واکسیناسیون کرونا و سوالات رایجی که ممکن است، داشته باشید!

  • کد خبر : 400535
  • 26 اسفند 1399 - 9:37
واکسیناسیون کرونا و سوالات رایجی که ممکن است، داشته باشید!

به همه ی افراد در تمام مناطق کشور واکسن ارائه می شود و رایگان و داوطلبانه است.در این مطلب ما برای شما راهنمای گام به گام واکسیناسیون را آماده کرده ایم.

1-وقتی نوبت واکسیناسیون شماست

به احتمال زیاد ،زمان واکسیناسیون شما از طریق برنامه های بخصوصی به شما اطلاع داده می شود. برخی نیز از طریق کارفرمای خود مطلع خواهند شد. اگر پست های الکترونیکی در دسترس ندارید ، نامه ای از طریق پست دریافت خواهید کرد.

2- زمان رزرو برای واکسیناسیون

هنگامی که به شما اطلاع داده شد ، باید وقت خود را در سایت ویژه واکسیناسیون رزرو کنید. ممکن است بعضی از افراد برای رزرو جدول زمانی در سایت مشکل داشته باشند.

واکسن زدن

3-خود واکسیناسیون

تا آنجا که ممکن است دستورالعمل های موجود در محل واکسیناسیون را دنبال کنید. به یاد داشته باشید که ماسک صورت و کارت بیمه  خود را به همراه داشته باشید. واکسیناسیون همیشه تحت نظارت پزشکی انجام می شود و شما مطمئناً توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی واکسینه خواهید شد.

این واکسن به عضله قسمت بالایی بازو تزریق می شود.  پس از واکسیناسیون ، لطفاً به مدت 15 دقیقه در  نزدیکی ان محل صبر کنید تا در صورت بروز آلرژی ، متخصصان مراقبت های بهداشتی به شما کمک کنند.

4-تاثیر واکسن

بسته به نوع واکسنی که به شما تزریق شده است ، 7-15 روز پس از تزریق دوم ، اثر کامل واکسن را خواهید دید.

واکسیناسیون کرونا

پرسش های رایج در زمینه واکسیناسیون

1-اگر هیچ برنامه زمانی در دسترس نباشد ، چه کاری انجام دهم؟

خوشبختانه بسیاری از افراد به پیشنهاد واکسیناسیون بله می گویند. این بدان معنی است که تقاضای زیادی برای برنامه های زمانی مختلف در سایت قرار خواهد گرفت ، اما هر منطقه به طور مداوم زمان های جدیدی را برای واکسیناسیون اختصاص می دهد.

اگر هنگام ورود به سیستم جای خالی برای رزرو پیدا نکردید ، از مشکل پیش آمده عذرخواهی می کنیم و توصیه می کنیم بعداً دوباره امتحان کنید.

2- اگر بلافاصله پس از دریافت پیشنهاد واکسینه نشوم چه میشود؟

اگر پس از دریافت پست یا نامه پیشنهاد را قبول نکنید ، می توانید بعداً واکسیناسیون رایگان انجام دهید. با این حال ، سازمان بهداشت توصیه می کند هنگام دریافت پیشنهاد ، آن را بپذیرید و به زمان بعدی موکول نکنید.

3- واکسیناسیون در کجا انجام می شود؟

اکثر شهروندان به صورت منطقه ای در مراکزی معین واکسینه می شوند. شما می توانید به طور معمول اطلاعاتی در مورد موقعیت این مراکز در وب سایت منطقه خود پیدا کنید. با این حال ، برخی از پرسنل بخشهای بهداشت ، مراقبت از سالمندان و موسسه های اجتماعی در محل کار خود واکسینه می شوند.

متخصصان سیار واکسیناسیون به خانه های سالمندان و غیره اعزام می شوند و به افرادی که نمی توانند به مراکز ثابت مراجعه کنند واکسن ارائه میدهند. همجنین بیماران بستری شده در بیمارستان واکسینه خواهند شد.

واکسن

4-چگونه از موثر بودن و بی خطر بودن واکسن ها اطمینان حاصل می شود؟

تولید واکسن یک کار بسیار دقیق و پیچیده علمی است و تحت نظارت و رعایت پروتکل های دقیق انجام می شود. محققین بعد از مطالعه دقیق روی عامل بیماری و شناخت نحوه بیماریزایی آن و یافتن بهترین حالت برای تحریک سیستم ایمنی بدن انسان، کار آزمایش نمونه تحقیقاتی واکسن را در آزمایشگاه انجام می دهند.

در صورتیکه نتایج رضایت بخش بود مطالعه روی نمونه های حیوانی طبق استانداردهای تعیین شده انجام می شود. نمونه هاییکه بتوانند تاییدیه های اثربخشی و تحریک مناسب سیستم ایمنی در حیوان و بی خطر بودن را کسب کنند موفق می شوند مجوز ورود به مرحله مطالعات انسانی را دریافت نمایند.

در نهایت طی چند مرحله آزمایش و واکسن زدن به افراد داوطلب و رعایت دقیق مرحله به مرحله، یک واکسن می تواند به دنیا معرفی شود.

دستگاه های نظارتی متعددی داخل و خارج از کمپانی تولید کننده واکسن وجود دارند که بر رعایت ضوابط و نتایج مرحله به مرحله نظارت دارند. بسیاری از اوقات دهها نمونه تحقیقاتی واکسن در حین طی مراحل مختلف تولید کنار گذاشته می شوند و دلیل آن عدم توانایی در اثبات اثربخشی کافی و یا بی خطر بودن است.

