مزایای مصرف زیاد نمک

  • کد خبر : 41058
  • 26 فروردین 1399 - 9:48
مزایای مصرف زیاد نمک

به گزارش نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نمک، به تنهایی باعث بالا رفتن وزن نمی‌شود، اما می‌تواند بیشتر شما را تشنه نگاه دارد. اگر مصرف مایعاتتان، از نوع نوشیدنی‌های شیرین باشد که احتمالا زیاد هم هست، آن وقت نا خودآگاه خودتان را درگیر با اضافه وزن می‌بینید. برای اینکه از نظر چشایی از غذا لذت ببریم، وجود نمک یک امر ضروری است، اما مصرف زیاد از آن خطرناک بوده و عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.

۱.  افزایش فشار خون

نمک می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهند، تا حدی که ممکن است شما را دچار سکته یا نارسایی‌های قلبی کند. تقریبا یک سوم جمعیت کسانی که سن بالایی دارند، دچار فشار خون هستند، کاهش مصرف نمک و ورزش منظم به شما این باور را خواهد داد که سطح فشار خونتان تحت کنترل است.

۲.  ایجاد سرطان معده 

افرادی که در برنامه‌ غذایی خود مقدار زیادی نمک مصرف می‌کنند، به نسبت دیگران بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. هلیکوباکتر پیلوری، باکتری است که در بیماری‌های مرتبط با معده همانند سرطان یا زخم معده با هم در ارتباطند. نمک به آستر معده‌ شما آسیب رسانده و آن را در برابر این باکتری آسیب پذیر می‌سازد. به علاوه به یاد داشته باشید که مردان نسبت به زنان به میزان بیشتری در خطر مبتلا به سرطان هستند.

مضرات ماده ای که در هر آشپزخانه به وفور یافت می‌شود/ اگر بدون نمک غذا از گلویتان پایین نمی‌رود بخوانید

۳. اختلالات کلیوی 

سنگ کلیه بیماری بسیار دردناکی است که متاسفانه این روز‌ها به طور تساعدی در حال گسترش است. مقصرش هم نمک است! زمانی خطرناک خواهد شد که همراه با فشار خون بالا باشد. این دو عامل باعث می‌شود تا کلسیم اضافه از طریق ادرار دفع نشود. زیاد شدن کلسیم نیز باعث به وجود آمدن سنگ کلیه خواهد شد و همچنین فشار خون بسیار بالا هم باعث فشار بیشتری بر کلیه می‌شود.

۴. ایجاد نفخ

نفخ در بعضی موارد به دلیل نگهداری آب درون بدن پدیدار می‌شود. مصرف زیاد نمک می‌تواند شرایطی را به وجود بیاورد که بدنتان تا ۵۰ اونس آب در خود نگه دارد. شما می‌توانید با کم کردن مصرف نمک، بلافاصله شاهد کاهش نفخ معده‌تان می‌شوید.

۵. پوکی استخوان

خانم‌ها به خاطر خواص هورمون‌هایشان شدیدا مستعد پوکی استخوان و استخوان‌بندی ضعیف هستند. زمانی که بین مردان و زنان مقایسه انجام دادیم، زنان ریسک بسیار بالاتری را در این زمینه پذیرا هستند. برنامه غذایی پر نمک، باعث کم شدن کلسیم می‌شود. همچنین مصرف زیاد نمک، رابطهی مستقیم با دریافت زیاد سدیم داشته و سدیم زیاد هم مساوی با ضعف استخوان‌بندی است. زمانی هم که بدنتان کمبود کلسیم داشته باشند، روده‌های شما از استخوان‌هایتان کلسیم جذب می‌کنند. پس یکی دیگر از دلایل پوکی استخوان مصرف زیاد نمک است.

۶. تنگی نفس شما را بدتر می‌کند

نمک مستقیما باعث به وجود آمدن تنگی نفس نمی‌شود، اما عامل بسیار زیادی برای افزایش علامت‌های آسم است. بیماران آسمی اگر مصرف نمکشان را کم کنند، به نتیجه قابل مشاهده‌ای دست پیدا خواهند کرد. افراد بزرگسال نباید بیشتر از ۶ گرم نمک در روز مصرف کنند و کودکان هم خیلی کمتر از این مقدار. کودکان زیر یک سال بیش از یک گرم نمک در روز احتیاج ندارند. این مقداری است که از شیر مادر یا شیر خشک تامین خواهد شد. مصرف متعادل نمک کمک خواهد کرد تا درصد ابتلا به انواع بیماری‌ها کم بشود. بخاطر داشته باشید نمک بیشتر برای مزه است، عاقلانه بخورید و سالم زندگی کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=41058

برچسب ها

ثبت نظر

-