طرز پاک کردن ماهی/چگونه یک ماهی خوب انتخاب کنم؟

  • کد خبر : 400188
  • 23 اسفند 1399 - 17:31
طرز پاک کردن ماهی/چگونه یک ماهی خوب انتخاب کنم؟

نزدیک عید است و ما تصمیم گرفتیم در این مطلب، طرز پاک کردن ماهی، انتخاب یک ماهی خوب ونکاتی برای طبخ بهتر ماهی را به شما آموزش دهیم.

خداوند خالق هر آنچه هست و نیست وقتی که انسان را آفرید روزی او را نیز مقدر فرمود و از دیگر موجودات خود فراهم آورد موجوداتی مانند: برخی پرندگان و برخی حیوانات و آبزیان و برخی گیاهان.

و هو الذی سخرالبحر لتاکلوا منه لحما طریا…؛

و اوست همان که دریا را آرام کرد تا از آن گوشت تر و تازه بخورید.

ما می‌توانیم از دریا روزی خود را به دست آوریم (گوشتی که زحمت پرورش آن را نکشیده ایم و تنها دست قدرت خدا آن را در دل اقیانوس‌ ها پرورش داده و رایگان در اختیار ما گذاشته)
منبع : فرهنگ قرآن

بیشتر ایرانیان شب عید دوست دارند ماهی درست کنند اما موقع خرید می مانند که چه ماهی ای بخرند؟با خود فکر می‌کنند چگونه ماهی را درست کنند که هم خوش مزه و لذیذ باشد و هم ارزش تغذیه ای آن کم نشود؟

فیله ماهی با مخلفات

برای طعم دار کردن ماهی از چه سبزی یا ادویه ای استفاده کنید؟

ما می توانیم ماهی را به صورت آب پز، بخارپز، کبابی، سوخاری یا سرخ شده بپزیم.
ابتدا بهتر است در مورد یک موضوع که دغدغه بسیاری از خانواده ها برای خرید ماهی عید است صحبت کنیم؛

برخی افراد فکر می‌کنند ماهی منجمد دارای ارزش غذایی نیست و فکر می‌کنند افرادی که پول زیادی ندارند به سمت خرید این ماهی می‌روند در صورتی که اشتباه است.

ماهی منجمد از دریای جنوب و شمال به اکثر نقاط کشور فرستاده می‌شود که به خاطر فاسد نشدن، ماهی باید منجمد شود و اگر روش انجماد به درستی انجام شود هیچ تفاوتی با ماهی تازه نخواهد داشت و تمام ویتامین های آن حفظ خواهد شد.

برخی از فروشندگان ماهی ها را درون تکه‌هایی از یخ نگهداری می کنند و به آنها آب می پاشند تا تازه به نظر برسد که از نظر بهداشتی درست نیست و معلوم نیست چند وقت از صید ماهی گذشته است.

ماهی منجمد

باز کردن ماهی منجمد شده به این صورت است که ۲۴ ساعت قبل از این که بخواهید آن را بپزید در یخچال قرار دهید و یا در مایکروفر قرار داده شود و اگر غیر از این راه‌ها ماهی منجمد را بخواهید باز کنید خون زیادی از ماهی خارج شده و به همین دلیل تمام مواد مغذی آن از بین می‌رود و طعم آن نیز عوض خواهد شد.
_افرادی که ماهی بدون تیغ دوست دارند بهتر است ماهی شیر اقیانوسیه و خلیج فاس را بخرند و آن را به صورت کبابی یا سوخاری درست کنند این ماهی از دریای جنوب صید می‌شود که آب شور دارد و به نمک زیاد نیاز ندارد.

_ اگر میل داشتید ماهی شکم پر درست کنید ماهی شوریده بخرید زیرا دارای گوشتی نرم است همچنین می توان آن را سرخ  کرد.

_ اگر خواستید سبزی پلو با ماهی درست کنید ماهی حلوا بخرید چون مزه بی نظیری دارد و بسیار خوش مزه است به آن می توانید نمک و زردچوبه بزنید.

>>>بیشتر  بخوانید:

نکات مهم پخت سبزی پلو با ماهی

ماهی سخاری با مخلفات

_ ماهی سرخو یکی از ماهی های چرب و لذیذی است که گوشتی سفید دارد و بوی زهم نیز نمی دهد شما می توانید برای شب عید این ماهی را به صورت کبابی درست کنید یا سرخ کنید نیز می توانید به عنوان قلیه ماهی یک خورشت قلیه ماهی بسیار خوش مزه نیز درست کنید.

_ یکی دیگر از ماهی هایی که می توانید به عنوان شکم‌پر استفاده کنید ماهی آزاد است همچنین ماهی قزل‌آلا را نیز می توانید سرخ کنید و هم در فر قرار دهید این ماهی امگا ۳ بالایی دارد.

_ ماهی های دیگری نیز مثل کفال که با توری کباب می شود یا ماهی سنگسر یا سالمون، هوکی، کلیکا نیز وجود دارند که هر کدام پخت جدایی دارند.

دقت کنید ماهی بخرید که نه خیلی ریز باشد و نه خیلی درشت و بیشتر ماهی دریایی باشد تا پرورشی. زیرا در ماهی دریایی املاح بیشتری وجود دارد و برای بدن مفید تر است. ماهی هایی که در جنوب صید می‌شوند کمتر تیغ دارند.

