کافئین/فوائد قهوه بسیار بیشتر از ضرر های آن است!

  • کد خبر : 410763
  • 15 فروردین 1400 - 9:00
کافئین/فوائد قهوه بسیار بیشتر از ضرر های آن است!

هر روز میلیاردها نفر برای بیدار ماندن در شب ، به دلایل مختلف مثلا شیفت شب یا درس خواندن یا دوری از خواب بعد از ظهر به کافئین رو می آورند. در واقع ، این محرک طبیعی یکی از مواد در جهان است که به طور رایج استفاده می شود. اغلب درباره کافئین به دلیل تأثیرات منفی آن بر خواب و اضطراب بحث می شود.

با این حال ، مطالعات همچنین گزارش می دهند که فواید مختلفی برای سلامتی دارد. این پست آخرین تحقیقات در مورد ارتباط کافئین با سلامتی را بررسی می کند.

فواید کافئین

کافئین چیست؟

کافئین یک محرک طبیعی است که بیشتر در گیاهان چای ، قهوه و کاکائو یافت می شود. این ماده با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی ، به شما کمک می کند تا هوشیار بمانید و از بروز خستگی و احساس خواب آلودگی جلوگیری می کند. مورخان می گویند اولین چای دم کرده در سال 2737 قبل از میلاد استفاده شده است.

گفته می شود که قهوه سالها بعد توسط یک چوپان اتیوپیایی کشف شده است. ان چوپان در مدت کوتاهی متوجه انرژی اضافی که گیاه قهوه به بزهایش می داد شد. نوشیدنی های غیر الکلی حاوی کافئین در اواخر دهه 1800 وارد بازار شدند و مدت کمی پس از آن نوشیدنی های انرژی زا به بازار عرضه شدند.

امروزه ، 80٪ از جمعیت جهان هر روز نوشیدنی کافئین دار مصرف می کنند و این تعداد برای بزرگسالان در آمریکای شمالی تا 90٪ افزایش می یابد.

فواید کافئین

کافئین چگونه باعث حفظ هوشیاری می شود؟!

کافئین پس از مصرف ، به سرعت از روده وارد جریان خون می شود. از طریق خون به کبد می رود و به ترکیباتی تبدیل می شود که می توانند عملکرد اندام های مختلف را تحت تأثیر قرار دهند. گفته شده است ، تأثیر اصلی کافئین بر روی مغز است. این عملکرد با جلوگیری از اثرات آدنوزین ، که یک انتقال دهنده عصبی است و  باعث آسودگی مغز و احساس خستگی در شما می شود بر مغز اثر می گذارد.

به طور معمول ، میزان آدنوزین در طول روز به تدریج افزایش می یابد و باعث خستگی بیشتر شما می شود و اینجاست که حس می کنید به خواب نیاز دارید. کافئین با اتصال به گیرنده های آدنوزین در مغز و غیر فعال کردن ان ها به شما کمک می کند تا بیدار بمانید. کافئین عملکرد آدنوزین را متوقف می کند و منجر به کاهش خستگی می شود.

همچنین ممکن است سطح آدرنالین خون را افزایش داده و فعالیت  انتقال دهنده های عصبی دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش دهد. این ترکیب مغر را بیشتر فعال می کند و باعث تحریک ، هوشیاری و تمرکز می شود. از آنجا که روی مغز شما تأثیر می گذارد ، از کافئین اغلب به عنوان داروی روانگردان یاد می شود. بعلاوه ، باید گفت که کافئین به سرعت اثرات خود را اعمال می کند.

به عنوان مثال ، مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه می تواند تا 20 دقیقه وارد جریان خون شود و تا 1 ساعت به اثربخشی کامل برسد.

>>>بیشتر بخوانید:

قهوه، چربی سوزی را در هنگام ورزش افزایش می‌دهد

کافئین و قهوه

چه غذاها و نوشیدنی هایی حاوی کافئین هستند؟

کافئین به طور طبیعی در هسته ها ، آجیل ها یا برگ های گیاهان خاص یافت می شود. این منابع طبیعی برای تولید غذاها و نوشیدنی های کافئین دار برداشت و فرآوری می شوند.

