داستان عمو نوروز و ننه سرما /جالب و شنیدنی

  • کد خبر : 397076
  • 18 اسفند 1399 - 9:06
داستان عمو نوروز و ننه سرما /جالب و شنیدنی

ایران پر از قصه ها و افسانه های دور و دراز است همانند تاریخ غنی و ریشه دار آن، قصه هایی چون بیژن و منیژه، لیلی و مجنون، رستم و سهراب و غیره.نوروز هم مانند دیگر مراسم ایرانیان ریشه در رویدادهای خاص و کهن دارد و قصه های مخصوص به خود را نیز دارد.یکی از آن قصه ها، داستان عمو نوروز و ننه سرما است.

حاجی فیروز

یکی از شخصیت های مورد علاقه ی نوروز، حاجی فیروز است. حاجی فیروز فردی است که صورت خود را سیاه کرده و روی بینی خود را قرمز می کند. لباس های جالبی می پوشد و در خیابان ها می رقصد، آواز می خواند و تمبور می زند.
شخصیت های دیگر نوروز، ننه سرما و عمونوروز می باشند. عمو نوروز شوهر ننه سرما است. آن ها عشق قدیمی و ناراحت کننده ای دارند چون فقط یک بار در سال می توانند یکدیگر را ببینند.

>>>بیشتر بخوانید:

عید نوروز در تخت جمشید / نمادهای جاویدان نوروز

داستان عمو نوروز و ننه سرما
داستان عمو نوروز و ننه سرما

روزگاری ، یک مسافر با تجربه و سرخوشی به نام عمو نوروز همراه با داستانهای بیشمار سفر خود در ایران وجود داشت. پیرمرد مهربانی که در آغاز بهار به ایران و تمام نقاط جهان سفر می کند. عمو نوروز تمام قدم ها را برای ملاقات ننه سرما برمی داشت که عاشقانه عمو نوروز را دوست داشت.

او آرزو داشت که عمو نوروز را در پایان زمستان که آغاز بهار است ، در آغوش بکشد.به همین منظور ، او صبح زود بیدار می شد ، کل خانه خود را جارو می زد و تمیز می کرد ، و پارچه هفت سین (که شامل هفت مورد نمادین بود و با حرف س شروع می شد) پهن می کرد تا به گرمی از عمو نوروز استقبال کند.

با این حال ، بیچاره او ، هر سال بدبختانه ، درست قبل از عمو نوروز به خواب می رفت. هنگامی که عمو نوروز از راه می رسید ، ننه سرما به خواب می رفت.
با این وجود ، عمو نوروز مهربان او را از خواب بیدار نکرد. او با آرامش در کنار ننه سرما نشست و مقداری از غذای او را خورد ، از باغ او گلی برداشت و آن را روی چادرش قرار داد و بقیه سفر یک ساله خود را ادامه داد.

هنگامی که طلوع آفتاب، صورت ننه سرما را لمس کرد ، ناگهان از خواب بیدار شد و آن حسرت را دوباره تجربه کرد! او دوباره دیدن عمو نوروز را از دست داد. یعنی او باید یک سال دیگر صبر کند.

داستان عمو نوروز یکی از حکایات معروف در ادبیات عامیانه ایران و کشورهای همسایه است که جشن نوروز باستان اشتراکاتی دارند. حکایت کوتاه عرفانی که نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. ننه سرما نماد فصل سرما است و عمو نوروز نشان دهنده آغاز بهار و جوان سازی است.

این دو شخصیت اسطوره ای که کم رنگ شدن، پیر شدن و تغییر شکل کلی جنبه های معنوی زندگی را به ما یادآوری می کند.

خرید عید

مراسمات پیش از نوروز

پیش از نوروز مراسم خاصی وجود دارد که هر ساله ایرانیان آن را انجام می دهند.خانه تکانی و خرید قبل از تعطیلات نوروز جزء مراسم معمول پیش از نوروز می باشد.
خرید لباس و پوشاک، مواد غذایی، شکلات، آجیل، لوازم خانه و غیره در بازارهایی به نام بازارهای نوروزی انجام می شود. انگار ایرانیان در سال نو همه چیز حتی روح خود را هم تجدید حیات می بخشند.
چهارشنبه سوری آخرین مراسم پیش از سال نو است که در آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود.در این مراسم مردم به خیابان ها می آیند و در هنگام غروب خورشید آتش بر پا می کنند و آواز خوان از روی آن می پرند.
آن ها هنگام پریدن از روی آتش می گویند زردی من از تو و سرخی تو از من که به معنی سپردن تمام مریضی ها، بدی ها و کسالت ها به آتش و گرفتن سلامتی و گرما و حرارت از آتش است.

هفت سین
بعد از نوروز

چند ساعت پیش از تحویل سال، تمام اعضای خانواده جمع می شوند تا سفره ی هفت سین را بچینند. معمولا خانه پدربزرگ و مادر بزرگ، اولین مکانی است که جوان تر ها در آن جا جمع می شوند.

لحظه ی انتقال سال از سال گذشته به جدید، سال تحویل گفته می شود.در لحظه سال تحویل مردم دعا می کنند که سال پیش روی آن ها پر از آرامش و برکت باشد. نژادها و اقوام مختلف ایران، لباس های خاص خود را می پوشند و روزها به رقص و پایکوبی و آواز مشغولند.

بعد از سال تحویل اعضای فامیل و دوستان به دیدار یکدیگر می روند که معمولا اولین جایی که بروند، خانه ی بزرگ تر ها است. در گذشته، برای یکدیگر کارت های تبریک سال نو می فرستادند اما حال با فرستادن پیغام، سال نو را به هم تبریک می گویند.

چهارشنبه سوری
دلیل پریدن از روی آتش

علاوه بر خاک و آب و هوا، آتش هم یکی از چهار عنصر الهی زرتشتیان بود. این عنصر نقش بسیار مهمی در فرهنگ و رسوم ایرانیان داشته و دارد. این عنصر مقدس هدیه ای از خدای آسمان ها است، همان اهورامزدا، به عنوان نماد عقل و نور و محافظت و گرمای زندگی.
پخت سمنو، در ایران رایج است. سمنو ماده ای شیرین است که در دیگی بزرگ پخته می شود.
آشپزی هنر مورد علاقه ی خانم های ایرانی است. شب قبل از عید، خوردن سبزی پلو با ماهی بسیار رایج می باشد.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=397076
  • نویسنده : راضیه قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-