گاندو، سریالی که چشم مردم را به حقایق باز می کند!؟

  • کد خبر : 413820
  • 16 فروردین 1400 - 10:49
گاندو، سریالی که چشم مردم را به حقایق باز می کند!؟

این روزها سریال گاندو در کشور سر و صداهای زیادی به پا کرده. گاندو سریالی که بسیاری از رازهای پشت پرده را بر ملا می کند و بسیاری را رسوا می‌کند و موجی از اعتراض ها را به دنبال می آورد. برخی از سریال ها و فیلم ها را می بینیم که علاوه بر جذابیت خاص و جذب بیننده مسئولیت بزرگ را به عهده دارد و از قاب تلویزیون و سینما پیام های حیاتی را به تماشاگران خود می رساند.

مجموعه تلویزیونی گاندو یک سریال اجتماعی اکشن، امنیتی، معمایی و سیاسی است که مخاطبان زیادی را به دست آورده و در کنار منتقدان زیادی از جمله مسئولین و طرفداران دولت با آن مخالفت کرده و باعث توقف و ادامه سریال پرطرفدار و جنجال برانگیز شده‌اند.
جواد افشار یکی از کارگردانان به نام کشور است که با درایت تمامی سریال را رهبری نموده و نویسندگی آن را آرش قادری برعهده دارد. تاکنون چند قسمت از این سریال پر هیاهو روی آنتن رفته و با مخالفت های زیادی برای پخش روبرو شده.

سریال گاندو

در این سریال بازیگران معروفی چون:

داریوش فرهنگ (حسین عبدی – رئیس تیم امنیتی)
وحید رهبانی (محمد – نقش اصلی و سرگروه تیم امنیتی)
پیام دهکردی (مایکل هاشمیان – خبرنگار دورگه ایرانی آمریکایی و جاسوس)
فرهاد قائمیان (ساعد بهرامی – جاسوس نویسنده و منتقد)
محمدرضا شریفی‌نیا (مهندس بهروز کاظمی جاسوس و وارد کننده قطعات الکترونیکی)
علیرام نورایی (فرهاد حقی (مهران عربی) – جاسوس، خبرنگار و مدرس خبرنگاری
کمند امیرسلیمانی (مهتا سلطان آبادی – جاسوس و نقاش
لیلا اوتادی (فهیمی – مامور امنیتی)
سارا خوئینی ها (مرجان شرفی – دوست گلی، جاسوس و عکاس)
آزیتا ترکاشوند (گلی ثابتی – جاسوس و حمایت گر از تمساح گاندو
پندار اکبری (سعید شهریاری – عضو تیم امنیتی)
مجید نوروزی (رسول – عضو تیم امنیتی
حسن علیرضایی (فروشنده اصفهانی صنایع دستی)
عرفان ابراهیمی (امیر بهادری – خواننده و عضو تیم امنیتی)
علی افشار (داوود – عضو تیم امنیتی
رضا توکلی (دکتر فرمند پدر علیرضا)
نگار عابدی (ثریا مسعودی – خدمتکار گلی)
نیلوفر شهیدی (سیما عزیزی – خواهرزاده رئیس جمهور، نقاش، طراح گرافیک و معشوقه آیدین که جایگزین اسماعیل سماوی شده است)

سریال گاندو
صالح میرزا آقایی (آیدین ستوده – شوهر مرجان و همکلاسی فرهاد حقی)
سید مهرداد ضیایی (فرشید ریاضی – جاسوس و پزشک عمومی)
نسرین نکیسا (عزیز – مادر محمد)
خسرو شهرزاد (شهیدی – بازپرس)
سوگل طهماسبی (عطیه زن محمد و کارمند وزارت امور خارجه)
اتابک نادری (پزشک)
کامبیز دیرباز (محسن – عضو اداره مبارزه با مفاسد اجتماعی)
جمشیدجهانزاده (ابراهیم شعرباف – تولید کننده یخچال ساید بای ساید)
جواد طاهری (اسماعیلی – عضو شورای امنیت ملی)
بهزاد رحیم‌خانی (سهراب کاشانی – دوست ابراهیم شعرباف)
رابطه اسکویی (آدم جور کن)
ناصر هاشمی تبریزی (قاضی جیسون رضاییان)
فیلیپ ساپرکین (ادوارد دنزل – جاسوس و گردشگر)
میثم ولیخانی (سینا امینی – عکاس، صاحب آتلیه و دوست بهرامی)
فرشته آلوسی (زیبا روزبه – کارمند آژانس هواپیمایی)
ناره گریگوریان (فرزانه ناصری یا همان یگانه صالحی – نامزد مایکل و خواهرزاده آیدین)
علیرضا نعمت اللهی (منشی دایی سیما) یاسمین پی داودی
آیدا جعفری(مامور امنیتی)
حمید متقی (علی – عضو تیم امنیتی) سارا محمدی (مریم کلایی – همسر فرهاد حقی)
عباس محمدی
بهامین تورانی (علیرضا فرمند – آقازاده و جاسوس)
مهدی عبادتی (حسام – راننده و عضو تیم امنیتی)
وحید ندایی (دکتر – نماینده مجلس)
محبوبه صادقی (عضو تیم مذاکره کننده هسته ای)
امیرحسین ابراهیمی (حامد – چهره نگار و عضو تیم امنیتی)
محمد حاجی بابایی (سهیل محمدی – فرش فروش)
رامک صرافان (مجد – وکیل دعاوی)
مصطفی سلطانی (مصطفی – عضو تیم امنیتی)
مرتضی فرجی (مرتضی- مامور سایت و عضو تیم امنیتی)

