ماهی شکم پر و ماهی کیلکا/دستور پخت

  • کد خبر : 400532
  • 26 اسفند 1399 - 9:07
ماهی شکم پر و ماهی کیلکا/دستور پخت

حتماً تا حالا ماهی شکم پر خورده‌اید. این ماهی که از خوش‌مزه ‌ترین غذاهای شب عید است در کنار برنج سرو می‌شود. برای تهیه این ماهی از رب انار و گردو و تمبر هندی و سبزیجات معطر و ادویه استفاده می‌کنند.
می‌توانید طعمی متفاوت را با این پخت ماهی تجربه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

ماهی شکم پر و ماهی کیلکا

مواد لازم:

— ماهی قزل‌آلا یک عدد
— پیاز یک عدد
— سیر ۲ حبه
— نمک و فلفل مقداری
— رب انار ۲ قاشق
— سبزیجات معطر مثل گشنیز جعفری شنبلیله ۳ قاشق غذاخوری

ماهی شکم پر و ماهی کیلکا

روش پخت ماهی شکم پر:

مرحله اول:

ابتدا پیاز را یا نگینی کنید و یا رنده کنید و در روغن تفت دهید و سبزیجات معطر را که از قبل خوب پاک‌کرده و شسته و ساطوری کرده‌اید را اضافه کنید بعد ادویه و گردو و رب انار را اضافه کنید و به‌آرامی تفت دهید و بعد شعله را خاموش‌کنید.


مرحله دوم:

اضافات ماهی را خارج کرده و پوست را خوب تمیز کنید و داخل شکم ماهی را از مواد سرخ‌کرده پر کنید و با خلال‌دندان دو طرف ماهی‌ها را به هم وصل کنید و یا بدوزید.


مرحله سوم:

داخل ظرفی که می‌خواهید ماهی را قرار دهید خوب چرب کنید و سبزی را که خواستید و دوست داشتید کنار ماهی قرار دهید و مقداری آب داخل ظرف بریزید و با فویل روی آن را بپوشانید و فر را روی دمای ۲۰۰ درجه قرار دهید و ظرف را به مدت ۴۰ دقیقه داخل فر بگذارید.

مقداری زعفران که از قبل آماده کردید و دم کردید را روی ماهی ریخته و ۱۰ دقیقه دیگر در حالت گریل قرار دهید و بگذارید ماهی رنگ طلایی به خود بگیرد می‌توانید این ماهی را با سبزی‌پلو بخورید.

ماهی کیلکا ماهی دریای خزر است و قدش به ۱۰ سانتی متر می‌رسد و وزن آن به ۱۰ گرم می‌رسد. نوعی ماهی ریز است اما بسیار خوشمزه و لذیذ.خاصیت‌های فراوانی دارد از جمله خاصیت‌های این ماهی می‌توان به ویتامین‌های A, B و کلسیم و فسفر اشاره کرد.

>>>بیشتر بخوانید:

طرز پاک کردن ماهی/چگونه یک ماهی خوب انتخاب کنم؟

ماهی کیلکا

ماهی شکم پر و ماهی کیلکا/جذب پروتئین با کیلکای خوشمزه

این ماهی بی‌نظیر را می‌توان به دو روش پخت؛

می‌توان از این ماهی یک نوع خوراک خوشمزه تهیه کرد و همچنین می‌توان به صورت سوخاری آن را پخت که هر دو روش لذیذ و خوش طعم می‌شود.

مواد لازم؛

— ماهی کیلکا پانصد گرم
— تخم مرغ یک عدد
— پیاز یک عدد
— آب لیمو به اندازه لازم
— پودر سیر یک قاشق چایخوری
— روغن به میزان لازم
— نمک و فلفل به میزان لازم

کیلکا

روش پخت ماهی کیلکا:

مرحله اول:

ابتدا ماهی‌ها را به خوبی می‌شویم و بعد سر و دم آن را بریده و داخل شکم ماهی را خالی می‌کنیم و استخوان‌ها را جدا می‌کنیم بعد دوباره آن را می‌شویم.


مرحله دوم:

ماهی کیلکا نیز مانند دیگر ماهی‌ها کمی بوی زهم می‌دهد بنابراین بهترین روش از بین بردن زهم آن این است که آن را چند ساعت قبل مثلاً دو ساعت قبل از پخت طعم دار کنیم و این روش که باعث می‌شود هم زهم آن از بین برود و هم خوش طعم تر شود بهترین روش است.

بنابراین در ظرفی پیاز را خورد یا نگینی می‌کنیم و بعد ادویه مانند فلفل و نمک و آبلیمو ریخته و ماهی‌ها را داخل این ظرف می‌گذاریم و بعد با سلفون می‌پوشانیم و به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار می‌دهیماین گونه طعم ماهی بسیار خوش مزه می‌شود.


مرحله سوم:

بعد از دوساعت ماهی‌ها را درآورده و به سیخ می‌کشیم، باید فاصله داشته باشند.


مرحله چهارم:

دو ظرف آماده می‌کنیم یکی پودر سوخاری با ادویه و یکی دیگر تخم مرغ.


مرحله پنجم:

ابتدا سیخ‌ها را که ماهی روی آنها است درون تخم مرغ‌ها و بعد سیخ‌ها را در ظرف پودر سوخاری فرو می‌کنیم.


مرحله ششم:

کمی روغن می‌ریزیم و وقتی که داغ شد ماهی‌ها را درون روغن می‌گذاریم تا سرخ شود و باید ماهی‌ها را پشت و رو کنیم تا طلایی شود.


مرحله هفتم:

این ماهی خوش مزه را با سبزی پلو و یا سالادی که دوست دارید می توانید میل کنید.

 

نوش جان

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=400532
  • نویسنده : نرگس قوامی
  • منبع : کتاب کلاله

برچسب ها

ثبت نظر

-