در کشورمان تمامی واکسن های تولید داخل و یا وارداتی از همین کانال های نظارتی عبور می کنند و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در نهایت تاییدیه و مجوز مصرف واکسن ها را صادر می نماید.

5آیا واکسیناسیون برای افراد خطر آفرین است و عوارضی دارد؟

بر خلاف داروها که در افراد بیمار استفاده می شوند، واکسن ها معمولا  فراورده هایی هستند که در افرادی که تاکنون مبتلا به ان بیماری هدف خاص نشده اند ، استفاده می شوند تا در آینده یا مبتلا به آن بیماری نشده یا اگر مبتلا شدند ، انواع خیلی خفیف آن را مبتلا شوند.

لذا تلاش می شود که  کمترین میزان خطر و عوارض را برای گیرندگان واکسن داشته باشند. نکته ای که باید در نظر داشت این است که واکسن سبب تحریک سیستم ایمنی انسان می شود لذا همین امر سبب بروز برخی واکنش های ناخواسته و یا عوارض پس از واکسیناسیون می شود.

شایعترین عوارض پس از واکسیناسیون عبارتند از تب، درد، قرمزی و سفتی مختصر محل تزریق. خوشبختانه این عوارض معمولا بسیار زودگذر و خودبخود بهبودیابنده هستند.

>>>بیشتر بخوانید:

تست PCR وهمه ی آن چیزی که باید درباره آن بدانید!

6-مطالعات تولید واکسن کرونا در داخل کشور در چه مرحله ای هستند؟

تا اول دی ماه فقط یک شرکت تاییدیه سازمان غذا و دارو برای شروع مطالعه بالینی فاز اول را دریافت کرده است. واکسن مورد بررسی از نوع ویروس غیرفعال شده است و در دو نوبت به فاصله 4 هفته تزریق می شود. در فاز اول مطالعات بالینی، هدف تایید بی خطری واکسن و در ضمن بررسی ایمنی زایی آن است.

تعداد افراد مورد بررسی در مطالعات فاز اول حدود 50 نفر است که در صورت تایید نتایج فاز دوم مطالعه با جمعیت بیشتر آغاز خواهد شد.

7- در صورت بیماری می توان واکسن زد؟

اگر تب دارید (38 درجه یا بیشتر) یا دچار عفونت حاد و شدید مانند ذات الریه هستید ، واکسیناسیون باید به تعویق بیفتد. اگر فقط کمی افزایش دمای بدن یا عفونت خفیف مانند سرماخوردگی داشته باشید ، میتوانید واکسینه شوید. لطفا همیشه در نظر داشته باشید که علائم شما می تواند نشان دهنده ابتلا به کرونا باشد.

واکسیناسیون

8- من قبلاً به کووید-19 مبتلا شدم، پس چرا باید واکسینه شوم؟

از آنجا که ما در مورد اینکه شما تا چه مدت بعد از بهبودی ایمنی کامل دارید ، دانش محدودی داریم ، توصیه می کنیم پیشنهاد واکسیناسیون را بپذیرید. یافته های فعلی نشان می دهد که اکثر افراد پس از بهبودی ، ایمنی بدنشان تا حدی افزایش می یابد.

هنگامی که به ویروس کرونا مبتلا هستید ، آنتی بادی علیه ویروس در خون شما تولید می شود. آنتی بادی ها همان چیزی هستند که بدن برای دفاع در برابر ویروس ها به انها نیاز دارند. متأسفانه ، ما هنوز نمی دانیم که این آنتی بادی ها بدن را تا چه اندازه در برابر عفونت جدید محافظت می کنند یا پس از بهبودی تا چه مدت کاملا ایمن هستید.

9- آیا واکسینه شدن در حالی که آلوده به کووید-19 هستید خطرناک است؟

خیر ، ما هیچ گونه خطری را برای سلامتی پیش بینی نمی کنیم. با این حال ، توصیه می کنیم واکسیناسیون خود را به یک ماه پس از بهبودی موکول کنید.  تا زمانیکه علائم COVID-19 را نداشته باشید یا از نزدیک با فردی مبتلا  در تماس نباشید ، توصیه نمی کنیم قبل از واکسیناسیون تست کرونا بدهید.

10- آیا حتی بعد از اینکه واکسینه شدم می توانم دیگران را آلوده کنم؟

ما هنوز نمی دانیم که آیا واکسیناسیون از ناقل بودن فرد واکسینه شده جلوگیری می کند و ویروس را گسترش می دهد یا خیر. با این وجود انتظار داریم این اطلاعات را به موقع دریافت کنیم. در هر صورت ، پس از واکسیناسیون ، همچنان قادر به انتشار ویروس خواهید بود.

به عنوان مثال ، اگر اشیا را با دستهای آلوده به کووید-19 لمس کنید ، و دیگران همان شی را لمس کنند ویروس به آنها سرایت پیدا میکند. بنابراین لطفاً به دنبال راهنمایی های کلی در مورد چگونگی جلوگیری از شیوع ویروس باشید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=400535
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.sst.dk/en/English/Corona-eng/Vaccination-against-COVID-19/The-COVID-19-vaccination-programme

ثبت نظر

-