بازیگران گاندو

سریال گاندو

این فیلم درسه فصل ساخته شده و تا فصل دوم ۴۴ قسمت دارد.تهیه‌کننده این سریال مجتبی امینی می باشد که با فیلمبرداری فرشاد گل سفیدی و تدوین حامد محسن پور و تولید کننده آن آوینی ساخته شده است.

سریال گاندو در شبکه سوم سیما پخش می‌شود. در ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ اولین قسمت آن پخش شد و فصل دوم آن از ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۳ قسمت پخش شد که به دلیل اعتراضات فراوانی از طرف مسئولین جلو پخش آن گرفته شد.

گاندوی ۳ بعد از انتخابات ۱۴۰۰ مجدد به روی آنتن خواهد رفت. این سریال جنجال برانگیز برگرفته از یک فیلمنامه امنیتی بوده واقعیت ها روی داده را مو به مو در قالب چند فصل در قاب تلویزیون نمایش داده می دهد.

سریال گاندو در مورد جاسوسان داخلی و خارجی در کشور در مورد پیامدهای آن می باشد.این سریال ۵۰ دقیقه ای در مورد ایران امروز و مردمان و مسئولان و دخالت های جاسوسان به دلایل مختلف ساخته شده است مخصوصاً در مورد جیسون رضاییان که خبرنگار ایرانی آمریکایی است و مدیریت روزنامه واشنگتن پست را در تهران به عهده دارد.
جیسون به همراه همسرش یگانه صالحی توسط حکومت ایران در ۳۱ مرداد ۹۳ به خاطر جاسوسی دستگیر شد و به زندان اوین تبعیید شد.
یک سال پس از دستگیری بود که در سال ۹۴ در یک دادگاه غیر علنی به جاسوسی و فعالیت علیه کشور و نظام محکوم می‌شود و یک سال و نیم یعنی ۱۸ ماه در زندان به سر می‌برد و در ۲۶ دی ماه ۹۴ با ۳ نفر دیگر که آمریکایی بودند با مبادله افراد زندانی آزاد می شود.
در این سریال تمامی نام ها تغییر یافته اند مثلا مایکل هاشمیان که این نقش را پیام دهکردی بازی می کند. جالب است که بدانید سکانس های جنجال برانگیز در این سریال دیده می شود که با مخالفت سخنگوی وزارت خارجه دولت روحانی روبرو می‌شود که می‌گوید این فیلم واقعیت ندارد.

>>>بیشتر بخوانید:

عکس یادگاری باز‌یگر سریال گاندو با یک گاندوی واقعی! + عکس

خامنه ای وظریف

واکنش های پیرامون این سریال؛

واکنش های زیادی پیرامون این سریال تلویزیونی وجود دارد از جمله رسانه های مختلف که این سریال را نقد و بررسی نمودند و جریان‌های سیاسی و گروه‌های وابسته و غیر وابسته به دولت در مورد این سریال نظرات متعددی دادند از جمله:

روزنامه جروزالم ‌پست چاپ اورشلیم چنین می گوید؛ این فیلم فقط می خواهد سپاه را خوب نشان دهد.

تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی اظهار می‌کند؛ این فیلم برای مقابله با دولت ساخته شده.

رادیو فردا چنین نقل می کند: این فیلم فقط به نفع سپاه است و سوال اینجاست چه سودی دارد؟ مگر غیر این است که به دولت حسن روحانی زخم زده و صدای دولت را درآورده و مثلاً در مورد پول گرفتن دولت روحانی در ازای آزاد کردن برخی از گروگان های دو تابعیتی صورت گرفته و این فعالیت نهادی تمام قدرت را به نمایش می گذارد.

آرمان امروز چنین می گوید: بزرگ ترین هجمه این سریال به رئیس جمهور ر و وزارت امور خارجه و دیپلمات کشور است و در کنار برای آن که لطافت ایجاد کنند از شعرهای سعدی نیز استفاده کردند.

حسام‌الدین آشنا نیز که ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک را به عهده دارد در این باره می گوید: دولت و صدا و سیما که پول ساخت چنین سریال هایی را که هزینه بر است ندارند اما شاید جای دیگری هست که برای ساخت این سریال و ضربه زدن به دولت و مسئولان هزینه می‌کنند و حتی صدا و سیما نیز مجبور به پخش آن می باشد.

