خواب در کرونا/چرا در این دوران خواب اهمیت بیشتری دارد؟

  • کد خبر : 400757
  • 27 اسفند 1399 - 9:31
خواب در کرونا/چرا در این دوران خواب اهمیت بیشتری دارد؟

چرا از زمان شیوع کرونا خواب از اهمیت ویژه تری برخوردار است؟!ما می دانیم که ویروس کرونا شدیدا بر زندگی روزمره تأثیر می گذارد ، اما آیا هنگام خواب نیز بر ما تأثیری می گذارد؟

درگیری برای بازگشت به حالت نرمال زندگی ، و مدیریت بچه هایی که در خانه به صورت آنلاین درس میخوانند یا حتی به تعویق افتادن برخی از اتفاقات یا مناسبت ها ، ممکن است بر میزان یا کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. حتی ممکن است براساس تجربه یا احساسات فعلی خود در زمان شیوع بیماری همه گیر ، خواب های متفاوتی ببینید.

در این پست به پاسخ این سوالات می پردازیم:

  • خواب های دوران کرونا برای چه اتفاق می افتند؟
  • چرا هر شب به مقدار کافی خواب نیاز داریم؟
  • نکاتی برای خوب خوابیدن!

خواب در کرونا

  • خواب های دوران کرونا برای چه اتفاق می افتند؟

این کاملا طبیعی است که مردم در این ایام دچار اختلال در خواب شوند یا کابوس های وحشتناکی ببینند. محدودیت های وضع شده و تأثیرات آن بر جامعه می تواند بر رویاهی ما تأثیر بگذارد.

خواب زمانی است که خاطرات روز را تحکیم می کنید – طولانی مدت و کوتاه مدت – بنابراین جای تعجب نیست که مردم ممکن است رویای دنیایی را داشته باشند که در آن قرنطینه ای وجود ندارد ، شاید آنها با احساساتی دست و پنجه نرم می کنند و البته برخی از افراد ممکن است دچار بی خوابی شوند یا حتی ساعات خوابشان بیشتر شود .

مطمئناً تأثیر ویروس کرونا در زندگی ما بسیار زیاد است ، به قدری که بر خواب ما تأثیر می گذارد.

خواب در کرونا

  • چرا هر شب به مقدار کافی خواب نیاز داریم؟

شاید شانس آشنایی با کسانی را داشته اید که خود را جغد شب میدانند و فقط 4-5 ساعت از شبانه روز را می خوابند. همه ی شما حتما می دانید که کم خوابیدن به تدریج ، خطر افزایش وزن ، بیماری قلبی و حتی دیابت را افزایش می دهد ، زیرا فرآیندهای زیادی در مغز و بدن شما در هنگام خواب رخ میدهد، بدن شما از هر جنبه تحت تأثیر خواب قرار می گیرد ، از سیستم ایمنی بدن گرفته تا هورمون ها ، به ویژه کورتیزول که بر میزان استرس شما تأثیر می گذارد و در طول خواب کاهش می یابد.

بنابراین چه میزان خواب نیاز است؟

گفته شده است که حداقل 7-8 ساعت خواب در شب برای هر فرد نیاز است تا در مدت زمانی نسبتا طولانی بر سلامتی فرد موثر باشد.

>>>بیشتر بخوانید:

تست PCR کرونا و همه آن چیزی که باید درباره آن بدانید!…

  • نکاتی برای خوب خوابیدن!

1-تا آنجا که ممکن است برای خود وقت بگذارید: سعی کنید با یک تماس تلفنی یا جلسه ویدیویی وقت خود را خوب بگذرانید ، پیاده روی کنید یا ورزش های دیگری را انجام دهید. سعی کنید در بیرون از خانه همیشه از عینک آفتابی استفاده نکنید ، زیرا چشمان شما نیاز دارند مقداری نور طبیعی دریافت کنند.


2-به روال خوابی خود پایبند باشید: از چرت های نامنظم در طول روز یا در ساعات آخر روز خودداری کنید. یک روال ثابت پیدا کنید که برای شما مناسب باشد.


3- اتاق خواب خود را برای خواب آماده کنید: اطمینان حاصل کنید که اتاق شما به اندازه کافی تاریک باشد و دمای اتاق بیش از حد گرم نباشد.  اتاقی با دمای بین 15 تا 19 درجه برای خواب مناسب است.


4- تلفن همراه خود را حدالامکان خاموش کنید: مدت زمان استفاده از دستگاه های الکترونیکی را قبل از خواب به حداقل برسانید و سعی کنید ساعت قبل از خواب را تا حد ممکن بدون استفاده از تلفن همراه لپ تاپ تبلت و … سپری کنید.. خواندن کتاب یا گوش دادن به رادیو یا پادکست باعث می شود مغز شما قبل از خواب آرام شود. بسیاری از تلفن های هوشمند دارای تنظیمات “حالت شب” هستند که رنگ نور صفحه را تغییر می دهد تا به چشمان شما آسیبی نرسد ، اما تلفن ها یا دستگاه های قدیمی تر ممکن است این ویژگی را نداشته باشند.

استفاده از تلفن در هنگام خواب


5- از نوشیدن قهوه بعد از ظهر خودداری کنید: قهوه حاوی کافئین است که محرک سیستم عصبی مرکزی است و ما را بیدار و هوشیار نگه می دارد. اگر در اواخر روز قهوه می نوشید یا نوشیدنی های کافئین دار دیگری را مصرف می کنید ، ممکن است خوابیدن برای شما سخت تر باشد و دچار بد خوابی شوید. در عوض یک میان وعده سالم مانند میوه و یا یک چای گیاهی بخورید. خوردن وعده های غذایی و میان وعده های غذایی خوشمزه در طول روز واقعا می تواندبه خواب شما کمک کند.


6- تختخواب را فقط برای خواب نگه دارید: اگرچه بیشتر افراد در حال بازگشت به شرایط عادی کاری هستند ، اما اگر هنوز در خانه کار می کنید کار را در هر جایی به غبر از تخت خواب بکنید. بدن شما این فکر را می کند که وقتی شب در رختخواب هستید ، وقت کار است.

بنابراین اگر می خواهید خواب خوبی داشته باشید یا الگوی خواب شما مانند زمان پیش از شیوع کرونا نیست ، وقت آن رسیده است که برنامه روزانه دیگری را امتحان کنید. عادت جدید خواب در کل برنامه روزانه شما ممکن است باعث شود به محض رفتن به تخت خواب و رسیدن سر به بالشتان به خواب روید.

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=400757
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.vichealth.vic.gov.au/be-healthy/coronavirus-and-sleep

برچسب ها

ثبت نظر

-