انحصار لیموترش و شیرین در دست ۵ نفر

  • کد خبر : 40856
  • 26 فروردین 1399 - 1:41
انحصار لیموترش و شیرین در دست ۵ نفر
به گزارش نیوز،

بررسی دلیل افزایش قیمت‌ها سرنخ‌هایی را از فساد و عدم نظارت بر بازار نشان می‌دهد، به‌طوری‌که مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان از وجود انحصار در میوه‌های ضد کرونایی خبر می‌دهد.

اخبار اقتصادی- مصطفی دارایی‌نژاد می‌گوید: میوه‌های لیموترش و لیمو شیرین در دستان ۵ نفر است و آنها قیمت‌ها را بالا می‌برند.

وی گفته است: این افراد این قبیل میوه‌ها را در حجم بسیار زیاد در انبارها و حتی زیرزمین‌ها ذخیره کرده‌اند تا با سوءاستفاده از گرانی بازار سودهای کلانی را به جیب بزنند.

علاوه بر اینها به دلیل عدم نظارتی که در بازار وجود دارد، فروشندگان میوه خیالشان راحت است که میوه را به هر قیمتی که بفروشند، کسی برای آنها حرفی نخواهد زد. بنابراین میوه‌های خود را به صورت سفارشی خریداری می‌کنند و دیگر مثل سابق در فرایند خرید حضور ندارند. قبلا مغازه‌داران از ساعت ۳ صبح در میدان مرکزی میوه و تره بار حضور داشتند و خودشان میوه‌های دست‌چین را با قیمت مناسب خریداری می‌کردند و با قیمت منصفانه در بین مردم می‌فروختند، اما اکنون آنها هم راحت‌طلب شده‌اند.

میوه‌های خود را سفارش می‌دهند و از میدان مرکزی میوه و تره‌بار با وانت به آنها می‌فرستند و فقط فاکتور تحویل می‌دهند و طبیعی است که برای خرید این میوه چانه‌زنی انجام نشده و میوه خوب و سوا شده و مناسب هم احتمالا نباشد که این میوه‌ها فساد و ضایعات بیشتری دارد و فروشندگان آن را روی قیمت میوه‌ها می‌کشند. 

مهدی دستوری یکی از فروشندگان میوه گفت: ما سفارش می‌دهیم وانتی‌ها میوه را برای ما می‌آورند.

میوه در کشور فراوان است، در یک محله چندین میوه‌فروشی وجود دارد و همه میوه‌ها هم تولید داخل است. در ایران ۱۸ میلیون تن میوه تولید می‌شود که در حدود ۴۵ قلم میوه جایگاه اول تا پانزدهم دنیا را داریم و این ظرفیت بسیار فراوانی است که مردم حق دارند، از این ظرفیت خدادادی لذت ببرند و استفاده کافی بکنند، اما متأسفانه برخی سوءاستفاده‌گران و فرصت‌طلبان اندک اجازه چنین کاری را نمی‌دهند. 

سوءاستفاده‌گری، فراموشی انصاف و عدم نظارت بر بازار از سوی مسؤولان آن تنها دلایل افزایش بی حد و اندازه قیمت‌ها است. باید قدر این نعمت خداوندی را بدانیم تا خدای ناکرده به درد دیگران گرفتار نشویم. 

علی ارونقی یکی از شهروندان انگلستان گفت: در انگلستان محصولات کشاورزی تولید نمی‌شود، اینها حتی سیب زمینی و پیاز خود را نیز وارد می‌کنند و به همین دلیل شیوع بیماری کرونا برای آنها در تأمین مواد غذایی بسیار سخت شده است. اخیرا با اعمال قرنطینه خانگی همگی به فروشگاه‌ها هجوم بردند و قفسه‌ها خالی شد.

ارونقی گفت: در حال حاضر هم در فروشگاه‌ها از یک جنس تنها اجازه خرید ۲ قلم می‌دهند و شهروندان انگلیسی بیشتر از آن نباید خریداری کنند. 

شرایط فعلی کشور ما هم در تأمین مواد غذایی و هم محصولات کشاورزی مایه مباهات است و باید این حلاوت و شیرینی را اجازه ندهیم، برخی به کام مردم تلخ کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=40856

ثبت نظر

-