کرد و مواد غذایی شیرین به صورت افراطی مصرف نمود.مصرف بیش از حد شیرینی جات مانند زولبیا بامیه که هیچ ارزش غذایی ندارند در وعده ی افطار سبب اضافه وزن در انتهای ماه رمضان خواهد شد.

نوشیدن بیش از حد آب در وعده ی سحری و افطار هم عادت ناپسند دیگری است که سبب ایجاد بیماری های گوارشی خواهد شد.
در وعده سحری تا حد امکان چای ننوشید تا مواد مغذی از بدن شما دفع نگردد.
مصرف مواد مغذی چرب، سرخ شده و دیر هضم در وعده ی افطار کار اشتباه دیگری است.روزه گرفتن بدون سحری عادت نا به جای دیگری است که سبب افت قند خون در روز خواهد شد.
بهتر است در وعده سحری از غذاهای دیر هضم چون حلیم و خرما استفاده شود تا مانع گرسنگی در طول روز شود

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=415859
  • نویسنده : راضیه قوامی