اختلال دوقطبی در نوجوانان با چه علائمی خود را نشان می دهد؟!

  • کد خبر : 401469
  • 04 فروردین 1400 - 18:07
اختلال دوقطبی در نوجوانان با چه علائمی خود را نشان می دهد؟!

رفتار پر از عصبانیت برای والدین یک نوجوان چیز جدیدی نیست. تغییر در هورمون ها ، به علاوه تغییرات زندگی ناشی از رسیدن به بلوغ، می تواند حتی خوش رفتارترین نوجوانان را هر از گاهی عصبانی یا بیش از حد احساساتی جلوه دهد. با این حال ، برخی از تغییرات خلقی در نوجوانان ممکن است نتیجه یک بیماری جدی تر مانند اختلال دو قطبی باشد. تشخیص اختلال دوقطبی در اواخر نوجوانی و اوایل دوران جوانی شایع است. برای نوجوانان ، علائم رایج در دوره جنون عبارتند از:

اختلال دو قطبی در نوجوانان

اختلال دو قطبی در نوجوانان

  • خوشحالی بیش از حد
  • عمل یا رفتار نادرست
  • رفتارهای پرخطر
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • بیش از حد معمول به رابطه جنسی فکر کردن
  • بیش از حد از لحاظ جنسی فعال بودن یا تحریک شدن
  • بد خوابی یا کم خوابی
  • دمدمی مزاج بودن
  • داشتن مشکل در تمرکز، یا حواس پرتی زیاد

افسردگی

برای نوجوانان، علائم شایع افسردگی عبارتند از:

  • زیاد یا خیلی کم خوابیدن
  • پرخوری یا خیلی کم غذا خوردن
  • احساس غم و اندوه و تحریک پذیری کم
  • کناره گیری از فعالیت ها و دوستان
  • فکر کردن در مورد مرگ و خودکشی

تشخیص و کنترل علائم اختلال دو قطبی می تواند به نوجوانان کمک کند تا زندگی سالم تری داشته باشند.

>>>بیشتر بخوانید:

چگونه نوجوانمان را مستقل بار بیاوریم؟

 

اختلال شخصیتی

اختلال دو قطبی و افسردگی

اختلال دو قطبی می تواند دو حالت افراطی داشته باشد: خفیف و شدید. برای تشخیص دو قطبی بودن باید یک دوره شیدایی یا هیپومانیا را تجربه کرده باشید. مردم به طور کلی در این مرحله از اختلال احساس “پر انرژی بودن” می کنند. هنگامی که این تغییر روحی را تجربه می کنید ، ممکن است انرژی زیادی داشته و به راحتی تحریک پذیر باشید. افراد مبتلا به این بیماری همچنین ممکن است برای مدتی به افسردگی شدید دچار شوند.

وقتی دچار تغییر روحی “روحیه پایین” می شوید ، ممکن است با احساس بی حالی ، بی انگیزگی و غمگینی روبه رو شوید. با این حال ، همه افراد مبتلا به اختلال دو قطبی که این علامت را دارند زیاد احساس “کم انرژی” بودن نمی کنند به عنوان مثال ، برای برخی از افراد ، به محض اینکه شیدایی آنها درمان شد ، ممکن است یک تغییر روحی طبیعی مانند افسردگی احساس شود زیرا انها از هیجان ناشی از شیدایی لذت می بردند و پس از پایان ان دوران دچار افت انرژی می شوند.

در حالی که اختلال دو قطبی می تواند احساس افسردگی در شما ایجاد کند ، اما همان وضعیتی نیست که افسردگی نامیده می شود. اختلال دو قطبی می تواند باعث کاهش و یا افزایش هیجان و انرژی شود ، اما افسردگی باعث ایجاد خلق و خو و احساساتی می شود که همیشه منفی است. این به عنوان تفاوت بین اختلال دو قطبی و افسردگی تعریف شده است.