بازیگران گاندو

محمود واعظی که رئیس دفتر حسن روحانی است نیز از این سریال انتقاد کرده و گفته: در قسمت هایی که از وزارت خارجه کشور و دولت بخش شده کاملاً غیر منطقی است و دولت حق شکایت دارد. در حال حاضر هیئت دولت و وزارت امور خارجه در خط مقدم جبهه در مقابله با دشمنان قرار دارند و این کار باعث تضعیف روحیه آنها خواهد شد. این سریال حتی با وزارت اطلاعات نیز برخورد بدی نموده است.

مجتبی امینی در پاسخ به محمود واعظی گفت: خدا را شکر که فیلمی ساختیم که بتواند دوست و دشمن را برای مردم مشخص کند. آقای واعظی این اثر یک تخیل نیست یک وهم نیست بلکه یک واقعیت است و صدایی است که در گلوی مردم مانده، مگر نه اینکه با پخش این سریال ها دشمنان کشور خودشان را نشان دادند و دشمنانی مثل بی بی سی و سی ان ان به محتوای این سریال حمله کردند شما نیز همین کار را انجام دادید.

علی مطهری یکی از نمایندگان مجلس نیز این سریال را تخیلی می داند که بر اساس پروژه نفوذ ساخته شده. ابرقدرت هایی مانند آمریکا، انگلیس و اسرائیل دولت ایران را تعیین کننده نمی دانند بلکه این قدرت را در جایی دیگر جستجو می کنند؛ جایی مثل نهادهای حکومتی و نیروهای مسلح.

ظریف

محمدجواد ظریف در پاسخ در جواب خبرنگاران گفته بودند نقش او در فیلم منفی است پاسخ داده که این فیلم را ندیده‌ام اما یک سال بعد این فیلم را یک دروغ تمام‌عیار معرفی می‌کند.

رادیو بین‌المللی فرانسه در انتقاد به شیوه برچسب زدن نهادهای حکومتی مخصوصاً سپاه نوشت: در این سریال افرادی؛ خبرنگار، نقاش محیط زیست، عکاس، نقاش هر چند وقت یک بار به جرم جاسوسی دستگیر می‌شوند و بازداشت نیز می‌شود و چندان هم بی دلیل دستگیر نمی‌شوند.

ایران وایر نوشت: رهبر تئوری نفوذ را تایید کرده و این نشان دهنده نگرانی رهبر انقلاب اسلامی است‌.

نماینده ولایت فقیه در نیروی قدس سپاه از افرادی که این مجموعه را ساختند تقدیر و تشکر نمود‌.

جواد کریمی یکی از نمایندگان مجلس گفت: امروز همه چیز روشن شده و پرده ها و افتاده و همچنان تخریب ادامه دارد و این تاوان حرکت در مدار حق است.

مجلس

۱۵۵ نفر از نمایندگان مجلس نیز در بیانیه‌ای که به وسیله احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه خوانده شد از بازیگران و همه دست اندرکاران این مجموعه حمایت و تقدیر کردند و در یکی از پربازدید ترین سکانس های این فیلم لحظه نشاندن هواپیما بود که از خروج آقازاده با پول بیت المال از کشور به وسیله نیروهای امنیتی جلوگیری شد که اقتدار نیروهای امنیتی را نشان داد،
جواد افشار می گوید این سکانس بارها اتفاق افتاد و تنها مربوط به برگرداندن و دستگیری ریگی نبود و بعد از آن که این سریال پخش شد.

۲۰۰ خانواده شهید از این سریال تقدیر و تشکر کردند.
علی ارجمندی مسئول حوزه نماینده فقیه در مورد این مجموعه می گوید این فیلم در مورد پرونده های مربوط به غذا و دارو و محیط زیست است که این مجموعه در ۱۰۰ قسمت ارائه خواهد شد و ۴ هزار صفحه سند و مدرک در این زمینه جمع‌آوری شده است.

به گفته عباس صالحی وزیر ارشاد که گفت: شما در فیلم، مسئولان را چپاول گر اموال عمومی و جاسوسی معرفی می کنید آیا این سطح از تبلیغات در تدارک مشارکت حداکثری هستند؟ در پاسخ به این انتقاد مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما گفت: در این سریال ۹۹ درصد نمایش اقتدار نظام است، فقط یک درصد تلنگری به مسئولین در پروژه نفوذ دشمن است همچنین سریال مجوز گرفته و سخنان وزیر ارشاد خجالت‌آور است.

در هر حال با تمام سختی هایی که در ساخت این سریال کشیده شد گاندو متوقف شد و قرار بود در نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن برود اما هنوز کمی از پخش این سریال نگذشته بود که مقام‌های رسمی دولت شروع به مخالفت نمودند و فشارهای زیادی به سازندگان وارد نموده و خواهان سانسور سکانس هایی از این سریال شدند.
روز بعد با تاخیر ۴۵ دقیقه روی آنتن رفت و در جایی که سریال به اوج خود رسیده بود پایان یافت ولی گفته شده که ادامه سریال پس از انتخابات پخش خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=413820
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-