در اینجا مقدار کافئین مورد انتظار در برخی از نوشیدنی های رایج آورده شده است:

اسپرسو: 240–720 میلی گرم

قهوه: 102–200 میلی گرم

نوشیدنی های انرژی زا: 50-160 میلی گرم

چای دم کرده: 40–120 میلی گرم

نوشابه: 20-40 میلی گرم

قهوه بی کافئین: 3 تا 12 میلی گرم

نوشیدنی های کاکائویی: 2-7 میلی گرم

شیر شکلات: 2-7 میلی گرم

برخی غذاها نیز حاوی کافئین هستند. به عنوان مثال ، 1 اونس -واحد اندازه گیری- (معادل 28 گرم) شیر شکلات حاوی 1-15 میلی گرم کافئین است ، در حالی که 1 اونس شکلات تلخ 5-35 میلی گرم کافئین دارد. همچنین می توانید کافئین را در برخی از داروهای تجویز شده یا بدون نسخه مانند داروهای سرماخوردگی ، آلرژی و کاهش درد مشاهده کنید. همچنین یک ماده رایج در مکمل های کاهش وزن است.

 قهوه

خلق و خو و عملکرد مغز را بهبود می بخشد

از فواید کافئین این است که توانایی جلوگیری از فعالیت مولکول آدنوزین مغز را دارد. این امر باعث افزایش نسبی سایر مولکول های مغزی مانند دوپامین و نوراپی نفرین می شود. تصور بر این است که این تغییر در پیام رسانی مغزی به نفع عملکرد مغز و حتی خلق و خوی شماست. در یک بررسی گزارش شده است که در شرکت کنندگان پس از مصرف 37.5-450 میلی گرم کافئین ،هوشیاری ، حافظه کوتاه مدت انها بهبود یافت و سرعت واکنش انها بهتر شد.

علاوه بر این ، یک مطالعه نشان داد نوشیدن 2-3 فنجان قهوه کافئین دار (تأمین کننده حدود 200-300 میلی گرم کافئین) در روز با 45٪ کاهش خطر خودکشی مرتبط است . یک مطالعه دیگر 13٪ کاهش خطر ابتلا به افسردگی در مصرف کنندگان کافئین را گزارش کرده است.

وقتی بحث روحیه و خلق و خو می شود، بدانید که کافئین بیشتر لزوماً بهتر نیست. یک مطالعه نشان داد که فنجان دوم قهوه فواید بیشتری ندارد مگر اینکه حداقل 8 ساعت پس از فنجان اول مصرف شود. همچنین باید به این اشاره کرد که نوشیدن 3-5 فنجان قهوه در روز یا بیش از 3 فنجان چای در روز ممکن است خطر بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون را 28 تا 60 درصد کاهش دهد.

توجه به این نکته مهم است که قهوه و چای حاوی ترکیبات فعال دیگری (به غیر از کافئین) است که ممکن است مفید نیز باشد.

قهوه و بدنسازی

 سوخت و ساز بدن و چربی سوزی را افزایش می دهد!

کافئین به دلیل توانایی تحریک سیستم عصبی مرکزی ، ممکن است سوخت و ساز بدن را تا 11٪ و چربی سوزی را تا 13٪ افزایش دهد. به عبارت دیگر ، با مصرف 300 میلی گرم کافئین در روز ممکن است 79 کالری اضافی در روز بسوزانید. این مقدار ممکن است کم به نظر برسد ، اما شبیه مقدار اضافی کالری است که مسئول افزایش متوسط وزن سالانه 2.2 پوند (1 کیلوگرم) در آمریکایی ها است.

سایر فوائد قهوه

  • محافظت از کبد: قهوه ممکن است خطر آسیب کبدی (سیروز) را تا 84٪ کاهش دهد. یا ممکن است پیشرفت بیماری را کند کند ، نتیجه درمان را بهبود بخشد و خطر مرگ زودرس را کاهش دهد.
  • افزایش طول عمر: نوشیدن قهوه ممکن است خطر مرگ زودرس را تا 30٪ کاهش دهد ، به ویژه برای زنان و افراد دیابتی.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان: نوشیدن 2-4 فنجان قهوه در روز ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 64٪ و خطر سرطان روده بزرگ را تا 38٪ کاهش دهد.
  • محافظت از پوست: مصرف 4 فنجان یا بیشتر فنجان قهوه کافئین در روز ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را 20٪ کاهش دهد.
  • کاهش خطر ابتلا به MS: در نوشیدن قهوه ممکن است 30٪ کاهش خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) وجود داشته باشد. با این حال ، همه مطالعات با این گفته موافق نیستند.
  • پیشگیری از نقرس: نوشیدن منظم 4 فنجان قهوه در روز ممکن است خطر ابتلا به نقرس را در مردان 40٪ و در زنان 57٪ کاهش دهد.
  • سلامت روده: مصرف 3 فنجان قهوه در روز تا 3 هفته ممکن است میزان فعالیت باکتریهای مفید روده را افزایش دهد.
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=410763
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.healthline.com/nutrition/what-is-caffeine#recommended-dosages

برچسب ها

ثبت نظر

-