برخی افراد از بوی ماهی بدشان می آید بنابراین می توانند ماهی ای بخرند که بدون باشد ماهی سالمون، قزل آلا، ماهی سفید، ماهی هوکی، ماهی حلوا و هامور مناسب است.

نکته: برای اینکه ارزش غذایی ماهی هنگام پخت حفظ شود و خوش طعم شود آن را نیم ساعت قبل طعم‌دار کنید یعنی آبلیمو فلفل سیاه و پودر سیر و نمک به آن بزنید.

اگر ماهی را کبابی یا بخارپز کنید بهترین روش پخت ماهی است زیرا درست است با سرخ کردن بسیار لذیذ و خوش مزه می‌شود اما در اثر حرارت زیاد ارزش غذایی آن کم می‌شود یعنی اگر سوخاری هم کنید درست است که خوش مزه می شود.

اما به خاطر حرارت طبخ و زمان کوتاهی که می سوزد روغن زیادی را جذب می کند پس بهتر است قبل از سوخاری کردن ماهی را در یک تابه قرار دهید و بگذارید تا بخار باعث جدا شدن پودر سوخاری از آن شود.

برای از دست رفتن ارزش غذایی آن قبل از پخت آن را طعم دار کنید. در روش آب پز و بخار پز بوی زهم ماهی از بین نمی‌رود ولی خواص ماهی حفظ می شود.

اگر به صورت کبابی و تنوری خواستید درست کنید این روش هم بسیار مناسب است زیرا علاوه بر این که بسیار خوش مزه می‌شود بوی زهم ماهی نیز از بین می‌رود و خواص این ماهی نیز حفظ می‌شود و یکی از دلایل بهتر بودن این روش این است که این ماهی در شیره خودش پخته می‌شود و از ارزش تغذیه ای بالایی برخوردار است.

طرز پاک کردن ماهی

طرز پاک کردن ماهی برای شب عید 

ما فکر می‌کنیم که پاک کردن ماهی کار سختی است بنابراین آن را پاک کرده می خریم. در صورتی که اگر طرز پاک کردن ماهی به روش صحیح را بدانیم ،کار بسیار راحتی است. اگر خواستید برای شب عید ماهی خود را پاک کنید به این روش می توانید عمل کنید.


مرحله اول:

یک کارد نوک تیز یا قیچی آشپزخانه برداشته و ماهی را روی چند برگه روزنامه قرار دهید.


مرحله دوم:

ابتدا با لک ها را قیچی کنید.

نکته: اگر قبل از پاک کردن چند دقیقه ماهی را در آب سرد قرار دهید و یا برای چند دقیقه در آب جوش مثلاً چند ثانیه فلس های ماهی زودتر از پوست آن جدا می شود.


مرحله سوم:

دم ماهی را با دستمال محکم بگیرید و خلاف خواب فلس ها روی ماهی کارد را بکشید، دقت کنید که لبه کارد به درستی زیر فلس ها قرار داده شود و محکم تا انتها بکشید.
نکته: فلس های بیخ سر و زیر شکم ماهی را به خوبی بگیرید و وقتی کارتان تمام شد لایه روزنامه را جمع کرده که فلس ها نریزد.


مرحله چهارم:

قسمتی را که سر ماهی و زیر گلو به هم متصل است با کارت جدا کنید و سر ماهی را به سمت پایین فشار دهید تا قسمت مفصل استخوان ها جدا شود بعد با کارد سر ماهی را جدا کنید.


مرحله پنجم:

اگر خواستید سر ماهی را تمیز کنید با آب سرد بشویید و هرچه خونابه و مواد لزج بوده پاک کنید.


مرحله ششم:

داخل قابلمه مقداری آب بریزید و سر ماهی را داخل قابلمه روی شعله قرار دهید ۱۰ دقیقه زمان بدهید و قابلمه را از روی شعله بردارید.
ماهی را پس از سرد شدن روی تخته قرار داده و گوشت را جدا کنید و باقی اضافات را بریزید.


مرحله هفتم:

کارد را از زیر گلوی ماهی فرو کنید تا انتهای شکم بشکافید و بعد داخل شکم را نیز خالی کنید‌.


مرحله هشتم:

ماهی را به سمت پهلو خوابانده سرکارد را زیر گوش ماهی فرو کنید و در امتداد خط گرده پوست ماهی را تا قسمت دم جدا کنید و بعد سر کارد را داخل شکاف بیشتر فرو کنید و تا حفره شکم بشکافید تا ماهی از وسط باز شود و بعد داخل شکم ماهی رو خالی کنید.


مرحله نهم:

ماهی را خوب تمیز کرده و بشویید. شما می توانید هم داخل شکم ماهی را به صورت شکم پر درست کنید و هم این که ماهی را قطعه قطعه کنید و باز هم زیر آب سرد قرار دهید تا هر چه فلس یا اضافاتی که داخل شکم ماهی است و روی پوست ماهی قرار دارد تمیز شود.

بعد ماهی را در صافی قرار دهید تا آبش برود.
نکته: اگر دست شما بوی ماهی گرفت یک برش لیمو به دستان خود بمالید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=400188
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-