آیا رژیم غذایی گیاهی می تواند به بیماری‌های تنفسی کمک کند؟

  • کد خبر : 40354
  • 25 فروردین 1399 - 15:04
آیا  رژیم غذایی گیاهی می تواند به بیماری‌های تنفسی کمک کند؟

کد خبر: ۱۴۹۵۳۳

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ – ۱۲:۱۴

طبق تحقیقات جدید، خوردن میوه و سبزیجات بیشتر و لبنیات کمتر می تواند به جلوگیری از آسم و کاهش علائم آن کمک کند. با این حال، اینکه رژیم غذایی مبتنی بر گیاه بتواند علائم آسم را کاهش دهد، هنوز مورد بحث است.

به گزارش نیوز به تقل از شفقنا زندگی، آسم یک بیماری التهابی مزمن است که بر مجاری هوایی تأثیر می گذارد و می تواند باعث ایجاد خس خس و مشکل در تنفس شود. از جمله عوامل شناخته شده علائم آسم، قرار گرفتن در معرض آلرژن یا تحریک کننده ها، مانند گرده یا دود سیگار، ورزش شدید و استرس عاطفی است.

پزشکان معتقدند که چاقی یک عامل خطرزا برای این بیماری است. طبق مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۹ افراد مبتلا به چاقی و آسم می توانند با از دست دادن وزن اضافه علائم مرتبط با آسم را بهبود بخشند.

محققان نتیجه می گیرند که رژیم غذایی گیاهی می تواند خطر ابتلا به آسم را کاهش داده و کنترل علائم را بهبود بخشد، در حالی که محصولات لبنی خطر را افزایش داده و علائم را تشدید می کنند.

مصرف غذاهای گیاهی و عدم مصرف لبنیات و سایر غذاهای چرب می تواند ابزاری قدرتمند برای پیشگیری و مدیریت آسم باشد.محققان طیف گسترده ای از مطالعات را بررسی کرده اند که به بررسی ارتباط بین آسم و مصرف میوه و سبزیجات، لبنیات، تخم مرغ و چربی اشباع شده پرداخته اند.به عنوان مثال یک مطالعه از سال ۱۹۸۵، ۳۵ بیمار مبتلا به آسم را به مدت ۱ سال در رژیم گیاه خواری قرار داد.

نویسندگان این مطالعه از پیشرفتهای چشمگیر در ظرفیت حیاتی – معیار حداکثر میزان هوای فرد که می تواند از ریه های خود بیرون بکشد گزارش کردند.

در مطالعه دیگری از سال ۲۰۱۵، از پرسشنامه هایی برای ارزیابی رژیم غذایی و سلامتی ۶۷۸ کودک در پورتوریکو استفاده شده است. مشخص شد کودکانی که بیشتر لبنیات را مصرف کرده اند، به احتمال زیاد به آسم مبتلا هستند.در مطالعه ای دیگر، ۱۳ کودک مبتلا به آسم در رژیم غذایی عاری از شیر و تخم مرغ قرار گرفتند، در حالی که ۹ نفر دیگر به رژیم غذایی معمول خود ادامه دادند.

بعد از گذشت ۸ هفته، میزان اوج کششی – حداکثر میزان سرعت بازدم فرد در کودکانی که شیر یا تخم مرغ نمی خوردند به طور متوسط ​​حدود ۲۰٪ بهبود یافته بود، اما در گروه کنترل تغییر نکرد.

اجزای رژیم غذایی، مانند آنتی اکسیدان ها، فیبر، اسیدهای چرب اشباع نشده، چربی کل و اشباع و ویتامین D احتمالاً روی مسیرهای ایمنی دخیل در پاتوفیزیولوژی آسم تأثیر می گذارند. با این حال، آزمایشات مداخله ای برای ارزیابی پیشگیری و کنترل آسم از طریق رژیم های غذایی برای تأیید این انجمن ها ضروری است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=40354

ثبت نظر

-