اختلال دو قطبی در نوجوانان

دلایل اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی یک اختلال رایج روانی است ، اما برای پزشکان و محققان کمی رمزآلود است. هنوز مشخص نیست که چه عواملی دقیقا باعث ایجاد این بیماری می شود.

دلایل احتمالی اختلال دو قطبی عبارتند از:

ژنتیک

اگر والدین یا خواهر و برادر شما دارای اختلال دوقطبی هستند ، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستید. با این حال ، لازم به یادآوری است که بیشتر افرادی که در سابقه خانوادگی خود دارای اختلال دوقطبی هستند ، به آن مبتلا نمی شوند.

مغز

ساختار مغز شما ممکن است  شما را تحت تأثیر این بیماری قرار دهد. ناهنجاری در ساختار یا عملکردهای مغز ممکن است این خطر را برای شما افزایش دهد.

عوامل محیطی

فقط آنچه در بدن شماست باعث نمی شود که احتمال ابتلا به اختلال دو قطبی در شما بیشتر شود. عوامل بیرونی نیز ممکن است در این امر موثر باشند. این عوامل می تواند موارد زیر را در برگیرد:

  • استرس زیاد
  • تجاربی که از ان ها آسیب دیده اید.
  • بیماری جسمی

هر یک از این عوامل ممکن است در ابتلا به اختلال دو قطبی تأثیر بگذارد. با این وجود ، بیشتر احتمال دارد که ترکیبی از عوامل در پیشرفت بیماری نقش داشته باشد.

اختلال دوقطبی

آیا اختلال دو قطبی ارثی است؟

اختلال دو قطبی می تواند از والدین به کودک منتقل شود. تحقیقات نشان داده است که ارتباط ژنتیکی قوی در افراد مبتلا به این اختلال وجود دارد. اگر شما یکی از بستگان مبتلا به این اختلال دارید ، احتمال ابتلا به آن نیز چهار تا شش برابر بیشتر از افرادی است که در سابقه خانوادگی خود این بیماری را ندارند. با این حال ، این بدان معنا نیست که همه افراد دارای خویشاوندی که به این اختلال مبتلا هستند ، به آن مبتلا می شوند. علاوه بر این ، همه افراد مبتلا به اختلال دو قطبی سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند.

هنوز هم اینطور به نظر می رسد که ژنتیک نقش قابل توجهی در بروز اختلال دو قطبی دارد.

تشخیص اختلال دو قطبی

تشخیص اختلال دوقطبی نوع 1 شامل یک یا چند دوره شیدایی است ، یا دوره های ترکیبی از شیدایی و افسردگی. همچنین ممکن است شامل یک دوره افسردگی اساسی باشد ، یا ممکن است اینگونه نباشد. تشخیص اختلال دو قطبی II شامل یک یا چند دوره شدید افسردگی و حداقل یک دوره هیپومانیا است. برای تشخیص یک دوره جنون ، باید علائمی را تجربه کنید که حداقل یک هفته طول بکشد یا باعث بستری شدن شما در بیمارستان شود. در این مدت تقریباً هر روزه باید علائم را مشاهده کنید. از طرف دیگر ، دوره های افسردگی شدید باید حداقل دو هفته طول بکشد.

تشخیص اختلال دو قطبی دشوار است زیرا تغییرات خلقی ممکن است متفاوت باشد. تشخیص آن در کودکان و نوجوانان به مراتب است. در این گروه سنی اغلب تغییرات بیشتری در خلق و خو ، رفتار و میزان انرژی رخ می دهد. اختلال دو قطبی در صورت عدم درمان ، اغلب بدتر می شود و دوره های جنون ممکن است بیشتر اتفاق بیفتند یا شدیدتر شوند. اما اگر تحت درمان هستید ، زندگی سالم و امن تری برای شما امکان پذیر است. بنابراین ، تشخیص بسیار مهم است.

در پست بعدی به اینکه اختلال دوقطبی چگونه تشخیص داده می شوند و راههای درمان را بخوانید:

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=401469
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.healthline.com/health/bipolar-disorder#symptoms-test

برچسب ها

ثبت نظر

-